CV's en bijbehorende functies

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PaulF.
Berichten: 230
Lid geworden op: 29 jan 2010 00:31
Locatie: Dordrecht

Re: CV's en bijbehorende functies

Bericht door PaulF. »

Joost,

Hieronder een lijstje met CV's die ik sinds kort weet te gebruiken en wat die, zoals ik ze begrijp, doen.

:!: LET OP: Ik ben nog lang niet thuis in de wereld van CV's en dergelijke, dus ik kan niet garanderen dat onderstaande daadwerkelijk het juiste is... :!:

Decoder: 53616 LokPilot Standard, Digital Decoder, Plux12, DCC&RailComPlus
CV1 : Locadres
CV2 : Minimale snelheid
CV3 : Tijdsduur van minimale naar maximale snelheid
CV4 : Tijdsduur van maximale naar minimale snelheid
CV5 : Maximale snelheid
CV6 : Snelheid bij half vermogen

CV29 : Aantal rijstappen

CV51 : :?:
CV52 : :?:
CV53 : Spanning van de motor die bij maximale snelheid geleverd wordt :?:
CV54 : :?:

CV113: Helderheid frontseinen voor (voorwaarts rijden)
CV114: Helderheid frontseinen achter (Achterwaarts rijden)
CV115: Helderheid sluitseinen achter (Voorwaarts rijden)
CV116: Helderheid sluitseinen voor (Achterwaarts rijden)

Bij het :?: is mij ook niet helemaal duidelijk wat de betreffende CV doet.
Hopelijk kunnen personen met meer kennis van zaken aanvullen en/of verbeteren... :oops:


Vriendelijke groet,
Paul Franje.
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 565
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: CV's en bijbehorende functies

Bericht door Redskin »

PaulF. schreef:In ieder geval wil ik jullie bedanken voor de geboden hulp, ik ben blij! :D :D :D
Mooi! Dan ben ik 't ook omdat het gelukt is Paul. :)


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

jowi

Re: CV's en bijbehorende functies

Bericht door jowi »

Ik zou die 53 en 54 voorlopig terugzetten naar de standaardwaardes die esu adviseert en alleen aanpassen als de lok in lijkt te houden of niet helemaal soepel loopt. Als je ze aanpast, kleine stapjes, en goed observeren.



Roadman
Berichten: 87
Lid geworden op: 20 jan 2014 21:09

Re: CV's en bijbehorende functies

Bericht door Roadman »

Dat snap ik niet Jowi. Paul zegt eerder dat hij die waardes juist verandert heeft van standaard naar zijn eigen ingave. En de lok rijdt nu prachtig zegt hij zelf. Tot volle tevredenheid.

Waarom zou hij nu juist die waardes volgens jou weer moeten veranderen naar standaard, waardoor zijn lok dan niet goed rijdt. Die logica ontgaat me. Zijn lok rijdt nu toch tot zijn tevredenheid.

Geef eens uitleg waarom hij dat nu juist moet wijzigen volgens jou. En geeft dit dan nog betere rij eigenschappen ?

Ben nieuwsgierig naar jou inzicht.
Groetjes,
Fred.



jowi

Re: CV's en bijbehorende functies

Bericht door jowi »

Omdat ik vermoed dat eea alleen aan cv3 en cv4 lag, en niets met 53 en 54 te maken had ;)
Veel gemaakte fout is heel veel dingen tegelijk te veranderen en dan niet meer kunnen achterhalen waar eigenlijk nu de verbetering door kwam...


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PaulF.
Berichten: 230
Lid geworden op: 29 jan 2010 00:31
Locatie: Dordrecht

Re: CV's en bijbehorende functies

Bericht door PaulF. »

CV3 en CV4 gaan over de versnelling (CV3) danwel vertraging (CV4) tussen minimale snelheid (CV2) naar maximale snelheid (CV5) en terug, maar niet van volledige stilstand naar minimale snelheid en terug.

Na wat gerommel met CV53/54 ging ook dit steeds beter en wanneer deze op maximaal en minimaal staan heeft dit (naar mijn idee) het beste resultaat.
Wanneer ik deze waardes weer verander, gaat het rijgedrag ook weer achteruit.

Het enige wat ik me afvraag is of het geen kwaad kan zo in die uiterste waardes...
Denk het niet, anders zou het niet zo ingesteld kunnen worden denk ik dan, maar ik weet het niet...


Vriendelijke groet,
Paul Franje.

jowi

Re: CV's en bijbehorende functies

Bericht door jowi »

PaulF. schreef:CV3 en CV4 gaan over de versnelling (CV3) danwel vertraging (CV4) tussen minimale snelheid (CV2) naar maximale snelheid (CV5) en terug, maar niet van volledige stilstand naar minimale snelheid en terug.
Nee, CV3 en CV4 gaan over de tijd die nodig is om van complete stilstand tot de topsnelheid (CV5) te komen, en terug.
Ik ben er van overtuigd dat je extreme settings voor 53 en 54 niet goed zijn.

Doe een decoder reset, zet CV3 en CV4 op iets van 32 ofzo, zet CV5 op een normale, realistische topsnelheid, CV6 op halverwege of op 0, en that's it.



wout19
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 jun 2014 17:44
Locatie: Bilthoven

Re: CV's en bijbehorende functies

Bericht door wout19 »

Sorry. Even een reactie over CV's.

CV's 2-6 hebben niets te maken met slechte rij eigenschappen. CV's 53 etc. hebben te maken met afstelling van verschillende motoren. Met vliegwiel zonder vliegwiel etc. Alle motoren hebben verschillende rij eigenschapen. Vooral de wat oudere. En ik heb er een aantal. Uit ervaring heb ik verschillende motoren zowel met een kleine als een extreem hoge waarde veranderd tot deze goed reed. Helemaal niets mis mee. Dus als je loc goed rijdt op de maximale waarde deze gewoon zo laten staan. Ik vraag me af waarom je de waarde weer moet verlagen? Omdat deze op de maximale waarde staat. De loc rijdt toch goed. Waarom dan weer terug naar af. Mijn ervaring niet doen dus. Kan niets mee mis gaan. Ik ben blij dat Paul zijn loc goed rijdt nu en dat was de bedoeling van dit draadje. Mijn advies is schrijf alles op wat je gedaan hebt dan kan je de volgende keer veel beter uit de voeten.

Veel succes Paul. ;)

Mvg,
Wout


N Spoor fleischmann piccolo rails. Decoders Digikeijs. Grote baan van 7mx90cm. Besturing z21 en DR5000 Digikeijs. iTrain 4 standaard.

Roadman
Berichten: 87
Lid geworden op: 20 jan 2014 21:09

Re: CV's en bijbehorende functies

Bericht door Roadman »

Precies Wout. Dat is ook wat ik bedoelde met mijn reply aan Jowi. Niets mis met de instellingen van Paul. Ik heb dezelfde weg bewandelt als jij Wout en daarmee ook uitstekende resultaten behaald,

Dus Paul, vanuit de praktijkervaring; niks doen, lekker laten staan zo en.....gaan met die banaan.

Rij ze,

Fred.



jowi

Re: CV's en bijbehorende functies

Bericht door jowi »

Jullie geven het antwoord zelf al :) Ook al noemt (!) Paul het 'rij-eigenschappen', en leze jullie daar 'motor-eigenschappen', hij heeft het echter over het niet geleidelijk van stilstand tot rijden komen en vice versa. Kortom, hij heeft het dus duidelijk over CV2, CV3 en CV4 en niet over het technische 'gedrag' van de motor... Ik denk dus dat alleen CV3/4 voor het verbeterde 'rijgedrag' heeft gezorgd en NIET omdat ie ook heeft zitten experimenteren met CV53/54. Sterker nog, de extreme waardes die hij voor 53/54 heeft kunnen gewoon niet goed zijn.

Daarom beter de decoder resetten, CV2 op 1 of 2, CV5 op een realistische topsnelheid zetten, CV6 op halverwege de aarde van CV5 of gewoon op 0, en CV3/4 op iets van 32 zodat ie mooi langzaam optrekt en afremt en niet heel plots. Mocht dan inderdaad blijken dat ie daarnaast last heeft van 'echte' slechte rij-eigenschappen, dus inhouden, niet gelijkmatig rijden etc. moet ie voorzichtig, stapje voor stapje met cv53 en cv54 aan de gang. DAT zou ik doen. Ik denk dat Paul gewoon teveel tegelijk heeft zitten veranderen. Je kunt altijd nog de waardes die je nu hebt, opnieuw invoeren.


Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 565
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: CV's en bijbehorende functies

Bericht door Redskin »

PaulF. schreef:Het enige wat ik me afvraag is of het geen kwaad kan zo in die uiterste waardes...
Denk het niet, anders zou het niet zo ingesteld kunnen worden denk ik dan...
Precies Paul, in de handleiding geeft de fabrikant daarover dan ook geen waarschuwingen. Tussen mini- en maximale waardes (precies zoals je aangeeft zijn dat de uitersten waarbinnen gebruikers kunnen instellen) zitten echt nog wel marges ingebouwd. Het gaat erom dat die loc lekker loopt en alleen jij beslist daarover. ;)


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2943
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: CV's en bijbehorende functies

Bericht door Maurits71 »

Ik heb zo'n vaag gevoel dat het topic nu verzand in het ik moet persee gelijk hebben verhaal.

Ik heb er ook zo'n mijn mening over echter laat ik niet nog meer olie op het vuur gooien, ik ben alleen benieuwd naar het gedrag van de loc als hij gaat rijden in een koploper, windigipet of ander soort programma. alvast een tipje van de sluier, reageert hij altijd te laat zet dan maar CV 4 terug naar 0. :idea:

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

wout19
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 jun 2014 17:44
Locatie: Bilthoven

Re: CV's en bijbehorende functies

Bericht door wout19 »

Beste allemaal.
Nogmaals CV's 2-5 en 6 etc. hebben niets met slecht lopende locs te maken. Ik heb al menig uitleg gegeven in dit draadje. Ook het type motor is van wezenlijk belang. Ik heb een wadloper (met vliegwiel 24 jaar oud) en een 1127 (zondervliegwiel) en een NS 1601 24 jaar oud en een roco V 200 die niet goed lopen (schokkerig, dan weer stilstaan etc) digitaal gemaakt. Allen perfect analoog. Door eerst de CV's (bij mij CV 53 decoder Uhlenbrock 73400) aan te passen zodat eerst de loc wel goed loopt, heb ik daarna pas de CV's 2-6 etc. aangepast. Ik spreek uit ervaring en alle locs rijden nu digitaal perfect. Ik begrijp ook niet helemaal als je loc stoterig en slecht loopt je eerst CV's 2-6 al gaat veranderen. Eerst moet de loc goed rijden daarna de lagere CV's instellen naar jouw behoefte. Ik zelf heb gekozen voor één soort decoder in alle locs. Je schrijft je ervaringen op en je hebt veel minder problemen met instellen. Elke decoder heeft zo zijn eigen instellingen.

Ik wil geen gelijk hebben maar mijn ervaringen kenbaar maken en wellicht heb ik jullie advies in de toekomst ook nog nodig. Daar gaat het tenslotte om in een PERFECT forum als N-spoorforum.nl

Mvg,
Wout


N Spoor fleischmann piccolo rails. Decoders Digikeijs. Grote baan van 7mx90cm. Besturing z21 en DR5000 Digikeijs. iTrain 4 standaard.
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2943
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: CV's en bijbehorende functies

Bericht door Maurits71 »

Wout my 2 cents, maar bespaar je de moeite, wacht maar af ;)


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PaulF.
Berichten: 230
Lid geworden op: 29 jan 2010 00:31
Locatie: Dordrecht

Re: CV's en bijbehorende functies

Bericht door PaulF. »

De CV's heb ik allemaal één voor één uitgeprobeerd en opgeschreven, inderdaad om het overzicht te bewaren en dus niet te weten wat ik nou eigenlijk veranderd had...

CV2 t/m CV6 hadden, zoals gezegd, geen enkele invloed op het probleem van het vloeiend in beweging en tot stilstand komen.
Pas toen ik met CV53 en CV54 ging rommelen kwam er verbetering;
Hoe hoger CV53, hoe soepeler hij ging rijden.
Hoe lager CV54, hoe vloeiender hij in beweging en weer tot stilstand kwam.

Gezien het, zoals ik vermoedde, geen kwaad kan laat ik de CV's staan zoals ik ze nu heb, de loc loopt nu naar mijn tevredenheid.

Ik heb bij nog een paar andere locs met CV53 en CV54 gerommeld (ook ESU-decoders) en deze lopen nu ook een stuk mooier.

Hoe het rijdt met programma's als koploper kan ik helemaal niks over zeggen, dat ligt nog ver boven mijn niveau... :lol:
(Al zou ik dat wel willen in de toekomst... :shock: Maar tegen die tijd hoop ik dusdanige kennis van zaken te hebben dat ik alles probleemloos ingeregeld krijg... :D ;) )

Dankzij jullie allemaal heb ik in ieder geval een hoop bijgeleerd en daar gaat het hier ook om! :D

Ik ga me de komende tijd eens verdiepen in het hoe en wat van de diverse CV's en het effect van verschillende waardes.
Nu ik er zo mee gerommeld heb ben ik wat minder "angstig" om gewoon te proberen.
Gewoon stapje voor stapje en goed bijhouden wat je doet. En anders kan je altijd nog resetten...
Het heeft duidelijk mijn interesse gewekt... :geek: ;)

Zo is het mij vandaag bijvoorbeeld ook gelukt om de sluitseinen voor het achterwaarts rijden van de 2200 onder een andere functietoets te zetten.
Deze stonden onder functie 2, maar zodra je die toets loslaat vervalt ook het commando en gaan de sluitseinen dus ook weer uit.
Niet handig als je als losse loc achterwaarts wilt rijden en je hebt geen sluitseinen...
Dit heb ik aangepast d.m.v. CV36, CV37 en CV42.

- CV36 is voor Functie 2, deze heb ik op 0 gezet, omdat ik deze niet wil gebruiken.
- CV36 is voor Functie 3, deze heb ik op 8 gezet, dit is voor AUX2 (in dit geval de sluitseinen voor achteruitrijden)
- CV42 is voor Functie 8, deze heb ik op 64 gezet, dit is de rangeersnelheid. (Deze stond onder Functie 3 en moest dus uitwijken naar een andere Functie)


Vriendelijke groet,
Paul Franje.
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2943
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: CV's en bijbehorende functies

Bericht door Maurits71 »

goed verwoord Paul.

koploper zou ik me niet zo druk over maken is net als de meeste pakketten is koploper een kwestie van de gebruiks aanwijzing lezen en vragen stellen aan de juiste personen.

de reden waarom ik zei ik ben benieuwd wat er gebeurd zit hem in het gegeven dat CV4 dus de tijdspanne van terug schakelen/ remmen verhoogd, en dat is dus iets wat de meeste software pakketten doen, vandaar altijd op 0 houden

de cv's 53 en 54 zijn bedoelt als een soort van load control, jij hebt nu feitelijk de decoder verteld dat de loc/ trein erg zwaar is en dus meer tijd heeft om op snelheid te komen, let op dit is niet bij alle decoders zo.

laatste, als je een 6 pin decoder nodig heb is mij tip er toch een Kuehn N025 of N045 in te doen, met 60 treinen mag ik denk ik wel uit ervaring spreken, het geld wat ik kwijt ben geraakt aan het vervangen van allerlei soorten decoders met gezeur naar de imho probleemloze kuehs is genoeg om er een paar treinen van te kopen ;)


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

wout19
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 jun 2014 17:44
Locatie: Bilthoven

Re: CV's en bijbehorende functies

Bericht door wout19 »

En zo is het maar net Frank.

Goed verwoord en succes met je baan en treinen Frank.
Ik kom ook zeker met vragen want ik ben ook maar een beginner.

Paul veel plezier en goed om te horen dat het een stuk beter gaat.

Mvg,
Wout


N Spoor fleischmann piccolo rails. Decoders Digikeijs. Grote baan van 7mx90cm. Besturing z21 en DR5000 Digikeijs. iTrain 4 standaard.
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 565
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: CV's en bijbehorende functies

Bericht door Redskin »

Dankjewel Wout! :) En je bent van harte welkom: we helpen je graag verder. Dan wel even een nieuw draadje starten natuurlijk. ;)
We zijn hier trouwens wel zo'n beetje klaar denk ik en Paul heeft de nodige ervaring en enthousiasme opgedaan. :D


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

59erke
Berichten: 164
Lid geworden op: 14 jan 2021 11:59
Locatie: Oost Vlaanderen - Belgie

Re: CV's en bijbehorende functies

Bericht door 59erke »

Graag zou ik dit draadje terug willen opvissen.

Ik heb hier een oude Minitrix (analoog) waar een Kuehn NO25 decoder is ingebouwd. Nu probeer ik de optrek- en afremsnelheid te wijzigen. Als ik er de handleiding bij neem is dat CV3-4. Afremmen doet hij mooi op een waarde 45 maar bij de optreksnelheid merk ik bijna geen verschil. Ik heb hem nu bijna op maximum staan (waarde 60) en toch reageert hij hetzelfde als op een waarde van 45


Belgisch N Spoor - Thuisbaan La Gleize TPIV - Collector reeks 59 NMBS

Grtjs Koen

piksov
Berichten: 1634
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: CV's en bijbehorende functies

Bericht door piksov »

Hoi,

uit de handleiding:

CV#3 (acceleration rate) : The content of this CV corresponds to the time in seconds
needed for accelerating from 0 to maximum speed. The value of 0 represents an
immediate change of speed. The maximum value is 63.
• CV#4 (deceleration rate) : The value defines the deceleration similar to CV#3

Als jij die waarden op 45 zet .. dan zou het dus 45 seconden moeten duren om van volle snelheid naar stilstand te remmen.

Kan, maar lijkt mij lang.

Andersom, dan duurt het dus ook 45 seconden om van stilstand op maximale snelheid te komen.
Bij waarde 60 duurt het dan een minuut ...

( lol ... bij mij hebben ze dan al 3 rondjes gereden ....)

Guus


Plaats reactie