Piko 2200 bruin
Re: Piko 2200 bruin
@ jowi,
Heb je de lok analoog laten inrijden voordat je de decoder erin zette?
Ik laat mijn nieuwe loks altijd zeker een uur vooruit en een uur achteruit inrijden, waarbij het eerste kwartier full speed is.
Pas als de lok analoog goed rijdt zet ik de decoder erin. Vanuit jouw reacties op het Piko 2014 draadje op BNLS heb ik het vermoeden dat je meteen de decoder erin heb gezet. Een lok die analoog niet goed rijdt zal dit ook niet doen als de decoder erin zit. Analoog rijdt de mijne echt heel erg stil.
gr Hans
Heb je de lok analoog laten inrijden voordat je de decoder erin zette?
Ik laat mijn nieuwe loks altijd zeker een uur vooruit en een uur achteruit inrijden, waarbij het eerste kwartier full speed is.
Pas als de lok analoog goed rijdt zet ik de decoder erin. Vanuit jouw reacties op het Piko 2014 draadje op BNLS heb ik het vermoeden dat je meteen de decoder erin heb gezet. Een lok die analoog niet goed rijdt zal dit ook niet doen als de decoder erin zit. Analoog rijdt de mijne echt heel erg stil.
gr Hans
Bezig met: N finescale station Hellendoorn(exact 1:160) en de NAM Schoonebeek(lengte verkleind)
Re: Piko 2200 bruin
@Jowi, jij vind het analoog inrijden onzin, wellicht zijn er andere mensen die de meerwaarde er wel van inzien.
Ik ben van mening dat als jij je zin iets anders formuleert dat het bij de overige forumgebruikers een stuk vriendelijker overkomt.
Een goed bedoelde tip hoor
Zelf prop ik ook meestal direct een decoder in de lok. Maar als er problemen zijn dan haal ik hem er weer uit en probeer eerst analoog.
Grtz.
Peter
Ik ben van mening dat als jij je zin iets anders formuleert dat het bij de overige forumgebruikers een stuk vriendelijker overkomt.
Een goed bedoelde tip hoor
Zelf prop ik ook meestal direct een decoder in de lok. Maar als er problemen zijn dan haal ik hem er weer uit en probeer eerst analoog.
Grtz.
Peter
Laatst gewijzigd door Peter op 04 dec 2014 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Piko 2200 bruin
Ok, nieuwe poging, technisch en logisch gezien is analoog inrijden ipv mbv een decoder, overbodig. Het hele concept van 'inrijden' is sowieso twijfelachtig, het enige wat je daar mee doet is kijken of de motor of techniek bij 1e gebruik niet al kapot is of binnen een paar minuten kapot gaat. Als de motor verder goed is gaat ie echt niet beter rijden als je hem 'inrijd'. De veel gehoorde mantra 'als ie analoog niet goed rijd, met je hem niet digitaal maken' is te vaag en gaat wellicht op voor ombouw van hardware van 20, 30 jaar oud, niet voor moderne, voor digitaal ontworpen, splinternieuwe produkten.
Re: Piko 2200 bruin
ik denk dat het technisch gezien, wellicht beter zou kunnen zijn om nieuwe koolborstels even met weinig belasting (dus lage snelheid en geen puls modulatie van een decoder) in te laten lopen. De borstels moeten even inslijten op de contacten van de rotor (commutator / collector). Nieuw zijn ze vlak en ze zullen de vorm van de radius van de contacten op de rotor op den duur moeten gaan overnemen.
Zie link voor uitleg;
http://www.nproject.org/nl/algemene-tip ... n-nat.html
Inlopen is geen onzin dus..
Overigens is het beter naar mijn ervaring om hem niet te lang één kant op te laten rijden. De slijtage kan dan één kant op vormen en kan bij vervolgens omgekeerde richting schade aanbrengen. Als je bv een koploper altijd één kant op laat rijden vanwege blok systeem met sluitlicht dichtmelding ellende zal je zien dat hij achter uit op den duur een stuk minder goed zal gaan rijden.
Zie link voor uitleg;
http://www.nproject.org/nl/algemene-tip ... n-nat.html
Inlopen is geen onzin dus..
Overigens is het beter naar mijn ervaring om hem niet te lang één kant op te laten rijden. De slijtage kan dan één kant op vormen en kan bij vervolgens omgekeerde richting schade aanbrengen. Als je bv een koploper altijd één kant op laat rijden vanwege blok systeem met sluitlicht dichtmelding ellende zal je zien dat hij achter uit op den duur een stuk minder goed zal gaan rijden.
Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Re: Piko 2200 bruin
Koolborstels zou nog kunnen, maar dat inslijten daarvan zal ook onder een decoder prima lukken... daarvoor hoef je echt niet analoog te rijden...
Maar goed ik pas mijn stelling aan inrijden is geen onzin als je motor koolborstels heeft (!), maar het is niet noodzakelijk dat analoog te doen, en ik geloof niet dat dit met dit specifieke probleem te maken heeft.
Maar goed ik pas mijn stelling aan inrijden is geen onzin als je motor koolborstels heeft (!), maar het is niet noodzakelijk dat analoog te doen, en ik geloof niet dat dit met dit specifieke probleem te maken heeft.
Re: Piko 2200 bruin
ik kan me hier niet echt in vinden, als een motor smerig is en slecht is onderhouden zal hij analoog niet goed rijden.jowi schreef:Ok, nieuwe poging, technisch en logisch gezien is analoog inrijden ipv mbv een decoder, overbodig. Het hele concept van 'inrijden' is sowieso twijfelachtig, het enige wat je daar mee doet is kijken of de motor of techniek bij 1e gebruik niet al kapot is of binnen een paar minuten kapot gaat. Als de motor verder goed is gaat ie echt niet beter rijden als je hem 'inrijd'. De veel gehoorde mantra 'als ie analoog niet goed rijd, met je hem niet digitaal maken' is te vaag en gaat wellicht op voor ombouw van hardware van 20, 30 jaar oud, niet voor moderne, voor digitaal ontworpen, splinternieuwe produkten.
dat geld trouwens ook voor de stroomopname, als de wielen vies zijn krijg je geen goed contact tussen de rails en decoder.
na het inbouwen van een decoder is er dan dus ook geen eer te behalen lijkt mij.
een goed lopende motor reageert echt vele malen beter dan een slechte dus deze stelling gaat volgens mij niet op
gr henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Re: Piko 2200 bruin
Haaa! Alles staat weer koud en de zoutjes liggen te wachten......
Maar ik wil er wel wat over kwijt: de handleiding (gemaakt door de fabrikant, die professionals die dat ding hebben ontworpen en er voor doorgeleerd hebben enzo) geeft ook aan om met matig 'gas' even je nieuwe lokje een kwartiertje beide kanten uit te laten rijden, alvorens je hem gaat voorzien van een flinke last. Ik n eem aan dat dat te maken heeft met de koolborstels en om het lagervet of weet ik veel wat voor tjak even goed te laten verdelen. Ik doe het altijd maar braaf met iets nieuws.
En natuurlijk gaat het digitaliseren van een slechte lok niks opleveren. Dan is het nog steeds een slechte lok met een dure decoder erin. Als ie analoog ruk is, is ie digitaal ook ruk. Oud of nieuw maakt niks uit.
Zo.
En dan nu......
J.
Maar ik wil er wel wat over kwijt: de handleiding (gemaakt door de fabrikant, die professionals die dat ding hebben ontworpen en er voor doorgeleerd hebben enzo) geeft ook aan om met matig 'gas' even je nieuwe lokje een kwartiertje beide kanten uit te laten rijden, alvorens je hem gaat voorzien van een flinke last. Ik n eem aan dat dat te maken heeft met de koolborstels en om het lagervet of weet ik veel wat voor tjak even goed te laten verdelen. Ik doe het altijd maar braaf met iets nieuws.
En natuurlijk gaat het digitaliseren van een slechte lok niks opleveren. Dan is het nog steeds een slechte lok met een dure decoder erin. Als ie analoog ruk is, is ie digitaal ook ruk. Oud of nieuw maakt niks uit.
Zo.
En dan nu......
J.
Re: Piko 2200 bruin
Even voor de duidelijkheid, we hebben het hier over een splinternieuwe, moderne lok... niet iets tweedehands of van 30+ jaar geleden.... Alles wordt er nu bij de haren bijgetrokken, relevant of niet. Ik stop dan ook maar met deze zinloze discussie, want het is nu wachten op de bekende bier & chips verslaafden die bloed ruiken en de boel op scherp gaan zetten. Zodra ik iets weet van hoe de Tran decoder zich gedraagt laat ik wel wat horen.henry schreef: als een motor smerig is en slecht is onderhouden zal hij analoog niet goed rijden.
dat geld trouwens ook voor de stroomopname, als de wielen vies zijn krijg je geen goed contact tussen de rails en decoder.
na het inbouwen van een decoder is er dan dus ook geen eer te behalen lijkt mij.
een goed lopende motor reageert echt vele malen beter dan een slechte dus deze stelling gaat volgens mij niet op
Re: Piko 2200 bruin
met bier en!!!! ik geef een net antwoord en hoop dan ook een normaal antwoord terug te krijgen.
communicatie op een forum is erg belangrijk.
dacht een goede opmerking te plaatsen, wens je veel sterkte met de tran decoder
communicatie op een forum is erg belangrijk.
dacht een goede opmerking te plaatsen, wens je veel sterkte met de tran decoder
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Re: Piko 2200 bruin
At your service!de bekende bier & chips verslaafden
Laatst gewijzigd door Jeroen op 04 dec 2014 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Piko 2200 bruin
Dan nu maar weer even een verse vraag.....
Heeft inmiddels al iemand de trekkracht uitgetest?
Mijn 2200's moet ik nog ophalen en heb het zelf dus nog niet uit kunnen testen. Ik ben wel zeer benieuwd wat ze aan kunnen.
Heeft inmiddels al iemand de trekkracht uitgetest?
Mijn 2200's moet ik nog ophalen en heb het zelf dus nog niet uit kunnen testen. Ik ben wel zeer benieuwd wat ze aan kunnen.
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Piko 2200 bruin
Heren,
Doe even normaal a.u.b. Dat chips en bier gedoe is nu wel leuk geweest.
Graag weer terug naar het onderwerp a.u.b.
groet,
Hans
Doe even normaal a.u.b. Dat chips en bier gedoe is nu wel leuk geweest.
Graag weer terug naar het onderwerp a.u.b.
groet,
Hans
https://www.n-spoorstore.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren
https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
Re: Piko 2200 bruin
Ik voel een foto met heuuule lange sleep aankomen....Heeft inmiddels al iemand de trekkracht uitgetest?
Mijn 2200's moet ik nog ophalen en heb het zelf dus nog niet uit kunnen testen. Ik ben wel zeer benieuwd wat ze aan kunnen.
Wie meld zich aan
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Piko 2200 bruin
Even een video gemaakt van de 2200 met 10 ketelwagens en 12 kolenwagons (totaal ca. 2.20m). Best een zware sleep, de wagons zijn verzwaard met metaal. Ook heb ik de tafel schuingezet en loopt ca. 2% omhoog in de rijrichting van de 2200 (al is dat op de foto niet te zien). Allemaal geen probleem, er kunnen nog wel 10 wagons achter. Ps. let ook op de verlichting in de 1312
https://www.youtube.com/watch?v=DG8A7z-syLY
https://www.youtube.com/watch?v=DG8A7z-syLY
Re: Piko 2200 bruin
De sleep gaat goed omhoog.
PS:
Je zal maar in die wagon zitten, volgens mij wordt je dan lekker bruin.
PS:
Je zal maar in die wagon zitten, volgens mij wordt je dan lekker bruin.
Re: Piko 2200 bruin
Bedankt voor je filmpje. Zo te zien een prima trekkracht. Februari op de beurs ga ik het met zo'n 45 trix ketelwagonnen uitproberen (met gewichten).
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Piko 2200 bruin
Sinds gisteren (Houten) ben ik ook in het bezit van een Piko 2200. En wat een juweeltje is het! Rijdt ook super. De rode 2384 moet ook maar gauw komen, en dan nog twee of drie grijs/gele
-
- Berichten: 458
- Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47
Re: Piko 2200 bruin
Ook ik heb er een gekocht gisteren op de beurs bij H@ns van zijn stapeltje. De baan is nu langzaam aan het vernederlandsen! Met 2 hondenkoppen, en een bruinen 2200, ding rijd super! Mijn 2200 gaat de kolenbakken trekken van en naar de mijn (in aanbouw).
Groet Hans
Groet Hans
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Piko 2200 bruin
Ook ik ben sinds vandaag eigenaar van een mooie bruin exemplaar. Meteen het aparaat voorzien van een Tran DCX51-P12.
Nu ben ik een leek qua frontseinen bij NS materiaal, aangezien de hollanders creatiever zijn dan de Duitsers . Maar met de decoder heb ik op f0 frontverlichting wisselend, f1 twee sluitlichten hoog aan de voorkant, en op f2 twe sluitlichten aan de achterzijde.
Nu hoor ik velen over L-sein. Ik heb het gevoel dat ik wat mis in de loc. We kan me dit uitleggen?
Cheerz
Nu ben ik een leek qua frontseinen bij NS materiaal, aangezien de hollanders creatiever zijn dan de Duitsers . Maar met de decoder heb ik op f0 frontverlichting wisselend, f1 twee sluitlichten hoog aan de voorkant, en op f2 twe sluitlichten aan de achterzijde.
Nu hoor ik velen over L-sein. Ik heb het gevoel dat ik wat mis in de loc. We kan me dit uitleggen?
Cheerz
Re: Piko 2200 bruin
Ik had met de Tran dcx51 het probleem dat de 2200 20 a 30 seconden tot een minuut reed, en dan stil bleef staan met de lichten gewoon aan (dus geen contactverlies) en da na een seconde weer full speed verder reed etc. Op aanraden van Rob Bisschop heb ik 1 van de (waarschijnlijk) ontstoringscondensatoren verwijderd, en dat loste het probleem op. Dus mocht je dat effect herkennen, denk daar dan aan.
Ook pastte de Tran bij mij niet waardoor de kap niet helemaal goed sluit. Ik heb dat (zo goed als) opgelost door de tran print maar ook componenten hier en daar wat bij te vijlen geen garantie dus meer maar ja. Hij doet het nog wel en de kap kan goed dicht. Wel een stukje folie in de kap gedaan wegens mogelijke sluiting tussen de decoder en de metalen kap. Een Zimo 623 schijnt overigens beter te pasen.
Omgekeerd L sein zit niet op de 2200 (klopt met de periode voor de oer 2200). Ik begrijp dat dit wel op de cargo versie zit? Iemand die dat kan bevestigen? Omgekeerd L sein .: betekent dat bij vooruitrijden onder 2 witte (gele) lampen branden, en gezien vanaf de voorkant, rechtsboven ook een witte toplamp (op de plek van de rode). Achter branden gewoon de 2 rode toplichten.
Ook pastte de Tran bij mij niet waardoor de kap niet helemaal goed sluit. Ik heb dat (zo goed als) opgelost door de tran print maar ook componenten hier en daar wat bij te vijlen geen garantie dus meer maar ja. Hij doet het nog wel en de kap kan goed dicht. Wel een stukje folie in de kap gedaan wegens mogelijke sluiting tussen de decoder en de metalen kap. Een Zimo 623 schijnt overigens beter te pasen.
Omgekeerd L sein zit niet op de 2200 (klopt met de periode voor de oer 2200). Ik begrijp dat dit wel op de cargo versie zit? Iemand die dat kan bevestigen? Omgekeerd L sein .: betekent dat bij vooruitrijden onder 2 witte (gele) lampen branden, en gezien vanaf de voorkant, rechtsboven ook een witte toplamp (op de plek van de rode). Achter branden gewoon de 2 rode toplichten.
- Bijlagen
-
- image.jpg (72.02 KiB) 7442 keer bekeken