schoonmaken rails
-
Re: schoonmaken rails
Ben,
Bedankt, ik ga het proberen.
Bedankt, ik ga het proberen.
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Even mijn ervaring met ATF olie:
Tot gisteren regelmatig enkele weerbarstige locs die zo af toe stotterde of even contact verloren bij langzaam rijden. Vandaag
ATF olie gekocht en op mijn kleine baan zo her en der een cm of twee beide rails ingesmeerd. Trein met wat wagons laten rijden.
Mmmmm.....slipwerk op de net ingesmeerde delen maar dat lijkt me logisch. Een paar wagonnetjes voorzien van sleepviltjes en een loc een paar rondjes laten rijden. Het doorslippen hield op. Viltjes verwijderd en loc met wagons langdurig laten rijden automatisch in koploper. Wow....als nieuw. Geen stroomuitval, mooi langzaam. Ik ben overtuigd.
Ondanks het feit dat de rails nog zwarte wegen afgeeft als je er met een doekje over gaat rijdt e.e.a als een trein.
Een liter van dat spul kost ca een tientje en gaat 100 jaar mee.
Eens kijken hoe lang dit zo goed gaat.
Tot gisteren regelmatig enkele weerbarstige locs die zo af toe stotterde of even contact verloren bij langzaam rijden. Vandaag
ATF olie gekocht en op mijn kleine baan zo her en der een cm of twee beide rails ingesmeerd. Trein met wat wagons laten rijden.
Mmmmm.....slipwerk op de net ingesmeerde delen maar dat lijkt me logisch. Een paar wagonnetjes voorzien van sleepviltjes en een loc een paar rondjes laten rijden. Het doorslippen hield op. Viltjes verwijderd en loc met wagons langdurig laten rijden automatisch in koploper. Wow....als nieuw. Geen stroomuitval, mooi langzaam. Ik ben overtuigd.
Ondanks het feit dat de rails nog zwarte wegen afgeeft als je er met een doekje over gaat rijdt e.e.a als een trein.
Een liter van dat spul kost ca een tientje en gaat 100 jaar mee.
Eens kijken hoe lang dit zo goed gaat.
ATF maakt je rails ook niet zozeer schoon, maar zorgt blijkbaar voor een veel betere stroomgeleiding. Ik veeg het er ook niet af.EdwinB schreef:.......Ondanks het feit dat de rails nog zwarte wegen afgeeft als je er met een doekje over gaat rijdt e.e.a als een trein.....
Overigens: als je loks de eerste keer al doorslipten, heb je teveel ATF gebruikt. Het gaat echt om héél weinig.
Maar ik vind het ook een genot twee-assertjes bijna stapvoets over wissels te zien gaan. Leuk dat jouw ervaring ook positief is.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
Het probleem is dat een schoonmaaklokje of de tomix wagon de eerste keer ook niet willen rijden. Eigenlijk moet je een schoonmaak trein hebben die op eigen batterij kan rijden. Dan kan deze de rails schoonmaken. Bij mij is niet alle rails goed bereikbaar, denk aan tunnels, stationsoverkappingen enz.
Groetjes N-spoorder
http://www.fordcapri.eu/
http://www.capribulldog.nl/CFN/forum/
http://www.caheco.nl/
http://www.fordcapri.eu/
http://www.capribulldog.nl/CFN/forum/
http://www.caheco.nl/
niet de goedkoopste maar wel het beste. de lux poetser en stofzuiger.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
- Contacteer:
Helaas ligt de lux nog even buiten het budget maar hopenlijk volgend jaar wel in te plannen.
Had nu pas een wagon van herkat gekocht waarmee zowel met sr24 olie als een sleepsteentje gereinigd kan worden maar het gewicht van de wagon is te laag waardoor deze ontspoort bij een wissel.
Daarnaast is na 2 keer slepen met sr24 en dus wat meer gewicht het vilt al los gelaten en na de olie behandeling rijd de trein nog slechter.
Na op poetsen van de rails met contactspray en een droge doek en niet vergeten de loc wielen te reinigen werkt het dan wel weer.
De sr24 is dus niet zo best voor de baan als je niet droog na poetst. Het laat namelijk een zwarte smurry laag achter die het contact verslechterd.
Had nu pas een wagon van herkat gekocht waarmee zowel met sr24 olie als een sleepsteentje gereinigd kan worden maar het gewicht van de wagon is te laag waardoor deze ontspoort bij een wissel.
Daarnaast is na 2 keer slepen met sr24 en dus wat meer gewicht het vilt al los gelaten en na de olie behandeling rijd de trein nog slechter.
Na op poetsen van de rails met contactspray en een droge doek en niet vergeten de loc wielen te reinigen werkt het dan wel weer.
De sr24 is dus niet zo best voor de baan als je niet droog na poetst. Het laat namelijk een zwarte smurry laag achter die het contact verslechterd.
Groet marc,
Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas
Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!
https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Mijn Test Baan
Spoorbaan Janbaas
Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Ik gebruik(te) de herkat met SR-24. de eerste rondrit moest ik de reinigingstrein hier en daar duwen, na de 2de-3de keer ging het allemaal veel beter. ondertussen van SR-24 omgeschakeld naar SR-109 op aanraden van een modelspoorwinkeleigenaar, gezien de SR-24 ook voor de stoomgenerator zou zijn. daarnaast heb ik een bus Reinigingsbenzine voor de 'grote' schoonmaak nog eens te doen na een tijdje stil te hebben gelegen. Als die gebeurd is ben ik ook van plan om met ATF te gaan proberen en mijn Tomix te verlichten gezien die niet door R1 bochten kan voor te polijsten gaat die dus als stofzuiger door het reinigingsleven gaan en moet dat extra gewicht helemaal niet.
Als er iemand weet waar er reinigingswagons bestaan met horizontale rollers?
Als er iemand weet waar er reinigingswagons bestaan met horizontale rollers?
Yep,Bart_N schreef:Als er iemand weet waar er reinigingswagons bestaan met horizontale rollers?
kijk maar nog eens naar mijn bijdrage in dit draadje: viewtopic.php?f=18&t=8087&start=10#p128941 Voor een foto kan je kijken in mijn bouwdraadje.
Greetz, Jerome.
Gebruik hetzelfde wagentje als Jerome. Inderdaad ook verzwaard net als hij heeft gedaan, anders gaat het wagen wat stuiteren en loopt te vlug uit de rails.
Geeft zeer bevredigende resultaten. Is te koop op de beurs in Houten. Je kunt er een flesje Go Gone bij kopen. Maar met de eerder besproken contactspray op de rails heb ik ook prima resultaten.
Sukses,
Fred
Geeft zeer bevredigende resultaten. Is te koop op de beurs in Houten. Je kunt er een flesje Go Gone bij kopen. Maar met de eerder besproken contactspray op de rails heb ik ook prima resultaten.
Sukses,
Fred
-
- Contacteer:
Rijden er hier veel mensen met de tomix 6421?
Ik rijd nu digitaal ik lees dat je dan wel de analogeversie zou kunnen gebruiken alleen staat dan de motor altijd aan tenzij je de schakelaar boven op gebruikt.
nu is dit natuurlijk niet altijd handig maar zijn er mensen die dit wel gebruiken?
De digitale versie is bijna eens zo duur namelijk. Of heb je dan nog meer voordelen anders danhet op afstand aan uit zetten van de motor.
Ik rijd nu digitaal ik lees dat je dan wel de analogeversie zou kunnen gebruiken alleen staat dan de motor altijd aan tenzij je de schakelaar boven op gebruikt.
nu is dit natuurlijk niet altijd handig maar zijn er mensen die dit wel gebruiken?
De digitale versie is bijna eens zo duur namelijk. Of heb je dan nog meer voordelen anders danhet op afstand aan uit zetten van de motor.
Groet marc,
Mijn Test Baan
Spoorbaan Janbaas
Mijn Test Baan
Spoorbaan Janbaas
Ik heb zelf een Tomix 6421 Digitaal. Zelf analoge versie omgebouwd naar digitaal, stelt niet veel voor. Motor is vervolgens d.m.v. functieuitgang aan/uit te zetten.
Werkt in zijn geheel redelijk goed, alhoewel ik denkelijk toch ooit voor een Lux ga......
Grtz.
Peter
Werkt in zijn geheel redelijk goed, alhoewel ik denkelijk toch ooit voor een Lux ga......
Grtz.
Peter
Hallo
Het grote voordeel om em digitaal te maken is dat je de snelheid van de motor van de Tomix kan regelen, zodat ie niet op volle snelheid loopt en telkens oververhit raakt.
Het is dus niet alleen aan en uit schakelen. En ombouwen is inderdaad prima te doen. Kijk hier maar eens: http://www.mtkb.de/
Je kan natuurlijk ook bij H@ns een decoder printje kopen.
Ik gebruik(te) em overigens alleen om te stofzuigen. Polijsten is niet verstandig met de Tomix.
Greetz, Jerome
Het grote voordeel om em digitaal te maken is dat je de snelheid van de motor van de Tomix kan regelen, zodat ie niet op volle snelheid loopt en telkens oververhit raakt.
Het is dus niet alleen aan en uit schakelen. En ombouwen is inderdaad prima te doen. Kijk hier maar eens: http://www.mtkb.de/
Je kan natuurlijk ook bij H@ns een decoder printje kopen.
Ik gebruik(te) em overigens alleen om te stofzuigen. Polijsten is niet verstandig met de Tomix.
Greetz, Jerome
Relaxed! Via Martin B. heb ik een Tomix kunnen kopen, digitaal en wel. Ik heb hem nog niet geprobeerd want de baan ligt uit elkaar due to bouwen, en natuurlijk is mijn laptop-harddisk met daarop Koploper kaputti. Maar alle tips meenemend kan ik hier wel wat mee.
Begrijp ik uit jullie verhalen dat je in eigenlijk dagelijke 'operatie' de TomixLuxRocoReinigingsdingvanwhateverkind laat meerijden? Bij Boppard hoefde ik eigenlijk nooit schoon te maken, al werd daar ook nauwelijks 'gekropen'.
Verder hangt het volgens mij van de rails af welke eerder smeriger wordt dan de ander. En nog iets: sommige loks hebben NOOIT ergens last van, en sommige nieuwe, die ik dan ook weer schoonmaak rijden een uurtje en dan begint het weer. Iemand ook deze ervaring? En ja: uiteraard maak ik alles mooi schoon en de wielen ook, maar bij sommige loks/decoders hoeft dit kennelijk nooit.....
Grtz,
J.
Begrijp ik uit jullie verhalen dat je in eigenlijk dagelijke 'operatie' de TomixLuxRocoReinigingsdingvanwhateverkind laat meerijden? Bij Boppard hoefde ik eigenlijk nooit schoon te maken, al werd daar ook nauwelijks 'gekropen'.
Verder hangt het volgens mij van de rails af welke eerder smeriger wordt dan de ander. En nog iets: sommige loks hebben NOOIT ergens last van, en sommige nieuwe, die ik dan ook weer schoonmaak rijden een uurtje en dan begint het weer. Iemand ook deze ervaring? En ja: uiteraard maak ik alles mooi schoon en de wielen ook, maar bij sommige loks/decoders hoeft dit kennelijk nooit.....
Grtz,
J.
Ik gebruik de Tomix al jaren digitaal.
Heb hem als stuurstandwagon ingevoerd in koploper, gaat aan als de lokomotief rijdt en uit als deze stopt.
was eerst een analoog ding.
Deze digitaal gemaakt dmv. een printplaatje en een haakse Kuehn decoder.
Dit is gewoon bij H@ns verkrijgbaar.
gr. Ron.
Heb hem als stuurstandwagon ingevoerd in koploper, gaat aan als de lokomotief rijdt en uit als deze stopt.
was eerst een analoog ding.
Deze digitaal gemaakt dmv. een printplaatje en een haakse Kuehn decoder.
Dit is gewoon bij H@ns verkrijgbaar.
Klopt, daar heb ik ook last van.En nog iets: sommige loks hebben NOOIT ergens last van, en sommige nieuwe, die ik dan ook weer schoonmaak rijden een uurtje en dan begint het weer. Iemand ook deze ervaring? En ja: uiteraard maak ik alles mooi schoon en de wielen ook, maar bij sommige loks/decoders hoeft dit kennelijk nooit..
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
Zoals ik al zei is mijn Tomix stofzuiger digitaal gemaakt met een Digirails functiedecoder. Ik laat hem alleen rijden als ik de baan langer dan een week niet gebruikt heb of veel troep (=stof) in de kamer heb gemaakt. Als "poetser" heb ik een gemodificeerde (rubber eraf halen, doormidden snijden en met een tussenruimte weer terugplakken om vastlopen in bochten te voorkomen) Roco railpoetser ervoor gezet en daardoor hoef ik eigenlijk nooit rigoreuze middelen te gebruiken. Als ik meerdere weken niet gereden heb moet ik soms wel met de wasbenzine aan de gang maar dat is zelden. Dit in schril contrast met mijn analoge tijdperk..... toen werd de baan juist vies door gebruik! En maar aan één kant als je steeds dezelfde kant oprijd.....
Groeten,
Johan.
Groeten,
Johan.
@ Jeroen en Ron
Ik blij. Dacht dat het aan mij lag. Heb precies dezelfde ervaringen als jij, Jeroen en Ron. Sommigen nooit, sommigen alweer vrij snel na het schoonmaken (met watten staafjes e.d.) en ik heb ook loks die, hoewel de wielen net gepolijst zijn dmv van zo'n Dremel apparaat, ze ook weer vrij vlug vuil zijn.
Ben, btw, deze week ook eens overgestapt op de contactspray hype . Tot op heden, - rij elke dag wel effekes -, geen haperingen. In geen enkele lok. Dus, wie weet.
Keep you informed.
Groetjes,
Fred.
Ik blij. Dacht dat het aan mij lag. Heb precies dezelfde ervaringen als jij, Jeroen en Ron. Sommigen nooit, sommigen alweer vrij snel na het schoonmaken (met watten staafjes e.d.) en ik heb ook loks die, hoewel de wielen net gepolijst zijn dmv van zo'n Dremel apparaat, ze ook weer vrij vlug vuil zijn.
Ben, btw, deze week ook eens overgestapt op de contactspray hype . Tot op heden, - rij elke dag wel effekes -, geen haperingen. In geen enkele lok. Dus, wie weet.
Keep you informed.
Groetjes,
Fred.
-
- Contacteer:
volgend weekend maar eens kijken in houten of er toevallig een rail poetser tussen zit om de verzameling mee uit te breiden.
Groet marc,
Mijn Test Baan
Spoorbaan Janbaas
Mijn Test Baan
Spoorbaan Janbaas
hallo ,
Het haperen van de loc`s ligt niet aan de wissels maar aan de loc`s zelf , heb namelijk vandaag weer twee loc`s gedigitaliseerd en die rijden gewoon de hele baan rond.
zal de drie betreffende loc`s maar eens uit elkaar gaan halen en ze eens goed schoonmaken.
gr Jan
Het haperen van de loc`s ligt niet aan de wissels maar aan de loc`s zelf , heb namelijk vandaag weer twee loc`s gedigitaliseerd en die rijden gewoon de hele baan rond.
zal de drie betreffende loc`s maar eens uit elkaar gaan halen en ze eens goed schoonmaken.
gr Jan
-
Ben,
Ik heb gisteren m'n litertje ATF van de Smeerwinkel gekregen en onmiddellijk geprobeerd. Heb op 8 plekken op de baan met een wattenstaafje gedrenkt in ATF ca. 3 cm rail bestrekken. de eerste ronde trad er wat slip op maar na twee volle rondes was dat over. Het is fantastich en ongeloofelijk welk effect het heeft. Een loc die de laatste tijd vreselijk slecht liep ondanks herhaalde schoonmaakbeurten, rijdt na een ronde, waarbij die soms wat geholpen moest worden, weer als een zonnetje. Kortom fantastisch spul.
Ik zit nu echter nog met een vraag: Hoe werkt dit. ATF geleidt geen stroom (heb ik gemeten). Is er iemand die het verlossende woord kan spreken.
Ik heb gisteren m'n litertje ATF van de Smeerwinkel gekregen en onmiddellijk geprobeerd. Heb op 8 plekken op de baan met een wattenstaafje gedrenkt in ATF ca. 3 cm rail bestrekken. de eerste ronde trad er wat slip op maar na twee volle rondes was dat over. Het is fantastich en ongeloofelijk welk effect het heeft. Een loc die de laatste tijd vreselijk slecht liep ondanks herhaalde schoonmaakbeurten, rijdt na een ronde, waarbij die soms wat geholpen moest worden, weer als een zonnetje. Kortom fantastisch spul.
Ik zit nu echter nog met een vraag: Hoe werkt dit. ATF geleidt geen stroom (heb ik gemeten). Is er iemand die het verlossende woord kan spreken.
André,
Wat het precies is dat het zo goed laat werken weet ik ook niet. Ik heb daar ook niets over kunnen vinden. Wel weet ik dat er tussen wielen en rails nauwelijks of geen vonkvorming meer optreedt en dat voorkomt inbranden van rails en/of wielen. De geleiding wordt daar in ieder geval beter van. Wel weet ik uit ervaring dat minder meer is. Je moet echt maar een héél klein beetje op maar een paar plaatsen op je baan aanbrengen. Ik ben er ook nog heel tevreden mee. Blij dat jij dezelfde positieve ervaringen hebt.
Ben
Wat het precies is dat het zo goed laat werken weet ik ook niet. Ik heb daar ook niets over kunnen vinden. Wel weet ik dat er tussen wielen en rails nauwelijks of geen vonkvorming meer optreedt en dat voorkomt inbranden van rails en/of wielen. De geleiding wordt daar in ieder geval beter van. Wel weet ik uit ervaring dat minder meer is. Je moet echt maar een héél klein beetje op maar een paar plaatsen op je baan aanbrengen. Ik ben er ook nog heel tevreden mee. Blij dat jij dezelfde positieve ervaringen hebt.
Ben
M.v.g. Ben
Ik vond bij Kroonolie de volgende eigenschappen bij ATF olie:
ATF - A is een hoogwaardige, automatische transmissieolie, gebaseerd op solvent geraffineerde basisoliën. Additieven zijn toegevoegd om de volgende eigenschappen te verkrijgen:
• Zeer hoge en stabiele viscositeitsindex
• Zeer laag stolpunt
• Zeer goede oxidatiestabiliteit
• Goed anti-corrosie- en anti-schuimvermogen
Denk dat punt 3 van invloed is op het niet vonken, of geen gevolgen, van de stroomafname.
En punt 4 helpt ook, geen roesten van de rails en wielen.
ATF - A is een hoogwaardige, automatische transmissieolie, gebaseerd op solvent geraffineerde basisoliën. Additieven zijn toegevoegd om de volgende eigenschappen te verkrijgen:
• Zeer hoge en stabiele viscositeitsindex
• Zeer laag stolpunt
• Zeer goede oxidatiestabiliteit
• Goed anti-corrosie- en anti-schuimvermogen
Denk dat punt 3 van invloed is op het niet vonken, of geen gevolgen, van de stroomafname.
En punt 4 helpt ook, geen roesten van de rails en wielen.
-
BenQ,
Ik heb ook nog enig zoekwerk gedaan. Op onze rails, een legering van zink, koper en nikkel, zit een mengsel van zinkoxide, koperoxide en nikkeloxide. Daarnaast is er natuurlijk huisstof en olieresten van ons rijdend materieel. De metaaloxiden zijn alle drie min of meer slechte geleiders van electriciteit. Maar ze hebben alle drie de eigenschap dat het geleidingsvermogen enorm kan toenemen door kleine toevoegingen van diverse stoffen. Deze techniek wordt o.a. gebruikt bij het maken van zonnecellen. Ik denk dat de verklaring in deze richting gezocht moet worden. Het effect treedt immers heel snel op en je mag/moet maar heel weinig gebruiken.
Ik heb ook nog enig zoekwerk gedaan. Op onze rails, een legering van zink, koper en nikkel, zit een mengsel van zinkoxide, koperoxide en nikkeloxide. Daarnaast is er natuurlijk huisstof en olieresten van ons rijdend materieel. De metaaloxiden zijn alle drie min of meer slechte geleiders van electriciteit. Maar ze hebben alle drie de eigenschap dat het geleidingsvermogen enorm kan toenemen door kleine toevoegingen van diverse stoffen. Deze techniek wordt o.a. gebruikt bij het maken van zonnecellen. Ik denk dat de verklaring in deze richting gezocht moet worden. Het effect treedt immers heel snel op en je mag/moet maar heel weinig gebruiken.
Misschien een rare vraag... maar zou je dit dan ook op andere 'moeilijke' contactvlakken kunnen toepassen?
Ik denk dan aan slepers van loks op wielen en assen, maar ook bijv. bij de oudere minitrix en flm draaistellen, de slepers die tegen het chassis liggen, of ook de bovenkant van de draaistellen zelf, en de as die het draaistel ook elektrisch verbind met het chassis? Of de slepers in rijtuigen zelf? Ik mag aannemen dat aangezien het olie is, het in dat geval ook de mechanische weerstand verminderd? (lees: soepeler rijden?)
Ik denk dan aan slepers van loks op wielen en assen, maar ook bijv. bij de oudere minitrix en flm draaistellen, de slepers die tegen het chassis liggen, of ook de bovenkant van de draaistellen zelf, en de as die het draaistel ook elektrisch verbind met het chassis? Of de slepers in rijtuigen zelf? Ik mag aannemen dat aangezien het olie is, het in dat geval ook de mechanische weerstand verminderd? (lees: soepeler rijden?)
Laatst gewijzigd door jowi op 05 dec 2014 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Het blijft een interessant draadje! Denk dat ik op korte termijn ook eens een atf poging ga wagen.
Grtz.
Peter
Grtz.
Peter