Brussel-Noord anno 1920 - het einde
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject
Michiel,
Volledig begrijpelijk dat je werk en vooral gezin voor gaan, en dus daarmee de hobbytijd wat achterblijft en dus ook de updates.
Dus we wachten gewoon af. En hoop dat je toch af en toe een beetje afleiding kan vinden in de hobby voor je zelf.
Volledig begrijpelijk dat je werk en vooral gezin voor gaan, en dus daarmee de hobbytijd wat achterblijft en dus ook de updates.
Dus we wachten gewoon af. En hoop dat je toch af en toe een beetje afleiding kan vinden in de hobby voor je zelf.
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject
Michiel, het doet mij deugt om te horen dat het project niet helemaal stil ligt. Natuurlijk gaat het werk en bovenal het gezin voor de hobby! Jouw project is en blijft mooi om te volgen. Ik hoop dat er in de toekomst nog vele mooie up-dates komen!
Gr. Clemens
Gr. Clemens
Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Pendelbaan Wolfach
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject
Desondanks begint het er prachtig uit te zien Michiel geweldig.
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject
Een week of twee geleden kwamen Urbanie en Germaine klagen dat ik stante-pede iets moest doen aan die loodsdeuren. Ze zien er niet uit, en ze moeten steviger! Dus ik elke late avond weer een deurtje afwerken zekers! Bij tijds zien jullie wel het resultaat wel.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject
Michiel,
Kan je geen hoge toren maken, kan je de dames daarop zetten.
Dan kunnen ze hoog van de toren blazen.
Hopelijk ziet de andere kant er beter uit. (van de deurtjes)
Kan je geen hoge toren maken, kan je de dames daarop zetten.
Dan kunnen ze hoog van de toren blazen.
Hopelijk ziet de andere kant er beter uit. (van de deurtjes)
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject
Ben, de voorzijde van de deuren zijn prachtig Zie pagina 34 van dit topic.
Gr. Clemens
Gr. Clemens
Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Pendelbaan Wolfach
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject
Even een zijsprong: ik ben begonnen met het maken van het befaamde type 10 van de Belgische Staatspoorwegen in schaal N. Ik ben vertrokken van een Baureihe 01, en ben in koper met de bovenbouw bezig. Ik ben nog maar pas begonnen, en bouw spontaan zonder voorbereiding en met eenvoudige middelen (cutter, vijl, schaar...). Ik ben zelf benieuwd hoever ik dit kan brengen.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject
Ik had het al gezien bij onze vrienden aan de andere kant van de rivier, top hoor
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject
Aparte machine om te zien, net alsof de ketel te kort is, haha.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject
Deze machine heeft inderdaad een heel aparte look. De Belgische ingenieur Flamme heeft deze locomotief expliciet ontwikkeld op kracht en vermogen. Het is 1910, en toen deze locomotief in dienst werd genomen bij de Belgische Staatsspoorwegen was het de krachtigste en zwaarste locomotief ooit gezien. Ze was ontworpen om zware reizigerstreinen tegen 120km/u helling op te trekken. Deze machine was een stoom briezend monster op wielen. Europa had nog nooit zo'n beest gezien. Tot in de jaren '50 was ze onklopbaar in de Ardennen.
Het platfom vooraan was eigenlijk enkel om de cylinders verder naar voor te kunnen plaatsen om een betere krachtoverbrenging te hebben op de drijfwielen. De ketel en vuurhaard hadden al voldoende afmetingen om de enorme stoomproductie te kunnen leveren tijdens vollast. Ze moesten niet nóg langer zijn.
Het platfom vooraan was eigenlijk enkel om de cylinders verder naar voor te kunnen plaatsen om een betere krachtoverbrenging te hebben op de drijfwielen. De ketel en vuurhaard hadden al voldoende afmetingen om de enorme stoomproductie te kunnen leveren tijdens vollast. Ze moesten niet nóg langer zijn.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject
Kijk, das nou leuk. Dat iemand ook het wat en waarom weet.
Veel succes met bouwen, een mooie volgende stap na het ombouwen/verbouwen van je vorige locs (type 64 & etc.).
Veel succes met bouwen, een mooie volgende stap na het ombouwen/verbouwen van je vorige locs (type 64 & etc.).
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject
Dat je nog de ombouw van het type 64 herinnert! Dat is ook weer een paar jaar geleden!
Deze scratch-build (van de kast, niet het onderstel) is inderdaad weer een stapje verder in de evolutie van zelfbouw van locomotieven. Ik zit nu even op "een wier" zoals ze in't Vlaams zeggen. 't Is te zeggen, ik zit even vast en ik zoek naar een beter techniek om de ramen te maken. M'n eerste poging was redelijk, maar niet voldoende om voldoening te hebben van het werk. Binnenkort weer een vervolg op dit bouwverhaal...
Deze scratch-build (van de kast, niet het onderstel) is inderdaad weer een stapje verder in de evolutie van zelfbouw van locomotieven. Ik zit nu even op "een wier" zoals ze in't Vlaams zeggen. 't Is te zeggen, ik zit even vast en ik zoek naar een beter techniek om de ramen te maken. M'n eerste poging was redelijk, maar niet voldoende om voldoening te hebben van het werk. Binnenkort weer een vervolg op dit bouwverhaal...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject
Michiel, wat een mooi project. Type 10 is zeker een markante machine en mag zeker niet op jouw baan ontbreken. Zo op de foto te zien, zitten er weinig leidingen op/langs de opbouw/ketel of hoe je het ook wilt noemen. Succes met het bouwen!
Gr. Clemens
Gr. Clemens
Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Pendelbaan Wolfach
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject
De oerversie zoals deze in 1910 uit de fabriek kwam is inderdaad mooi vrij van leidingen. 50 jaar later, na tig uitbreidingen om het vermogen op te voeren en het stoomverbruik te beperken zit ze er minder strak uit.
(foto: rixke.tassignon.be)
Maar voor het Brussel-Noord anno 1920 project maak ik de oerversie.
(foto: rixke.tassignon.be)
Maar voor het Brussel-Noord anno 1920 project maak ik de oerversie.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject
Hoi Michiel ,
het zal wel een mooie lok worden neem er je tijd voor .
Ben benieuwd hoe je verder ga ,zeker blijf ik het volgen .
mvg Sjaak
het zal wel een mooie lok worden neem er je tijd voor .
Ben benieuwd hoe je verder ga ,zeker blijf ik het volgen .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject
Het kerstgebeuren is gelukkig weer wat geluwd, waardoor ik weer wat tijd voor mezelf krijg. Dus, ikke weer prutsen aan m'n type 10. Het typische voorplatfom heeft z'n kisten gekregen (in styreen). Op de ketel heb ik een schoorsteen en dom geplaatst, beide gevijld uit witmetaal. Het ding wordt weer een beetje meer stoomlocomotief...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject
Michiel,
Het befaamde trein&ik tegen gezin&werk is voor iedereen bekend lijkt me.... geen verontschuldigingen nodig.....
Maar man wat heb ik een respect voor je zelfbouwproject..... Ik buig voor mensen die het aandurven ermee te beginnen en aanbid zij die het afmaken... en dan in N.... RESPECT!
Fijne dagen nog even en "keep us posted"
Eric
Het befaamde trein&ik tegen gezin&werk is voor iedereen bekend lijkt me.... geen verontschuldigingen nodig.....
Maar man wat heb ik een respect voor je zelfbouwproject..... Ik buig voor mensen die het aandurven ermee te beginnen en aanbid zij die het afmaken... en dan in N.... RESPECT!
Fijne dagen nog even en "keep us posted"
Eric
Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject
Eric, bedankt voor je feedback!
Nochtans is er niet veel durf nodig. Een onderstel vind je in occasie voor nog geen 20 euro, en voor de rest kan je met een vijl, mes, tang en meetlat al veel doen. Kwestie van er gewoon eens aan te beginnen. En het hoeft geen koper of messing te zijn. Styreen is ook prima, er zijn zelfs "gekken" die een locomotief uit papier maken. En ik kan je verzekeren, ze zijn SUBLIEM!.
Dat je meteen je eerste werk op internet gooit, is niet iedereen gegeven. Je moet tegen een stootje kunnen, vooral wanneer het resultaat eens wat minders is. Men mag het niet zien als "gezichtsverlies" of schaamte, of wat dan ook. Ik post wel m'n gepruts en geknoei, hopend op een goede afloop, maar verdraag zonder meer wannneer het op een fiasco zou uitdraaien. Kwestie van kunnen relativeren, denk ik.
Ik zou zeggen, aan iedereen, probeer het. Maak je eigen droomloc. Het belangrijkste is de fun van het bouwen, en de verrijking in ervaring. Het resultaat? Och, er zijn steeds knutselaars die het NOG beter kunnen. So what...
Nochtans is er niet veel durf nodig. Een onderstel vind je in occasie voor nog geen 20 euro, en voor de rest kan je met een vijl, mes, tang en meetlat al veel doen. Kwestie van er gewoon eens aan te beginnen. En het hoeft geen koper of messing te zijn. Styreen is ook prima, er zijn zelfs "gekken" die een locomotief uit papier maken. En ik kan je verzekeren, ze zijn SUBLIEM!.
Dat je meteen je eerste werk op internet gooit, is niet iedereen gegeven. Je moet tegen een stootje kunnen, vooral wanneer het resultaat eens wat minders is. Men mag het niet zien als "gezichtsverlies" of schaamte, of wat dan ook. Ik post wel m'n gepruts en geknoei, hopend op een goede afloop, maar verdraag zonder meer wannneer het op een fiasco zou uitdraaien. Kwestie van kunnen relativeren, denk ik.
Ik zou zeggen, aan iedereen, probeer het. Maak je eigen droomloc. Het belangrijkste is de fun van het bouwen, en de verrijking in ervaring. Het resultaat? Och, er zijn steeds knutselaars die het NOG beter kunnen. So what...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject
De spatborden werden aangebracht, althans de bogen ervan. De zijvlakken moet ik nog doen Maar tijdens een sfeerfoto begon mij de stand van de cabine enorm te ergeren. Na rijp beraad met mezelf zijn we tot de beslissisng gekomen dat er wat aan moest gebeuren.
WAARSCHUWING! Niet voor gevoelige modeltreinliefhebbers!
Ik heb de zaag in mijn locomotief gezet! De cabine werd deels los gezaagd, en weer vastgesoldeerd, maar nu rechter. Operatie geslaagd, ik weer opgelucht en blij, klaar voor het vervolg van de werkzaamheden.
WAARSCHUWING! Niet voor gevoelige modeltreinliefhebbers!
Ik heb de zaag in mijn locomotief gezet! De cabine werd deels los gezaagd, en weer vastgesoldeerd, maar nu rechter. Operatie geslaagd, ik weer opgelucht en blij, klaar voor het vervolg van de werkzaamheden.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject
Zet er gewoon de zaag in...
Wie niet waagt, wie niet wint...
Mvg,
Ad
Wie niet waagt, wie niet wint...
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject
ik had aan de andere kant van de rivier al bergen commentaar en kritiek geleverd dus zal het hier niet doen
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject
Respect! Ik heb een schuur gemaakt die te groot uitviel (zie http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=7835), maar de zaag erin, ho maar
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject
De huidige stand van zaken; heb ik all spatborden opgevuld. En ik sta nu eigelijk wel zelf een beetje verbaasd te kijken naar hoever ik het al gebracht heb! Eerlijk gezegd, ik had nooit gedacht dat een eerste experiment met scratchbuilding van een locomotief zo goed zo lopen... zonder CNC, zonder etsen, zonder laseren of 3D printen, maar met een lat, een kinderschaar en een set naaldvijltjes. Ik ben bijzonder blij als ik de foto van de loc in basisvorm zo bekijk. Er moet nog geplamuurd worden, details toegevoeg,... Maar zo, kaal... niet slecht al zeg ik het zelf. 8)
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject
Woh michiel,
dit ziet er voor de eerste keer zeker niet slecht uit, chapeau als de afwerking ook zo gaat ......
succes ben benieuwd hoe dit word..!!
Rudi
dit ziet er voor de eerste keer zeker niet slecht uit, chapeau als de afwerking ook zo gaat ......
succes ben benieuwd hoe dit word..!!
Rudi
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject
heel netjes Michiel
mag je best een beetje trots op zijn
Gr Andy
mag je best een beetje trots op zijn
Gr Andy