Digitale Doodloper..

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Jan-Joost

Digitale Doodloper..

Bericht door Jan-Joost »

Dat krijg je na een aantal succesvolle digitaliseringen; dan word je overmoedig...

Het lijkt erop dat ik bij de digitalisering van onze koploper "iets" niet helemaal goed heb gedaan; zouden jullie even mee willen denken?

De volgende stappen zijn gevolgd:
* Alle electronica van de bovenste printplaat verwijderd
* de originele stroomafname van bovenste en onderste printplaat verwijderd
* de rode en zwarte kabel van de decoder bevestigd aan de onderste printplaat
1.jpg
1.jpg (54.33 KiB) 3470 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (53.43 KiB) 3470 keer bekeken
* grijs en oranje zo dicht mogelijk bij de motorcontacten op de bovenste printplaat bevestigd
* wit en geel naar de verlichting
3.jpg
3.jpg (67.5 KiB) 3470 keer bekeken
Vervolgens de lok op de rails geplaatst om de decoder te programmeren, maar tot mij verbazing begon-ie te rijden zodra hij de rail raakte... Van programmeren kon geen sprake zijn
Hmmm...
Uiteindelijk (waarschijnlijk te laat :? ) de motorcontacten geïsoleerd door de stroombanen door te slijpen, maar nu geeft de lok/decoder helemaal geen sjoege meer. Rijden doet-ie niet meer, maar een lokadres programmeren is er ook niet meer bij... :(

Mijn duistere vermoeden is dat er in de eerste poging sprake is geweest van een dodelijke kortsluiting, en dat de decoder zijn eerste kerst niet meer gaat meemaken, maar voor ik h@ns vriendelijk ga vragen om mij een nieuwe N45 te sturen, ben ik wel benieuwd of een nieuwe poging met dezelfde aansluitmethode een beter resultaat gaat geven, of dat ik ergens een stap mis. Ik zou een evaluatie door een van de forumleden op prijs stellen..

Alvast bedankt!

Jan-Joost

Maurits71

Re: Digitale Doodloper..

Bericht door Maurits71 »

je geeft zelf al het antwoord.

en kleine tip volgende keer de loc op het programmeer spoor plaatsen dat scheelt je een decoder die kapot gaat vanwege kortsluiting

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

jowi

Bericht door jowi »

En nog zo'n digitale dooddoener ;) meten is weten... ik check na inbouwen altijd even of er nergens sluiting is. Gewoon even doorpiepen met je multimeter. Ook heel goed de print analyseren (of gewoon weglaten, nog beter)...

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

:lol:

Roadman

Bericht door Roadman »

Tsja Jan-Joost.

Ook ik kan wel meekijken, zoals je vraagt, maar het is een "doodzonde" om, nadat je een decoder hebt ingebouwd, deze direkt op het spoor te zetten.

A L T I J D eerst op het programmeerspoor. Zie je meteen of je het goed hebt gedaan. In jouw geval kreeg je het signaal "kortsluiting". Fout herstellen, nogmaals op het programmeerspoor. Net zo lang totdat je de cv"s kunt lezen/instellen.

Dan pas op het gebruikspoor zetten. Wel makkelijk, maar je hoeft dan zelfs niet eens van te voren te meten.

Wat je niet goed hebt gedaan met inbouwen. Geen idee. Is ook niet te zien zo.

Bovendien, er zijn een "vracht"aan site's te vinden waar beschreven staat hoe je moet inbouwen. Welke specifieke banen op een printplaat moeten worden onderbroken.
Dat moet je ook niet doen nadat je je lok op het gebruikspoor hebt gezet en de decoder hebt opgeblazen. Dat helpt dan echt niet meer.

Eerst lezen, info verzamelen op een site hoe de dekoder van jou lok moet worden ingebouwd, testen op het programmeerspoor en dan pas op het gebruikspoor zetten.

Een goede leer voor de volgende keer. Deze fout zal je hopelijk nooit meer maken. En.....eerlijk gezegd, als je je er goed in had verdiept, had je het kunnen weten.

Sukses met inbouwen.

Fred

FidOo

Bericht door FidOo »

Nou mijn vermoeden Is dat er geen kortsluiting (althans geen dodelijke variant) Is geweest.

Mijn vermoede Is namelijk dat je Decoder geen spanning krijgt. Zoals jowi al aan gaf. Multimeter er bij. En doormeten of je Decoder wel goed aangesloten is.
Ik denk dat je het moet zoeken in de zwarte en rode draad. Want volgens mij moet er maar 1 naar het onderste printje en de andere op de bovenste print (en uiteindelijk aan het chassis deel.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Krab

Bericht door Krab »

Hoi Jan - Joost ,
hier kun je wat visueel de foto's bekijken van de ombouw misschien zie je wat er fout ging hierop .

http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... start=2720

mvg Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
Jan-Joost

Bericht door Jan-Joost »

Hallo Fidoo, Krab

Dank voor de tips! Beide stroomdraden naar onderen was inderdaad zinloos. Zwart bovenop bevestigd en de decoder kreeg weer stroom. Morgen weer even verder puzzelen, want zowel verlichting als motor gaan direct aan de haal op de baan, en ik heb de decoder zelf nog niet weten te bereiken op het programmeerspoor.

Dank zo ver!

JJ

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Hallo Jan Joost

Boven de licht banen niet vergeten door te Dremelen en het motordeel te isoleren ;)

Martin de Deugd
Laatst gewijzigd door mdedeugd op 22 dec 2014 10:49, 2 keer totaal gewijzigd.

jowi

Bericht door jowi »

Ik zet ook wel eens een pas omgebouwde lok direct op de rails, spanning er op en dan realiseer ik me tot mijn schrik dat ik het ding nog niet heb doorgemeten... ging gelukkig altijd goed. Maar slim is het niet.
Laatst gewijzigd door jowi op 22 dec 2014 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

jongens :evil:

Iemand stelt een vraag en krijgt netjes hele fatsoenlijke antwoorden. nergens voor nodig om mekaar dan weer belachelijk te maken.

# x-mas feelings be nice

;)

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Boodschap begrepen en heb het aangepast, Maurits ;)

Martin de Deugd

FidOo

Bericht door FidOo »

He jammer heb ik de Glühwein en gebrande amandelen (om het in t kerstsfeertje te houden) gemist..

Maar jan-joost. Goed dat je dat nu aangepakt hebt, maar echt geluisterd heb je nog niet. Pak je Multimeter (als je die niet hebt dan Is dat echt een vereiste) en meet alles eens door. Je mag geen verbindingen tussen de stroomafname en motor of verlichting hebben (iig de ene kant van je verlichting).

Nu heb je 2 keer mazzel gehad dat je Decoder het overleefd heeft. De 3e keer Is scheepsrecht (in jouw nadeel).

Succes met je ombouw verder.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

martinb

Bericht door martinb »

Als de boel direct begint te rijden als er spanning op staat, is mijn ervaring dat de decoder dan naar de eeuwige spoorwegen is gegaan.

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Adriaan

Bericht door Adriaan »

En nu de hamvraag:
Hoe meet je dat door met je multimeter.
Ik heb internet doorgezocht, niet gevonden.
Dus: hellup.

jowi

Bericht door jowi »

Simpel; geen van de draadjes op de decoder mag contact maken met een ander draadje.

Roadman

Bericht door Roadman »

Precies Martin, dat zei ik ook al 5 dagen geleden. De decoder is gewoon stuk. Foutje gemaakt met installeren, lok op het rijspoor gezet ipv het programmeerspoor; sluiting en stuk.

Kan gebeuren, duur foutje, en daar helpen, hoe nuttig ook, geen multimeters meer aan. Al zou je er 5 gebruiken :) .

Groetjes,
Fred.

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Correct daar had je volkomen gelijk in Fred ;)
Jullie zijn op tijd
Meestal is het leed al geschied als het te laat is en het is echt kapot
Dat kan men ook voorkomen, en dat is ook wat ik vaak zie, dat men niet op tijd vraagt
Dus die text z\al je nog veel elders van mij tegen komen ;)
Als men nou vraagt hoe of wat, voor men iets doet, wanneer men het niet zeker weet hoe het moet.
Scheelt het ellende en ook extra kosten

Maar ja dat zit een beetje in ons, wij zijn een doener volkje ;)

Mijn idee zomaar, en ik heb er niet voor gestudeerd :D

Martin de Deugd

Onnodige citaat verwijderd
Laatst gewijzigd door mdedeugd op 27 dec 2014 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.

martinb

Bericht door martinb »

De meeste multimeters hebben een "piep" stand. Als je dan meet en de punten raken elkaar zegt het ding piep. Heb je geen piep stand, dan zet je hem op de ohm stand en zie je op het scherm wel dat de boel elkaar raakt.

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Adriaan

Bericht door Adriaan »

Oké, dank jullie wel.

Plaats reactie