welk vermogen moet je trafo hebben

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Vincent

welk vermogen moet je trafo hebben

Bericht door Vincent »

en goede dag,

ik heb wat vragen over trafo's

welke spaning kan ik het beste gebruiken voor een n baan?
en hoeveel vermoegen moet je minimaal hebben voor je baan?
wat gebruiken jullie zelf?

kan ik eens gaan beslissen hoeveel ik moet gaan uitegeven aan mijn voeding.

mvg vincent

vincent
www.elfd.nl

martinb

Re: welk vermogen moet je trafo hebben

Bericht door martinb »

Hoi Vincent,

Vraagjes:

analoog of digitaal?
En indien digitaal welke digi set gebruik je?
Vanwaar opzoek naar een (andere??) trafo. Is de oude stuk, zijn er klachten e.d.

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
Vincent

Bericht door Vincent »

gaat voor digitaal gebruikt worden. maar ik wil het liefst maar 1 trafo gebruiken voor heel mijn baan dus ook de verlichting er om heen. maar heb geen idee hoeveel vermogen dat gebruikt. en heb liever een te zware voeding als te licht

mvg vincent

vincent
www.elfd.nl

martinb

Bericht door martinb »

Bij de digitale sets wordt precies aangegeven welke trafo je moet hebben. Kijk dus even in de handl. van de set die je uiteindelijk wilt aanschaffen want sommigen zijn meer spanning en VA nodig dan anderen.

Alles op 1 trafo is niet verstandig. Gebruik je digitale spanning alleen voor de aansturing van je treinen en put die niet uit met "rommel" als wissels en lampjes. Daarvoor is je "digitale spanning" te duur. (afgezien dat de kans op storingen ook nog eens toeneemt)

Beter is het om 1 goede en passende trafo te gebruiken voor de rijdenden digitale treinen en een goedkope uit een startset om b.v. de wissels en lampjes te voeden. Per saldo is dat goedkoper. Een trafo uit een startset koop je voor een paar euro al op een beurs.

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Spar

Bericht door Spar »

Hallo Vincent,

Een trafo zorgt voor de stroom die je bestuurings unit moet voorzien van voldoende spanning, N spoor rijdt voornamelijk op 12 volt, maar dit is niet goed te meten.
Bij de Intelli-box is er op de achterzijde een schakelkeuze N-HO-spoor0, een intelli-box levert ongeveer 3 amp. Om de voorkomen dat je kortsluiting niet gemeld wordt in de centrale moet je trafo meer stroom leveren dan dat de IB vraagt, dus minimaal 4 Amp. Als je maar met twee lokjes rijd met personen rijtuigen met verlichting dan hoef je niet zo zwaar te gaan, maar als je meer wilt moet je rekenen dat een lok rijdend of stilstaand stroom afneemt, rijdend wel meer. Ik denk zelf tussen de 300 en 500 M.amp. Dus dit zijn 6 tot 8 loks per sectie, wil je meer dan zal je verder met boosters moeten werken.

Op internet is veel te verkrijgen aan info, bij leveranciers moet je goed zoeken maar het is er wel, ga niet te snel iets aansluiten voordat je zeker bent dat wat je doet goed is.

Succes

M.v.g. John

Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB

spoor65

Bericht door spoor65 »

:?: :?: :?: :roll:

12 volt john,

weet je dat wel heel zeker :shock: :shock: :shock:

volgens mij geeft een analoog travo alleen al meer dan die 12, laat staan digitaal.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

shoven

Bericht door shoven »

Analoge trafo's kun je in verschillende spanningswaarden krijgen, 12, 14 of 16V of wat je wilt.
Wat die Intellibox e.d. uitspuugt is een heel ander signaal. Als je meet is het zo'n 22V wisselspanning, maar daarin zit dus het digitale signaal verwerkt.
Digitaal is een heel ander spelletje wat dit aangaat.
Raadpleeg vooral wat handleidingen etc.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Vincent

Bericht door Vincent »

@ shoven: deel die 22 eens door de helft dan heb je 12 volt. ik ga nu ff uit van het dcc signaal. dan heb je dus +12 volt en -12 volt. geeft dus samen 24 volt een beetje verlies kom je uit op 22 volt.
maar die 12 volt is eigelijk alleen te meten met een true rms meter. een normale multimeter van de gamma meet idd 22 volt
maar goed dat er ff op gewezen wordt had er zelf ook niet aan gedacht dat ik met een minspaning te maken zou gaan krijgen.

heb net ff naar het schema van de tams b2 booster gekeken en die werkt idd met + 18 en -18 volt.
dan weet ik nu welke voltage mijn trafo nodig heeft 22 volt. zodat ik een nette 18 volt gestabiseerde voeding kan maken.
alleen het aantal va nog gaan bepalen dacht zelf aan iets van 500 zodat ik alle boosters uit de zelfde trafo kan gaan voeden.
is dit verstandig ?

mvg vincent

vincent
www.elfd.nl

Hookies

Bericht door Hookies »

Volgens mij was het toch beter om iedere booster wel een eigen trafo te geven.

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Spar

Bericht door Spar »

Voor wie het niet echt duidelijk is, hierbij een link naar een fabrikant, ( Digitrax.com ) over voedingen en rijspanning N-Ho-0.

http://www.digitrax.com/ftp/ps2012.pdf

M.v.g. John

Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB

Spar

Bericht door Spar »

Hallo Spoor65

Ik dacht dat deze site was bedoeld om informatie uit te wisselen, en niet om kritiek te geven.
Als je zelf niet helemaal weet waar het over gaat kan je dit vragen.
Het begrip 12 volt komt van de accu, deze is dan in geladen toestand 13.8 volt.
Zoals hierboven kan je zien dat Digitrax de spannings verschillen aangeeft voor verschillende schalen,
dit betreft gelijk stroom en geen wisselspanning.
Hier kan je ook zien dat de trafo meer levert dan de centrale waarmee je de treinen aanstuurt.

M.v.g. John

Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB

spoor65

Bericht door spoor65 »

Hallo John,

Wat zal ik hier nu op zeggen, moet ik het maar opvatten als een rechtstreekse persoonlijke aanval?

Ik vroeg het mij idd af, er vanuitgaande dat alleen digitaal al z`n 18volt gebruikt op de baan, ff grofweg,
en als ik dan kijk dat de vraagsteller het over digitaal heeft, dus vandaar,

Natuurlijk kom er veel meer bij kijken
en mijn kennis is echt niet alles, vandaar ook mijn vraagstelling, in de hoop meer info te krijgen,

John, je bent nog niet zo lang op dit forum, en bij deze dan ook nog van harte welkom, wel vind ik het erg jammer, en ja dit is dan wel rechtstreekse kritiek op jou, dat je dit soort opmerkingen niet even in een pb doet, ipv openlijk aan mij te richten. Ja ik weet het, ik had deze reactie dus ook in een pb kunnen doen, maar als iemand mij, hier persoonlijk wil aanvallen, zal ik het ook openlijk beantwoorden, gelukkig kennen velen mij hier inmiddels wat langer, als jij iets meer moeite had gedaan om ff het forum te leren kennen, en zijn gebruikers, ipv domweg direct de aanval te openen, was het misschien iets anders gegaan.

Des al niet te min, ik wardeer zeker ook jouw inbreng, en ja ook ik probeer alleen maar meer te leren via dit forum, alleen heb ik geen zin aan kift, juist daarom gebruik ik voornamelijk dit forum en geef er mijn inbreng aan, zoveel als ik kan, en niet het andere grote forum, waar dit soort schimpscheuten belangrijker zijn dan de hobby.

Maar ja, dzoals gezegt, de anderen kennen mij inm al wat beter, dus ik zal mij aan onderwerpen waar jij dan aan deel wilt nemen, wel wat terughoudend opstellen,

Wat opzich natuurlijk weer jammer is, daar er dan wel steeds minder voor mij te delen zal zijn in de loop van de tijd.

Mvg

Freddy

Als gewone dingen,

DCC met ECoS 2

shoven

Bericht door shoven »

Zucht...

Steven

>>> Filmpjes van de baan

spoor65

Bericht door spoor65 »

shoven schreef:Zucht...

Yep idd :cry:

Mvg
Freddy

Als gewone dingen,

DCC met ECoS 2

apk

Bericht door apk »

nee he niet weer.

Kunnen we het gezellig houden en over de hobby verder gaan? Meningen kunnen verschillen en moeten niet altijd als aanval worden opgevat. Op deze manier gaat de lol er wel vanaf op dit forum.

Gr Albertjan.

WWW.KLIKHIERNIET.NET en ook niet zeuren als je het wel doet!!!!!

shoven

Bericht door shoven »

Precies. Meningen kunnen verschillen, en soms zit iemand ernaast. Dat gebeurt.
Dat de kwaliteit van de bijdragen verschilt weten we ook, en de een maakt dat subtieler duidelijk dan de ander. Maar laten we iedereen in zijn waarde laten en het leuk houden. Beschaving is een groot goed.
En nu weer over treinen!

Steven

>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie