Backeramm am Rhein

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3023
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ron »

mr. Bikkel :mrgreen:

Stofzuiger al vol?

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door RogerB »

hoeveel stofzuigers verslijt jij per jaar?? :mrgreen:


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door BenQ »

Als je in een keer een lang stuk gipst dan gaat de boel ook krom staan.
Zie deze foto van een los stuk die is kromgetrokken:
Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2435
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door traiNiac »

Da's jammer Ben. Hoe opgelost?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3917
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Hi Ben ,

dat is vreemd. Dat heb ik nog nooit eerde gezien. Zeker als dat dat schuim is als ondergrond, waar het wel op lijkt.

@all,

Uiteraard is het afneembare deel dat het qua gewicht alweer bijna niet meer afneembaar is :geek: . Zit toch zeker weer 5 kg gips op. Een overzichtje.

Afbeelding

Je ziet op bovenstaande foto dat het bovenste deel rots is. Dat is ook het steilst. Onder de rotsen komt dan bosschages e.d. . Op de minder steile delen komen weer wijnrankjes. Ik denk dat ik er nog een paar steunmuurtjes bij ga maken. Straks eens kijken of dat een beetje uitkomt.

Dan wat plaatjes van mijn kras-, breek- en hakwerk. Begonnen met beitels en later verder gedetailleerd met scherpe mesjes. Erg veel werk, maar na wat uren ga je echt resultaat zien. Nu wachten tot het droog is en verven maar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook bij de modulescheiding steile rotswanden. Dat moet straks vanaf het dorpje wel een aardige aanblik geven. Denk ik. Hoop ik. 8-)

Afbeelding

Afbeelding

Dan ter leringh-ende-vermaeck nog een plaatje van hoe de methode 'werkt' met spanten, horrengaas en gips dat door het gips heenkruipt en keihard wordt, als ware het betongaas.

Afbeelding

Nu eerst mijn fa-vo-rie-te klus: opruimen. Dat gips geeft echt een klerezooi. Roger, Ron, ja ik heb zo'n grofvuilzuiger weten te regelen. Met de 'normale' huisstofzuiger krijg de handjes niet echt op elkaar, want de boel gaat er geloof ik wel kapot van op termijn. Ook moet ik nu het stukje scenery vorm gaan geven tussen het perron en de berg; dat wordt dat hooggelegen straatje.

Gauw maar weer verder dus.

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door BenQ »

Harry,
Om de tien centimeter een zaagsnede door alleen de laag gips + papier-maché en toen kwam de boel weer recht.
De zaagsneden daarna gevuld met vullende lijm en hij is nog steeds recht.
Op bladzij 4 van mijn baan staan nog meer foto's.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2435
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door traiNiac »

Jeroen schreef:Dan ter leringh-ende-vermaeck nog een plaatje van hoe de methode 'werkt' met spanten, horrengaas en gips dat door het gips heenkruipt en keihard wordt, als ware het betongaas.
De pindakaas was nog niet dik genoeg geloof ik :mrgreen: :D

Zonder gein: mooi snijwerk. Ook zonder kleurtje geeft het al een fraaie rotsachtige indruk


Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3023
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ron »

Met de 'normale' huisstofzuiger krijg de handjes niet echt op elkaar
Daarom koop ik om de zoveel tijd zo'n stofzuigertje bij Blokker oid.
Kost de prijs van een tweedehands lok, maar staat altijd bij de baan en scheelt zoveel gezeur, gezeik en gesleep 8-) :mrgreen:

Je zal wel dikke bovenarmen krijgen van het getil van je bergen.
Maar man! Wat ziet het er goed uit.
Zie nu de wijngaarden al voor me, zo achter het dorp tegen de helling.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3917
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Daar zit wat in, Ronny! Ik heb wel een klein stofzuigertje gehad, maar dat was een prutsding. Die had niks geen zuigkracht. Ik ga met je tip eens op zoek hier bij de Blokker.

Ja, en thanks! Ik zie het ook al voor me. Kan niet wachten tot dat gips droog is, want dan kan ik lekker met verf aan de gang. Dan begint de boel direct te leven. Om over groenen maar niks te zeggen natuurlijk!

Ik kreeg wel last van m'n armen bij het gipsen van het bovenste deel. Dan sta je max boven je macht te werken eigenlijk. Bij de vorige berg -die met dat kasteel- had ik 'm eraf gehaald en op de grond gezet. Daar had ik nu FF geen plek voor....

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4095
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ad_M »

Kijk eens voor een stofzak loze stofzuiger?
We hebben hier ook een Dyson (ook stofzak loos met cycloon techniek en redelijk handelbaar), heerlijk ding voor dit soort werk en je afval is zo weer in de kliko te mikken en gaan

Hoe moeders de vrouw hier over denkt heb ik maar niet gevraagd... :mrgreen: :lol:

We zien jou de volgende keer terug als body builder / Michelin poppetje J?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door mdedeugd »

Mooi stukkie gips, en nog dank voor je antwoord en tip ;)


Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3917
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Ja zo'n ding met stofzuigerzak gebruik ik al jaren niet meer. Ach, je kan het gips wel opzuigen, echter moet je dat pas doen als het echt goed droog is (je gipsafval moet dus droog zijn). Anders krijg je in alle bochten van je stofzuigerslang een soort plamuur en dat is niet helemaal de bedoeling. Want: zie dat er maar eens uit te krijgen.

Omdat ik daar dus op moet wachten, maar any moment de vuilzuiger uit de schuur pak kunnen we de boel even fatsoeneren. Dat betekent dat de delen die droog zijn al geverfd kunnen worden en ik verder kan om kleine spantjes te zagen voor direct naast het spoor.

Als er nog wat te fotograferen valt dan zal ik dat doen. Verzoekjes mag ook altijd natuurlijk.

Joooo!

J.


Afbeelding

straatje60
Berichten: 82
Lid geworden op: 13 nov 2014 20:03
Locatie: Regio Haaglanden

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door straatje60 »

Ik heb een tip:

gebruik een kwast om de gips in dunnen vorm op te brengen en doe er meteen verf doorheen. Kleine hoeveelheden en meng niet altijd zelfde dossis verf. Zo onstaan verschillende kleuren.
En stop met dat gaas; lijkt wel 1980.. Gebruik piepschuim of andere kunststof. Niks hakken. Gewoon breken, zagen, krabben etc.
Er worden bij breken van piepschuim ook kleine bolletjes zichtbaar. Die geven een goed eindresultaat naar mij idee.

De groeten,
Paul


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3917
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Heeyyy.....hier stond een reactie van Martin Deugd onder, daar wilde ik ook wel even op reageren, maar had het op Oudjaarsdag te druk. Nu is die reactie weg! Hoe kan dit (moderatores)?

Enniewee, op de reactie van Paul hierboven kom ik nog uitgebreid terug.

Joooo, en een best 2015


J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3917
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

straatje60 schreef:Ik heb een tip:

gebruik een kwast om de gips in dunnen vorm op te brengen en doe er meteen verf doorheen. Kleine hoeveelheden en meng niet altijd zelfde dossis verf. Zo onstaan verschillende kleuren.
En stop met dat gaas; lijkt wel 1980.. Gebruik piepschuim of andere kunststof. Niks hakken. Gewoon breken, zagen, krabben etc.
Er worden bij breken van piepschuim ook kleine bolletjes zichtbaar. Die geven een goed eindresultaat naar mij idee.

De groeten,
Paul
Hoi Paul,

Heb je een foto of misschien meerdere van je plan? En dan denk ik ook: komt ie nú mee! :mrgreen: ? Zit ik daar een beetje moeizaam alles te bouwen met gips en alle troep, blijkt dat het veel makkelijker kan. Dat van 'lijkt wel 1980' moet je even uitleggen.
Voorts denk ik dat wanneer ik piepschuim breek, die bolletjesstructuur het laatste is wat ik wil bereiken, want dat zie ik in het echt en op foto's niet direct.
Ook gips mengen met verf kan, maar als het dun is krijg je juist niet een mooie rotsstructuur. Het verven is de volgende stap, en ik gebruik dan meerdere lagen.

Graag laat ik me overtuigen met wat foto's van jouw methode! Ik zou zeggen: kom maar op! :geek:

Grtz,

J.


Afbeelding

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door mdedeugd »

Hi Jeroen.
De reactie had ik zelf verwijdert.
Gaat ook over het zelfde de tip en aanbeveling van Paul, daar was ik het in zekere zin na eigen opgedane ervaring niet mee eens, daar die methode mij persoonlijk niet zo beviel.
Ben benieuwt wat eruit komt ;)

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3917
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Ah, okay. Maar dan hoef je m toch niet te verwijderen? Wat er stond was toch allerminst haatdragend pf wat dan ook? PS: kan het zijn dat jij vaker iets post en het na enige tijd weer verwijdert? Meen het vaker te hebben gezien. Maakt mij niks uit, maar wat als ik nou wél op jou had gereageerd? Dan wordt de discussie wat vreemd natuurlijk.

Lekker belangrijk ook. De bal ligt bij Paul! De hele week moet ik weer op pas voor de baes, dus geen geBackeramm helaas!

J


Afbeelding
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Lemland »

Julia en ik zijn ook heel benieuwd, zonder dat we het wisten hebben we een jaren 80 baantje gemaakt.


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door evo »

Jeroen schreef:Ook gips mengen met verf kan, maar als het dun is krijg je juist niet een mooie rotsstructuur. Het verven is de volgende stap, en ik gebruik dan meerdere lagen.
Mee eens, maar wat wel helpt is een flinke dot zwarte verf door het gips heen gooien (en dan iets minder water gebruiken), daardoor wordt het gips grijs en dat is dan meteen je eerste laag verf. Voordeel hiervan is dat je niet meteen witte plekken ziet als je er een hoekje afstoot.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Lemland »

Waarbij ik ooit ergens gelezen heb (misschien wel op ons forum hier) dat je op moet passen met sommige verf omdat de bestandsdelen de werking van het gips, de reactie met water, kunnen beinvloeden. Lem & ik hebben ooit bij een proefstukje een blikje onbestendige zwarte verf bij het gips gemengd en dat werden allemaal zwarte stipjes en de gips werd inderdaad lastiger hard.

Bart


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door evo »

Ja, dat moet je natuurlijk wel even testen. Ik gebruikte gewone plakkaatverf en dat ging goed.
Hier zie je hoe donker ik het gemaakt heb: viewtopic.php?f=14&t=999&start=510


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3917
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Zo, maar weer eens een update hier. We zijn weer verder gegaan met 'Project 1980'. Ik vind het wel een leuke naam eigenlijk! Straatje60, ik (we) wacht(en) nog op antwoord. Ik ben werkelijk benieuwd of het makkelijker kan. Het zou aanzienlijk schelen in het gewicht, maar het is geen modulebaan, dus dat kan me eigenlijk weinig schelen.

Bedankt voor de tips om verf te mixen in het gipsmengsel. (ja, ik bedank wél expliciet :geek: 8-) ). Ik heb hier in het verleden (Boppard) wel eens mee geëxperimenteerd. Toch beviel het me niet zo, al is het wel zo dat je natuurlijk geen witte plekken hebt. Ik heb hier thuis wat boekjes liggen van ene heer Brandl, en die zie ik dat eigenlijk nooit doen....dus vandaar dat ik dat dan ook maar niet doe. Technisch gezien zie ik er overigens geen nadelen in om het juist wel te doen. Naja, ik doe het kennelijk graag op de omslachtige manier. En laten we daar nou net weer een paar plaatjes van hebben....

...want, jawel! Na een weekje arbeiden en een paar dagen andere verplichtingen was er gisteren (en vandaag!) uitgebreid tijd om verder te klooien. Dat betekent dus verven. Rotsen verven, een van de leukere karweitjes, want vanaf dat moment ga je de moeite van het hakken en krassen enzo beloond zien worden. En we kijken met z'n allen toch liever naar wat steenkleurtjes dan zo'n witte skischans, nietwaar?

Eerst heb ik het gedeelte geverfd ,met van die El Cheapo verf van de Xenos, waar enkel begroeiing komt. Dat werd wat donker grijs/bruin/tjak/bleh/iets. Maakt ook niet uit, wordt allemaal groen straks.

Afbeelding

Afbeelding

Dat is zo droog. Dan nu de rotsen. Aan de rechterkant had ik nog wat voorstrijk erop gesmeerd, maar dat gaat iets glanzen wat je er uiteindelijk lastig af krijgt. Dus meer na- dan voordelen. Die stap slaan we dus lekker over. Noot: ik weet zeker dat er goeie voorstrijk is die minder glanst, maar ik heb/had geen zin om dat te kopen. Nu kost het iets meer verf, en dat zuigende effect wat gips heeft vind ik vrij praktisch eigenlijk. Dus: de grondlaag voor de rotsen......een van de vele laagjes Vallejo verf die ik gebruik voor de rotsen.

Afbeelding

Zo'n 20 min. later....

Afbeelding

Begint al wat te worden zo....maar we zijn er nog lang niet....

Afbeelding

Dan wat bruine effecten erdoor......

Afbeelding

(de foto maakt het iets geler dan het is....zie het kozijn, dat is ook niet wit)

Afbeelding

Afbeelding

Zo, als dat dan droog is wordt het tijd voor de eerste zwarte wash. Hieronder het eerste deel.....goed kijken, want het is niet makkelijk te zien. Ter vergelijking eronder een plaatje zonder de wash...

Afbeelding

...en nog zonder het zwarte.....

Afbeelding

En even flink doorwashen.....goed de spons gebruiken...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat moet allemaal even goed drogen. Dan wordt het tijd voor de drybrush. Dat is nog niet alles, want straks (als in zometeen) komen er nog meer details op van bruin, wat groen....en natuurlijk ook het échte groenwerk met struikjes en alles. Dan wordt het helemaal zoals ik het wil hebben. Een leuk vooruitzicht!

Ehm ja, de drybrush foto's dus....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan nog een klein hoofdpijndossiertje. De module-overgang.....als in: de afneembare delen. Door hun sheer size was het lastig ze aan elkaar te koppelen. Ik verwacht dat dit goed weg te werken is met het nodige groen-spul. Wanneer dit bouwwerk op zijn beoogde plaats op de zolder staat is het tijd dat echt mooi aan te pakken.....

Afbeelding

Okay, vandaag door. En dan volgen de foto's vanzelf!

Grtz,

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door 141 »

Jeroen, het wordt weer een echt kunststukje!!!

Gr. Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2932
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Maurits71 »

kelere li.... ben je toch he met die onderhuidse opmerkingen, ga je ook een nieuw baanplan plaatsen nu ? :lol: :lol:

heb je nog armen over ?, want dit is wel een mega projectje geweest met krassen en verwijderen, echter ik moetn zeggen dit is wel het allerbeste van wat ik tot nu toe gezien heb kwa berg bouw van je.


wordt het alleen een berg massief of kom je nog met wat verrassingen ?

enne je bent een stukje vergeten :o


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

FidOo
Berichten: 5829
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door FidOo »

Weer een lekkere berg, how-to-foto's en dubbelzinnigheid!

Ik zie ook nog steeds niet in hoe het resultaat van piepschuim beter zou moeten zijn als wat we nu zien.. Ben toch erg benieuwd!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie