Opgeleverde projecten
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Opgeleverde projecten
Vrienden,
In dit draadje wil ik graag behaalde resultaten laten zien aan de hand van foto's en filmpjes. Zo heb ik vorige week voor een klant een antieke minitrix railbus en bijwagen gedigitaliseerd. Maar nog leuker was dit project:
http://youtu.be/oLr-_3A85CM
Het is een Kato RAe II. Een zeer mooi treinstel met helaas een kato beruchte koppeling. Na vel uren knutselen heb ik alle bakken voorzien van Digikeijs ledstrips met TL-verlichting effect, front- en sluitverlichting en een locdecoder
Groetjes
In dit draadje wil ik graag behaalde resultaten laten zien aan de hand van foto's en filmpjes. Zo heb ik vorige week voor een klant een antieke minitrix railbus en bijwagen gedigitaliseerd. Maar nog leuker was dit project:
http://youtu.be/oLr-_3A85CM
Het is een Kato RAe II. Een zeer mooi treinstel met helaas een kato beruchte koppeling. Na vel uren knutselen heb ik alle bakken voorzien van Digikeijs ledstrips met TL-verlichting effect, front- en sluitverlichting en een locdecoder
Groetjes
Re: Opgeleverde projecten
netjes, vindt met name dat opstarten van de tl buizen zeer realistisch
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Opgeleverde projecten
Hoe heb je alles ingebouwd, elke wagon een eigen digikeijs strip met functiedecoder (en slepers) of ergens eenmaal een digikeijs strip met decoder en de overige hieraan doorgelust? Hoe heb je in dat geval de touwtjes van wagon naar wagon laten lopen?
Als elke wagon een decoder heeft, hoe heb je die aan elkaar geprogrammeerd?
Als elke wagon een decoder heeft, hoe heb je die aan elkaar geprogrammeerd?
Re: Opgeleverde projecten
Daar zijn div mogelijkheden voor
Twee die ik je kan geven is:
- al deze licht setjes met decoder het zelfde cv nummer te geven
- CV 19. Door deze CV te programmeren kan je ervoor zorgen dat meerdere decoders op één loc-,rijtuig- adres of reageren
Wat was jou oplossing Martin?
Mvg,
Ad
Twee die ik je kan geven is:
- al deze licht setjes met decoder het zelfde cv nummer te geven
- CV 19. Door deze CV te programmeren kan je ervoor zorgen dat meerdere decoders op één loc-,rijtuig- adres of reageren
Wat was jou oplossing Martin?
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Opgeleverde projecten
Hoi,
Sorry voor de late reactie mannen, ben even druk geweest met werk en heb gisteren piet gelopen in Kampen met de intocht En ja gewoon Bruin!!!!!!!!!
Ik gebruik CV19 nooit eigenlijk.
Elk rijtuig heeft een eigen Digikeijs digitale ledstrip waarvan bij de beide stuurwagens de fron- en sluitverlichting op de strip is aangesloten. Je alle wagens in 1 keer op het spoor zetten en programmeren. Ik doe dan alleen CV1 (adres) CV29 (waarde 2) en CV47 (effect)
Persoonlijk hang ik de strip voor ik hem vastplak alvast aan de programmer en stel ik hem vast in, daarna zet ik alles in elkaar en test ik het rijtuig. Ik geef de wagens gewoon hetzelfde adres als de loc die ervoor komt. MAAR in iTrain kan je de stam een eigen adres geven zodat je ook van loc kan wisselen. Dat is erg handig als je een stam hebt ipv een treinstel.
Groetjes
Sorry voor de late reactie mannen, ben even druk geweest met werk en heb gisteren piet gelopen in Kampen met de intocht En ja gewoon Bruin!!!!!!!!!
Ik gebruik CV19 nooit eigenlijk.
Elk rijtuig heeft een eigen Digikeijs digitale ledstrip waarvan bij de beide stuurwagens de fron- en sluitverlichting op de strip is aangesloten. Je alle wagens in 1 keer op het spoor zetten en programmeren. Ik doe dan alleen CV1 (adres) CV29 (waarde 2) en CV47 (effect)
Persoonlijk hang ik de strip voor ik hem vastplak alvast aan de programmer en stel ik hem vast in, daarna zet ik alles in elkaar en test ik het rijtuig. Ik geef de wagens gewoon hetzelfde adres als de loc die ervoor komt. MAAR in iTrain kan je de stam een eigen adres geven zodat je ook van loc kan wisselen. Dat is erg handig als je een stam hebt ipv een treinstel.
Groetjes
Re: Opgeleverde projecten
Duidelijk! Maar nu heb je elk rijtuig dus ook voorzien van slepers aan beide draaistellen, nu hoor ik vaak dat men dat niet prettig vind omdat de boel dan zwaarder gaat lopen, de motor moet er harder aan trekken. Is dat inderdaad zo'n probleem of valt het wel mee?
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Opgeleverde projecten
In het geval van dit treinstel zit de stroom doorvoer dmv de kato koppelingen. Maar bij losse rijtuigen zet ik losse slepers op elk rijtuig.
Dat valt reuze mee mite je ze goed monteerd
Dat valt reuze mee mite je ze goed monteerd
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Opgeleverde projecten
De afgelopen week ben ik druk geweset met een regionale stam welke ik wel laten rijden op de clubbaan. Zoals ik hierboven heb laten zien ben ik sinds kort in het bezit van een fraaie sound loc van fleischmann. De br 218 in dubbeltractie.
Maar helaas kent deze enkel frontlichten en geen sluit lichten. Hier wilde ik wat aan doen. De simpelste oplossing kwam van een ander model van fleischmann. Deze zelfde loc heeft standaard beide lichten via leds.
De ombouw was vrij makkelijk, ik hoefde enkel de nem sterker en koppeling over te zetten
Nu heeft de set en loc welke er niet origineel op zit met computernummer en rb schild. Dit maakt de set extra uniek.
Daarnaast heb ik een mooie RB stam met stuurstand waarin ik front- en sluitverlichting heb aangebracht samen met binnenverlichting. Hiervoor heb ik digikeijs ledstripsets gebruikt. Ook de passagiers zijn nu aanwezig in de trein.
Met mij mobiel heb ik getracht een filmpje te maken hiervan, al weet ik wel dat filmen niet mijn sterkste kant is haha
fleischmann BR218 met front-sluit en binnenverlic…: http://youtu.be/MYDLDY2TUNk
Groetjes
Maar helaas kent deze enkel frontlichten en geen sluit lichten. Hier wilde ik wat aan doen. De simpelste oplossing kwam van een ander model van fleischmann. Deze zelfde loc heeft standaard beide lichten via leds.
De ombouw was vrij makkelijk, ik hoefde enkel de nem sterker en koppeling over te zetten
Nu heeft de set en loc welke er niet origineel op zit met computernummer en rb schild. Dit maakt de set extra uniek.
Daarnaast heb ik een mooie RB stam met stuurstand waarin ik front- en sluitverlichting heb aangebracht samen met binnenverlichting. Hiervoor heb ik digikeijs ledstripsets gebruikt. Ook de passagiers zijn nu aanwezig in de trein.
Met mij mobiel heb ik getracht een filmpje te maken hiervan, al weet ik wel dat filmen niet mijn sterkste kant is haha
fleischmann BR218 met front-sluit en binnenverlic…: http://youtu.be/MYDLDY2TUNk
Groetjes
Re: Opgeleverde projecten
Goed gedaan Martin
Duur grapje toch a 25 euri de strip..., maar wel HEEL mooi
Je weet dat je de stippen ook wat kan dimmen?
Of als je het zo mooi vindt, ben ik de laatste die er wat van zegt
Ook hier overal de meegeleverde slepertjes gebruikt?
Ik heb er al een vanaf het begin in mijn DBs zitten
En het is ooit de bedoeling ze in mijn ICR's en ICK's te plaatsen
Alleen heb ik nu al moeite met de rijweerstand en het prijskaartje....
Mvg,
Ad
Duur grapje toch a 25 euri de strip..., maar wel HEEL mooi
Je weet dat je de stippen ook wat kan dimmen?
Of als je het zo mooi vindt, ben ik de laatste die er wat van zegt
Ook hier overal de meegeleverde slepertjes gebruikt?
Ik heb er al een vanaf het begin in mijn DBs zitten
En het is ooit de bedoeling ze in mijn ICR's en ICK's te plaatsen
Alleen heb ik nu al moeite met de rijweerstand en het prijskaartje....
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Opgeleverde projecten
top, alleen nog ff met je cv's spelen, hij kan veel vloeiender gas geven
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Opgeleverde projecten
Ja klopt. De cv3 mag wel wat verder omhoog.
Ik vind de strips erg mooi alleen de handleiding niet duidelijk. Ik heb de leds al gedimd via de pwm en fade instelling. Als je de uitgang gaat configureren heeft dat het tl effect op helaas.
Weerstand is wel hoog inderdaad. Maar daartegenover staat dat er geen flikkering met is icm de condensator.
Groetjes
Ik vind de strips erg mooi alleen de handleiding niet duidelijk. Ik heb de leds al gedimd via de pwm en fade instelling. Als je de uitgang gaat configureren heeft dat het tl effect op helaas.
Weerstand is wel hoog inderdaad. Maar daartegenover staat dat er geen flikkering met is icm de condensator.
Groetjes
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Opgeleverde projecten
De afgelopen dagen in de verloren uurtjes nog wat bezig geweest met het digitaliseren van locomotieven voor klanten.
Ondanks dat Fleischmann en Minitrix E-locs onderling dezelfde frames, motoren en printen hebben is het toch telkens weer leuk om te doen.
Als eerste een BR 151 van Fleischmann. Een heel leuk locje en tot mijn verbazing was hij brandschoon toen ik hem uit de verpakkking haalde.
Hij heeft altijd in een vitrine gestaan en persoonlijk weet ik dat schijn enorm bedriegt. Door zijn lange stilstand zijn de lagers droog komen te staan en is vet oud en hard geworden. Ik heb het model uit elkaar gehaald en de draaistellen en de motor een ultrasoon badje gegeven met heet water en een druppel SR24.
Nadat alles droog was de boel weer gemonteerd en de lagers en stalen tandwielen een druppel olie gegeven. De wormwielen geef ik altijd een beetje roco vet. Eerst analoog lekker in laten rijden en daarna kan het digitaliseren beginnen.
Maar voordat je eraan kan beginnen haal ik eerst alle diodes, weerstanden, smoorspoelen en condensatoren van de print af. Dit heb je absoluut niet meer nodig
Bij Fleischmann zit de meeste ruimte vaak recht boven de motor. Omdat er een ventilatiebox op het dak zit die hol van binnen is. Let hier wel goedop de positie dat wanneer je de kap erop doet de decoder niet in de motor word gedrukt. Want dan doet hij het niet of niet heel erg lang....
Vervolgens alle draadjes een plekje geven en voila
En dan HEEL ERG BELANGRIJK: Eerst op het programmeerspoor
Standaard stel ik het adres is (CV1) en zet ik analoog gebruik uit in de decoder (CV29). Om te beginnen zet ik de maximale snelheid (CV5) op waarde 100 wat vaak nog steeds te snel is. Maar die keus laat ik over aan de gebruiker.
Mijn tweede klus was een BR 111 dit ging vrij soepel want bij deze loc past de decoder nog net bovenop de print, maar nog interessanter was de volgende: Minitrix BR 103. Hier past de decoder niet bovenop de print maar moet je een sparing maken in de print.
Om een mooie sparing te maken heb ik een werkbank van proxon. Hiermee doe ik al mijn vrees- en preciziewerk
Zo past de Kuehn N045 heel mooi in de loc
Deze loc had wel wat meer liefde nodig want hij was goed vuil. Ook de koolborstels waren compleet vet en versleten. Na een grondige schoonmaakbeurt lag alles dan ook netje op me te wachten voor hermontage
Maar na een poosje kon de montage en digitalisatie beginnen. Na een beetje geconcentreerd knutselen krijg je best een mooi resultaat:
Decoder verzonken in de print en met een tape de draden vast gebonden zodat de decoder blijft zitten.
In de toekomst wil ik zelf de printen van locs gaan etsen, compleet met NEM stekker. Maar dat is toekomst muziek
Het eindresultaat.
Ook hierbij de standaard instellingen gewijzigd maar dit keer wat meer. Ik merkte dat de loc moeilijk op gang kwam. Door de frequentie (CV9) te verhogen van 16 Hz naar 32 Hz was dit opgelost. Echter merkte ik ook op dat hij in de middelste stappen wat schokkerig werd. Dit houd in dat de lastregeling het geheel niet onder controle heeft. Door CV53 op waarde 1 te zetten en CV54 op 12 waren de schommelingen helemaal verdwenen.
Er liggen nu nog twee locs van deze klant en dat beloven ook beste uitdagingen te worden
Groetjes
Ondanks dat Fleischmann en Minitrix E-locs onderling dezelfde frames, motoren en printen hebben is het toch telkens weer leuk om te doen.
Als eerste een BR 151 van Fleischmann. Een heel leuk locje en tot mijn verbazing was hij brandschoon toen ik hem uit de verpakkking haalde.
Hij heeft altijd in een vitrine gestaan en persoonlijk weet ik dat schijn enorm bedriegt. Door zijn lange stilstand zijn de lagers droog komen te staan en is vet oud en hard geworden. Ik heb het model uit elkaar gehaald en de draaistellen en de motor een ultrasoon badje gegeven met heet water en een druppel SR24.
Nadat alles droog was de boel weer gemonteerd en de lagers en stalen tandwielen een druppel olie gegeven. De wormwielen geef ik altijd een beetje roco vet. Eerst analoog lekker in laten rijden en daarna kan het digitaliseren beginnen.
Maar voordat je eraan kan beginnen haal ik eerst alle diodes, weerstanden, smoorspoelen en condensatoren van de print af. Dit heb je absoluut niet meer nodig
Bij Fleischmann zit de meeste ruimte vaak recht boven de motor. Omdat er een ventilatiebox op het dak zit die hol van binnen is. Let hier wel goedop de positie dat wanneer je de kap erop doet de decoder niet in de motor word gedrukt. Want dan doet hij het niet of niet heel erg lang....
Vervolgens alle draadjes een plekje geven en voila
En dan HEEL ERG BELANGRIJK: Eerst op het programmeerspoor
Standaard stel ik het adres is (CV1) en zet ik analoog gebruik uit in de decoder (CV29). Om te beginnen zet ik de maximale snelheid (CV5) op waarde 100 wat vaak nog steeds te snel is. Maar die keus laat ik over aan de gebruiker.
Mijn tweede klus was een BR 111 dit ging vrij soepel want bij deze loc past de decoder nog net bovenop de print, maar nog interessanter was de volgende: Minitrix BR 103. Hier past de decoder niet bovenop de print maar moet je een sparing maken in de print.
Om een mooie sparing te maken heb ik een werkbank van proxon. Hiermee doe ik al mijn vrees- en preciziewerk
Zo past de Kuehn N045 heel mooi in de loc
Deze loc had wel wat meer liefde nodig want hij was goed vuil. Ook de koolborstels waren compleet vet en versleten. Na een grondige schoonmaakbeurt lag alles dan ook netje op me te wachten voor hermontage
Maar na een poosje kon de montage en digitalisatie beginnen. Na een beetje geconcentreerd knutselen krijg je best een mooi resultaat:
Decoder verzonken in de print en met een tape de draden vast gebonden zodat de decoder blijft zitten.
In de toekomst wil ik zelf de printen van locs gaan etsen, compleet met NEM stekker. Maar dat is toekomst muziek
Het eindresultaat.
Ook hierbij de standaard instellingen gewijzigd maar dit keer wat meer. Ik merkte dat de loc moeilijk op gang kwam. Door de frequentie (CV9) te verhogen van 16 Hz naar 32 Hz was dit opgelost. Echter merkte ik ook op dat hij in de middelste stappen wat schokkerig werd. Dit houd in dat de lastregeling het geheel niet onder controle heeft. Door CV53 op waarde 1 te zetten en CV54 op 12 waren de schommelingen helemaal verdwenen.
Er liggen nu nog twee locs van deze klant en dat beloven ook beste uitdagingen te worden
Groetjes