Op dit moment heb ik geen baan (een treinbaan dan) alleen een kast vol treinmodellen.
Ik overweeg te beginnen met digitaal. Ondertussen heb ik me suf gelezen op het internet en omdat ik een absolute beginnen ben, lijkt mij op aanraden van veel mensen een Roco Multimaus wel mooi.
Maar voordat ik begin heb ik toch nog wel wat vragen waar ik zo 123 geen antwoord op kon vinden, gewoon simpele vragen
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
1. brandt de verlichting altijd als een trein stilstaat, of moet je dat instellen?
2. hebben stuurstandrijtuigen ook een decoder nodig? (dit ivm verlichting)
3. moet je al rekening houden bij de aanleg van een baan voor eventuele computerbesturing later? (Dit ivm bouwen helix, bezetmelders etc.)
4. kan een decoder ook in oude locs? Zal vast wel, maar is dat ingewikkeld? Solderen kan ik wel, maar geen elektrotechnische achtergrond.
5. hoe zit dat met de geluiden? Zijn die altijd generiek of echt specifiek per type loc (waarheidsgetrouw)?
Alvast bedankt!
Oh ja, dit alles nav mijn gesprek met iemand op de beurs in Zutphen. Ben de naam kwijt, maar de man had een baan met een helix en automatisch aan en afkoppelen van ketelwagens...
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Gr.
Tjarco