Wie heeft er ervaring met een Tran DCX76z decoder

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Detlev

Re: Wie heeft er ervaring met een Tran DCX76z decoder

Bericht door Detlev »

piksov schreef:Martin heeft wel een punt hoor:

Als je 18 volt AC gelijk richt dan krijg je 18 * wortel 2 was het geloof ik, dus 1.41 keer 18 = 25 volt.

http://www.ham-radio.nl/cursus/wisselst ... waarde.htm

Da's echt te veel geweest

Guus
Je hebt natuurlijk gelijk Guus, met de nodige hulp van condensatoren en zo. Maar gelijkrichten doe je voor DCC niet (... over de hele spanning... ) want DCC heeft ook een negatief en positief geheel. En vergeet niet dat effectief DCC (gemiddeld) een wisselspanning is met een hogere frequentie dan de 50Hz die uit het stopcontact komt, maar nog steeds een wisselspanning. Dus gaat de 1.41 regel niet op.

Maar ik zal er wel een beetje naast zitten, het is alweer lang geleden dat ik dit moest leren. Enige punt dat ik écht wilde maken is dat de verkoper het samen heeft geleverd en dat het dan moet kloppen. Stel je voor dat ik een wasmachine ga kopen die alleen op 110V mag worden aangesloten...

Onderwerp starter
pa5ca

Bericht door pa5ca »

pp4trains schreef:Zo afgaande op de foto zie ik nog niet heel veel geks aan de decoder.
Heb je nog iets in huis waar je decoder mee kan testen?
Zoiets als een programmer van esu of de Decprog?

Verder kan ik er niet helemaal achter komen.
Op mtkb.de staat een uitvoerige ombouwbeschrijving. Misschien kun je die foto's vergelijken met jouw Locje.

Groeten,
Patrick
Hoi Patrick,
Die decoder is echt overleden...geen twijfel mogelijk... twee diodes zijn gesmolten... Ik ken wel iemand die deze spullen heeft...(programmer van esu en de Decprog)

Afbeelding

Frans....

piksov

Bericht door piksov »

@Detlev en all,

natuurlijk doe je wel gelijkrichten enzo, maar ik dacht aan de gelijkrichter op een andere plaats dan jullie.

In het hele plaatje wordt er op meerdere plaatsen gelijkgericht ....

Ik zie het verhaal zo:

een wisselspanningstrafo van 18V wordt verbonden met de trixbox. IN de trixbox wordt die spanning omgezet van wissel naar gelijkspanning. Op dat moment heb je in de trixbox een gelijkspanning van ongeveer 25 volt. Die gaat waarschijnlijk direkt naar de booster of uitgang van de trixbox en komt dus (inderdaad conform dcc signaal) op de rails.

Op de lokdecoder zit ook een gelijkrichter, met een aantal diodes. Maar omdat dat allemaal ieniemienies smd spul is kan dat niet zo'n hoge spanning verdragen, vandaar de 'fysieke' vervorming van een aantal diodes.

Guus

Onderwerp starter
pa5ca

Bericht door pa5ca »

piksov schreef:@Detlev en all,

natuurlijk doe je wel gelijkrichten enzo, maar ik dacht aan de gelijkrichter op een andere plaats dan jullie.

In het hele plaatje wordt er op meerdere plaatsen gelijkgericht ....

Ik zie het verhaal zo:

een wisselspanningstrafo van 18V wordt verbonden met de trixbox. IN de trixbox wordt die spanning omgezet van wissel naar gelijkspanning. Op dat moment heb je in de trixbox een gelijkspanning van ongeveer 25 volt. Die gaat waarschijnlijk direkt naar de booster of uitgang van de trixbox en komt dus (inderdaad conform dcc signaal) op de rails.

Op de lokdecoder zit ook een gelijkrichter, met een aantal diodes. Maar omdat dat allemaal ieniemienies smd spul is kan dat niet zo'n hoge spanning verdragen, vandaar de 'fysieke' vervorming van een aantal diodes.

Guus
Hoi Guus,
Even een correctie.. de spanning uit de Trafo die ik bij de set had was DC ofwel gelijk spanning.
Wat ik nu begrijp wordt er in de railbox een gemoduleerde spanning van +14 en -14V gemaakt geschakeld over een bridge IC of power FET's.
De controller heeft zijn eigen spanning regelaars... dat zal in alle gevallen prima werken.
Tot op heden nog niets gehoord van Tran... ik hoop dat ze toch het fatsoen hebben om de ontvangst van mijn mail te bevestigen.

Frans

evo

Bericht door evo »

pa5ca schreef:maar 200% dat dit een 18VA Märklin trafo was
Misschien ten overvloede, maar VA is niet hetzelfde als Volt. VA is Volt * Ampere (dus Watt) en wordt normaal gesproken gebruikt om het vermogen van wisselspanningstrafos aan te geven.

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
pa5ca

Bericht door pa5ca »

Zo daar is ie weer....
Nog steeds geen antwoord van Tran.... we zijn nu 3/4 jaar verder..
Inmiddels heb ik via via een Fleischmann (Uhelbrock) Twin center op de kop getikt.. wil toch DCC gaan rijden..
Gelijk maar een Uhlenbrock 73400 DCC decoder gekocht en deze in aangesloten op mijn proef opstelling van 3/4 jaar geleden.. had de lock toch nog in uitgeklede toestand liggen... Twin center voor de zekerheid op N ingesteld.

Zaak aangesloten en gaan met die banaan... geen enkel probleem de decoder liet zich prima programmeren.
Daarna de decoder in een Trix BR89 gebouwd en op mijn R1 cirkel geplaatst het Twin center aangesloten en perfect werken.

Goed na deze ervaring heb ik de af-gefakkelde Tran naar Oostenrijk gestuurd met een net in het Duits geschreven briefje erbij... Ik laat me verrassen maar ben bang dat ik niets meer ga horen van deze club... :evil:

Door de nieuwe en positieve ervaring ben aangestoken door het virus wat digitaal heet.. en ga me nu wat verder oriënteren op kleine decoders...
Denk dat ik er nog een Uhelbrockje bij koop... voor mijn grotere locomotieven BR17, BR52, BR24 en BR50 moet ik decoders hebben... Wil deze wel uitrusten met decoders die PID functie hebben.. de 73400 van Uhlenbrock heeft dat helaas niet. :cry:

Zo zijn jullie weer helemaal ... bij...
;)

Suggesties zijn uiteraard welkom..

Overdijk

Bericht door Overdijk »

Ik heb net het hele verhaal gelezen en het komt mij erg bekend voor.
Bij mij zijn ook diverse Tran`s in rook vervlogen zonder duidelijke reden.
Dit in combi met een FLM ProfiBoss.
Terwijl op exact dezelfde wijze geplaatste andere decoders, hun ding gewoon doen.

Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

martinb

Bericht door martinb »

Probleem zit hem volgens mij in de Z decoders... die kunnen minder spanning aan dan de regulieren DCX decoders (>Z) Je bent niet de enige die hiering getrapt is en ook niet de enige handelaar die erin is getrapt. Die Z decocers zijn echt super klein (heb er meerdere in de locs) maar opletten op je voeding is klaarblijkelijk geen overbodige luxe.

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

Alle kleine Tran decoders hebben een maximale bedrijfs spanning van 18V
Kuehn decoders N025 of N045 hebben een maximale bedrijfsspanning van 24V

eercb

Bericht door eercb »

Hieruit blijkt maar weer dat het geen kwaad kan de gebruikte spanning in de gaten te houden... Ik heb zelf een Z21-centrale en daarin kun je de spanning zelf programmeren.... Ook diverse boosters laten het toe de spanning te regelen... wellicht iets om in de gaten te houden... Hoe mijn Tran-decoder het gaat doen... das nog even afwachten... Die hangt in een gevalletje garantie (treinstel van Arnold) bij Hans... Als die binnenkort terug is zal ik hopen dat ie doet wat ie moet....

Groet,

Eric

Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!

Onderwerp starter
pa5ca

Bericht door pa5ca »

eercb schreef:Hieruit blijkt maar weer dat het geen kwaad kan de gebruikte spanning in de gaten te houden... Ik heb zelf een Z21-centrale en daarin kun je de spanning zelf programmeren.... Ook diverse boosters laten het toe de spanning te regelen... wellicht iets om in de gaten te houden... Hoe mijn Tran-decoder het gaat doen... das nog even afwachten... Die hangt in een gevalletje garantie (treinstel van Arnold) bij Hans... Als die binnenkort terug is zal ik hopen dat ie doet wat ie moet....

Groet,

Eric
Hallo Eric... ben nu een bijna een jaar verder en heb nog steeds niets van onze vriend Tran gehoord... heb in Zutphen op de spoor beurs nog een handelaar gesproken en die was ook not amused over heer Tran....
Goed dat is een ander probleem hoop dat jou trein het weer gaat doen... Als je in mijn draadje kijkt van de lopende projecten ( viewtopic.php?f=21&t=8128 ) zie dat ik een slave booster heb gebouwd en idd kan ik nu de baan spanning naar hartenlust instellen... mij Ulhlenbrock's lopen zelfs nog goed bij een DC spanning van 10V.. wat effectief iets van 14V op de baan inhoud. (Ik heb een twin center en kan daar de baan spanning instellen op H0 (21V en N (18V) Maar met de mijn niuewe booster heb ik qua spanning niets meer te maken met de output van de TC.
Maar voorlopig ben ik genezen van de Tran decoders..

grt Frans..

PS; Iedereen een gezond 2015 gewenst en veel trein plezier natuurlijk...

Plaats reactie