NAM-sterdam, Nw-Asd & NAM Schoonebeek met een twist '55-'65.
-
Onderwerp starter - Berichten: 26
- Lid geworden op: 08 jan 2013 10:59
- Locatie: Lelystad
NAM-sterdam, Nw-Asd & NAM Schoonebeek met een twist '55-'65.
Hallo allen,
Na veel omzwervingen tussen ideeën/schalen/landen/voorbeelden, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik, voor de door mij gewenste enigszins realistische en ruimtelijke setting, aangewezen ben op N spoor, dus na pak 'm beet 30 jaar wil ik de draad weer op pakken waar de laatste baan gebleven was ...... in 1:160. De baan zal echter wel heel anders worden. Veel realistischer, ruimtelijker, langer, gestrekter, smaller, en absoluut geen spaghetti aan sporen. Ook zal de baan digitaal worden met een combinatie van software besturing en hand besturing.
NAM-sterdam, een samentrekking van NAM en Nieuw-Amsterdam, zal gebouwd worden in de inpandige garage van 6,85 x 2,70 meter. De baan zal gebouwd worden in een holle U vorm, met een baan diepte van 50 cm. De uiteinden van de achterwand zijn een halve cirkel met een radius van 25 cm. De 2 binnen hoeken van de U krijgen aan de voorzijde een radius van 50 cm, terwijl de achterwand daar een radius heeft van 1 meter. Het brede midden deel is 3,5 meter lang, de volle zichtbare breedte 5,5 meter, en inclusief beide schaduwstations 6,5 meter. De poten zijn 2,25 meter lang, en inclusief de schawustations 2,5 meter.
Iets rechts van het midden zal het station Nieuw-Amsterdam gesitueerd zijn, naar rechts zal het spoor verdwijnen richting Emmen. Aan het linker uiteinde zal NAM Schoonebeek laadstation te vinden zijn, terwijl het spoor naar Coevorden-Mariënberg-Zwolle/Almelo links tussen station en de NAM buiten beeld verdwijnt. Het station van Nieuw-Amsterdam zal ook een VAM laadstation voor de regio Emmen-Coevorden huisvesten.
De periode waarin e.e.a. zich afspeelt is 1955-1965, maar in tegenstelling tot de werkelijkheid is de stamlijn al wel geëlektrificeerd.
Personenvervoer wordt afgewikkeld met Piko Hondekop-2 stellen in zowel de bloedneus kleurstelling als de creme snor kleurstelling. Op ma/vr overdag in de spits passeren de personentreinen elkaar in Nieuw-Amsterdam, op ma/vr in de daluren, in de avonden en weekenden, bij de lagere frequenties, vinden in Nieuw-Amsterdam geen kruisingen plaats. Tijdens de ma/vr spitsen rijden de treinen om een om met 2 en 3 stellen, op zaterdag overdag rijden de treinen met 3 stellen, in de ma/vr dal met 2 stellen, in de ma/do avonden met 1 stel, op vr/za avonden met 2 stellen en zon-/feestdagen met 1 stel.
De NAM heeft voor haar olietreinen 55 (Liliput) ketelwagens ter beschikking. Hiervan zijn 4 stammen van 13 wagens gevormd en 3 reserve wagens. De komende lege olie trein en vertrekkende volle olietrein passeren elkaar telkens op het emplacement van Nieuw-Amsterdam. Dit vindt alleen plaats in de daluren. Tractie wordt gevormd door 2x Mesu 2000 in groen of 2x Piko 2200 in bruin in de oer-uitvoering zonder demper. 2 keer in de week komt er een VAM trein het regionale vuil ophalen. Tractie is hier ook 2x Piko 2200 in bruine oer-uitvoering. Een enkele buurtgoederentrein heeft als tractie 1x Piko 2200.
Digitaal systeem en software moet ik me nog in verdiepen. Een ontwerp/sporenplan hoop ik zo spoedig mogelijk te kunnen tonen.
Voor zo ver de eerste voorstelling van NAM-sterdam.
Hierbij het baanplan zoals ontworpen in Anyrail, in de varianten met alleen de zichtbare sporen, met alleen de onzichtbare sporen en met alle sporen.
Mvg, Michel
Na veel omzwervingen tussen ideeën/schalen/landen/voorbeelden, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik, voor de door mij gewenste enigszins realistische en ruimtelijke setting, aangewezen ben op N spoor, dus na pak 'm beet 30 jaar wil ik de draad weer op pakken waar de laatste baan gebleven was ...... in 1:160. De baan zal echter wel heel anders worden. Veel realistischer, ruimtelijker, langer, gestrekter, smaller, en absoluut geen spaghetti aan sporen. Ook zal de baan digitaal worden met een combinatie van software besturing en hand besturing.
NAM-sterdam, een samentrekking van NAM en Nieuw-Amsterdam, zal gebouwd worden in de inpandige garage van 6,85 x 2,70 meter. De baan zal gebouwd worden in een holle U vorm, met een baan diepte van 50 cm. De uiteinden van de achterwand zijn een halve cirkel met een radius van 25 cm. De 2 binnen hoeken van de U krijgen aan de voorzijde een radius van 50 cm, terwijl de achterwand daar een radius heeft van 1 meter. Het brede midden deel is 3,5 meter lang, de volle zichtbare breedte 5,5 meter, en inclusief beide schaduwstations 6,5 meter. De poten zijn 2,25 meter lang, en inclusief de schawustations 2,5 meter.
Iets rechts van het midden zal het station Nieuw-Amsterdam gesitueerd zijn, naar rechts zal het spoor verdwijnen richting Emmen. Aan het linker uiteinde zal NAM Schoonebeek laadstation te vinden zijn, terwijl het spoor naar Coevorden-Mariënberg-Zwolle/Almelo links tussen station en de NAM buiten beeld verdwijnt. Het station van Nieuw-Amsterdam zal ook een VAM laadstation voor de regio Emmen-Coevorden huisvesten.
De periode waarin e.e.a. zich afspeelt is 1955-1965, maar in tegenstelling tot de werkelijkheid is de stamlijn al wel geëlektrificeerd.
Personenvervoer wordt afgewikkeld met Piko Hondekop-2 stellen in zowel de bloedneus kleurstelling als de creme snor kleurstelling. Op ma/vr overdag in de spits passeren de personentreinen elkaar in Nieuw-Amsterdam, op ma/vr in de daluren, in de avonden en weekenden, bij de lagere frequenties, vinden in Nieuw-Amsterdam geen kruisingen plaats. Tijdens de ma/vr spitsen rijden de treinen om een om met 2 en 3 stellen, op zaterdag overdag rijden de treinen met 3 stellen, in de ma/vr dal met 2 stellen, in de ma/do avonden met 1 stel, op vr/za avonden met 2 stellen en zon-/feestdagen met 1 stel.
De NAM heeft voor haar olietreinen 55 (Liliput) ketelwagens ter beschikking. Hiervan zijn 4 stammen van 13 wagens gevormd en 3 reserve wagens. De komende lege olie trein en vertrekkende volle olietrein passeren elkaar telkens op het emplacement van Nieuw-Amsterdam. Dit vindt alleen plaats in de daluren. Tractie wordt gevormd door 2x Mesu 2000 in groen of 2x Piko 2200 in bruin in de oer-uitvoering zonder demper. 2 keer in de week komt er een VAM trein het regionale vuil ophalen. Tractie is hier ook 2x Piko 2200 in bruine oer-uitvoering. Een enkele buurtgoederentrein heeft als tractie 1x Piko 2200.
Digitaal systeem en software moet ik me nog in verdiepen. Een ontwerp/sporenplan hoop ik zo spoedig mogelijk te kunnen tonen.
Voor zo ver de eerste voorstelling van NAM-sterdam.
Hierbij het baanplan zoals ontworpen in Anyrail, in de varianten met alleen de zichtbare sporen, met alleen de onzichtbare sporen en met alle sporen.
Mvg, Michel
NAM-sterdam (Nieuw-Amsterdam en Schoonebeek met een twist, 1955-1965)
-
Onderwerp starter - Berichten: 26
- Lid geworden op: 08 jan 2013 10:59
- Locatie: Lelystad
Re: NAM-sterdam, Nw-Asd & NAM Schoonebeek met een twist '55-
Ik was nog niet helemaal tevreden met de loop van sommige delen van het zichtbare gedeelte, en dan vooral de verdwijnpunten. Dit in combinatie met het eerste deel van beide schaduwstations, waar de inleidende sporen exact boven de sporen lagen van de lagere laag. Dat is hier niet meer het geval. Zo is de loop van de sporen misschien ook iets duidelijker. De forum afbeeldingen zijn wel wat kleiner dan de originelen, dus ik hoop dat e.e.a. duidelijk genoeg is. Ik heb ook maar wat kleur toe gepast. Kijkt toch wat leuker/natuurlijker. De buiten vorm van de baan heeft allemaal afgeronde hoeken. Ooit op een show, staat dat wel zo netjes afgewerkt.
Volgende stappen worden de hoogtebepalingen en het in Anyrail inbrengen hiervan. Dan zal ik ook eens kijken of er duidelijke 3D screenschots mogelijk zijn.
Mvg, Michel
Volgende stappen worden de hoogtebepalingen en het in Anyrail inbrengen hiervan. Dan zal ik ook eens kijken of er duidelijke 3D screenschots mogelijk zijn.
Mvg, Michel
NAM-sterdam (Nieuw-Amsterdam en Schoonebeek met een twist, 1955-1965)
Re: NAM-sterdam, Nw-Asd & NAM Schoonebeek met een twist '55-
Mooi hoor, mooie vloeiende lijnen ook.
Ik wou dat ik zoveel ruimte had
Beetje OT, ik heb het idee dat je met veel ruimte sneller geneigd bent de boel mooi ruim op te zetten, dan op een (te) klein oppervlak... op een te klein oppervlak ga je al snel veel te veel proppen om maar zoveel mogelijk ruimte te benutten
Ik wou dat ik zoveel ruimte had
Beetje OT, ik heb het idee dat je met veel ruimte sneller geneigd bent de boel mooi ruim op te zetten, dan op een (te) klein oppervlak... op een te klein oppervlak ga je al snel veel te veel proppen om maar zoveel mogelijk ruimte te benutten
Re: NAM-sterdam, Nw-Asd & NAM Schoonebeek met een twist '55-
Deze bouwer heeft het goed voor elkaar en boft ook met de ruimte.
Zeer mooi royaal van opzet.
Michel, welkom trouwens op het forum
Martin de Deugd
Zeer mooi royaal van opzet.
Michel, welkom trouwens op het forum
Martin de Deugd
Re: NAM-sterdam, Nw-Asd & NAM Schoonebeek met een twist '55-
Ook van deze kan welkom op het forum, leuk dat je van de buren ook bij ons komt posten
We wonen in de zelfde "stad" maar ik kan niet tippen aan jou ruimte
Je boft hier meer mee en zal zeker toegeven dat ik hier best wel jaloers op ben
Mooie baan en ruimte, lekker veel rust
Mvg,
Ad
We wonen in de zelfde "stad" maar ik kan niet tippen aan jou ruimte
Je boft hier meer mee en zal zeker toegeven dat ik hier best wel jaloers op ben
Mooie baan en ruimte, lekker veel rust
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: NAM-sterdam, Nw-Asd & NAM Schoonebeek met een twist '55-
ik kan me in de commentaren vinden, echter wordt dit niet een beetje saai op een gegeven moment, een paar hondekoppen die langs rossen, een olieboot en dat is het.
een leuk thema dat wel maar dan voor een show. nieuw amsterdam/ schoonebeek lopen nu niet over met de mega spannende scenery mogelijkheden, een sloot, een paar boerderijen en een piepklein station en dan heb je het wel.
begrijp me niet verkeerd, het komt een beetje negatief mijn strot uit, bedoel het echt niet zo, mijn allereerste treinbaan was echt less is more en dat ging zo snel vervelen vandaar mijn gedachte.
anyway, uwes heeft er in ieder geval een volger bij
M.
een leuk thema dat wel maar dan voor een show. nieuw amsterdam/ schoonebeek lopen nu niet over met de mega spannende scenery mogelijkheden, een sloot, een paar boerderijen en een piepklein station en dan heb je het wel.
begrijp me niet verkeerd, het komt een beetje negatief mijn strot uit, bedoel het echt niet zo, mijn allereerste treinbaan was echt less is more en dat ging zo snel vervelen vandaar mijn gedachte.
anyway, uwes heeft er in ieder geval een volger bij
M.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: NAM-sterdam, Nw-Asd & NAM Schoonebeek met een twist '55-
Wel een goed punt... je zou haast het plan wat je nu hebt, een 20 a 30cm naar 'voren' halen ( dus een iets diepere plaat) en dan over de hele achterkant een mooie spoordijk met wat lange bochten en wat verkanting als paradespoor ofzo bouwen.
-
Onderwerp starter - Berichten: 26
- Lid geworden op: 08 jan 2013 10:59
- Locatie: Lelystad
Re: NAM-sterdam, Nw-Asd & NAM Schoonebeek met een twist '55-
Hallo allemaal,
Ik heb nog een 9e Hondekop nodig, en heb het aanbod van Scaletrading gehad, om het eerste geleverde Piko N-spoor Hondekop model van ze over te nemen, inclusief een bijbehorend certificaat dat het om het 1e model gaat. Hier ben ik ze zeer erkentelijk voor. Maandag ga ik het model ophalen, inclusief een aantal op voorraad liggende reserve kortkoppelingsmechanismen. Die ga ik gebruiken om met de bevestiging van de Tomix koppelingen te experimenteren.
Ik heb zaterdag bij N-spoor Store mijn aantal VAM wagens met 3 uitgebreid tot 15. Ik heb al mijn beoogde treinen opgemeten qua lengte, inclusief extra benodigde spoorlengte voor om te lopen locomotieven. Het emplacement van Nieuw-Amsterdam moet de treinen en hun beoogde rangeerbewegingen natuurlijk wel kunnen verwerken. Vooral de VAM trein heeft dan nogal wat lengte nodig, en hierom moest het emplacement richting Emmen worden opgerekt. Dit is gelukt.
Ik heb geprobeerd het ontwerp wat naar voren te trekken, eventueel wat ovaler te laten lopen i.p.v. in een U, maar het resultaat werd er in mijn beleving niet beter op. Minder rijlengte, krapper aandoend. Ik heb het ontwerp wel aangepast aan de hand van een aantal opmerkingen, vooral omtrent schaduwstation. Om hier meer mogelijk te maken zijn de zijpoten nu 110cm diep en niet langer 100cm. De zichtbare baan is daarmee 20cm smaller in totaal.
Het sporenplan van de schaduwstations is dus aangepast en praktischer geworden. De sporen lopen nu onder de hele baan door en de 2 schaduwstations Zwolle/Almelo en Emmen liggen nu beide midden onder de baan, achter elkaar, en zijn beide behoorlijk langer geworden.
De voorste 3 sporen zijn Zwolle voor de personentreinen. De 3 omlopen met 3 stellen zullen elk omgedraaid, met andere stelnummers zichtbaar, als 3 omlopen met 2 stellen weer tevoorschijn komen. Als ze weer binnenkomen, worden ze weer omgedraaid en komt het 3e stel er weer aan. Zo lijkt het of er 6 omlopen zijn. Tijdens de spits komen er om en om 3 stellen en 2 stellen treinen langs. De 3 stellen zijn dan de sneltreinen, de 2 stellen de stoptreinen. In Nieuw-Amsterdam passeren die 2 type treinen elkaar.
De 3 sporen daar achter zijn Zwolle/Almelo voor de goederentreinen. De 2 stammen NAM wagens zullen ook telkens gedraaid worden en daardoor 4 stammen uitbeelden. De loc's zullen om die reden ook steeds wisselen voor de stammen. Het 4e spoor is voor de VAM trein, het 5e spoor is voor de NAM treinen en het 6e spoor voor de buurtgoederentrein.
Het 7e spoor geeft het eindpunt Emmen toch nog een keermogelijkheid, om rond te kunnen pendelen voor testdoeleinden, in beide richtingen via het zichtbare deel. Ook is er de mogelijkheid om van Zwolle via het schaduwstation door te rijden naar Emmen en rond te kunnen blijven rijden over de hele baan.
Het spoor 8 is eindpunt Emmen voor de personentreinen, terwijl de sporen 9 en 10 voor de buurtgoederentrein zijn, incl. omloop mogelijkheid.
Spoor 9 is het spoor naar/van Emmen, spoor 10 is het keerlus spoor van Zwolle/Almelo naar het zichtbare deel. Tussen de sporen 9 en 10 zit een overloop die het mogelijk maakt om rond te blijven rijden van Emmen via het schaduwstation door te rijden naar Zwolle en rond te kunnen blijven rijden over de hele baan.
Er kunnen 2 treinen continue tegen elkaar in blijven rijden door elkaar te passeren via het station en elkaar in het schaduwstation te passeren via spoor 7 in de ene richting en via de sporen 9 en 10 in de andere richting. Beide schaduwstations Zwolle/Almelo en Emmen worden daarbij bewust NIET aangedaan.
Richting Zwolle/Almelo verdwijnt de treinen links boven uit beeld. Het spoor loopt naar links onder om via 3,5x rond in de helix op -210mm op schadustation hoogte uit te komen. De treinen gaan direct het schaduwstation binnen. Bij vertrek gaan ze buitenlangs om de hele baan heen om weer bij de helix uit te komen.
Richting Emmen verdwijnen de treinen rechts onder uit beeld. Het spoor loopt dan via 3,5x rond in de helix om op -210mm schaduwstation hoogte uit te komen. Via rechts, boven en het keerpunt links boven komen de treinen dan in het schaduwstation Emmen uit. Na kopmaken rijden ze de zelfde route terug.
Deze sporen versie is inmiddels 4.0 en ik ga er voorzichtig van uit dat dit het definitieve sporenplan is.
Ik vermoed overigens dat ik 2 keerlus modules nodig heb en die denk ik beide het best te kunnen plaatsen na de overloop in de sporen 9 en 10 van het schaduwstation, in de kering richting schaduwstation Emmen en in de bocht er omheen van Schaduwstation Zwolle/Almelo naar de helix toe.
Mvg, Michel
Ik heb nog een 9e Hondekop nodig, en heb het aanbod van Scaletrading gehad, om het eerste geleverde Piko N-spoor Hondekop model van ze over te nemen, inclusief een bijbehorend certificaat dat het om het 1e model gaat. Hier ben ik ze zeer erkentelijk voor. Maandag ga ik het model ophalen, inclusief een aantal op voorraad liggende reserve kortkoppelingsmechanismen. Die ga ik gebruiken om met de bevestiging van de Tomix koppelingen te experimenteren.
Ik heb zaterdag bij N-spoor Store mijn aantal VAM wagens met 3 uitgebreid tot 15. Ik heb al mijn beoogde treinen opgemeten qua lengte, inclusief extra benodigde spoorlengte voor om te lopen locomotieven. Het emplacement van Nieuw-Amsterdam moet de treinen en hun beoogde rangeerbewegingen natuurlijk wel kunnen verwerken. Vooral de VAM trein heeft dan nogal wat lengte nodig, en hierom moest het emplacement richting Emmen worden opgerekt. Dit is gelukt.
Ik heb geprobeerd het ontwerp wat naar voren te trekken, eventueel wat ovaler te laten lopen i.p.v. in een U, maar het resultaat werd er in mijn beleving niet beter op. Minder rijlengte, krapper aandoend. Ik heb het ontwerp wel aangepast aan de hand van een aantal opmerkingen, vooral omtrent schaduwstation. Om hier meer mogelijk te maken zijn de zijpoten nu 110cm diep en niet langer 100cm. De zichtbare baan is daarmee 20cm smaller in totaal.
Het sporenplan van de schaduwstations is dus aangepast en praktischer geworden. De sporen lopen nu onder de hele baan door en de 2 schaduwstations Zwolle/Almelo en Emmen liggen nu beide midden onder de baan, achter elkaar, en zijn beide behoorlijk langer geworden.
De voorste 3 sporen zijn Zwolle voor de personentreinen. De 3 omlopen met 3 stellen zullen elk omgedraaid, met andere stelnummers zichtbaar, als 3 omlopen met 2 stellen weer tevoorschijn komen. Als ze weer binnenkomen, worden ze weer omgedraaid en komt het 3e stel er weer aan. Zo lijkt het of er 6 omlopen zijn. Tijdens de spits komen er om en om 3 stellen en 2 stellen treinen langs. De 3 stellen zijn dan de sneltreinen, de 2 stellen de stoptreinen. In Nieuw-Amsterdam passeren die 2 type treinen elkaar.
De 3 sporen daar achter zijn Zwolle/Almelo voor de goederentreinen. De 2 stammen NAM wagens zullen ook telkens gedraaid worden en daardoor 4 stammen uitbeelden. De loc's zullen om die reden ook steeds wisselen voor de stammen. Het 4e spoor is voor de VAM trein, het 5e spoor is voor de NAM treinen en het 6e spoor voor de buurtgoederentrein.
Het 7e spoor geeft het eindpunt Emmen toch nog een keermogelijkheid, om rond te kunnen pendelen voor testdoeleinden, in beide richtingen via het zichtbare deel. Ook is er de mogelijkheid om van Zwolle via het schaduwstation door te rijden naar Emmen en rond te kunnen blijven rijden over de hele baan.
Het spoor 8 is eindpunt Emmen voor de personentreinen, terwijl de sporen 9 en 10 voor de buurtgoederentrein zijn, incl. omloop mogelijkheid.
Spoor 9 is het spoor naar/van Emmen, spoor 10 is het keerlus spoor van Zwolle/Almelo naar het zichtbare deel. Tussen de sporen 9 en 10 zit een overloop die het mogelijk maakt om rond te blijven rijden van Emmen via het schaduwstation door te rijden naar Zwolle en rond te kunnen blijven rijden over de hele baan.
Er kunnen 2 treinen continue tegen elkaar in blijven rijden door elkaar te passeren via het station en elkaar in het schaduwstation te passeren via spoor 7 in de ene richting en via de sporen 9 en 10 in de andere richting. Beide schaduwstations Zwolle/Almelo en Emmen worden daarbij bewust NIET aangedaan.
Richting Zwolle/Almelo verdwijnt de treinen links boven uit beeld. Het spoor loopt naar links onder om via 3,5x rond in de helix op -210mm op schadustation hoogte uit te komen. De treinen gaan direct het schaduwstation binnen. Bij vertrek gaan ze buitenlangs om de hele baan heen om weer bij de helix uit te komen.
Richting Emmen verdwijnen de treinen rechts onder uit beeld. Het spoor loopt dan via 3,5x rond in de helix om op -210mm schaduwstation hoogte uit te komen. Via rechts, boven en het keerpunt links boven komen de treinen dan in het schaduwstation Emmen uit. Na kopmaken rijden ze de zelfde route terug.
Deze sporen versie is inmiddels 4.0 en ik ga er voorzichtig van uit dat dit het definitieve sporenplan is.
Ik vermoed overigens dat ik 2 keerlus modules nodig heb en die denk ik beide het best te kunnen plaatsen na de overloop in de sporen 9 en 10 van het schaduwstation, in de kering richting schaduwstation Emmen en in de bocht er omheen van Schaduwstation Zwolle/Almelo naar de helix toe.
Mvg, Michel
NAM-sterdam (Nieuw-Amsterdam en Schoonebeek met een twist, 1955-1965)
-
Onderwerp starter - Berichten: 26
- Lid geworden op: 08 jan 2013 10:59
- Locatie: Lelystad
Re: NAM-sterdam, Nw-Asd & NAM Schoonebeek met een twist '55-
Ik heb besloten dat werken met stellen/treinen die
EN aan twee kanten verschillend genummerd zijn
EN dus links om en rechts om 2 verschillende treinstellen/treinen kunnen uitbeelden
EN daarbij ook nog steeds om en om moeten splitsen en combineren
niet gaat werken c.q. te ingewikkeld is om fijn automatisch en/of handmatig uit te gaan voeren.
Ik heb dus besloten dat elk stel gewoon 1 nummer krijgt, wat inhoudt dat ik voor uitvoering van de geplande dienstregeling niet met 9 stellen uit kan, maar er 15 nodig heb.
Dat betekent (hopelijk voor ze uitverkocht zijn) dat ik nog 6 Piko groene bloedneus Hondekop stellen (in N) bij zal moeten gaan kopen.
De vloot van 15 stellen, om 6 treinen samen te kunnen stellen, zal bestaan uit 9 groene bloedneuzen en 6 groene met creme snor.
De 9 groene bloedneuzen zal ik deels aanpassen, zodat ik 2 stuks originele bloedneus heb, 3 stuks bloedneus met creme 1e Klas streep en 4 stuks bloedneus met creme 1e Klas streep en creme typhoon rooster.
Al met al gaat de variatie aan kleurvarianten er dus op vooruit.
In een andere topic ben ik aan het speuren naar info omtrent de kleurstelling variaties van de Hondekoppen in de periode 1961-1964.
Ik hoop een kloppende keuze te kunnen maken van 15 stelnummers uit de serie 321-365, met de bewuste kleurstelling verschillen/variante, in de zojuist genoemde periode.
Het baanplan is aangepast op de situatie rond de 15 stellen, maar ook beter aangepast aan operationele mogelijkheden.
Dit is baanplan versie 5.0, en ik hoop de definitieve.
Het zichtbare deel is nauwelijks veranderd in de laatste wijzigingen.
Het emplacement Nieuw-Amsterdam is vooral opgelengd in de richting Emmen, zodat de beoogde treinstammen goed uit de voeten kunnen met de spoorlengtes.
Het schaduwstation is vrij vol met sporen en wissels, voor veel mogelijkheden.
Waar het spoor richting Zwolle/Almelo uit beeld gaat, draaien buiten beeld 3 sporen van links boven naar links beneden.
Dit is bedoeld als wachtstation voor maximaal 2 treinen richting Nieuw-Amsterdam.
Links onderaan is een tweesporige spiraal, die bereden zal worden al dubbel enkelspoor, dus klimmen en dalen kan over beide sporen.
De spiraal maakt 6,5 volle cirkels en gaat van niveau 0 mm naar niveau -390 mm.
Op niveau -390 gaat de dubbele spiraal over in een aantal overloop wissels.
Midden voor liggen 3 sporen voor goederen treinen en daarvoor 3 sporen voor losse loc's.
Iets verder naar rechts liggen nog 2 kopsporen voor losse loc's.
Deze situatie is bedoeld om loc's te wisselen.
Alle goederentreinen, met desgewenst nieuwe loc's er voor, rijden weg via een keerlus rechtsboven en komen dan uit bij 3 goederen wachtsporen voordat ze de dubbele spiraal weer in gaan.
Boven de goederentrein sporen ligt een vrij doorgang spoor en daar boven liggen 6 kopsporen voor de 6 verschillende stammen Hondekop treinen.
In totaal 3 treinen met 2 stellen en 3 treinen met 3 stellen, waarbij van alle 3 de 3 stellen-treinen een enkel los stel ook nog als trein te zien zal zijn op de stille momenten.
Waar het spoor richting Emmen uit beeld gaat ligt rechts onder ook een 6,5 cirkel spiraal, waarna de treinen naar midden boven gaan en kopmaken.
Voor de buurtgoederentrein is er een omloop mogelijkheid voor de loc('s).
Er is ook voorzien in een een keerlus links bovenin, zodat het mogelijk is om continue rond te rijden van Nieuw-Amsterdam naar Emmen, door de keerlus, terug naar Nieuw-Amsterdam, door naar Zwolle/Almelo, door de keerlus, weer naar Nieuw-Amsterdam, enz.
Dat kan met 2 treinen tegelijk die elkaar dan steeds boven passeren in Nieuw-Amsterdam, en steeds van richting wisselen.
Het kan ook met 2 treinen die beide in hun eigen richting blijven rijden, door niet via beide keerlussen te gaan, maar elkaar beneden te passeren via de goederen wachtsporen.
Het ontwerp is gemaakt met Anyrail.
De versie met groene en grijze ondergrond is in Paint bijgewerkt.
De 3-D versies zijn een Anyrail export .dae file, zichtbaar gemaakt in SketchUp.
Mvg, Michel
EN aan twee kanten verschillend genummerd zijn
EN dus links om en rechts om 2 verschillende treinstellen/treinen kunnen uitbeelden
EN daarbij ook nog steeds om en om moeten splitsen en combineren
niet gaat werken c.q. te ingewikkeld is om fijn automatisch en/of handmatig uit te gaan voeren.
Ik heb dus besloten dat elk stel gewoon 1 nummer krijgt, wat inhoudt dat ik voor uitvoering van de geplande dienstregeling niet met 9 stellen uit kan, maar er 15 nodig heb.
Dat betekent (hopelijk voor ze uitverkocht zijn) dat ik nog 6 Piko groene bloedneus Hondekop stellen (in N) bij zal moeten gaan kopen.
De vloot van 15 stellen, om 6 treinen samen te kunnen stellen, zal bestaan uit 9 groene bloedneuzen en 6 groene met creme snor.
De 9 groene bloedneuzen zal ik deels aanpassen, zodat ik 2 stuks originele bloedneus heb, 3 stuks bloedneus met creme 1e Klas streep en 4 stuks bloedneus met creme 1e Klas streep en creme typhoon rooster.
Al met al gaat de variatie aan kleurvarianten er dus op vooruit.
In een andere topic ben ik aan het speuren naar info omtrent de kleurstelling variaties van de Hondekoppen in de periode 1961-1964.
Ik hoop een kloppende keuze te kunnen maken van 15 stelnummers uit de serie 321-365, met de bewuste kleurstelling verschillen/variante, in de zojuist genoemde periode.
Het baanplan is aangepast op de situatie rond de 15 stellen, maar ook beter aangepast aan operationele mogelijkheden.
Dit is baanplan versie 5.0, en ik hoop de definitieve.
Het zichtbare deel is nauwelijks veranderd in de laatste wijzigingen.
Het emplacement Nieuw-Amsterdam is vooral opgelengd in de richting Emmen, zodat de beoogde treinstammen goed uit de voeten kunnen met de spoorlengtes.
Het schaduwstation is vrij vol met sporen en wissels, voor veel mogelijkheden.
Waar het spoor richting Zwolle/Almelo uit beeld gaat, draaien buiten beeld 3 sporen van links boven naar links beneden.
Dit is bedoeld als wachtstation voor maximaal 2 treinen richting Nieuw-Amsterdam.
Links onderaan is een tweesporige spiraal, die bereden zal worden al dubbel enkelspoor, dus klimmen en dalen kan over beide sporen.
De spiraal maakt 6,5 volle cirkels en gaat van niveau 0 mm naar niveau -390 mm.
Op niveau -390 gaat de dubbele spiraal over in een aantal overloop wissels.
Midden voor liggen 3 sporen voor goederen treinen en daarvoor 3 sporen voor losse loc's.
Iets verder naar rechts liggen nog 2 kopsporen voor losse loc's.
Deze situatie is bedoeld om loc's te wisselen.
Alle goederentreinen, met desgewenst nieuwe loc's er voor, rijden weg via een keerlus rechtsboven en komen dan uit bij 3 goederen wachtsporen voordat ze de dubbele spiraal weer in gaan.
Boven de goederentrein sporen ligt een vrij doorgang spoor en daar boven liggen 6 kopsporen voor de 6 verschillende stammen Hondekop treinen.
In totaal 3 treinen met 2 stellen en 3 treinen met 3 stellen, waarbij van alle 3 de 3 stellen-treinen een enkel los stel ook nog als trein te zien zal zijn op de stille momenten.
Waar het spoor richting Emmen uit beeld gaat ligt rechts onder ook een 6,5 cirkel spiraal, waarna de treinen naar midden boven gaan en kopmaken.
Voor de buurtgoederentrein is er een omloop mogelijkheid voor de loc('s).
Er is ook voorzien in een een keerlus links bovenin, zodat het mogelijk is om continue rond te rijden van Nieuw-Amsterdam naar Emmen, door de keerlus, terug naar Nieuw-Amsterdam, door naar Zwolle/Almelo, door de keerlus, weer naar Nieuw-Amsterdam, enz.
Dat kan met 2 treinen tegelijk die elkaar dan steeds boven passeren in Nieuw-Amsterdam, en steeds van richting wisselen.
Het kan ook met 2 treinen die beide in hun eigen richting blijven rijden, door niet via beide keerlussen te gaan, maar elkaar beneden te passeren via de goederen wachtsporen.
Het ontwerp is gemaakt met Anyrail.
De versie met groene en grijze ondergrond is in Paint bijgewerkt.
De 3-D versies zijn een Anyrail export .dae file, zichtbaar gemaakt in SketchUp.
Mvg, Michel
NAM-sterdam (Nieuw-Amsterdam en Schoonebeek met een twist, 1955-1965)
Re: NAM-sterdam, Nw-Asd & NAM Schoonebeek met een twist '55-
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: NAM-sterdam, Nw-Asd & NAM Schoonebeek met een twist '55-
Een baan waarbij 99% van het verkeer onzichtbaar onder de grond rijd...
Re: NAM-sterdam, Nw-Asd & NAM Schoonebeek met een twist '55-
Complimenten Michel, een goed doordacht plan met een duidelijk thema. Als je in de uitvoering het oog voor detail laat zien wat je nu hebt, dan belooft dit nog wat.
Het enige commentaar wat ik heb is dat er aan dit soort plannen een hoog opgeef-risico hangt. De hoeveelheid werk voor je een stukje scenery hebt liggen is gigantisch en ik hoop dat je zo lang enthousiast kunt blijven. Misschien een tip: probeer een klein stukje van het plan (bv de linker arm) eerst helemaal af te maken, desnoods met een tijdelijke keerlus eraan geknoopt, zodat je op (relatief) korte termijn kunt rijden en aan alle facetten van modelspoor kunt werken (constructie, electro, scenery, etc).
Het enige commentaar wat ik heb is dat er aan dit soort plannen een hoog opgeef-risico hangt. De hoeveelheid werk voor je een stukje scenery hebt liggen is gigantisch en ik hoop dat je zo lang enthousiast kunt blijven. Misschien een tip: probeer een klein stukje van het plan (bv de linker arm) eerst helemaal af te maken, desnoods met een tijdelijke keerlus eraan geknoopt, zodat je op (relatief) korte termijn kunt rijden en aan alle facetten van modelspoor kunt werken (constructie, electro, scenery, etc).
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: NAM-sterdam, Nw-Asd & NAM Schoonebeek met een twist '55-
Hallo Michel
Nou, nou
Dit is echt heel goed en mooi ontworpen, nu nog aan de slag.
Wat een schaduwstation, is gigantisch, daar zal je veel plezier mee hebben.
Dit gaat echt mooi worden
Sucses
Martin de Deugd
Nou, nou
Dit is echt heel goed en mooi ontworpen, nu nog aan de slag.
Wat een schaduwstation, is gigantisch, daar zal je veel plezier mee hebben.
Dit gaat echt mooi worden
Sucses
Martin de Deugd
Re: NAM-sterdam, Nw-Asd & NAM Schoonebeek met een twist '55-
Ik was de vorige pagina aan het lezen en vroeg me al af of de opmerking zou komen. En ja hoor Pag 2 bovenaan! Ik wordt niet teleurgesteld.
Ik voeg me eigenlijk geheel achter de opmerking van Evo. Goed doordacht! En duidelijke wensen.
Zou inderdaad proberen het werk wat op te splitsen en verschillende facetten (hout/rails/elektronica/scenery) om te voorkomen dat je gefrustreert en uitgekeken raakt!
Ik voeg me eigenlijk geheel achter de opmerking van Evo. Goed doordacht! En duidelijke wensen.
Zou inderdaad proberen het werk wat op te splitsen en verschillende facetten (hout/rails/elektronica/scenery) om te voorkomen dat je gefrustreert en uitgekeken raakt!
Re: NAM-sterdam, Nw-Asd & NAM Schoonebeek met een twist '55-
FidOo schreef:Ik was de vorige pagina aan het lezen en vroeg me al af of de opmerking zou komen. En ja hoor Pag 2 bovenaan! Ik wordt niet teleurgesteld.
Michel,
Mooi doordacht plan, dit ga ook ik zeker volgen.
Jouw inslag, thema kiezen en uitwerken, zal zeker voldoening kunnen geven,
wel sluit ik mij aan bij de opmerkingen hierboven,
Ga zo bouwen dat je al snel wat kunt rijden en ook scenery kunt maken, dan blijft de hobby het meest boeien.
Daarna vraag ik mij af, hebben er destijds alleen hondenkoppen gereden? want met een 2e of 3e type materiaal zou het beeld op de baan toch net ff wat meer afwisseling geven.
Ik weet, niet alles is kant en klaar te koop, maar veel is wel te (laten) maken.
en gezien het aantal treinstellen wat je inmiddels hebt, je kunt al rijden. dus neem de tijd voor vinden van meer leuk materiaal.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: NAM-sterdam, Nw-Asd & NAM Schoonebeek met een twist '55-
Ik begrijp het idee, variatie in treinen, maar ik ben van mening dat er een grens is. Als je meer ruimte gaat gebruiken voor een schaduw/ondergronds dan dat je daadwerkelijk ziet rijden op de zichtbare hoofdbaan, gaat er naar mijn mening wat mis. Ik vind dat het zichtbare gedeelte van een treinbaan de hoofdrol moet spelen en niet het schaduwstation etc.FidOo schreef:Ik was de vorige pagina aan het lezen en vroeg me al af of de opmerking zou komen. En ja hoor Pag 2 bovenaan! Ik wordt niet teleurgesteld.
Als je dit zo doorvoert kun je een baan bouwen van 1000m2 waarop 10.000 verschillende treinen rijden, maar waarbij het zichtbare gedeelte een stukje enkelspoor is van 1m lang. Alleen op DAT stukje is daadwerkelijk een trein te zien. Je zult dan in een maand tijd inderdaad geen 1 trein 2x voorbij zien komen. Als je dat leuk vind prima, maar naar mening schiet je dan te ver door. Nogmaals, de hoofdrol op een treinbaan moet naar mijn mening het zichtbare gedeelte zijn...
Re: NAM-sterdam, Nw-Asd & NAM Schoonebeek met een twist '55-
ieder zijn mening Johan,
de jouwe is de mijne niet, maar daarmee zeg ik niet dat er bij jou iets mis gaat of te ver doorslaat.
wat je niet wilt dat u geschied, ..........
de jouwe is de mijne niet, maar daarmee zeg ik niet dat er bij jou iets mis gaat of te ver doorslaat.
wat je niet wilt dat u geschied, ..........
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: NAM-sterdam, Nw-Asd & NAM Schoonebeek met een twist '55-
Tja aangezien ik mezelf beloofd heb..........
dus
Michel, ik moest even je plan laten bezinken maar ik zeg top. Je benut precies zoals schaduw stations bedoelt zijn, dus een heerlijke afwisselend treinen verloop zonder een spagetti massa te creeren.
Ik deel wel Evo zijn mening, ik ga ook volgende maand beginnen aan mijn aller grootste project ooit en precies zoals Evo zegt mijn prioriteit ligt hem in het leggen van 1 schaduw station en 2 helixen en dan eerst rijden. Niet alleen omdat bouwen alleen niet mijn feestje is, maar vooral ook omdat mijn hart juist bij het rijden ligt. Houdt dus in dat ik welliswaar tijdelijke lussen moet bouwen maar goed dat maakt dan niet uit.
succes met het vinden van de laatste bloedneuzen.
M.
dus
Michel, ik moest even je plan laten bezinken maar ik zeg top. Je benut precies zoals schaduw stations bedoelt zijn, dus een heerlijke afwisselend treinen verloop zonder een spagetti massa te creeren.
Ik deel wel Evo zijn mening, ik ga ook volgende maand beginnen aan mijn aller grootste project ooit en precies zoals Evo zegt mijn prioriteit ligt hem in het leggen van 1 schaduw station en 2 helixen en dan eerst rijden. Niet alleen omdat bouwen alleen niet mijn feestje is, maar vooral ook omdat mijn hart juist bij het rijden ligt. Houdt dus in dat ik welliswaar tijdelijke lussen moet bouwen maar goed dat maakt dan niet uit.
succes met het vinden van de laatste bloedneuzen.
M.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: NAM-sterdam, Nw-Asd & NAM Schoonebeek met een twist '55-
Mooi plan met een realistisch sporenverloop en volop mogelijkheid voor het plaatsen van de scenery.
Leuk om te gaan volgen.
gr. Ron.
Leuk om te gaan volgen.
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
Re: NAM-sterdam, Nw-Asd & NAM Schoonebeek met een twist '55-
Hallo Michel
Heb je ook al een beetje een idee, hoe je strakjes de 2 aansluitingen naar beneden toe geloofwaardig gaat camoufleren ?
Martin de Deugd
Heb je ook al een beetje een idee, hoe je strakjes de 2 aansluitingen naar beneden toe geloofwaardig gaat camoufleren ?
Martin de Deugd
Re: NAM-sterdam, Nw-Asd & NAM Schoonebeek met een twist '55-
Als ik het goed begrijp is dit plan in de prullenbak beland?
Gr. Tjarco
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/