Magneetje onder loc of eerste wagon
Magneetje onder loc of eerste wagon
Hoi,
Ik heb vanavond voor het eerst een n-spoor treintje in beweging gezet. Een Trix trafo, een BR216 loc en een stuk peco55 rails. Wat een fantastische rails zijn dat zet. Met een beetje beleid buig je die nagenoeg in iedere gewenste vorm. Ben ook aan het experimenteren geweest met een reed contact en een magneetje. Het magneetje bleef prima 'plakken' aan het schroefje midden onder het eerste wagonnetje. E.e.a. werkte zelfs goed met het reed contact onder de baan. Ik zou dan in de plaat een uitsparing kunnen freezen. Ik heb nu een aantal vragen:
a) Hoe zetten jullie ervaren modelspoorders het magneetje vast? Je moet er niet aan denken dat ie straks ergens in een tunnel tussen de rails terechtkomt.
b) Om de hoeveel centimeter moet er zo'n contactje op de baan komen. Ik zat zelf te denken aan een blok van 1,2 á 1,3 meter. (bloklengte b.v. 1,3m waarvan 0,3m stopsectie. Ik ga (denk ik) analoog rijden. Dus ga met seinen werken. Rood en groen kan ik dan schakelen met een reed relais.
Ik ben ook nog even in de weer geweest met een wisselaandrijving van PECO. Beetje geschrokken van het stroomverbruik. Is hier een andere / betere oplossing voor? Daarnaast moet er volgens mij straks een flink gat in de plaat. De spoel komt immers recht onder de wissel.
Morgen wil ik eens experimenteren om een rail in meerdere secties te verdelen. Ik wil de rail dan doorslijpen met een dremel. Ik verwacht dat je de rail schuin moet doorsllijpen (van buiten naar binnen in de rij richting). Als je de rail haaks doorslijpt creëer je een flinke hobbel. Is er iemand die hier iets over kan roepen.
Met dank alvast voor de reacties en met vriendelijke groet, Gerrit
Ik heb vanavond voor het eerst een n-spoor treintje in beweging gezet. Een Trix trafo, een BR216 loc en een stuk peco55 rails. Wat een fantastische rails zijn dat zet. Met een beetje beleid buig je die nagenoeg in iedere gewenste vorm. Ben ook aan het experimenteren geweest met een reed contact en een magneetje. Het magneetje bleef prima 'plakken' aan het schroefje midden onder het eerste wagonnetje. E.e.a. werkte zelfs goed met het reed contact onder de baan. Ik zou dan in de plaat een uitsparing kunnen freezen. Ik heb nu een aantal vragen:
a) Hoe zetten jullie ervaren modelspoorders het magneetje vast? Je moet er niet aan denken dat ie straks ergens in een tunnel tussen de rails terechtkomt.
b) Om de hoeveel centimeter moet er zo'n contactje op de baan komen. Ik zat zelf te denken aan een blok van 1,2 á 1,3 meter. (bloklengte b.v. 1,3m waarvan 0,3m stopsectie. Ik ga (denk ik) analoog rijden. Dus ga met seinen werken. Rood en groen kan ik dan schakelen met een reed relais.
Ik ben ook nog even in de weer geweest met een wisselaandrijving van PECO. Beetje geschrokken van het stroomverbruik. Is hier een andere / betere oplossing voor? Daarnaast moet er volgens mij straks een flink gat in de plaat. De spoel komt immers recht onder de wissel.
Morgen wil ik eens experimenteren om een rail in meerdere secties te verdelen. Ik wil de rail dan doorslijpen met een dremel. Ik verwacht dat je de rail schuin moet doorsllijpen (van buiten naar binnen in de rij richting). Als je de rail haaks doorslijpt creëer je een flinke hobbel. Is er iemand die hier iets over kan roepen.
Met dank alvast voor de reacties en met vriendelijke groet, Gerrit
Stoomloc's en Diesels.... Mijn baan in wording: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8402
Re: Magneetje onder loc of eerste wagon
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die hier bod magneten onder hun trein plakken.
Als je tegenwoordig geautomatiseerd wilt rijden kiezen de meeste voor digitaal rijden (met stroomdetectie als terugmelding)
En de meeste kiezen ook voor servoaandrijving of wisselmotor (conrad) voor hun peco wissels.
Als je tegenwoordig geautomatiseerd wilt rijden kiezen de meeste voor digitaal rijden (met stroomdetectie als terugmelding)
En de meeste kiezen ook voor servoaandrijving of wisselmotor (conrad) voor hun peco wissels.
Re: Magneetje onder loc of eerste wagon
Bedankt voor de tip van de wisselmotoren. Ik heb ze zojuist gezien. Ze hebben gelijk een voorziening om het puntstuk te polariseren.
Stel je hebt eenrichtingverkeer, een hoofdspoor met één inhaalspoor. Moet dan in beide wissels een wisselmotor? Openrijden lukt niet! Leidt enkel tot ontsporingen.
Groet Gerrit
Stel je hebt eenrichtingverkeer, een hoofdspoor met één inhaalspoor. Moet dan in beide wissels een wisselmotor? Openrijden lukt niet! Leidt enkel tot ontsporingen.
Groet Gerrit
Stoomloc's en Diesels.... Mijn baan in wording: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8402
Re: Magneetje onder loc of eerste wagon
Gerrit, hoe doe je dat dan met je puntstuk polarisatie bij het openrijden?ghn schreef: Openrijden lukt niet! Leidt enkel tot ontsporingen.
Groet Gerrit
Bij Peco wissels krijg je dan namelijk sluiting
Maar openrijden kan wel bij Flm en dacht ook minitrix wissels, echter moet je daar het complete binnenwerk er uit slopen (op de "nietjes" / draadbruggen na bij Flm)
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
-
- Berichten: 274
- Lid geworden op: 02 sep 2008 20:17
- Locatie: Goor
Re: Magneetje onder loc of eerste wagon
hoi,
Hoezo slopen! Ik heb in mijn schaduwstation 6 flm wissels liggen die open gereden worden, en ik heb daar niets aan gesloopt. Wel de draadbruggen terug plaatsen.
M.vr.gr.
Arnold
Hoezo slopen! Ik heb in mijn schaduwstation 6 flm wissels liggen die open gereden worden, en ik heb daar niets aan gesloopt. Wel de draadbruggen terug plaatsen.
M.vr.gr.
Arnold
Groeten Arnold en zoons.
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=3130
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=3130
Re: Magneetje onder loc of eerste wagon
De veerspanning van de wissel zorgt er voor dat bepaald materieel (niet alle) ontspoort
Om dat te voorkomen sloopt men het binnenwerk er uit, dat is ook mijn ervaring en ook hier op het forum (zoek maar na)
En als je het netjes doet, kan je hem gewoon weer terugbouwen (als je alle onderdelen bewaard)
Leuk dat het bij jou wel goed gaat Arnold
Mvg,
Ad
Om dat te voorkomen sloopt men het binnenwerk er uit, dat is ook mijn ervaring en ook hier op het forum (zoek maar na)
En als je het netjes doet, kan je hem gewoon weer terugbouwen (als je alle onderdelen bewaard)
Leuk dat het bij jou wel goed gaat Arnold
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Magneetje onder loc of eerste wagon
Hoi,
Ik plakte destijds gewoon met een klein drupje secondenlijm een magneetje onder de lok. Die dingen zijn zo klein....en dat liet echt niet los.
Ik heb nog zo'n Fleischmann blokkensysteem liggen. Als je interesse hebt, stuur maar een PB.
Grtz,
J.
Ik plakte destijds gewoon met een klein drupje secondenlijm een magneetje onder de lok. Die dingen zijn zo klein....en dat liet echt niet los.
Ik heb nog zo'n Fleischmann blokkensysteem liggen. Als je interesse hebt, stuur maar een PB.
Grtz,
J.
Re: Magneetje onder loc of eerste wagon
Waarom zou je nog analoog willen rijden, met alle voordelen van digitaal binnen handbereik? waarom zo moeilijk doen met reedcontactjes, relais, magneetjes... niet meer van deze tijd. Doe jezelf een plezier en orienteer je op digitale systemen.
Re: Magneetje onder loc of eerste wagon
Misschien doet hij zichzelf al een plezier, Johan.
en vind hij het gewoon leuker om analoog de boel te regelen.
Ieder ten slotte zijn eigen feestje.
de jouwe hoeft de mijne niet te zijn.
mvg
Freddy
en vind hij het gewoon leuker om analoog de boel te regelen.
Ieder ten slotte zijn eigen feestje.
de jouwe hoeft de mijne niet te zijn.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Magneetje onder loc of eerste wagon
Zou kunnen... al heb ik het idee dat hij misschien nog een beetje in het verleden leeft en geen idee heeft wat er in 30/40 jaar veranderd is.
Laatst gewijzigd door jowi op 24 jan 2015 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Magneetje onder loc of eerste wagon
Heren,
Geweldig, schrikken we weer een vragensteller af.
Lijkt dat dat niet de bedoeling is van ons forum.
Graag ingaan op de vraag en laat een ieder in zijn waarde a.u.b.
Onzin zal ik een dezer dagen verwijderen. (check, maar even direct gedaan)
groet,
Hans
Geweldig, schrikken we weer een vragensteller af.
Lijkt dat dat niet de bedoeling is van ons forum.
Graag ingaan op de vraag en laat een ieder in zijn waarde a.u.b.
Onzin zal ik een dezer dagen verwijderen. (check, maar even direct gedaan)
groet,
Hans
https://www.n-spoorstore.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren
https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
-
- Berichten: 1392
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Magneetje onder loc of eerste wagon
ghn schreef:Hoi,
Morgen wil ik eens experimenteren om een rail in meerdere secties te verdelen. Ik wil de rail dan doorslijpen met een dremel. Ik verwacht dat je de rail schuin moet doorsllijpen (van buiten naar binnen in de rij richting). Als je de rail haaks doorslijpt creëer je een flinke hobbel. Is er iemand die hier iets over kan roepen.
Hé Gerrit,
Ik heb mijn rails op diverse plekken door geslepen na advies van hier. Ik heb ze allemaal haaks door geslepen en heb tot dusverre geen problemen gehad. Je moet wel een dun schijfje in je dremel stoppen. De ruimte is ongeveer een halve millimeter. Zie bijlage.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: Magneetje onder loc of eerste wagon
Raymond welk stoplicht heb jij gebruikt?
mvg ronald
mvg ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
-
- Berichten: 1392
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Magneetje onder loc of eerste wagon
Standaard Fleischmann Ronald. 9225 voor hoofd seinen en 9220 voor de voor seinen.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: Magneetje onder loc of eerste wagon
Bedankt voor alle tips. Ik heb het magneetje met een druppeltje secondelijm muurvast kunnen zetten. Ik heb inderdaad geen behoefte om een trein met de mobiele telefoon digitaal te kunnen regelen. (b.v. Z21 o.i.d.) Daarnaast moet je met een digitaal besturingssysteem de baan toch in blokken opdelen om de treinen niet op elkaar te laten rijden. Met een bi-stabiel relais, een reedcontactje, een diode een rood/groen Ledje en twee weerstanden per blok kun je dit toch prima voor elkaar krijgen dunkt me. Ik heb vroeger wel eens een Marklin baantje gehad met een 6021. Moet je iedere keer het loc nummer in toetsen om 'm te laten remmen etc. Met drie locjes is dit nog wel te doen. Maar als je een stuk of 10 treinen wil laten rijden kun je de boel toch beter goed beveiligen. Dan lijkt me zo'n blok systeem van circa 7 euro per blok een uitkomst. Maar om nu te zeggen dat ik 30 a 40 jaar achter loop in de tijd????????
Ik hoef geen ingewikkelde baan. Als het goed is, is mijn baanplan (van wat ongeveer de bedoeling is) , aan dit bericht gekoppeld... Heb ik zojuist nog aan gewerkt.
Ik hoef geen ingewikkelde baan. Als het goed is, is mijn baanplan (van wat ongeveer de bedoeling is) , aan dit bericht gekoppeld... Heb ik zojuist nog aan gewerkt.
- Bijlagen
-
- baanplan-ghn20150124.jpg (92.74 KiB) 3580 keer bekeken
Laatst gewijzigd door ghn op 24 jan 2015 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Stoomloc's en Diesels.... Mijn baan in wording: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8402
Re: Magneetje onder loc of eerste wagon
Hoi Raimond, bedankt voor de tip van het doorslijpen. Het moet inderdaad met een flitterdun slijpschijfje gebeuren. Groet Gerrit
Stoomloc's en Diesels.... Mijn baan in wording: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8402
Re: Magneetje onder loc of eerste wagon
Als iedereen vindt dat ik 30 jaar achter loop in de tijd en het JAMMER vindt dat ik hier beginnersvragen stel dan dank ik jullie hartelijk voor de input. Maar dit is mijn laatste bericht op dit forum.
Stoomloc's en Diesels.... Mijn baan in wording: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8402
-
- Berichten: 1392
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Magneetje onder loc of eerste wagon
Gerrit,
De meeste gebruikers hier hebben het beste voor. Sommige mensen moet je gewoon negeren.
Ik stel best veel domme vragen (simpelweg omdat ik hier niks van weet) en krijg altijd input/antwoorden.
Als je analoog wil rijden dan is dat jouw keus. Ik rijdt ook gewoon analoog. (begin nu wel over te stappen)
Blijf gerust rondhangen. Top forum!
Ray
De meeste gebruikers hier hebben het beste voor. Sommige mensen moet je gewoon negeren.
Ik stel best veel domme vragen (simpelweg omdat ik hier niks van weet) en krijg altijd input/antwoorden.
Als je analoog wil rijden dan is dat jouw keus. Ik rijdt ook gewoon analoog. (begin nu wel over te stappen)
Blijf gerust rondhangen. Top forum!
Ray
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: Magneetje onder loc of eerste wagon
Gerrit, stel al je vragen gerust. Er is altijd iemand met het antwoord.
Trek je niet te veel aan van de enkeling (in dit draadje welgeteld 1) die eikelige antwoorden geeft, daar staan er 20 tegenover die je wel willen helpen.
Trek je niet te veel aan van de enkeling (in dit draadje welgeteld 1) die eikelige antwoorden geeft, daar staan er 20 tegenover die je wel willen helpen.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Magneetje onder loc of eerste wagon
Dit was de vraag en zijn uitleg, laten we proberen daar maar bij blijven, herstart deel 2ghn schreef:Hoi,
Ik heb vanavond voor het eerst een n-spoor treintje in beweging gezet. Een Trix trafo, een BR216 loc en een stuk peco55 rails. Wat een fantastische rails zijn dat zet. Met een beetje beleid buig je die nagenoeg in iedere gewenste vorm. Ben ook aan het experimenteren geweest met een reed contact en een magneetje. Het magneetje bleef prima 'plakken' aan het schroefje midden onder het eerste wagonnetje. E.e.a. werkte zelfs goed met het reed contact onder de baan. Ik zou dan in de plaat een uitsparing kunnen freezen. Ik heb nu een aantal vragen:
a) Hoe zetten jullie ervaren modelspoorders het magneetje vast? Je moet er niet aan denken dat ie straks ergens in een tunnel tussen de rails terechtkomt.
b) Om de hoeveel centimeter moet er zo'n contactje op de baan komen. Ik zat zelf te denken aan een blok van 1,2 á 1,3 meter. (bloklengte b.v. 1,3m waarvan 0,3m stopsectie. Ik ga (denk ik) analoog rijden. Dus ga met seinen werken. Rood en groen kan ik dan schakelen met een reed relais.
Ik ben ook nog even in de weer geweest met een wisselaandrijving van PECO. Beetje geschrokken van het stroomverbruik. Is hier een andere / betere oplossing voor? Daarnaast moet er volgens mij straks een flink gat in de plaat. De spoel komt immers recht onder de wissel.
Morgen wil ik eens experimenteren om een rail in meerdere secties te verdelen. Ik wil de rail dan doorslijpen met een dremel. Ik verwacht dat je de rail schuin moet doorsllijpen (van buiten naar binnen in de rij richting). Als je de rail haaks doorslijpt creëer je een flinke hobbel. Is er iemand die hier iets over kan roepen.
Met dank alvast voor de reacties en met vriendelijke groet, Gerrit
Ik rij ook analoog, en zou graag willen zien hoe jij het gaat doen met meer treinen bij jou op jou baan, daar heb ik ook wat aan
Martin de Deugd
Re: Magneetje onder loc of eerste wagon
Hoi Gerrit,
welkom op dit doorgaans hele gezellige forum.
Ik denk dat je eerste vraag , magneetje inmiddels beantwoord is, blokken doorslijpen ook, reed contactje ook. Je baan plan vind ik top en de beveiliging zoals je in gedachte heb kan meer dan prima werken. Het enige wat je niet hebt is dat de treinen netjes remmen en je zal een hoop interactie hebben met het schakelen van de wissels, leuk denk ik.
enige tip die ik heb, die stroomloze stukjes die je hebt, probeer ze ieyts groter te maken, 15 cm of zo, mocht je namelijk in de toekomst ooit nog dcc gaan rijden icm de computer dan hoef je alleen wat draadjes aan te sluiten. ( bezet melding kost trouwens 4 euro per blok )
Kijk er naar uit om he verkoop van je bouw projecten te volgen, gewoon een old school insteekl, hardstikke leuk juist man.
gr.
Maurits
welkom op dit doorgaans hele gezellige forum.
Ik denk dat je eerste vraag , magneetje inmiddels beantwoord is, blokken doorslijpen ook, reed contactje ook. Je baan plan vind ik top en de beveiliging zoals je in gedachte heb kan meer dan prima werken. Het enige wat je niet hebt is dat de treinen netjes remmen en je zal een hoop interactie hebben met het schakelen van de wissels, leuk denk ik.
enige tip die ik heb, die stroomloze stukjes die je hebt, probeer ze ieyts groter te maken, 15 cm of zo, mocht je namelijk in de toekomst ooit nog dcc gaan rijden icm de computer dan hoef je alleen wat draadjes aan te sluiten. ( bezet melding kost trouwens 4 euro per blok )
Kijk er naar uit om he verkoop van je bouw projecten te volgen, gewoon een old school insteekl, hardstikke leuk juist man.
gr.
Maurits
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Magneetje onder loc of eerste wagon
Hallo,
Helaas een vervelende interruptie waarop actie is ondernomen!
Graag weer terug naar het onderwerp.
groet,
Hans
Helaas een vervelende interruptie waarop actie is ondernomen!
Graag weer terug naar het onderwerp.
groet,
Hans
https://www.n-spoorstore.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren
https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
Re: Magneetje onder loc of eerste wagon
hoi Gerrit
of je nu 30 jaar achter loopt of niet
hier zie ik wel de echte hobbyist die de oude beleving van modelspoor
wil behouden ik zelf rijd ook nog analoog ik snap niet wat hier mis mee is
Gr Andy
of je nu 30 jaar achter loopt of niet
hier zie ik wel de echte hobbyist die de oude beleving van modelspoor
wil behouden ik zelf rijd ook nog analoog ik snap niet wat hier mis mee is
Gr Andy
Re: Magneetje onder loc of eerste wagon
Gerrit,
Janiegein heeft ook een analoge baan die hij behoorlijk geautomatiseerd heeft zonder computer.
Geinbaan van Janiegein
Het is een lange zit om er doorheen te bladeren 65 bladzijden.
Janiegein heeft ook een analoge baan die hij behoorlijk geautomatiseerd heeft zonder computer.
Geinbaan van Janiegein
Het is een lange zit om er doorheen te bladeren 65 bladzijden.
Re: Magneetje onder loc of eerste wagon
er zijn nog volop mensen die gewoon analoog rijden,
veelal juist omdat ze daar al jaren aan werken, en geen zin hebben om te gaan ombouwen,
waarom zou je dat ook doen, als je tevreden bent.
daarnaast zijn er nog legio die het gewoon leuk vinden om op de classic manier een baan te bouwen.
dus gewoon lekker genieten van wat jouw leuk lijkt.
en kennis is er hier genoeg.
dus kom maar op met de vragen.
mvg
Freddy
veelal juist omdat ze daar al jaren aan werken, en geen zin hebben om te gaan ombouwen,
waarom zou je dat ook doen, als je tevreden bent.
daarnaast zijn er nog legio die het gewoon leuk vinden om op de classic manier een baan te bouwen.
dus gewoon lekker genieten van wat jouw leuk lijkt.
en kennis is er hier genoeg.
dus kom maar op met de vragen.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2