Amerikaans met lange sporen en dito treinen

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Ton2001
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jan 2015 09:33
Locatie: Maastricht

Amerikaans met lange sporen en dito treinen

Bericht door Ton2001 »

Ik ben voornemens te beginnen met een relatief simpele baan met lange sporen waar ik lange treinen op kan laten rijden. Rangeren is onbelangrijk, al zal ik wel een beperkte mogelijkheid hiertoe inbouwen. Schaduwstations doe ik eveneens niet aan. Een opstelspoor is wel voorhanden.

Het thema wordt amerikaans, niet elektrisch, dus stoom en diesel. De rails die ik ga gebruiken is Kato UnitrackOnderstaand hetgeen ik bedacht heb maar zoals jullie allemaal weten zal er ongetwijfeld nog wel aan gesleuteld worden. Ik kan op deze baan 4 (lange) treinen onafhankelijk van elkaar laten rijden. De bedoeling is dat ik digitaal ga spelen. :D

Commentaar e.d. welkom.

Afbeelding


Quis non in ventum pee
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3804
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen

Bericht door maarten »

Wat heb je voor ogen als setting/thema? Komt er ook scenery en zo ja wat?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Ton2001
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jan 2015 09:33
Locatie: Maastricht

Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen

Bericht door Ton2001 »

Hoi Maarten,

Als thema had ik het volgende in gedachten: links / centraal een station met dorpje of klein stuk voorstad, rechts in de hoek rotsen/canyons en rechts klein industrieterrein en daaronder woestijn/prairie. Ik weet dat het veel lijkt maar dat vind ik net een uitdaging, de scenery in elkaar laten overlopen zonder dat het storend wordt.

Suggesties en/of advies is altijd welkom.

Groetjes,
Ton


Quis non in ventum pee
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen

Bericht door evo »

Hoi Ton,
Je zegt digitaal willen te gaan rijden, maar de baan lijkt typisch een ontwerp uit de analoge tijd, je kunt nl. 4 aparte stroomkringen maken waar elk een trein op rijdt met zijn eigen trafo.
Verder kan ik niet veel zinnig commentaar geven zonder te weten wat jij precies wilt met je baan. Ik leid af aan je keuze voor Kato Unitrack, de hoeveelheid rail in zicht en het verloop van de rails dat je geen ambities hebt om een realistisch landschap te maken, maar vooral gewoon wilt rijden. Als dat het geval is, dan ben je misschien snel uitgekeken op 4 "ovaaltjes".
Groeten,
Edwin


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

eercb
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 feb 2012 20:00
Locatie: Leeuwarden

Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen

Bericht door eercb »

evo schreef: Ik leid af aan je keuze voor Kato Unitrack, de hoeveelheid rail in zicht en het verloop van de rails dat je geen ambities hebt om een realistisch landschap te maken, maar vooral gewoon wilt rijden.
Edwin
:o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o

Ik snap niet waarom veel mensen denken dat je met Unitrack van Kato geen realistisch landschap kan maken. Totaal ongegrond zo een opmerking. Als je kale Peco code 55 neerlegt lijkt het ook op stront. Ook met Unitrack kun je veel aan opsmuk doen....
Ik heb foto's gezien van Unitrack dat zo mooi is verwerkt in de baan dat de meesten hier niet eens doorhebben dat het Unitrack is...

Grote voordeel van Unitrack is dat het fantastisch legt, een hele goede stroomgeleiding heeft, je niet in de wissels hoeft te ballasten... een kleurtje is genoeg dus je tongen komen niet vol korrels. De wisselmotor zit al in de bedding en met de isolatielasjes kun je zelfs in de vele voorgevormde bochten, zelfs met ingebouwde verkanting, plaatsen zonder de knik die je bij flexrail maakt als je een blok erin moet slijpen. Wel eens een hosentrager van Unitrack gezien?.... vier motoren, één twee-aderig kabeltje en je treinen schrijden er doorheen....

Oftewel Ton: Met Unitrack heb je m.i. een goede keuze gemaakt (ik zweer erbij). Alles is mogelijk.... Ik ga je volgen!

Groet,

Eric


Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!

tv_man
Berichten: 1512
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen

Bericht door tv_man »

Ik geloof dat er niet alleen naar het feit werd gewezen dat er voor Unitrack gekozen is, maar ook naar, ik citeer 'de hoeveelheid rail in zicht en het verloop van de rails'.

En het sporenplan doet denken aan de voorbeeldplannen uit de boekjes van een kwart eeuw geleden.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen

Bericht door evo »

Nog als toevoeging op Norm: ook het gebruik van vaste (dus te krappe) bogen (dus geen flex) draagt daar nog aan bij.

Even ter verduidelijking: niks mis met Unitrack of drukke baanplannen, als dat je bewuste keuze is.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
Ton2001
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jan 2015 09:33
Locatie: Maastricht

Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen

Bericht door Ton2001 »

Beste allemaal,

Ik heb voor Unitrack gekozen vanwege een aantal redenen, de twee belangrijkste zijn al vermeld te weten stroomgeleiding en de aanwezigheid van ballastbed, met name onder de wissels.

Het sporenplan lijkt misschien op een voorbeeldbaan van een kwart eeuw geleden, maar welke baan doet dat niet? Ik heb aangegeven wat de bedoeling van de baan wordt, namelijk lange treinen en veel (verschillende) scenery / themas.

Ik wil geen ruzie veroorzaken tussen personen omdat iedereen nu eenmaal recht heeft op zijn eigen mening. Ik heb tevens vermeld dat de baan echt nog wel zal wijzigen tijdens de bouw. Denkelijk vóór de bouw al omdat ik nog altijd geen vast baanplan heb dat ik ga realiseren. Ik kan er zo nog 5-10 plaatsen waar ik mee bezig ben geweest. Ik heb plaats, en dus mogelijkheden, zat.

Het enige dat voor mij vaststaat is Kato Unitrack en dat ik amerikaans ga rijden, voor de rest is alles nog niet zeker. Ik zal nog wel meerdere baanplannen plaatsen om jullie mening te vragen. Geef dan aub je mening over de dingen die nog niet vaststaan in mijn bedoelingen. Dus Unitrack blijft en amerikaans rijden blijft. Voor de rest schiet maar. :P


Quis non in ventum pee
Gebruikersavatar

eercb
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 feb 2012 20:00
Locatie: Leeuwarden

Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen

Bericht door eercb »

Edwin,

Lees je eigen post nog eens...:
evo schreef:Nog als toevoeging op Norm: ook het gebruik van vaste (dus te krappe) bogen (dus geen flex) draagt daar nog aan bij.

Even ter verduidelijking: niks mis met Unitrack of drukke baanplannen, als dat je bewuste keuze is.
Je spreekt jezelf nogal tegen..... "niks mis met Unitrack".... maar in de eerste zin leg je weer het verband tussen Unitrack met vaste bogen... dat die bijdragen aan het gebrek aan ambitie voor een realistisch landschap.... Het zijn toch echt je eigen woorden... en je velt daarbij een oordeel over Ton ("gebrek aan ambitie") die in zijn enthousiasme hier zijn verhaal doet....

En zijn vaste bogen te krap? met radii van 381 mm en een op dit forum vermaledijde werkdiepte van 80 centimeter weet ik niet wat het probleem is... De verkante dubbele bocht gaat zelfs tot 414 mm..... Ik denk dat het wel meevalt.... Het is uiteindelijk de scenery die het 'm doet...

Je scheld niemand uit, en gebruikt geen rare woorden, maar het is niet echt opbouwende kritiek....

Groet,

Eric


Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!
Gebruikersavatar

eercb
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 feb 2012 20:00
Locatie: Leeuwarden

Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen

Bericht door eercb »

Hoi Ton,

Mooie lengtes heb je, en je gaat digitaal rijden. Ga je ook met blokken werken? of ga je vier treinen zelf in de gaten houden....
De bocht linksboven leek mij vier sporen breed overkill, tot ik zag dat er gekruist (ongelijkvloers?) gaat worden....
Hou dan je stijgingspercentages in de gaten. 2% is voor een lange trein soms best veel, zeker naar Amerikaanse maatstaven. Als het kan zou ik het "kruispunt achterin" nog verder naar rechts brengen en omdat je geen elektrisch rijdt kan je de brug zo laag mogelijk houden.

Kijk maar eens op youtube hoe de "ramps" daar lopen....

Succes met het verder uitwerken van je plan.

Eric


Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!

Onderwerp starter
Ton2001
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jan 2015 09:33
Locatie: Maastricht

Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen

Bericht door Ton2001 »

Hier zijn nog een paar ideeën die ik heb/had/heb gehad (maak er maar iets van) :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals jullie zien heb ik nog geen vast idee over het baanplan.Ik kan nog alle kanten op. Suggesties of ideeën zijn altijd welkom, evenals onderbouwde kritiek.


Quis non in ventum pee
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen

Bericht door evo »

Eric,

Ik geloof dat mijn boodschap niet helemaal overkomt...
eercb schreef:De verkante dubbele bocht gaat zelfs tot 414 mm
Als je enigszins realistisch wilt bouwen, dan wil je in het zicht zelfs geen 600mm, maar liever nog (veel) groter dan 1m, dus flex en geen vaste bogen.

(ik probeer het nog een keer) Er is niks mis mee om krappe bogen te gebruiken, etc, maar dan heb je dus andere doelstellingen dan een realistisch stuk modelspoor te bouwen. Dat is geen gebrek aan ambitie, maar een andere ambitie.

Als je verder nog beledigingen, scheldwoorden, afbrekende kritiek, etc in mijn tekst wilt gaan zoeken, ga je gang, maar dat is in ieder geval niet mijn bedoeling.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen

Bericht door evo »

Ton,
Zo te zien kun je goed met railontwerpsoftware overweg en/of heb je plezier in het ontwerpen van baanplannen. Blijkbaar ligt het ontwerp nog helemaal open, omdat je zoveel verschillende baanplannen laat zien en ook nog met verschillende tafelvormen.
Misschien zou je eens kunnen proberen een baanplan te maken waarbij geen enkel (zichtbaar) stuk spoor parallel aan de tafelrand ligt. Kijk eens wat dat oplevert.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
Ton2001
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jan 2015 09:33
Locatie: Maastricht

Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen

Bericht door Ton2001 »

Edwin,

Je zegt dat ik geen realistische baan wil maken door Unitrack en weinig tunnels te gebruiken. Dat ben ik deels met je eens. Maar even een simpele vraag voor jou: Hoeveel tunnels denk je tegen te komen als je langs de oost-kust van de States omlaag rijdt, laat me zeggen van New York naar Florida? Ik persoonlijk denk dat dat wel meevalt. En ook de bochten in het spoor alsmede de hoogteverschillen zijn in principe, zeker gezien de afstanden, te verwaarlozen. Dat laatste wordt uiteraard anders als je de Rocky Mountains of de Appalachen inrijdt, maar zelfs daar zijn het aantal tunnels te verwaarlozen.

De banen die ik uitdenk (of ik ze nou realiseer of niet) zijn met deze punten in mijn achterhoofd. Waren ze bedoeld voor een europese baan zou het anders zijn. Dan zou ik je volkomen gelijk geven.

Ik zal desalniettemin toch eens kijken of ik iets kan ontwerpen dat niet parallel loopt aan de tafelkant. Misschien levert het inderdaad iets op dat ik tot nog toe mezelf niet gerealiseerd heb.

Groetjes,
Ton


Quis non in ventum pee
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen

Bericht door evo »

Ton, dat van die tunnels ben ik met je eens, maar dan is de vraag wat je persoonlijk storender vind: hier en daar een tunnel of hele krappe bogen?
Je kunt trouwens ook tunnels omzeilen door bijvoorbeeld het spoor te laten verdwijnen onder een (snel)weg, of achter een groot gebouw. Ook kun je in de hoek van de "L" de boogstraal veel groter maken door het spoor van de achterkant van de tafel naar de voorkant te laten komen en weer terug (zoals ze in de Formule 1 door een haakse bocht gaan).


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
Ton2001
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jan 2015 09:33
Locatie: Maastricht

Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen

Bericht door Ton2001 »

Edwin, ik snap niet hoe je erbij komt dat de bochten krap zijn. Unitrack heeft 7 radii. De kleinste 3 komen niet in het plan voor, dus de kleinste radius is radius 4. Hoe jij dat krap kunt noemen ontgaat me een beetje.


Quis non in ventum pee
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6103
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen

Bericht door shoven »

Wat opvalt aan je baanplannen is dat het aparte (stroom)kringen zijn die een rondje rijden; het zijn veel variaties op hetzelfde. Dat betekent dat je vaak hetzelfde ziet.
Geen probleem als je dat wilt, maar als je meer variatie wilt zou je wat meer mogelijkheden kunnen inbouwen door met wissels van de ene naar de andere kring te kunnen rijden. Als ja analoog rijdt (of wordt het digitaal?)schept dat wat extra uitdagingen. 8-)

Voor ideeën kun je banen bekijken die je mooi vindt en nagaan wat die hebben wat ze mooi maakt. Er zijn hier op het forum meerdere mooie banen in het subforum "mijn baan".
Ik sluit me aan bij Edwin wat betreft de bogen, in het zicht zo ruim mogelijke bogen (1m of meer) is het meest realistisch. Kleinere bogen kun je uit het zicht wegwerken, dat kan op veel manieren en daar hoeven niet altijd tunnels aan te pas te komen.
Ballast aanbrengen lijkt me een uitdaging met Kato rails, net als met Fleischmann Piccolo rails. Het ingebouwde ballastbed maakt het lastig. Dat nadeel heb je niet bij Peco, Minitrix etc. Of hou je het bij de kale Kato rails en ga je geen ballast aanbrengen? Dat kan natuurlijk maar lijkt me weinig realistisch (maar hoe belangrijk is dat voor je?).
Het rijden langs de tafelranden levert vaak een wat erg strak geheel op dat kunstmatig aandoet. Het recht leggen van rails op delen komt in het echt ook voor natuurlijk, maar kijk goed waar je het toepast.

Succes met het plannenmaken, en blijf vooral vragen stellen. En aan het eind van de rit is het jouw baan en jouw keuzes, wij dragen alleen alternatieven aan.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6103
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen

Bericht door shoven »

Je hebt overigens wel een jaloers makende ruimte voor je baan zeg, super. :o


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen

Bericht door evo »

Ton2001 schreef:Edwin, ik snap niet hoe je erbij komt dat de bochten krap zijn. Unitrack heeft 7 radii. De kleinste 3 komen niet in het plan voor, dus de kleinste radius is radius 4. Hoe jij dat krap kunt noemen ontgaat me een beetje.
Wikipedia: "Een boog is de benaming van een bocht in een spoor- of tramweg. Bij spoorwegen in Nederland is de boogstraal minimaal 190 meter op spoorgedeeltes waar maximaal 40 km/h gereden mag worden en minimaal 400 meter waar sneller gereden mag worden."

190m in N is 1.18m
400m in N is 2.5m

Al heeft unitrack 25 radii, als de grootste 0.7m is, dan is dat dus nog steeds krap.

Maar goed, het is jouw baan en je moet vooral doen wat je zelf leuk/mooi vind. Ik heb waarschijnlijk een krappe-bogen syndroom overgehouden van mijn Marklin tijd 35 jaar geleden, waarbij de (veel te korte) rijtuigjes na een stukje recht ineens (veel te snel) allemaal de hoek om "knikken" :D


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

eercb
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 feb 2012 20:00
Locatie: Leeuwarden

Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen

Bericht door eercb »

Ton,

Inderdaad een ruimte om jaloers op te zijn... en zoals eerder gezegd: als je tafels maar 80 cm diep zijn, en je een ruime bocht in het zicht moet houden, waar laat je de rest van de bocht dan? Een radius van 60 cm in het zicht en radius 1 (19cm of zo) van minitrix achter de coulissen??? dat kunnen je Amerikaanse treinen niet aan. Lekker je ding doen.. het is geen echte baan maar een miniatuur. In een diorama streef je natuurgetrouw na, op een werkende baan gaat dat gewoon niet lukken....

Ik zag op het baanplan van Edwin (Mühlegraben) ook radii in het zicht die hij nu tegenspreekt als natuurlijk, terwijl het (Mühlegraben) een prachtige baan is. Daarom: gelet op je werkdiepte heb je met de standaard dubbele verkante bocht van 315/348 een prachtige kopse kant van de uitlopers.... of je pakt de nog iets grotere en maakt een kleine verbreding van je tafel op die punten.

Ik ga zelf naast de rails een plaatje hout van 5/6 mm dik leggen om het hoogte verschil rond het station op te heffen... Mijn station is nl niet van Kato... dus die moet verhoogd worden tov het werkblad waar de rails op ligt.

Je latere versies van de baan: Zitten leuke elementen in, zeker die met de fiddle yard, doch houd je stijgingspercentages in de gaten... probeer onder de 1,5% te blijven.... zeker gezien de mogelijke lengtes die je kan neerleggen...

Als je op Facebook zit: Ik zit in een Kato Unitrack groep van Amerikaanse origine.... daar werkt iedereen met Kato en veel Amerikaans materieel... zoek m even op en wordt lid.... daar staan ook voorbeelden van een baan van 2 bij 0,90 meter met Kato Unitrack rails... om te smullen zo mooie scenery en opgeleukte railbedding...

Groet,

Eric


Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen

Bericht door evo »

eercb schreef:Ik zag op het baanplan van Edwin (Mühlegraben) ook radii in het zicht die hij nu tegenspreekt als natuurlijk
Ik spreek niks tegen, dit heet voortschrijdend inzicht, de baan was meer dan 5 jaar geleden ontworpen. Overigens was de kleinste boogstraal in het zicht 600mm en dat was op een stukje enkelspoor. Dubbelspoor nergens minder dan 1m zover ik me kan herinneren. Op een nieuw project ga ik nog veel groter. Dat heet leren van je eigen fouten :D


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
Ton2001
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jan 2015 09:33
Locatie: Maastricht

Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen

Bericht door Ton2001 »

En laat mij nu ook lekker willen leren van mijn eigen fouten.

Ik zal hier niks meer posten, is er ook geen opwinding meer nodig.

De groeten,
Ton


Quis non in ventum pee
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen

Bericht door evo »

Sorry Ton, mijn bericht was aan Eric gericht, niet aan jou. Jammer als je niks meer zou posten, want ik had dit nog graag gezien:
Ton2001 schreef:k zal desalniettemin toch eens kijken of ik iets kan ontwerpen dat niet parallel loopt aan de tafelkant. Misschien levert het inderdaad iets op dat ik tot nog toe mezelf niet gerealiseerd heb.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2942
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen

Bericht door Maurits71 »

Dat is lekker, heb ik al een week geen internet, zit ik net bij te lezen en me te verbazen hoe jullie onze vriend Edwin compleet niet begrijpen gaan jullie weer stoppen, bier en chips waren net gepakt.

wel apart trouwens hoe jullie het voor elkaar krijgen om Edwin compleet verkeerd te begrijpen, joh als jij met dat kato spul wil werken prima toch, doen er zat hier in Engeland, mijn ding is het niet, maar duidelijk is dat mijn ding weer niet jullie ding is, maar juist omdat julle ding weer heel anders is als mijn ding is het juist zo leuk om dit topic te volgen.

dus stoppen met zeuren , zoals vaker gezegd kan je het geschreven woord compleet anders opvatten als wanneer dit persoonlijk wordt gezegd.

en Ed, ik heb al vaker gezegd Australiers zijn een apart volk, zelfs de Amerikanen begrijpen ze niet, wheheheh we nemen nog maar een fosters.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4095
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen

Bericht door Ad_M »

Ton2001 schreef:Ik zal hier niks meer posten, is er ook geen opwinding meer nodig.
De groeten,
Ton
Ton, ik snap dit niet (dat zou jammer zijn...)
Alles wat hier geschreven wordt is opbouwend bedoeld en puur bedoeld om je van elkanders ervaring gebruik te laten maken
Ik zeg gebruik maken, want het is jou baan
Dus jij beslist of je er wel of geen gebruik van wil maken

Daarbij komt dat men je hier wilt uitdagen en aan zaken te denken die je misschien niet overweegt had
Niets moet, alles mag!

Als je er vanuit gaat dat alles wat hier geschreven word goed bedoeld is, dan kan het hier niet mis gaan ;)
(overdenk dit eens: men neemt niet voor niets de moeite om zich beter te verwoorden en te verhelderen?)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Plaats reactie