Diorama: "Winter Im Tal"

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door gek op stoom »

je kunt het dak ook laten bewegen
http://youtu.be/E1c6cK3paz0

Gr Andy



Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door Jerome »

Haha Geniaal!

Best leuk voor op een beurs, om de inrichting te laten zien.

Greetz, Jerome


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4095
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door Ad_M »

gek op stoom schreef:je kunt het dak ook laten bewegen
http://youtu.be/E1c6cK3paz0

Gr Andy
Andy, daar staan tegenwoordig toch twee springende Lowriders voor?
Of verwar ik dat met een ander?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door gek op stoom »

ja dit is een eerder filmpje

Andy


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7683
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door Krab »

Erachter staat er ook een Ad :mrgreen:


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door RonaldB »

Jeroen schreef:Ja absoluut mooi, dat interieur. Bedoel je nou dat je daar vrijwel niks van gaat zien? Zonde hoor, echt briljant die koffiemachine en de tafelkleedjes.
Ik ben van plan om het dak los erop te laten liggen, zodat je het eraf kan halen tijdens bijv. een evenement. Ik wil van binnen ook de zaak goed verlichten zodat je door redelijk grote ramen ook meer details kan zien. Ik heb wel eens van die led-verlichting gezien op de rol die je kan verkorten en knippen naar gelang te wil.
Nou ben ik een nitwit in elekticiteit ed. maar Ik heb een zo'n oude groene trafo van Fleischman (wissel en gelijkspanning, dacht ik) Daar voorzie ik mijn andere diorama ook mee van verlichting/stroom. Wat heb ik nodig als ik een reep van 5 of 8 ledjes in het plafond van de bushalte/konditorei plak en wil dat met die trafo laten branden??......
Waarschijnlijk is het simpel, maar toch. Ik ben een man van de scenery he!!

OH ja... Ooit voor twee euro van een beurs meegenomen. Deze was standaard, maar te lang.
Ik heb de brug wat ingekort met de dremel en weer aan elkaar gelijmd en verder gesuperd.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door marco »

Prachtig kunstwerkje word dit weer ronald met vele details zoals we van je gewend zijn top !!!


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door RonaldB »

Kleine update:
Enige tijd geleden van een collega wat spulletjes overgenomen, waarbij bijvoorbeeld dit station. Volgens mij stond op de gevel Schonbron, maar al zoekende op het web, kwam ik het station niet meer tegen. Mogelijk erg oud.
Haar zoon had het in elkaar gelijmd.
Ik heb het uit elkaar gesloopt om delen weer te gaan gebruiken. Hier en daar met de dremel/multitool wat overtollige lijm en plantenresten weg geslepen, maar enige schade bleef wel wat zichtbaar.
Afbeelding
Daarna wat verbeteren en in de kleur van de rest van de gebouwen van het dorp brengen (licht geel)
Afbeelding

Afbeelding
Zo, die is iets verbeterd. Ik ga alleen het hoofdgebouw gebruiken. Misschien de goederen loods als er ruimte blijkt te zijn in het stationsgebied.
Groeten Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3752
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door maarten »

Leuk altijd hoe een likje verf zo'n verschil kan maken. Dat viel mij ook al op bij het gebouwtje dat ik bij Hoontje had meegenomen voor Pineville, na wat hak en breekwerk en vooral een laagje verf is het een leuk stationnetje geworden.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door RonaldB »

Dat klopt Maarten. Wat een laagje verf al niet kan doen.
Ik moet wel zeggen dat de foto wel genadeloos is.
Je ziet alle foutjes zoals scheef hangende luiken etc. Maar ik vind dat bij een diorama
dat kan opgaan in het geheel.
Uiteindelijk maak je voor je zelf een keuze wat wel en niet kan.
Binnenkort ga ik het houtwerk bouwen....
wordt vervolgd...!


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door RonaldB »

Dit weekend wat gerommeld met de bodem. Die is niet van karton...
Een plaat van 50x50 x0.18 MDF. Zoals je kan zien is er nog een boven gedeelte dat ik gebouwd heb van 3 mm. triplex.
(achterkant van een oude kast) Die buigt wat mee aan de voorzijde van het talud.
Ik probeer alles zo stevig mogelijk te maken ivm. later vervoer.
Bij het overzicht zie je een beetje wat het idee gaat worden.
De rails lopen aan de voorzijde van het talud waar het station staat.
Lekker gehobbyd vandaag. Het gaat niet snel, maar dat hoeft ook niet.
groeten Ronald
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door RonaldB »

Het is al weer een tijdje geleden dat ik iets heb laten zien, maar het heeft niet stil gelegen. Langzaam maar zeker komt er steeds meer gereed.
Begonnen met de voorkant. Daar is een gipsen weg ontstaan en stenen muur met arcade bogen. Omdat ik niet overal Arcade bogen wilde hebben en ze vrij dik zijn, ben ik overgegaan om een andere techniek voor de muren in de weg die de hoogte in draait. Dat is van architecten karton. Ik vind het lastig om ene zijde van papier los te krijgen. Daarna krassen in het board. Ik ben niet zo tevreden met het resultaat, maar voorlopig laat ik het zo.
Alle staat nog los, maar om een idee te krijgen neergezet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een rolletje plakband met een medicijnendoosje. rarara....wordt nog wat...
wordt vervolgd!!
Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door gek op stoom »

watertoren/

gaat er goed uit zien net als Das Zöllnerhaus am Fluss"

Gr Andy


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door RonaldB »

Daar lijkt het wel op qua vorm. Maar ik wil er een soort wacht/kasteel toren van maken. Hij komt in de buurt van die nog verder af te maken stenen brug. Bewaakt zeg maar de toegang van het stationsplein oid. Ik heb nog een plaattje hele dunne, flexibele styreen. Die komt er nog omheen. Plus een punt/torendak. Styreen is reeds gesneden met mijn nieuwe styreencutter. Wie weet wat het paasweekend nog brengt.
iedereen een fijn paasweekend gewenst.
Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door bob vermeulen »

Ronald,

Dat ziet er weer erg interessant uit. Al dat geknutsel wat weer tot (al tot) iets mooi gaat leiden.
Ik blijf ook dit weer volgen tot je het ongetwijfeld weer ergens laat zien.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3752
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door maarten »

Leuk om weer wat van je bouwkunsten te zien Ronald! ;)

Waarom ben je niet zo tevreden met de architectenkartonnen-muur? Ik vond het afpulken van het papier ook best een opgave. Goed nat maken (even goed weken scheelt) en met een (schuur-)sponsje en je vingers het papier af rullen als het ware ging nog het beste vond ik. Wel een langdurig klusje, dat wel.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door RonaldB »

Hoi Maarten,
ik ben natuurlijk gewend aan werken met styreen en ik moet zeggen dat ik daarmee de detailering en relief mooier vind.
Met dat karton is het inderdaad lastig de bovenlaag te verwijderen. Ik heb het ook met water geprobeerd het blijft lastig. Mogelijk ligt het aan de kwaliteit karton. Ik ben zelfs met een hobbymesje (helemaal uitgeschoven) langs de bovenkant gegaan. Bij smalle strokenwas dat nog strakst.
Daarna met een scherp hobbymesje steentjes krassen. Daar vond ik het relief wat slecht zichtbaar.
Maar na een schilderbeurt en weathering is het resultaat er wel weer.
gr.Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door RonaldB »

Hoi,
Even een kleine update. Het plastic doosje en de rol plakband krijgen weer wat meer vorm.
Het is nog niet geheel af en staat nog los op elkaar. Maar het is even een tussen stap.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3752
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door maarten »

Leuk torentje, het lijkt alleen of de spits (door het trappetje) uit het midden staat.

Hoe heb je de steentjesplaat zo mooi rond gekregen?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door RonaldB »

De spits kan als hij strak tegen het trapgat staat net in het midden staan. De plaat is ooit in een treinwinkel gekocht. (Helaas nooit meer exact dezelfde kunnen vinden) deze is erg dun en liet zich gemakkelijk om het plastic potje vouwen. Potje ingelijmd en met elastiekjes en lijmklemmen gefixeerd. Enige schade aan de plaat door het sterke oplossend vermogen van de lijm bij de lijmklem, maar dat komt dan maar aan de achterkant,uit het zicht. Nog te doen: kantelen,trapramen, schilderen, weatheren .....en restanten vestingmuren. Hoe er dat gaat uitzien, staat nog niet vast. Ben er al mee bezig,..wordt vervolgd!
Groeten Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door RonaldB »

Weer iets verder met de wachttoren. Nog niet af maar de eerste kleur zit erop. Wordt vervolgd.

Afbeelding

Afbeelding

Van architecten karton een perron gesneden op maat. De randen voorzien van een styreenplaatje half-steens muurplaat en een strip op de bovenzijde als perronrand.
Afbeelding

Dan met DAS-klei een laag over het perron gerold.
Afbeelding

Dan met een rolletje van Rail N Scale over de klei gerold om de steentjes erin te drukken. Even kijken of het wel gaat. Ik deed het voor het eerst.
En dan even passen waar het stationsgebouw en de goederenloods komen te staan. Licht indrukken, dan komen ze straks kierloos in de klei te staan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Weer een stukje verder. Wordt vervolgd...
Groeten Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Ronald,

Zelf bouwen is en blijft leuk en geeft altijd weer een goed gevoel.
Leuk om te zien hoe je een toren maak, eigenlijk is het simpel je moet het gewoon doen.
Het resultaat is dan meestal verbluffend.

Blijf het volgen.

Mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Robbert-Jan
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 okt 2013 18:20
Locatie: Rotterdam

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door Robbert-Jan »

Goedemorgen,

Een wellicht wat late reactie op het 'schuimkarton vraagstuk'... Ik gebruik Kapaline foamboard, en het afpellen van de papierlaag is aan beiden kanten een fluitje van een cent. Even het hoekje loswerken (gewoon voorzichtig met de nagel) en dan trek je het rustig aan zo los. De structuur van het polyurethaanschuim is lekker fijn.

Groeten van,
Robbert-Jan.


Ik heb wel werk, maar even geen baan! Mijn oude baan in ons vorige huis: Riedkircher Tal (http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=7085)
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3917
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door Jeroen »

RJ,

Dat is wel een goeie tip. Ga ik ook maar eens naar op zoek.

Ronald,

Gaat lekker zo. 'Winter im Tal', echt het eerste waar ik aan dacht vanochtend toen ik opstond (hint: www.knmi.nl) :mrgreen: . Leuk om dat huisje van Alwin terug te zien, doet me erg 'Alpisch' aan zo. Ook levert die roller van Railnscale gaaf werk, dat ga ik dus ook maar eens aanschaffen een keer.

Wordt dit, of je vorige diorama(s) nog geshowt in Lochem dit jaar?

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door RonaldB »

bob vermeulen schreef: Ik gebruik Kapaline foamboard,
Hoi Robbert Jan. Je merkt, ik zit niet dagelijks op de website, maar een goede tip over dat Kapaline. Waar koop jij dat??? (hoe dat komt met verkeerd citeren, begrijp ik niet zo BoB Vermeulen/ Robbert Jan???)
Jeroen schreef:Leuk om dat huisje van Alwin terug te zien, doet me erg 'Alpisch' aan zo
Hoi Jeroen, Bedankt voor je compliment, maar eh.. ik vat hem even niet over dat huisje van Alwin....
En wat betreft het showen in Lochem...daarvan heb ik begrepen dat het er heel anders gaat uitzien. Andere lokatie, minder plek, dus ik weet niet wat het gaat worden.
Deze keer ben ik op tijd begonnen, dus ik verwacht dat het diorama dan wel af is. Het zou wel weer leuk zijn om de twee diorama daar te tonen voor de lezers en bezoekers.

Groeten Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Plaats reactie