Backeramm am Rhein

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door bob vermeulen »

Jeroen,

Ja een wijn veld is veel werk vooral als je dat realistisch wilt bouwen.
Ik zie op beurzen vaak banen met wijn velden die er niet uit zien. Meestal wat paaltjes met wat groen er op maar zo zien wijn struiken er niet uit. Als je wat onderzoek doe naar de vorm dan zal je al snel ontdekken (zoals je al schreef) .... Veel werk. Maar ja het is hobby, is it! :)

Mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3023
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ron »

Veel werk. Maar ja het is hobby, is it!
@Bob,

Heb wel gezien dat je de stammetjes maakte, maar ben benieuwd naar de rest.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Ron,

Zal de foto's eens op zoeken en dan laat ik het wel zien


mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3917
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Ron schreef:
Veel werk. Maar ja het is hobby, is it!
@Bob,

Heb wel gezien dat je de stammetjes maakte, maar ben benieuwd naar de rest.

gr. Ron.
Ron, met de zoekfunctie (ja, echt zo'n BNLS antwoord :-)) kon ik 'm vrij snel vinden. Had natuurlijk geen zin om dat hele Bob-draadje door te lezen. Ik zocht op 'Feldberg' en 'wijn' ofzoiets, en had 'm zo gevonden.

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3023
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ron »

Gefunden!

Maar ben nog steeds benieuwd of het loof zo over de stammetjes is geplakt, of dat er nog iets van "haar" gebruikt is.

gr Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3917
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Zo, alweer dagen in het land maar vandaag wordt het pas een dagje scenery rammen. Ik zal ook straks als eerst een beschrijving maken van hoe ik tegenwoordig de wijnstruikjes construeer, zoals beloofd.

Latore!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3917
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Allright, belofte maakt schuld. Het komt me niet uit een update te schrijven, want ik zit echt helemaal onder de modelleerpasta, hout- en secondenlijm, groentjak, decotwister, Vallejo-assortiment, en mijn eigen bloedgroep 8-) .

Enfin, toch maar even dan. Hoe maak je nou mijn wijnstruikjes? Dat 'mijn' was niet voor niets, want niet iedereen wenst ze zo te hebben. Voor mij zijn ze prima en filigraan genoeg zo. Oja. En genoeg werk :).

Eerst de ondergrond: Woodland Scenics (WS) turf kleur Earth, beetje grind, beetje groen (WS, Heki), etc. Als het maar een geprepareerde grondkleur is.

Afbeelding

Van ijzerdraad (donker) maak je de wijnstokken....

Afbeelding

De rest van het gereedschap. Secondenlijm, prikker, tangetjes. De gaten voor de wijnstokken maak ik feitelijk met een speld die ik in een boormachine heb gedaan. Echte millimeterboortjes heb ik wel. Ergens. Kwijt dus :roll: .

Afbeelding

Dan de struiken zelf. Als men wil kan ik hier ook een tutorial van maken, maar ik had dit 'matje' nog liggen. Wat je doet is decotwister een beetje fatsoeneren. Uit elkaar plukken en dan verticaal rangschikken, en dat onder elkaar. Alsof de 'struikjes' uit de grond groeien, snap je? Nogmaals, ik kan dit ook wel even fotograferen. Morgen toch weer door.....
Mooi, als je dat hebt gedaan: spuitlijm en turf/bladimitatie/watdanook. Dit bepaalt het feitelijke loof en de kleur van de struiken. Overigens, mijn decotwister is gewoon donker/legergroen. Met enorme dank aan Koning Pruts Ron. Thanks mate! :geek:

Afbeelding

Is dat klaar? Fixeren met haarlak. En in strookjes knippen. Nu krijg je dus van die hegjes. Díe moet je VOORZICHTIG uit elkaar trekken.....zo worden ze niet te vol, en niet te strak en regelmatig. Op de foto is het effect minimaal, maar je ziet het verschil wel, zeker als je 20 van die 'lijntjes' na elkaar legt.

Afbeelding

Afbeelding

Een paar foto's van het resultaat so far. We hebben er nog veel te gaan, maar ik krijg er een logica in, en dus ook handigheid.

Afbeelding

Afbeelding

Weer een nieuw groepje stokken erbij...pff.....

Afbeelding

Close-up......

Afbeelding

En een klein close-upje van het muurtje. Mau, ja, het randje onder het muurtje dat wordt uiteraard nog weggewerkt.

Afbeelding

Okay!

J.


Afbeelding

EdwinB
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door EdwinB »

Jeroen,

Duidelijk! Gaan we eens proberen, zaten een paar handige tips in.


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jerome »

Cool! En goede Tutorial.

Waar kan je die decotwister ook al weer kopen? Bloemist dacht ik? Ook superhandig voor struikjes te maken toch?

Gareetz, Jerome



Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door 141 »

Jeroen, dank voor het mooie en duidelijke "wijnranken tutorial"! Vroeg of laat komt het een keer van pas..... Neennnn, niet op een Rijn- of Moeselbaan :D.

Gr. Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3023
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ron »

Mooi en duidelijk.

Heb er maar een klein stukje voor op mijn baan, dus moet ik toch ook eens aan beginnen

gr, Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3917
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Hey maat, zeker doen! Dat is dat spul van jou :mrgreen: .
Jerome schreef:Cool! En goede Tutorial.

Waar kan je die decotwister ook al weer kopen? Bloemist dacht ik? Ook superhandig voor struikjes te maken toch?

Gareetz, Jerome

Ja, klopt Jeronimo. En voor struiken en bomen gebruik ik het ook. Fantastisch spul eigenlijk.

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3917
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

en bomen
Helemaal vergeten....ook nog max mee bezig geweest gisteren. Toen de modelleerpasta aan het drogen was ben ik pas de wijnstruikjes aan het klussen geweest.

Afbeelding

Dus hopelijk straks weer een kleine 20 bomen erbij. En ik ga ook FF max struikjes maken.....even klein productielijntje starten zo.

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3917
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Oh man, wat een werk. Met toch veel geduld en discipline, en een pijnlijke rug en stoned van de lijmspraydampen staan er weer een paar boompjes bij. Ja juist ja. Een paar. Enkel naaldbomen, dat wel, de anderen komen in het dorpje. Daar zijn we nog lang niet, maar ik heb besloten om even een klein voorraadje te bouwen. Het is toch gruwelijk veel werk, maar het resultaat is er naar. En: niet duur!

Oka, even wat foto's.

Afbeelding

Het leuke is dat de doorkijkjes nu goed tot hun recht komen. De ondergrond vond ik al niet flauw, maar met van die boompjes erbij gaat het toch meer leven. Zometeen even de kiezen op elkaar en wijnstruikjes knallen. Als ik dat zat ben dan flans ik nog wat gewone struiken in elkaar. Ook weer zo'n en-masse klus.

Afbeelding

Nog een gouden tip zo voor de dinsdag? Ja. Lijmspray. Van de Action.

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3917
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Ook gisteren nog even stukje verder gegaan met de wijnranken. Maar zo rond 23:00 was ik het echt wel even zat. Nu weer 'even' arbeiden, maar volgende week weer door met die scenery!

Afbeelding

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

kees gorter
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door kees gorter »

Het wordt vast een goed jaar voor de wijn.

Kees



Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jerome »

Jeroen,

Gaaf hoor! Ik ga in mei een weekje naar het Zwarte woud (bij Freiburg) , eens kijken of ik onderweg nog wat Live wijnranken kan spotten.

Greetz, Jerome.


Gebruikersavatar

Spoorkoos
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 feb 2015 16:37

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Spoorkoos »

Erg realistisch, bravo!


Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3023
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ron »

Kan je nog wel vliegen na al dat gedoe met prikkend ijzerdraad :mrgreen:

Ziet er allemaal goed uit, de wijngaarden en de bomen.
Altijd fijn om van dat laatste een voorraadje van te hebben.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door spoor65 »

Ron,

Tegenwoordig, met de moderne technieken in die kisten, automatisch landen, automatische piloot e.d.,
zit Jeroen lekker rustig in de cockpit boompjes te draaien, volgens mij :twisted:

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3917
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Jaaaa, ik ben volop bezig. Veel landschapsbouw, veel kijken, veel zagen, veel lijmen......véul aan het doen. Rail gaat er waarschijnlijk aan geloven, al is het altijd leuk om wat te zien. Jullie krijgen deze week, dit weekend, ergens nog wel een update. Ik heb me verheugd op deze week; deze week maak ik mij even boos op de scenery. Jaha, bijna letterlijk, want de zaag moet er ergens in.

Grtz,

J.

PS: nou niet gaan zeggen van 'OOOOOOhhh Jéé, waar dan? Dat is gewoon op bepaalde plekken de module-scheiding. Lijkt nergens op.

PPS: gouden tip? Ja hoor, het Japanse zaagje van de Lidl. Ook een goed piece of craftwork!


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3917
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Zo, ik beloofde het weekend, maar het is toch de maandag geworden. Ach naja, iedereen was toch druk bij Rail en lekker van de regen aan het genieten enzo.

De reden dat ik even wat weinig heb gepost is dat ik werkelijk druk ben geweest met de scenery. Aangezien de baan in de voorkamer van ons huis staat en de zaag(tafel) in de schuur ergens in de tuin weerhoudt me dat vaak om 'effe lekker te zagen'. Want je gaat conservatief staan zagen om geen hout te verkwanselen. Dan loop je dus drie keer op-en-neer om het mooi passend te krijgen. Nou, ik moest dus een paar platformen maken voor de bebouwing. Dat is allemaal gelukt nu en ook begint er al een wegennet te ontstaan. Eerst maar eens een fotootje dan.....

Afbeelding

Het rijtje huisjes is gewoon een van de left-overs van Boppard. Wel worden ze een beetje opgeleukt door mijn charmante assistente van 1,63m. Dat is handig en prachtig, want nu is niet alleen de voorkamer een teringzooi, maar ook de eettafel :geek: .

Een voorbeeldje...

Afbeelding

Het oogt wat levendiger ook ineens, zo met de rotsen als achtergrond. Ik was even klaar met die wijnranken. Er moeten er nog wel wat meer bij :x .

Afbeelding

Straks kan ik alweer door met lantaarnpalen, steunmuren tussen de weg en het perron en noem maar op. Het is wel weer leuk om de boel te zien opleven.

Afbeelding

Afbeelding

De wegen heb ik weer op de bekende manier gemaakt. Een houten ondergrond en daarop ondervloer van de Gamma. Voor het mooiste effect moet je dit voorzichtig (!) en lichtjes schuren. Dan gaat de glans er wat af en ruwt de boel op. Met betonverf van Woodland Scenics (beetje mengen, naar wens..) krijg je wel een leuk effect vind ik. Ook kun je met de ondervloer als basis mooi wat krassen hier en daar. Putdeksels, reparatieplekken, noem maar op....

Afbeelding

Het donkergrijze spulletje links, als afdichting (jawel, de vermaarde Jaren '80 methode 8-) ) was een kleine verrassing, en niet direct in positieve zin. Ik dacht aan de tip die ik hier kreeg om wat verf door het gips te doen. Dit hoefde geen rots te worden, dus ik dacht 'hoppa, dat schiet lekker op'. Eer het spul smeuïg genoeg was om het te draperen op het gips had ik rustig even 2 afleveringen van Wegmisbruikers kunnen kijken. Goeie god, wat droogde dat langzaam. Hebben jullie hier ook ervaringen mee gehad? Kijk eens, het is natuurlijk niet direct een nadeel, maar ik wil altijd FF door met dat gips. Gelukkig is het nu droog genoeg om zo weer maximaal met groen aan de gang te gaan. A propos, de verf die ik erdoor mikte was die goedkope tjak van de Xenos (acryl). Het is dus wél de manier om lang wat aan je gipspapje te hebben, want de verwerkingstijd was nu zeker 50 minuten i.p.v. 5!

Afbeelding

Nog een plaatje......hier zie je goed dat de rotsmodule los op de 'spoormodule' staat.

Afbeelding

In mijn poppige Backeramm-Rijndorpje komt eens een keer een overweg. Een werkende zou leuk zijn, maar met het aanbod van treinen door Koploper aangeboden zal ie toch meer dicht dan open zijn, en dan vind ik het weggegooid geld voor de techniek. Want ik wil dan wel een echte: dus met hekjes en 4 bomen. Een idee wat ik heb bij de gesloten overweg is een demonstratie van de locals tegen het lawaai van de spoorwegen.

De eerste kleur zit er ook op. Gewoon van karton gemaakt.

Afbeelding

Okay, ik ga weer verder met klooien! Voor je het weet is het september....

J.
Laatst gewijzigd door Jeroen op 23 feb 2015 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.


Afbeelding

Peter
Berichten: 911
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Peter »

:o Mooi hoor!

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jerome »

Jeroen, Gave foto´s weer. Die rotsen maken het zeer ruimtelijk.

En gewoon de modelbaan en bouwen in de woonkamer, hoef ik niet te proberen thuis! 8-). (Nou ja, knutselen mag hoor, ik heb het zo slecht nog niet)

Is Boppard overigens afgebroken?

Greetz, Jerome



Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3023
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ron »

Sodeju, die eerste foto, fantasisch.

Hier heb ik hetzelfde euvel met de spoorbomen, het trein aanbod is te groot, maar dicht misstaan ze ook niet.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Plaats reactie