Amerikaans met lange sporen en dito treinen
-
- Berichten: 794
- Lid geworden op: 11 sep 2009 22:20
Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen
Hallo Ton,
Zou jammer zijn als je stopte met posten hier. Rij zelf ook Amerikaans. Het is tenslotte jouw baan en keuze. Als je ermee gelukkig bent zou ik gewoon Kato Unitrack gebruiken. Ieder zijn keuze toch?
Hoop dat je ermee doorgaat, heb ik weer wat om te volgen
Zou jammer zijn als je stopte met posten hier. Rij zelf ook Amerikaans. Het is tenslotte jouw baan en keuze. Als je ermee gelukkig bent zou ik gewoon Kato Unitrack gebruiken. Ieder zijn keuze toch?
Hoop dat je ermee doorgaat, heb ik weer wat om te volgen
Fred The Railroader
Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen
Beste allemaal,
Ik neem geen enkel bericht persoonlijk op. Iedereen heeft zijn recht op een eigen mening, zijn eigen voorkeuren, zijn eigen fouten en zijn eigen geweldigheden. Ik wil echter gewoon geen ruzie hier op dit forum veroorzaken omdat enige mensen nu eenmaal zo graag hun eigen mening belangrijker schijnen te vinden en dit ook duidelijk willen maken aan anderen, of die daar nu behoefte aan hebben of niet.
Ik heb duidelijk aangegeven met EEN RELATIEF SIMPELE baan te willen beginnen met daarin naast elkaar 5 scenery types. Dat lijkt mij persoonlijk geen opzet voor een realistische baan. Daarnaast heb ik duidelijk aangegeven amerikaans te willen gaan rijden. Dus een amerikaans landschap wil gaan bouwen.
Vervolgens kom ik in een discussie terecht over bochtenradii en of ik wel zeker weet geen flex-rails te willen gebruiken. Daarna geef ik mijn plannen nogmaals aan maar de discussie gaat door. Daar heb ik dus geen zin in. Dit is onverlet de positieve reacties die ik heb gehad van mensen die wel iets lezen voordat ze hun gal gaan spuwen.
Dus veel plezier op dit forum maar ik zal geen verdere postings meer doen.
Ik neem geen enkel bericht persoonlijk op. Iedereen heeft zijn recht op een eigen mening, zijn eigen voorkeuren, zijn eigen fouten en zijn eigen geweldigheden. Ik wil echter gewoon geen ruzie hier op dit forum veroorzaken omdat enige mensen nu eenmaal zo graag hun eigen mening belangrijker schijnen te vinden en dit ook duidelijk willen maken aan anderen, of die daar nu behoefte aan hebben of niet.
Ik heb duidelijk aangegeven met EEN RELATIEF SIMPELE baan te willen beginnen met daarin naast elkaar 5 scenery types. Dat lijkt mij persoonlijk geen opzet voor een realistische baan. Daarnaast heb ik duidelijk aangegeven amerikaans te willen gaan rijden. Dus een amerikaans landschap wil gaan bouwen.
Vervolgens kom ik in een discussie terecht over bochtenradii en of ik wel zeker weet geen flex-rails te willen gebruiken. Daarna geef ik mijn plannen nogmaals aan maar de discussie gaat door. Daar heb ik dus geen zin in. Dit is onverlet de positieve reacties die ik heb gehad van mensen die wel iets lezen voordat ze hun gal gaan spuwen.
Dus veel plezier op dit forum maar ik zal geen verdere postings meer doen.
Quis non in ventum pee
Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen
Ton,
Zoals met zoveel dingen kan je ook hier het glas half vol zien of half leeg. Er zijn er hier met kritiek, en de personen in kwestie volgende op dit forum weet ik dat ze het absoluut opbouwend en positief kritisch bedoelen, en er zijn er hier die juist enthousiast worden van jouw plannen en nieuwsgierig zijn naar het vervolg. Al zou jij in extremus 99 vd 100 dingen fout doen, dan leren we altijd nog van jou van die ene uitwerking van de 100 die ons juist weer op ideeen brengt.
Er zijn hier op dit forum hele grote banen, hele kleine, verschillende tijdperken en thema's, kwalitatief goede banen en absolute beginnersbanen, banen die ik leuk vind en banen die mij niks zeggen, maar van elke baan pak ik toch altijd weer wat mee aan ideeen en inspiratie. Al die verschillende invalshoeken en uitwerkingen zijn voor mij juist het bestaansrecht van dit forum.
Dus al zou je voor jezelf niet willen doorgaan met dit topic, doen het dan tenminste voor ons.
Henk
Zoals met zoveel dingen kan je ook hier het glas half vol zien of half leeg. Er zijn er hier met kritiek, en de personen in kwestie volgende op dit forum weet ik dat ze het absoluut opbouwend en positief kritisch bedoelen, en er zijn er hier die juist enthousiast worden van jouw plannen en nieuwsgierig zijn naar het vervolg. Al zou jij in extremus 99 vd 100 dingen fout doen, dan leren we altijd nog van jou van die ene uitwerking van de 100 die ons juist weer op ideeen brengt.
Er zijn hier op dit forum hele grote banen, hele kleine, verschillende tijdperken en thema's, kwalitatief goede banen en absolute beginnersbanen, banen die ik leuk vind en banen die mij niks zeggen, maar van elke baan pak ik toch altijd weer wat mee aan ideeen en inspiratie. Al die verschillende invalshoeken en uitwerkingen zijn voor mij juist het bestaansrecht van dit forum.
Dus al zou je voor jezelf niet willen doorgaan met dit topic, doen het dan tenminste voor ons.
Henk
Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen
Ton, ik respecteer je besluit. Toch vind ik het jammer als je niet meer zou posten, je hebt een mooie ruimte en een erg leuk en uitdagend (lees: interessant!) scenery-idee. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de uitvoering daarvan.
Iedereen beleeft de hobby op zijn eigen manier. De één is een bouwer van scenery, de ander gaat het meer om het rijden. De een wil alles zo natuurgetrouw mogelijk terwijl de ander daar minder om geeft en veel eerder tevreden is met een compromis. Want eerlijk is eerlijk, hoe groot je boogstralen ook zijn, het zal nooit op schaal zijn, het is altijd een compromis. Waar je de lat legt bepaal je echter zelf!
De gegeven adviezen zijn allemaal goed bedoeld! Ze hebben de intentie jou te helpen je baan op een zo hoog mogelijk niveau te kunnen brengen. Dat dit belerend of evangelistisch over kan komen, daar kan ik mij wel iets bij voorstellen. Nogmaals, jij bepaalt waar je de lat legt! Het is je recht om je eigen fouten te maken, zonder fouten leer je niets. Je moet je niet bekritiseerd voelen als jij niet alles overneemt wat een ander zegt dat het beste is. Dat is zonde want dat ontneemt jou je plezier in de hobby. En dat is waar het om draait uiteindelijk.
Probeer het los te laten en vaar gewoon je eigen koers. En terwijl je dat doet, verwen ons met de realisering van jouw plannen!
Iedereen beleeft de hobby op zijn eigen manier. De één is een bouwer van scenery, de ander gaat het meer om het rijden. De een wil alles zo natuurgetrouw mogelijk terwijl de ander daar minder om geeft en veel eerder tevreden is met een compromis. Want eerlijk is eerlijk, hoe groot je boogstralen ook zijn, het zal nooit op schaal zijn, het is altijd een compromis. Waar je de lat legt bepaal je echter zelf!
De gegeven adviezen zijn allemaal goed bedoeld! Ze hebben de intentie jou te helpen je baan op een zo hoog mogelijk niveau te kunnen brengen. Dat dit belerend of evangelistisch over kan komen, daar kan ik mij wel iets bij voorstellen. Nogmaals, jij bepaalt waar je de lat legt! Het is je recht om je eigen fouten te maken, zonder fouten leer je niets. Je moet je niet bekritiseerd voelen als jij niet alles overneemt wat een ander zegt dat het beste is. Dat is zonde want dat ontneemt jou je plezier in de hobby. En dat is waar het om draait uiteindelijk.
Probeer het los te laten en vaar gewoon je eigen koers. En terwijl je dat doet, verwen ons met de realisering van jouw plannen!
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen
Vol mee eens
Hallo Ton, wij staan aan jou kant.
Dus lekker doorgaan, en deel met ons wat je maar wil.
Prima, ik hoop, dat je een bouw verslag doen ?
Ik ben echt wel zeer benieuwt naar zo, n Amerikaanse modelbaan, je plannen die je tot dus ver hebt uitwerkt zijn al heel mooi.
Welke delen van Amerika ga je bouwen ?
Sucses.
Martin de Deugd
Hallo Ton, wij staan aan jou kant.
Dus lekker doorgaan, en deel met ons wat je maar wil.
Prima, ik hoop, dat je een bouw verslag doen ?
Ik ben echt wel zeer benieuwt naar zo, n Amerikaanse modelbaan, je plannen die je tot dus ver hebt uitwerkt zijn al heel mooi.
Welke delen van Amerika ga je bouwen ?
Sucses.
Martin de Deugd
Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen
Zonder de discussie opnieuw leven in te willen blazen,
lees net voor het eerst dit topic, jammer dat het een beetje ontspoort, want dat is mijn inziend geheel niet nodig.
Ik zie een prachtig eerste baanplan, en daarna nog enkele aangepaste.
goed doordacht met een duidelijke gedachte er achter, maar nog volop in ontwikkeling, dus met nog volop kansen op aanpassingen.
verder wil ik eigenlijk nog alleen een paar opmerkingen maken:
Rail keuze:
elk merk en type rail heeft zijn voor en nadelen, die ieder voor zichzelf afweegt, jouw eigen keus is altijd goed.
en zelfs als je later die keus bij zou stellen (wat ik ook ooit heb gedaan) is dat prima, want gaande weg leer je steeds meer aspecten en kunnen keuzes/voorkeuren veranderen, niks mis mee.
Bogen:
Zoals ze in de werkelijkheid liggen, krijgen wij ze nooit, daarnaast speelt ook de beschikbare ruimte mee, we zullen altijd moeten vechten met die ruimte, mijn idee, zolang jouw treinen er geen probleem mee hebben, en het past op de afmeting, gewoon er voor gaan. we moeten nu eenmaal wel eens wat smokkelen door de beperkingen.
een voorbeeldgetrouwe baan?
ook daarin zullen wij nooit helemaal slagen, want , daar is die weer, daar hebben wij de ruimte niet voor,
wij zullen moeten leven met die beperking, en gaandeweg de bouw bedenken wij vanzelf wel hoe wij echt storende punten kunnen verstoppen achter scenery en landschap bouw, om op die manier zoveel als mogelijk ons EIGEN doel te bereiken.
Omgaan met tips en opmerkingen?
Net als al het andere in dit leven, laat praten en uitleggen, op welke manier dan ook, als jij van de 100 tips er 90 nutteloos vind, heb je toch mooi 10 tips die jouw gelukkig maken.
Kortom,
geniet gewoon van onze mooie hobby.
mvg
Freddy
lees net voor het eerst dit topic, jammer dat het een beetje ontspoort, want dat is mijn inziend geheel niet nodig.
Ik zie een prachtig eerste baanplan, en daarna nog enkele aangepaste.
goed doordacht met een duidelijke gedachte er achter, maar nog volop in ontwikkeling, dus met nog volop kansen op aanpassingen.
verder wil ik eigenlijk nog alleen een paar opmerkingen maken:
Rail keuze:
elk merk en type rail heeft zijn voor en nadelen, die ieder voor zichzelf afweegt, jouw eigen keus is altijd goed.
en zelfs als je later die keus bij zou stellen (wat ik ook ooit heb gedaan) is dat prima, want gaande weg leer je steeds meer aspecten en kunnen keuzes/voorkeuren veranderen, niks mis mee.
Bogen:
Zoals ze in de werkelijkheid liggen, krijgen wij ze nooit, daarnaast speelt ook de beschikbare ruimte mee, we zullen altijd moeten vechten met die ruimte, mijn idee, zolang jouw treinen er geen probleem mee hebben, en het past op de afmeting, gewoon er voor gaan. we moeten nu eenmaal wel eens wat smokkelen door de beperkingen.
een voorbeeldgetrouwe baan?
ook daarin zullen wij nooit helemaal slagen, want , daar is die weer, daar hebben wij de ruimte niet voor,
wij zullen moeten leven met die beperking, en gaandeweg de bouw bedenken wij vanzelf wel hoe wij echt storende punten kunnen verstoppen achter scenery en landschap bouw, om op die manier zoveel als mogelijk ons EIGEN doel te bereiken.
Omgaan met tips en opmerkingen?
Net als al het andere in dit leven, laat praten en uitleggen, op welke manier dan ook, als jij van de 100 tips er 90 nutteloos vind, heb je toch mooi 10 tips die jouw gelukkig maken.
Kortom,
geniet gewoon van onze mooie hobby.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen
Freddy:
Mooi verwoord! Daar sluit ik mij volledig bij aan.
Eric.
Mooi verwoord! Daar sluit ik mij volledig bij aan.
Eric.
Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!
Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen
In tegenstelling van eerdere opmerkingen mijnerzijds toch nog een posting. Het banenplan is totaal omgegooid (die mogelijkheid gaf ik al aan) en is op het volgende uitgekomen:
Ik weet dat de bochten geen 4 meter doorsnee hebben en er soms onrealistisch bijliggen voor sommige mensen maar helaas. Dit is de baan die ik ga leggen. De rails heb ik al grotendeels in huis, enkel de tafel moet ik nog bouwen.
De scenery ben ik nog niet helemaal uit. Ik zie wel wat ik precies ga doen. Het is tenslotte geen projectje van 2 weken. Ik ga wel nog altijd Amerikaans rijden en Kato Unitrack gebruiken.
Groetjes,
Ton
Ik weet dat de bochten geen 4 meter doorsnee hebben en er soms onrealistisch bijliggen voor sommige mensen maar helaas. Dit is de baan die ik ga leggen. De rails heb ik al grotendeels in huis, enkel de tafel moet ik nog bouwen.
De scenery ben ik nog niet helemaal uit. Ik zie wel wat ik precies ga doen. Het is tenslotte geen projectje van 2 weken. Ik ga wel nog altijd Amerikaans rijden en Kato Unitrack gebruiken.
Groetjes,
Ton
Laatst gewijzigd door Ton2001 op 27 mar 2015 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Quis non in ventum pee
Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen
Wat zijn je afmetingen Ton?
Mvg,
Ad
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen
wow ton, dat is me een hele verbetering.
ik zie nog 1 ding waar je over na kan denken, de linker poot. als je die iets meer in een peer vorm leg ( of als een mooie vrouwen kont ) dan lopen die treinen daar heel mooi doorheen.
rest ik zie hele mooie lengtes dus dat gaat helemaal goed komen
gr.
M.
ik zie nog 1 ding waar je over na kan denken, de linker poot. als je die iets meer in een peer vorm leg ( of als een mooie vrouwen kont ) dan lopen die treinen daar heel mooi doorheen.
rest ik zie hele mooie lengtes dus dat gaat helemaal goed komen
gr.
M.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen
Hallo Ton,
Eén puntje: het enkelsporig traject op de grote middelste poot, geeft een lus en sluit verkeerd om aan. Ik neem even aan dat je rechts rijdt.
Als je dan links in het midden begint (bij het wissel in de hoofdbaan die net voor de tunnel ligt), dan rijdt je via dit enkelsporig traject om het station op de middelste poot heen. Uiteindelijk verdwijnt het dan in de tunnel (bij het 5 sporige deel rechts) en sluit daar aan op één van de andere 4 sporen. Echter, de aansluiting is tegen de rijrichting in! Ik zou hem of andersom op hetzelfde spoor laten aansluiten (met de rijrichting mee) of op een ander spoor.
Ik hoop dat je me snapt. Ik kan momenteel helaas geen plaatje plaatsen. Vanavond wel.
Groet, Wim
Eén puntje: het enkelsporig traject op de grote middelste poot, geeft een lus en sluit verkeerd om aan. Ik neem even aan dat je rechts rijdt.
Als je dan links in het midden begint (bij het wissel in de hoofdbaan die net voor de tunnel ligt), dan rijdt je via dit enkelsporig traject om het station op de middelste poot heen. Uiteindelijk verdwijnt het dan in de tunnel (bij het 5 sporige deel rechts) en sluit daar aan op één van de andere 4 sporen. Echter, de aansluiting is tegen de rijrichting in! Ik zou hem of andersom op hetzelfde spoor laten aansluiten (met de rijrichting mee) of op een ander spoor.
Ik hoop dat je me snapt. Ik kan momenteel helaas geen plaatje plaatsen. Vanavond wel.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen
Ziet er leuk uit Ton!
@Wim, ik zie wat je bedoelt, je krijgt zo een 'spookrijder'. Scherp gezien! Oplossing zou kunnen zijn aan te sluiten op het spoor er links van of de wissel vervangen door een kruising en aansluiten op het buitenste spoor er rechts naast.
@Wim, ik zie wat je bedoelt, je krijgt zo een 'spookrijder'. Scherp gezien! Oplossing zou kunnen zijn aan te sluiten op het spoor er links van of de wissel vervangen door een kruising en aansluiten op het buitenste spoor er rechts naast.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen
Uit het ontwerp "lees" dat jij analoog wil rijden..
Wat ga je dan doen rond de overloopwissels met kruising, net voor het station ?
Het doel ervan is mij ook vreemd , want een trein die daar op het verkeerde spoor komt moet heel de baan rond om terug op het juiste spoor te komen.
Wat ga je dan doen rond de overloopwissels met kruising, net voor het station ?
Het doel ervan is mij ook vreemd , want een trein die daar op het verkeerde spoor komt moet heel de baan rond om terug op het juiste spoor te komen.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen
Hoi allemaal,
Dank voor de opmerkingen. Hiertoe het volgende. Ik ga digitaal rijden, dat heb ik reeds eerder gezegd. De overloopwissel / kruiswissels lijken me hun doel dus wel te hebben. Met betrekking tot het spookrijder veroorzakende enkelspoor om het station heen: Dat ga ik meer gebruiken als opstelspoor of om het iets spannender te laten zijn zo af en toe. Het is dus bewust zo aangelegd. Ik ga niet enkel rechts- of linksom rijden. Ik combineer de twee richtingen. De beide enkelsporen vormen trouwens nergens een lus. Ze sluiten weer op de correcte rijrichting aan, in het geval van de bovenste "lus" echter wel op een anders spoor. Dit mag echter geen probleem vormen omdat ik toch digitaal ga rijden. Ik kan eveneens in de toekomst met extra blokken gaan werken indien nodig.
De lus links heb ik zo laten lopen om als de baan daar uitgebreid wordt ik alvast de aanzet tot een soort van 8 heb. Dit is dus bewust.
Groetjes,
Ton
Dank voor de opmerkingen. Hiertoe het volgende. Ik ga digitaal rijden, dat heb ik reeds eerder gezegd. De overloopwissel / kruiswissels lijken me hun doel dus wel te hebben. Met betrekking tot het spookrijder veroorzakende enkelspoor om het station heen: Dat ga ik meer gebruiken als opstelspoor of om het iets spannender te laten zijn zo af en toe. Het is dus bewust zo aangelegd. Ik ga niet enkel rechts- of linksom rijden. Ik combineer de twee richtingen. De beide enkelsporen vormen trouwens nergens een lus. Ze sluiten weer op de correcte rijrichting aan, in het geval van de bovenste "lus" echter wel op een anders spoor. Dit mag echter geen probleem vormen omdat ik toch digitaal ga rijden. Ik kan eveneens in de toekomst met extra blokken gaan werken indien nodig.
De lus links heb ik zo laten lopen om als de baan daar uitgebreid wordt ik alvast de aanzet tot een soort van 8 heb. Dit is dus bewust.
Groetjes,
Ton
Quis non in ventum pee
Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen
Ton, Dat onderste enkelspoor is dan een keerlus. Je zult hier een keerlusmodule moeten toepassen. Is geen enkel probleem alleen hou hier rekening mee.
Mocht je het niet geloven, zet dan even links van die sporen een zwart stipje en rechts een rood stipje. Als je ergens een plek tegenkomt waar dit gekruist wordt heb je dus een keerlus.
Mocht je het niet geloven, zet dan even links van die sporen een zwart stipje en rechts een rood stipje. Als je ergens een plek tegenkomt waar dit gekruist wordt heb je dus een keerlus.
Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen
Hallo Ton en anderen,
Ik begrijp niet waarom analoog/digitaal te maken zou hebben voor de keuze voor overloopwissels. Je gebruikt overloopwissels om meerdere sporen te kunnen kiezen bij het binnenrijden van bv een station. Uiteraard moet je het probleem met de polariteit dan wel oplossen, en die oplossing kan verschillen tussen analoog en digitaal. Daar ga ik hier verder niet op in. Maar overloopwissels zijn altijd mogelijk, zowel bij analoog als bij digitaal.
Maar als je dan overloopwissels gaat inbouwen, lijkt het me handig om ze dan op meerdere plaatsen in te bouwen, zodat je flexibeler kunt rijden. Op dit moment heb je maar 1 plaats waar je op de baan kunt wisselen tussen links en rechts rijden (en weer terug).
Stel je begint met rechts rijden en je hebt de baan per rijrichting in 4 blokken verdeeld. Dat betekent dan dat je per rijrichting 3 treinen kunt laten rijden. Laat je nu 1 trein naar het linker spoor wisselen, dan zal die tegen de richting van de andere treinen op dat baanvak inrijden.
Een oplossing zou kunnen zijn om dan eerst die andere 3 treinen allemaal je station binnen te laten rijden, zodat de hele baan vrij is. Daarna kun je links gaan rijden. Dit betekent natuurlijk wel dat je station groot genoeg moet zijn (voldoende parallelle sporen moet hebben) om al je treinen te kunnen herbergen. En dat is het nu denk ik niet.
Een alternatief is om op meerdere plaatsen op de baan een wisselmogelijkheid in te bouwen. Dat kan op de vrije baan, maar ook in een 2e station. Ik las eerder al dat je geen schaduwstation wilt bouwen, maar er is niets dat je belet om nog een 2e zichtbare station aan te leggen. Je hebt ruimte genoeg. En het geeft je net iets meer flexibiliteit, juist als je zowel links als rechts wilt rijden.
Wat betreft de enkelsporige keerlussen: beide geven inderdaad geen kortsluiting. Ik moest even goed kijken voor degene op de middelste poot, maar omdat je dubbelspoor hebt en 'tegen de richting in' aansluit, gaat het goed. Je hebt ook daar dus geen keerlusmodule nodig.
Groet, Wim
Ik begrijp niet waarom analoog/digitaal te maken zou hebben voor de keuze voor overloopwissels. Je gebruikt overloopwissels om meerdere sporen te kunnen kiezen bij het binnenrijden van bv een station. Uiteraard moet je het probleem met de polariteit dan wel oplossen, en die oplossing kan verschillen tussen analoog en digitaal. Daar ga ik hier verder niet op in. Maar overloopwissels zijn altijd mogelijk, zowel bij analoog als bij digitaal.
Maar als je dan overloopwissels gaat inbouwen, lijkt het me handig om ze dan op meerdere plaatsen in te bouwen, zodat je flexibeler kunt rijden. Op dit moment heb je maar 1 plaats waar je op de baan kunt wisselen tussen links en rechts rijden (en weer terug).
Stel je begint met rechts rijden en je hebt de baan per rijrichting in 4 blokken verdeeld. Dat betekent dan dat je per rijrichting 3 treinen kunt laten rijden. Laat je nu 1 trein naar het linker spoor wisselen, dan zal die tegen de richting van de andere treinen op dat baanvak inrijden.
Een oplossing zou kunnen zijn om dan eerst die andere 3 treinen allemaal je station binnen te laten rijden, zodat de hele baan vrij is. Daarna kun je links gaan rijden. Dit betekent natuurlijk wel dat je station groot genoeg moet zijn (voldoende parallelle sporen moet hebben) om al je treinen te kunnen herbergen. En dat is het nu denk ik niet.
Een alternatief is om op meerdere plaatsen op de baan een wisselmogelijkheid in te bouwen. Dat kan op de vrije baan, maar ook in een 2e station. Ik las eerder al dat je geen schaduwstation wilt bouwen, maar er is niets dat je belet om nog een 2e zichtbare station aan te leggen. Je hebt ruimte genoeg. En het geeft je net iets meer flexibiliteit, juist als je zowel links als rechts wilt rijden.
Wat betreft de enkelsporige keerlussen: beide geven inderdaad geen kortsluiting. Ik moest even goed kijken voor degene op de middelste poot, maar omdat je dubbelspoor hebt en 'tegen de richting in' aansluit, gaat het goed. Je hebt ook daar dus geen keerlusmodule nodig.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen
Of je gaat voor een keerlus probleem en geen polariteitsproblemen, echter alleen bij digitaal rijden.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen
Dit lijkt, maar is niet zo. Volgens mij zit er in deze baan geen enkele keerlus.FidOo schreef:Ton, Dat onderste enkelspoor is dan een keerlus.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Amerikaans met lange sporen en dito treinen
Evo, je hebt helemaal gelijk! Geen keerlus in deze baan! excuus!