bedradingen aanleggen op je baan

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: bedradingen aanleggen op je baan

Bericht door henry »

gelukkig rij ik straks dynamo en hoef ik geen u, ring of vierkant te maken.
in mijn vorige baan was het gewoon per tafel een ringlijding en dat werkte perfect.
ondertussen vandaag bedrading , bedrading en nog een sbedrading solderen en leggen

groetjes henry
Bijlagen
Afbeelding 098 (Medium).jpg
Afbeelding 098 (Medium).jpg (45.97 KiB) 3898 keer bekeken
Afbeelding 097 (Medium).jpg
Afbeelding 097 (Medium).jpg (52.35 KiB) 3898 keer bekeken
Afbeelding 093 (Medium).jpg
Afbeelding 093 (Medium).jpg (56.67 KiB) 3898 keer bekeken



Fladder
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 okt 2009 17:47

Re: bedradingen aanleggen op je baan

Bericht door Fladder »

Jongens, ik ben niet van plan dit topic verder te vervuilen met een discussie over het aansluiten van LED's, het gaat hier om de bedrading van de modelbanen tenslotte.

@Wim: Sorry, maar ik snap niet dat je zo geagiteerd reageert, puur omdat ik van mening verschil met jou. Misschien dat ik mijn mening ook niet duidelijk genoeg verwoord heb (die is dat het te gemakkelijk is met getoonde/geleverde info te roepen dat er dan maar dit of dat extra bij moet, ik ga liever van de eindopstelling uit), maar het was iig geen zins mijn bedoeling je aan te vallen, en als dat wel zo over kwam dan, bied ik daarvoor mijn excuses aan.


Jan-Willem

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: bedradingen aanleggen op je baan

Bericht door Saraan »

Dat is nu een gemak, sè! De baan op de kant en er rustig voor gaan zitten bij het bedraden. Ik lig onder die baan in allerei ongemakkelijke houdingen, en als er iets naar beneden valt, is het altijd in een of ander oog. Nee, volgende baan gaat bij mij ook op de kant! ;)

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: bedradingen aanleggen op je baan

Bericht door shoven »

Saraan schreef:Dat is nu een gemak, sè! De baan op de kant en er rustig voor gaan zitten bij het bedraden. Ik lig onder die baan in allerei ongemakkelijke houdingen, en als er iets naar beneden valt, is het altijd in een of ander oog. Nee, volgende baan gaat bij mij ook op de kant! ;)

groetjes,
Of je soldeert de draden eraan voordat je de rail legt, dat scheelt ook veel ongemakken. Maar voor het doortrekken van de draden naar ringleiding etc is het kunnen kantelen wel erg handig.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: bedradingen aanleggen op je baan

Bericht door stanny »

indien je met een raamwerk onder je baan werkt (geen vlakke plaat op vier poten dus)
is er een vrij goedkope manier (tegenover alle kabelgoten die ik hier al gezien heb)

in de doe-het-zelf zaak kan je een rol ijzeren verbinding-strip kopen (bandijzer). deze wordt vaak gebruikt in bouw om tijdelijk dingen aan elkaar te zetten. het is een platte strip vol gaatjes om de +/- 2cm. als je hiervan een netwerk onder je baan vijst, kan je gemakkelijk de draadjes langs deze strip laten lopen en met tie raps verbinden aan de strip. zo kan je mooie kabelbundels maken. bijvoorbeeld wisselsturingen bij elkaar, bezetmeldingen bij elkaar, verlichting bij elkaar. Indien je ze in koper zou vinden en niet in gegavalniseerd metaal, zou je er gemakkelijk een ringleiding met kunnen maken. Gewoon de aansluitingen voorzien van een oog en dan met een klein boutje verbinden.

ik bedoel ongeveer hetgeen je ziet op onderstaande link...

http://www.onlinebouwmarkt.nl/winkel/vi ... BANBAXQS12

groeten
stijn



Spar
Berichten: 142
Lid geworden op: 09 jan 2010 17:29
Locatie: Rotterdam

Re: bedradingen aanleggen op je baan

Bericht door Spar »

Wim Ros schreef:[
Onzin!


Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: bedradingen aanleggen op je baan

Bericht door Jos »

Kijk, daar houd ik wel van, goed beargumenteerde antwoorden.
Wat moeten we hier nou mee John?

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: bedradingen aanleggen op je baan

Bericht door henry »

stijn mischien leuk dat je een foto plaatst van jouw baan met bedrading zoals je aangeeft
groetjes henry. ;)



Onderwerp starter
henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: bedradingen aanleggen op je baan

Bericht door henry »

ik sluit me aan bij jos
John :?: :?: :?: :?: :?: :?:

groetjes henry


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: bedradingen aanleggen op je baan

Bericht door martinb »

Voor de rails: als je digitaal rijd is het belangrijk dat je niet een O ring maakt maar een U zodat je signaal niet rond gaat, en dan ook de rails bijde railstaven op meerdere plaatse isoleren.
Ik denk dat het om bovenstaande reactie gaat (gokje). Ik heb nog nergens een goede onderbouwing ervan gezien.

De spanning en de stroom is dermate gering dat een vergelijk met een ring met een hogere spanning en stroom niet 123 kan worden getrokken. Tot heden heb ik nog niet bewezen electro technisch gezien dat het met een digitale (of analoge) baan fout zou gaan. Wel veel aannames waarom, wel veel "ik heb gehoord dat", maar nog nergens getalsmatig berekend dat het zo is.

Ook problemen heb ik er nog niet door meegemaakt en als het eraan zou liggen heb ik ook nog niet gezien dat het door het doorknippen van de lus weer opgelost was. (repeterende proef idem, baan is goed en na het sluiten van de ringleiding zijn er ineens storingen).

Ander punt is dat een ringleiding volgens dit m.i. typische mythbuster verhaal :D niet zou mogen, maar er wel tig modelbanen zijn die gelijk een ringleiding ook gewoon rondlopen en wat dan weer geen probleem is??? Vreemd.

Om die reden zie ik wel vaker (veelal door electrotechnisch zeker geen domme mensen, in tegendeel) relatief harde en moedopgevende reacties. Bewijs (laat staan wat algemeen bewezen wordt geacht) is nog nergens gezien, maar het mythbuster verhaal is er al jaren.

Probleem wat ik daarmee heb is dat er wellicht mensen nu overal en nergens ringleidingen onnodig ingewikkeld gaan bouwen of (zoals in bovenstaande reactie wordt gesuggereerd) de baan onnodig in stukken gaan verdelen wat dan nodeloos ingewikkeld zou zijn.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: bedradingen aanleggen op je baan

Bericht door Jos »

Precies Martin,

Als zo'n ring een probleem zou zijn, zou mijn baan ook een probleem zijn, dat is uiteindelijk ook een ovaal (ring).

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: bedradingen aanleggen op je baan

Bericht door Rob Fongers »

Nou Jos............

Toen we bij jouw waren kreeg ik het toch behoorlijk warm in die ring :o :o Maar goed dat je vrouw voor de verkoeling zorgde anders had ik misschien over verhit geraakt laat staan de weg kwijt geraakt. :geek: :geek:


Grtzz Akela


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: bedradingen aanleggen op je baan

Bericht door Jos »

Maar ik geloof niet dat jij het warm kreeg van de straling :mrgreen:

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7650
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: bedradingen aanleggen op je baan

Bericht door Krab »

Welke straling Jos ?
:o of buiten in de zon ????? :lol:

Daardoor ben ik weer besmet geworden .. :mrgreen: :mrgreen:


groetjesss Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Wim Ros

Re: bedradingen aanleggen op je baan

Bericht door Wim Ros »

Spar schreef:
Wim Ros schreef:[
Onzin!
Och laten we ons over dit soort reacties op dit niveau maar niet al te druk maken, negeren is het beste. Dan is de lol er snel af, en kunnen wij gewoon weer verder met een gezellig stel op een tot voor kort zeer gezellig en ongedwongen forum.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: bedradingen aanleggen op je baan

Bericht door shoven »

Wim Ros schreef:Och laten we ons over dit soort reacties op dit niveau maar niet al te druk maken, negeren is het beste. Dan is de lol er snel af, en kunnen wij gewoon weer verder met een gezellig stel op een tot voor kort zeer gezellig en ongedwongen forum.

Mvg
Wim.
100% mee eens! Dan kan ik tenminste gewoon weer domme vragen stellen en hebben jullie weer wat te lachen. 8-)
(je moet jezelf tenslotte nooit te serieus nemen, als je dat doet ben je dood of accountant... :mrgreen: )


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: bedradingen aanleggen op je baan

Bericht door henry »

ik ben blij dat dit hoofdstuk nu stopt , kunnen we eindelijk weer met bedrading aan de gang, plaats jullie foto's het maakt niet uit als de 1 het mooier maakt dan de ander maar je kunt wel ideeen opdoen

groetjes henry


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: bedradingen aanleggen op je baan

Bericht door shoven »

OK, hier effe wat bedrading zoals dat er bij mij zit.

Draden direct aan de railstaaf gesoldeerd, daarna worden ze met lijm ingesmeerd en gemonteerd (de rails he, ik gebruik Flm Piccolo en een klein beetje Roco). Vervolgens worden de draadjes via bindruggen geleid en geordend. Dat gaat in bundeltjes per kleur (bruin & geel is DCC signaal, blauw is bezetmelders). Aan het eind van de bindrug draai ik de draadjes van dezelfde kleur in elkaar en soldeer ze aan een verdeelpunt (meestal een blank gemaakt deel van de ringleiding of een zijtak daarvan).

Draaddiktes: standaard 0,14mm2, zijtakken 0,75mm2, ringleiding 2,5mm2.

Afbeelding

Afbeelding


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: bedradingen aanleggen op je baan

Bericht door henry »

ik had verwacht dat meer forumleden hun bekabeling zouden fotograveren en hier plaatsen, kom op lui laat het zien zodat anderen ook hun ervaringen kunnen opdoen

groetjes henry


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: bedradingen aanleggen op je baan

Bericht door Hookies »

In mijn eigen bouwtopic Hookyville staan de nodige foto's, maar ik plaats er hier ook wel ff een paar. BIj de laatste foto zie je rechts nog wat losse draadjes zitten die niet veel later ook met boekbinders zijn weggewerkt.

Zo zag het er in het begin uit toen alle draadjes naar onderen waren getrokken:
Afbeelding

En dit maak je er dan van:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

donkyshot
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 dec 2009 14:36

Re: bedradingen aanleggen op je baan

Bericht door donkyshot »

Beste N-spoorders,

Ik ben benieuwd of jullie ook een vast kleurenschema hanteren voor de bedrading. Zo ja, misschien wel handig om dat hier ook eens te plaatsen.

groet, Marcel


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: bedradingen aanleggen op je baan

Bericht door Hookies »

Marcel,

Dat doe ik wel, maar je kunt zelf de kleuren natuurlijk bepalen. Zolang je zelf maar weet waar welke kleur voor dient. Daarom is een vast kleurenschema wel zo handig.

In mijn ringleiding lopen de kleuren rood (voor voeding van bezetmelders en wisseldecoders), zwart (voor de massa) en bruin (waar alle niet-gedetecteerde secties aan vast komen te zitten).

Bij de rails heb je rood voor naar de bezetmelders, zwart voor massa en grijs voor de niet-gedetecteerde secties. Die laatste kleur komt niet overeen met de kleur van de ringleiding, maar dat was puur een gevalletje van aanwezigheid van draden.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7650
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: bedradingen aanleggen op je baan

Bericht door Krab »

Hoi Marchel ,
de kleuren die ik hanteer zijn .

vrije rails zwart
Gedetecteerde rails rood
Ongedetecteerde rails blauw

Wisseldraad rechtdoor geel
Wisseldraad gebogen bruin
Min draad wissels grijs


Aparte voeding groen
voor wisseldecoders wit

groetjesss Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: bedradingen aanleggen op je baan

Bericht door shoven »

Mijn kleuren:

Geel en bruin voor DCC signaal. Blauw (=geel maar dan zonder diodeschakeling) voor de bezetmelders.
Bruin is doorlopende railstaaf, geel is ongedetecteerd en blauw is gedetecteerde secties.
Rood en zwart voor 14V DC signaal voor wissels, lichtjes etc.

Waarom deze? Simpel, die kun je makkelijk kopen in 2,5 mm2 voor de ringleiding. (in 2,5 mm2 is geel dus eigenlijk geel/groen)

Ringleiding is 2,5 mm2 installatiedraad, dat tak ik af naar 0,75 mm2 draden die uiteindelijk de draden vanaf de rails etc aansluiten. En die laatste zijn 0,14 mm2. Mijn ringleiding bestaat uit de 5 genoemde kleuren.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie