Ik heb een oudere trein met profi koppeling, een nieuwe loc en wagons met standaard koppeling.
Ik wil al mijn koppelingen hetzelfde maken. Wat zou ik doen? De profi koppelingen zijn duur maar wel leuker dan de standaard en korter gekoppeld. Iemand ervaring mee of zijn er nog betere realistischere koppelingen?
Profi of gewone koppeling of andere..
Profi of gewone koppeling of andere..
Mvg,
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Re: Profi of gewone koppeling of andere..
Davy,
Ik zou alleen op de treinsamenstellingen, die het "waard" zijn te kortkoppelen, voor zien van profi koppelingen (zoals bijv. een passagiers treinen)
En de rest lekker de standaard rapido koppeling houden
Mvg,
Ad
Ik zou alleen op de treinsamenstellingen, die het "waard" zijn te kortkoppelen, voor zien van profi koppelingen (zoals bijv. een passagiers treinen)
En de rest lekker de standaard rapido koppeling houden
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Profi of gewone koppeling of andere..
Ok goed idee, thx, ze profi zijn inderdaad wat duur ook
Mvg,
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Re: Profi of gewone koppeling of andere..
Tja, ik gebruik eigenlijk verschillende koppelingen.
Voor rijtuigen gebruik ik overwegend Profi-koppelingen of koppelstaafjes van Tillig.
De meeste rijtuigstammen zijn bij mij 9 of 10 rijtuigen voor IC, EC, IR etc., Lokaal, RE of S-Bahn in stammetjes van 5.
Binnen een stam koppel ik twee of drie rijtuigen met koppelstaafjes tot een vaste groep, aan de uiteinde een profi-koppeling.
Ik heb inmiddels bijna alle rijtuigen met NEM-schacht, dus makkelijk van koppeling te wisselen.
Oude rijtuigen zonder NEM-schacht heb ik in principe alleen van Fleischmann, die zijn ook voorzien van profi-koppelingen.
Oude Roco rijtuigen heb ik voorzien van de, inmiddels zeldzamere, roco kortkoppelingen, daar waar mogelijk.
Bijv. mijn stammetjes met DRG Schürzen- en Hechtwagens.
Oudjes van andere merken heb ik met een kleine ingreep ook omgerust op profi`s.
Dit kan makkelijk zonder dure adapter koppen etc., door de NEM-profikoppeling 9545 net achter het plaatje van de stift door te snijden. Dan past deze in het koppelhuis van praktisch alle standaardkoppelingen die werken met een spiraalveertje.
Bij de goederenwagons is het erg verschillend en wordt er bij mij veel door elkaar gebruikt.
Het is per goederenstam erg verschillend. Een paar voorbeelden:
De VAM wagens zijn Roco, deze zijn allemaal met roco kortkoppeling uitgevoerd, met de twee buitenste rijtuigen een standaard koppeling. Zo ook de shimmns staalwagens.
De shimmns-ttu huifwagens van MU zijn allemaal gekoppeld met de bijgeleverde klauwkoppeling (lang aan de ene kant, kort aan de andere), op de uiteinden profi`s.
Bij de rest gebruik ik indien mogelijk koppelstaafjes, en de rest zoveel mogelijk profi`s of roco koppelingen. Diverse wagons heb ik als koppelwagon voorzien met een type koppeling aan de ene kant en het andere type aan de andere kant.
Passagiersloc`s hebben maar een koppeling, een profi. Goederenloc`s hebben er bij mij twee, een profi en een standaard.
Koppelstaafjes zijn het meest betrouwbare, maar lastiger op de baan te zetten. Ook vanwege de starheid, verdragen ze niet altijd verkantingen.
Roco kortkoppelingen zijn mijn absolute favoriet, alleen moeilijk te krijgen en niet te gebruiken bij een NEM-schacht. Ik heb weleens een balletje opgegooid of iemand deze koppelingen in NEM uitvoering zou willen tekenen en printen in bijvoorbeeld FUD.
Profi`s koppelen ook mooi strak en zijn in praktisch alle rijtuigen in te bouwen, nadeel is dat bij slechter aangelegde sporen ze gemakkelijk ontkoppelen. Vooral als de oneffenheden in de hoogte zitten.
Zo, een heel verhaal. Hopelijk heb je er wat aan.
Voor rijtuigen gebruik ik overwegend Profi-koppelingen of koppelstaafjes van Tillig.
De meeste rijtuigstammen zijn bij mij 9 of 10 rijtuigen voor IC, EC, IR etc., Lokaal, RE of S-Bahn in stammetjes van 5.
Binnen een stam koppel ik twee of drie rijtuigen met koppelstaafjes tot een vaste groep, aan de uiteinde een profi-koppeling.
Ik heb inmiddels bijna alle rijtuigen met NEM-schacht, dus makkelijk van koppeling te wisselen.
Oude rijtuigen zonder NEM-schacht heb ik in principe alleen van Fleischmann, die zijn ook voorzien van profi-koppelingen.
Oude Roco rijtuigen heb ik voorzien van de, inmiddels zeldzamere, roco kortkoppelingen, daar waar mogelijk.
Bijv. mijn stammetjes met DRG Schürzen- en Hechtwagens.
Oudjes van andere merken heb ik met een kleine ingreep ook omgerust op profi`s.
Dit kan makkelijk zonder dure adapter koppen etc., door de NEM-profikoppeling 9545 net achter het plaatje van de stift door te snijden. Dan past deze in het koppelhuis van praktisch alle standaardkoppelingen die werken met een spiraalveertje.
Bij de goederenwagons is het erg verschillend en wordt er bij mij veel door elkaar gebruikt.
Het is per goederenstam erg verschillend. Een paar voorbeelden:
De VAM wagens zijn Roco, deze zijn allemaal met roco kortkoppeling uitgevoerd, met de twee buitenste rijtuigen een standaard koppeling. Zo ook de shimmns staalwagens.
De shimmns-ttu huifwagens van MU zijn allemaal gekoppeld met de bijgeleverde klauwkoppeling (lang aan de ene kant, kort aan de andere), op de uiteinden profi`s.
Bij de rest gebruik ik indien mogelijk koppelstaafjes, en de rest zoveel mogelijk profi`s of roco koppelingen. Diverse wagons heb ik als koppelwagon voorzien met een type koppeling aan de ene kant en het andere type aan de andere kant.
Passagiersloc`s hebben maar een koppeling, een profi. Goederenloc`s hebben er bij mij twee, een profi en een standaard.
Koppelstaafjes zijn het meest betrouwbare, maar lastiger op de baan te zetten. Ook vanwege de starheid, verdragen ze niet altijd verkantingen.
Roco kortkoppelingen zijn mijn absolute favoriet, alleen moeilijk te krijgen en niet te gebruiken bij een NEM-schacht. Ik heb weleens een balletje opgegooid of iemand deze koppelingen in NEM uitvoering zou willen tekenen en printen in bijvoorbeeld FUD.
Profi`s koppelen ook mooi strak en zijn in praktisch alle rijtuigen in te bouwen, nadeel is dat bij slechter aangelegde sporen ze gemakkelijk ontkoppelen. Vooral als de oneffenheden in de hoogte zitten.
Zo, een heel verhaal. Hopelijk heb je er wat aan.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: Profi of gewone koppeling of andere..
Bedankt voor je antwoord Ron, inderdaad uitgebreid en helpt me ook enorm
Mvg,
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Re: Profi of gewone koppeling of andere..
Heeft iemand ervaring met de verkorte standaard koppeling van Eichhorn? Het spreekt wel aan: koppelen lukt dan altijd. Maar hoe bevalt het in de praktijk?
Zie bijvoorbeeld:
http://www.eichhorn-modellbau.de/shop/s ... hmann.html
Er zijn ook varianten voor Arnold, Minitrix, Roco en NEM schacht.
Zie bijvoorbeeld:
http://www.eichhorn-modellbau.de/shop/s ... hmann.html
Er zijn ook varianten voor Arnold, Minitrix, Roco en NEM schacht.
Groeten,
Chris
Chris
Re: Profi of gewone koppeling of andere..
Misschien is het een idee om tweedehands wagonnetjes te kopen met PROFI koppelingen.
dat is soms nog goedkoper dan losse koppelingen.
dat is soms nog goedkoper dan losse koppelingen.
Gr. Evert-Jan.
In de zomervakantie van 2014 ben ik begonnen met deze hobby.
In de zomervakantie van 2014 ben ik begonnen met deze hobby.
Re: Profi of gewone koppeling of andere..
Ik heb aan alle locs aan 1 kant een profi koppeling zitten en aan de andere kant de standaard koppeling.