De GHN baan
De GHN baan
Hieronder het plan van mijn nieuw te bouwen baan.
Hiet het plan in 3D
Het wordt mijn eerste N-spoorbaan. Dus ik wou het niet al te ingewikkeld maken. Ik ga gebruik maken van PECO code 55 rails. Ik heb hier voor gekozen omdat je hiermee geen beperking hebt in de boogstralen. In het zicht kun je dus mooie ruime bochten leggen. De 10 graden wissels zijn natuurlijk ook prachtig om te zien. Ik ga rijden in tijdperk 3 en 4. Voornamelijk Duits. Vanaf het station stijgt het spoor aan de linkerzijde over het paars gekleurde spoor naar 80mm. Om vervolgens via het oranje spoor weer te keren. Aan de rechterzijde daalt het spoor met een hele ruime lus tot het groen gekleurde spoor tot -123mm.
De baan wordt van onderaf beperkt bereikbaar. Ik wil dus geen wissels in de tunnels leggen.
Op dit moment ben ik op een testbaantje bezig om een PECO wisselaandrijving onder de baan te krijgen. Dit is nog een aardig klusje
Dit weekend in de weer geweest met het raamwerk van de treintafel. Deze staat!! Moet deze week nog even wat zaken opruimen en dan kan ik een paar foto's schieten en posten.
Voor commentaar op- of aanmerkingen op het railplan houd ik mij van harte aanbevolen.
Met vriendelijke groet, Gerrit
Hiet het plan in 3D
Het wordt mijn eerste N-spoorbaan. Dus ik wou het niet al te ingewikkeld maken. Ik ga gebruik maken van PECO code 55 rails. Ik heb hier voor gekozen omdat je hiermee geen beperking hebt in de boogstralen. In het zicht kun je dus mooie ruime bochten leggen. De 10 graden wissels zijn natuurlijk ook prachtig om te zien. Ik ga rijden in tijdperk 3 en 4. Voornamelijk Duits. Vanaf het station stijgt het spoor aan de linkerzijde over het paars gekleurde spoor naar 80mm. Om vervolgens via het oranje spoor weer te keren. Aan de rechterzijde daalt het spoor met een hele ruime lus tot het groen gekleurde spoor tot -123mm.
De baan wordt van onderaf beperkt bereikbaar. Ik wil dus geen wissels in de tunnels leggen.
Op dit moment ben ik op een testbaantje bezig om een PECO wisselaandrijving onder de baan te krijgen. Dit is nog een aardig klusje
Dit weekend in de weer geweest met het raamwerk van de treintafel. Deze staat!! Moet deze week nog even wat zaken opruimen en dan kan ik een paar foto's schieten en posten.
Voor commentaar op- of aanmerkingen op het railplan houd ik mij van harte aanbevolen.
Met vriendelijke groet, Gerrit
Stoomloc's en Diesels.... Mijn baan in wording: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8402
Re: De GHN baan
tja ... tja ...
Een mooi hondebot, dat is top. Ik denk dat het slim is om in het station inderdaad geen oversteek / verbinding tussen de sporen te maken. Nu heb je geen keerlus gedoe
In het stationnetje beneden kun je een trein aan de kant zetten.
Bovenin heb je 2 opstelsporen in het station
Maar dat is het dan ook helemaal.
Het gedeelte achterin is een beetje 'saai'. Ik mis ook een schaduwstation oid.
Misschien kun je juist achterin een paar inhaalsporen maken, dan kun je daar in ieder geval al 2 treinen parkeren
Ik zou misschien ook ergens plaats zoeken voor een industrie aansluiting, een mijn, een fabriek, whatever.
Succes ermee!
Een mooi hondebot, dat is top. Ik denk dat het slim is om in het station inderdaad geen oversteek / verbinding tussen de sporen te maken. Nu heb je geen keerlus gedoe
In het stationnetje beneden kun je een trein aan de kant zetten.
Bovenin heb je 2 opstelsporen in het station
Maar dat is het dan ook helemaal.
Het gedeelte achterin is een beetje 'saai'. Ik mis ook een schaduwstation oid.
Misschien kun je juist achterin een paar inhaalsporen maken, dan kun je daar in ieder geval al 2 treinen parkeren
Ik zou misschien ook ergens plaats zoeken voor een industrie aansluiting, een mijn, een fabriek, whatever.
Succes ermee!
Re: De GHN baan
Ziet er leuk uit.
Wat wil je vooral doen met je baan? Als je nl. goed kijkt is dit een rondje/hondebot dat in elkaar gevouwen is, de variatie in routekeuze is vrij beperkt denk ik. Dus als je veel afwisseling wilt kun je nog wat (onzichtbaar?) spoor plus wissels toevoegen om meer variatie te krijgen en de treinen meer mogelijke routes te bieden.
Wat is het idee achter de splitsing rechtsonder? Het komt vrij snel weer bijeen, is het een inhaalspoortje?
Wat wil je vooral doen met je baan? Als je nl. goed kijkt is dit een rondje/hondebot dat in elkaar gevouwen is, de variatie in routekeuze is vrij beperkt denk ik. Dus als je veel afwisseling wilt kun je nog wat (onzichtbaar?) spoor plus wissels toevoegen om meer variatie te krijgen en de treinen meer mogelijke routes te bieden.
Wat is het idee achter de splitsing rechtsonder? Het komt vrij snel weer bijeen, is het een inhaalspoortje?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: De GHN baan
Is dat zo'n ramp? Keerlusmodule op een handige plek en klaar is Klara.piksov schreef: Ik denk dat het slim is om in het station inderdaad geen oversteek / verbinding tussen de sporen te maken. Nu heb je geen keerlus gedoe
Het zou de boel volgens mij juist interessanter maken als er wel verbinding was tussen de sporen in het station.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: De GHN baan
2 keerlusmodules in dit geval... maar buiten dat. ik snap dat je er niet voor kiest op zon formaat baantje. daarnaast denk ik niet dat het heel veel toevoegd.
Ik vind het een prima baantje.. zeker om te beginnen. Ja een klein schaduwstation zou mooi zijn maar is denk lastig te realiseren op dit formaat.
Ik zeg lekker gaan bouwen. En wat betreft je wissels.. lekker voor servo-aandrijving gaan! Werkt top!
Ik vind het een prima baantje.. zeker om te beginnen. Ja een klein schaduwstation zou mooi zijn maar is denk lastig te realiseren op dit formaat.
Ik zeg lekker gaan bouwen. En wat betreft je wissels.. lekker voor servo-aandrijving gaan! Werkt top!
Re: De GHN baan
Hartelijk dank voor jullie op- en aanmerkingen.
a) Achteraan een schaduwstation: Ik zit achteraan met twee stijgende sporen. Daarnaast heb ik liever geen wissels onder de plaat.
b) Achteraan een beetje saai!. Klopt. Is nu nog kaal maar ik wil daar met huisjes e.d. wel een middel grote stad bouwen. Ik sla het idee om wat industrie toe te voegen niet in de wind. Moet alleen goed kijken hoe ik dat aansluit op het station.
c) Nut van het inhaal spoortje: Ik wil hier een kleine halte plaatsen voor een boemeltje, terwijl de sneltreinen de boemel kunnen inhalen. Ik realiseer mij dat dit éénrichting verkeer zal worden. Misschien niet zo'n goed idee. Mogelijk kan ik hier wat industrie plaatsen. Een trein kan dan achteruit steken het industrie terrein op. Dit moeten dan wel korte goederentreinen worden.
d) Doorsteken van de bovenste twee sporen naar de onderste sporen brengt een aantal complicaties met zich mee. (kortsluiting, meerdere stopsecties in één en hetzelfde blok en een stuk of 8 wissels extra. Dit kost behalve geld ook veel ruimte. Misschien een idee om de bovenste 2 sporen in het station uit te breiden naar 3. Een passerende goederentrein hoeft dan niet langs een perron te rijden.
Gerrit
a) Achteraan een schaduwstation: Ik zit achteraan met twee stijgende sporen. Daarnaast heb ik liever geen wissels onder de plaat.
b) Achteraan een beetje saai!. Klopt. Is nu nog kaal maar ik wil daar met huisjes e.d. wel een middel grote stad bouwen. Ik sla het idee om wat industrie toe te voegen niet in de wind. Moet alleen goed kijken hoe ik dat aansluit op het station.
c) Nut van het inhaal spoortje: Ik wil hier een kleine halte plaatsen voor een boemeltje, terwijl de sneltreinen de boemel kunnen inhalen. Ik realiseer mij dat dit éénrichting verkeer zal worden. Misschien niet zo'n goed idee. Mogelijk kan ik hier wat industrie plaatsen. Een trein kan dan achteruit steken het industrie terrein op. Dit moeten dan wel korte goederentreinen worden.
d) Doorsteken van de bovenste twee sporen naar de onderste sporen brengt een aantal complicaties met zich mee. (kortsluiting, meerdere stopsecties in één en hetzelfde blok en een stuk of 8 wissels extra. Dit kost behalve geld ook veel ruimte. Misschien een idee om de bovenste 2 sporen in het station uit te breiden naar 3. Een passerende goederentrein hoeft dan niet langs een perron te rijden.
Gerrit
Stoomloc's en Diesels.... Mijn baan in wording: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8402
Re: De GHN baan
Stel ik wil aan mijn hondenbot nog een extra spoorlijntje naar achteren leggen. Ik zou dan aan de linkerzijde van het station naar rechts kunnen afbuigen. Maar hoe kom ik dan weer terug? Ik zou via aan kruising en een wissel links van het station de weg weer kunnen vervolgen. In schema is het idee dan als volgt. Zou dit kunnen? Of kan ik bij de kruising ( 394F ) een kortsluiting verwachten? In de kleur blauw het extra spoor....
- Bijlagen
-
- KanDit.jpg (44.82 KiB) 7323 keer bekeken
Stoomloc's en Diesels.... Mijn baan in wording: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8402
Re: De GHN baan
Thanks!!!! Niet doen dus.
Stoomloc's en Diesels.... Mijn baan in wording: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8402
Re: De GHN baan
Als je een volledig geisoleerde kruising hebt (plastic puntstukken), heb je geen sluiting.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: De GHN baan
Hallo Gerrit
Mag je uiteindelijk helemaal zelf beslissen wat je wil
Hou er wel erg in, dat als je met je trein deze vorm inrijdt Het steeds maar 1 keertje kan, daarna zal je als je terug wilt rijden via je sporen..
1 een draaischijf nemen om een locomotief te keren, met de tender achter.
2 een omloopspoor bij het station gebruiken om kop te maken, trekkende voertuig in zelfde tegen richting brengen.
3 zo een zelfde keerspoor tegenspiegelbeeld, dat je zo ook met treinstellen/ getrokken treinen weer terug kunt.
Bied je zo meteen weer de kans extra leuke rangeer spel optie, s in trein rijden in te plannen.
Ik heb dan wel Z spoor maar heb deze 3 optie, s zelf ook bewust gekozen, alle 3 de mogelijkheden, hop erin, en ben er blij mee.
De kortsluiting oplossing zal bij jou iets anders worden opgelost. beslist een hele leuke optie.
Dus hem zeker niet achterwegen laten kies zelf wat jij leuk vindt, het kan best.
Martin de Deugd
Mag je uiteindelijk helemaal zelf beslissen wat je wil
Hou er wel erg in, dat als je met je trein deze vorm inrijdt Het steeds maar 1 keertje kan, daarna zal je als je terug wilt rijden via je sporen..
1 een draaischijf nemen om een locomotief te keren, met de tender achter.
2 een omloopspoor bij het station gebruiken om kop te maken, trekkende voertuig in zelfde tegen richting brengen.
3 zo een zelfde keerspoor tegenspiegelbeeld, dat je zo ook met treinstellen/ getrokken treinen weer terug kunt.
Bied je zo meteen weer de kans extra leuke rangeer spel optie, s in trein rijden in te plannen.
Ik heb dan wel Z spoor maar heb deze 3 optie, s zelf ook bewust gekozen, alle 3 de mogelijkheden, hop erin, en ben er blij mee.
De kortsluiting oplossing zal bij jou iets anders worden opgelost. beslist een hele leuke optie.
Dus hem zeker niet achterwegen laten kies zelf wat jij leuk vindt, het kan best.
Martin de Deugd
Re: De GHN baan
Hoi Martin,
Bedankt voor je heldere antwoord. Zoals ik het zie kan ik iedere keer (i.p.v. maar 1x) deze kus inrijden. De treinen rijden rechts dus tegen de klok in.
Komt de trein van rechts dan, kan ik kiezen om de trein de blauwe of de 'normale' lus in te laten rijden. Zodra de trein de blauwe lus weer verlaat komt ie via de kruising weer op het onderste spoor terecht. Ik zou dit graag willen inpassen in het plan aan het begin van dit draadje. De uitdaging zit er nu in om een schema te bedenken dat iedere rail de juiste polariteit krijgt afhankelijk of er een trein rechtdoor gaat of via het blauwe spoor aansluit op het grijze. Dit is iets wat ik van vroeger uit het Marklin 'middenrail' tijdperk nooit bij stil hoefde te staan.
Ik ben er van overtuigd dat dit opgelost kan worden. Er zijn wel complexere banen als het baantje welke ik voor ogen heb.
Groet,
Gerrit
Bedankt voor je heldere antwoord. Zoals ik het zie kan ik iedere keer (i.p.v. maar 1x) deze kus inrijden. De treinen rijden rechts dus tegen de klok in.
Komt de trein van rechts dan, kan ik kiezen om de trein de blauwe of de 'normale' lus in te laten rijden. Zodra de trein de blauwe lus weer verlaat komt ie via de kruising weer op het onderste spoor terecht. Ik zou dit graag willen inpassen in het plan aan het begin van dit draadje. De uitdaging zit er nu in om een schema te bedenken dat iedere rail de juiste polariteit krijgt afhankelijk of er een trein rechtdoor gaat of via het blauwe spoor aansluit op het grijze. Dit is iets wat ik van vroeger uit het Marklin 'middenrail' tijdperk nooit bij stil hoefde te staan.
Ik ben er van overtuigd dat dit opgelost kan worden. Er zijn wel complexere banen als het baantje welke ik voor ogen heb.
Groet,
Gerrit
Stoomloc's en Diesels.... Mijn baan in wording: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8402
Re: De GHN baan
Zojuist bezig geweest met een Conrad motor voor onder de baan. Wat een gedoe Het bijgeleverd stukje verenstaal is volgens mij te slap om de Peco 55 wissel om te kunnen stellen. De aandrijving beweegt voldoende naar rechts en links om de wissel om te stellen. Mogelijk is het veertje in de wissel zelf de oorzaak. In eerste instantie heb ik een Trix trafo gebruikt. Deze gaf maar 14V wisselspanning. Met een Märklin trafo van 18V wisselspanning ging het wel iets beter maar nog niet overtuigend genoeg. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en mij van een tip of truc kunnen voorzien?
Met dank alvast
Gerrit
Met dank alvast
Gerrit
Stoomloc's en Diesels.... Mijn baan in wording: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8402
Re: De GHN baan
ja dat veertje eruit halen
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: De GHN baan
Het veertje uit de Peco 55 wissel halen is inderdaad het ei van Columbus. Aan de bovenzijde even twee metalen lipjes uitbuigen en het minuscule veertje komt naar buiten. Alles met uitzondering van het veertje weer teruggezet en de wissel met de aandrijving loopt nu als een zonnetje. Ik heb trouwens vandaag in Lochem een demonstratie baantje gezien. Daar gebruikten ze ook Peco 55 wissels maar nu met een echte servo. De wisseltongen bewegen dan nog langzamer. Ze hadden daar wel een flinke printplaat met elektronica en een PC voor nodig maar het zag er super uit. Maar, vooralsnog ben ik tevreden met het resultaat welke ik nu heb bereikt. Maurits bedankt voor je tip!!
Stoomloc's en Diesels.... Mijn baan in wording: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8402
Re: De GHN baan
Ik heb op zolder wat ruimte voor mijn baan. Zie hier een foto van de locatie:
Ik heb aan beide kanten van de baan dus te maken met een schuin dak en onder de baan staat een kast met een diepte van 40 cm. Hier moet ik dus wel rekening mee houden i.v.m. bereikbaarheid. Daarom heb ik in de tunnels liever geen wissels. Zolang de bovenkant nog open is, kan ik er prima bij.
Het profiel is van stevig hout gemaakt. Ik heb hier balken van 7 bij 7cm voor gebruikt. Deze reststukken had ik nog over van project 'tuinhuis 2014'.
Vandaag de eerste platen om maat gezaagd. De platen aan de onderzijde worden 1,8cm dik. Gezien de kast moet ik dus zo snel mogelijk de hoogte in. Aan de voorzijde komt een paradespoor. Daarna wordt de baan (straks) 9cm verhoogt.
Even passen of er genoeg ruimte is voor het dubbelspoor op het paradestuk
Lijkt prima te lukken...
Ik heb aan beide kanten van de baan dus te maken met een schuin dak en onder de baan staat een kast met een diepte van 40 cm. Hier moet ik dus wel rekening mee houden i.v.m. bereikbaarheid. Daarom heb ik in de tunnels liever geen wissels. Zolang de bovenkant nog open is, kan ik er prima bij.
Het profiel is van stevig hout gemaakt. Ik heb hier balken van 7 bij 7cm voor gebruikt. Deze reststukken had ik nog over van project 'tuinhuis 2014'.
Vandaag de eerste platen om maat gezaagd. De platen aan de onderzijde worden 1,8cm dik. Gezien de kast moet ik dus zo snel mogelijk de hoogte in. Aan de voorzijde komt een paradespoor. Daarna wordt de baan (straks) 9cm verhoogt.
Even passen of er genoeg ruimte is voor het dubbelspoor op het paradestuk
Lijkt prima te lukken...
Stoomloc's en Diesels.... Mijn baan in wording: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8402
Re: De GHN baan
Laat me raden, Je bent bij de gebroeders domburg geweest (of alwin met zn nederlandse baan)!ghn schreef:Het veertje uit de Peco 55 wissel halen is inderdaad het ei van Columbus. Aan de bovenzijde even twee metalen lipjes uitbuigen en het minuscule veertje komt naar buiten. Alles met uitzondering van het veertje weer teruggezet en de wissel met de aandrijving loopt nu als een zonnetje. Ik heb trouwens vandaag in Lochem een demonstratie baantje gezien. Daar gebruikten ze ook Peco 55 wissels maar nu met een echte servo. De wisseltongen bewegen dan nog langzamer. Ze hadden daar wel een flinke printplaat met elektronica en een PC voor nodig maar het zag er super uit. Maar, vooralsnog ben ik tevreden met het resultaat welke ik nu heb bereikt. Maurits bedankt voor je tip!!
Anyway. Om je pecowissels met servo's te bedienen heb je helemaal geen grote printplaat en/of PC nodig. Je kunt per wissel al een rosoft-decoder (servo-switch) monteren, kant en klaar.
Je kunt ook een Digikeijs DR4024 nemen, hiermee heb kun je 4 wissels
Ook de OC32 die de heren in lochem bij zich hadden is gewoon met een digitale centrale aan te sturen en hoeft er geen pc naast. (en die printplaatjes zijn echt niet groot, max 15x15 ongeveer)
Alles hierboven is gewoon geschikt om met een digitale centrale aan te sturen.
Wil je ze analoog aansturen zul je naar de oplossing moeten kijken van Paul_DMVhier op t forum.
Hier komt echter wat meer zelfbouw bij kijken!
Re: De GHN baan
Dit is het maar om een peco wissel aan te sturen met servo en hartstukpolarisatie via dcc en een decoder :
Mvg,
Ad
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: De GHN baan
Bedankt Ad. Dat digitale is helemaal nieuw voor mij. Om eerlijk te zijn zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik heb vroeger wel eens wat geëxperimenteerd met een digitaal Marklin treintje. Je moest dan het locnummer intypen en rijden maar. Later alles weer teruggebouwd naar analoog. Een trein stopt dan automatisch waar ik wil. Zo'n bloksysteem met bi-stabiel relais, stopsectie, schakelrail en rood en groen lampje kon/kan ik nog wel doorgronden.
De servo-aansturing lijkt mij wel een geschikt apparaat maar ik zie één twee drie niet waar je de schakelaars van de wissels op aan kan sluiten. Ik moet mij hier toch maar eens in gaan verdiepen....
Gerrit
De servo-aansturing lijkt mij wel een geschikt apparaat maar ik zie één twee drie niet waar je de schakelaars van de wissels op aan kan sluiten. Ik moet mij hier toch maar eens in gaan verdiepen....
Gerrit
Stoomloc's en Diesels.... Mijn baan in wording: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8402
Re: De GHN baan
Als je de aansluiting voor het puntstuk bedoeld, dat zijn die drie schroefjes aan de boven kant
Je wisseltongen worden door de servo bewogen
De wissel zelf stuur je aan met je digitale besturing nadat je de wissel / servo decoder een nummer hebt gegeven via dat nummer
Het nummer van de decoder programmeer je dmv op het knopje drukken en dan het wisselnummer op je besturing te schakelen
Lekker makkelijk
(dan sla ik alleen even over hoe je de uitslag van je servo instelt )
Alles is "moeilijk" als je er nog niets van weet, maar het is net zo als fietsen
Je moet even de slag te pakken krijgen
Mvg,
Ad
Je wisseltongen worden door de servo bewogen
De wissel zelf stuur je aan met je digitale besturing nadat je de wissel / servo decoder een nummer hebt gegeven via dat nummer
Het nummer van de decoder programmeer je dmv op het knopje drukken en dan het wisselnummer op je besturing te schakelen
Lekker makkelijk
(dan sla ik alleen even over hoe je de uitslag van je servo instelt )
Alles is "moeilijk" als je er nog niets van weet, maar het is net zo als fietsen
Je moet even de slag te pakken krijgen
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: De GHN baan
Gisteravond een stukje rail bij wijze van proef van ballast voorzien. ik had hier aquariumgrind voor gebruikt. In de winkel zag het grint er heel klein uit. Echter bij thuiskomst, op schaal 1:160 waren dit toch joekels van kiezelstenen. Eigenlijk tegen beter in het toch maar geprobeerd. Vanochtend e.e.a. maar weer uit elkaar gehaald. Enfin, ik weet nu hoe het niet moet en heb hier veel van geleerd. Het was de moeite van een foto niet waard
Nog een nieuwe beginnersvraag van mijn kant. Wat is het alternatief voor een analoge baan voor de reedcontacten onder de baan. In beginsel bleek dit goed te werken. Maar de peco 55 railtjes zijn zo mooi laag dat het reedcontactje toch onbedoeld regelmatig als ontkoppel rail fungeert. Ik kan natuurlijk een stukje uit de plaat frezen en het contactje onder de bielsen leggen. Maar, als zo'n contactje dan defect raakt heb je nog aardig wat sloopwerk.
Over digitaal heb ik al veel gelezen en bestudeerd. Ik weet dat er S88 decoders (speciaal geschikt voor 2-rail) zijn met een opto-coupler voor stroomdetectie. Stroomdetectie is dan galvanisch gescheiden van de besturing van de baan. Eén zo'n S88 heeft dan 16 afzonderlijke circuits. Aan twee van die dingen zou ik dan genoeg hebben. Wat ik mij nu afvraag is; waar sluiten jullie dan de bi-stabiele relais op aan zodat de trein stopt waar jij dat wil. Dus een stukje baan stroomloos schakelen en het andere wisselcontact gebruiken voor de LED c.q. lichtsein.
Nog een nieuwe beginnersvraag van mijn kant. Wat is het alternatief voor een analoge baan voor de reedcontacten onder de baan. In beginsel bleek dit goed te werken. Maar de peco 55 railtjes zijn zo mooi laag dat het reedcontactje toch onbedoeld regelmatig als ontkoppel rail fungeert. Ik kan natuurlijk een stukje uit de plaat frezen en het contactje onder de bielsen leggen. Maar, als zo'n contactje dan defect raakt heb je nog aardig wat sloopwerk.
Over digitaal heb ik al veel gelezen en bestudeerd. Ik weet dat er S88 decoders (speciaal geschikt voor 2-rail) zijn met een opto-coupler voor stroomdetectie. Stroomdetectie is dan galvanisch gescheiden van de besturing van de baan. Eén zo'n S88 heeft dan 16 afzonderlijke circuits. Aan twee van die dingen zou ik dan genoeg hebben. Wat ik mij nu afvraag is; waar sluiten jullie dan de bi-stabiele relais op aan zodat de trein stopt waar jij dat wil. Dus een stukje baan stroomloos schakelen en het andere wisselcontact gebruiken voor de LED c.q. lichtsein.
Stoomloc's en Diesels.... Mijn baan in wording: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8402
Re: De GHN baan
Hi Edwin, super bedankt voor jouw antwoord en ook voor de details in jouw eigen draadje.
Inmiddels heb ik een tweetal stroomdetectoren besteld. Ondertussen verder geëxperimenteerd met het ballasten. Gisteren bij de Xenos twee grote bussen gescoord. 1x grijs en 1x bruin. Zojuist een stukje rail van grijze, bruine en een mix van beide kleuren voorzien. Het proefstukje staat nu te drogen. Met gepaste trots presenteer ik nu alvast de foto's.
Totaaloverzicht:
Grijs proefstukje:
Bruin proefstukje:
En de mix in verhouding 1:1
Als lijm heb ik Action houtlijm gebruikt. 50% lijm 50% water en één druppel afwasmiddel. Medio volgende week één en ander maar eens testen op mechanische belasting.
De rails liggen nu op blauw foam van 3mm dik. Ik denk zelf dat dit iets aan de hoge kant is. Ik wil nog een keer kurk van 2mm proberen en de rail direct op de plaat lijmen voordat ik beslis wat het uiteindelijk gaat worden. Maar tot nu toe ben ik niet ontevreden.
Overigens dit decor zand was ook in de kleur roze te krijgen. Hier was mijn vrouw wel gecharmeerd van
Inmiddels heb ik een tweetal stroomdetectoren besteld. Ondertussen verder geëxperimenteerd met het ballasten. Gisteren bij de Xenos twee grote bussen gescoord. 1x grijs en 1x bruin. Zojuist een stukje rail van grijze, bruine en een mix van beide kleuren voorzien. Het proefstukje staat nu te drogen. Met gepaste trots presenteer ik nu alvast de foto's.
Totaaloverzicht:
Grijs proefstukje:
Bruin proefstukje:
En de mix in verhouding 1:1
Als lijm heb ik Action houtlijm gebruikt. 50% lijm 50% water en één druppel afwasmiddel. Medio volgende week één en ander maar eens testen op mechanische belasting.
De rails liggen nu op blauw foam van 3mm dik. Ik denk zelf dat dit iets aan de hoge kant is. Ik wil nog een keer kurk van 2mm proberen en de rail direct op de plaat lijmen voordat ik beslis wat het uiteindelijk gaat worden. Maar tot nu toe ben ik niet ontevreden.
Overigens dit decor zand was ook in de kleur roze te krijgen. Hier was mijn vrouw wel gecharmeerd van
Stoomloc's en Diesels.... Mijn baan in wording: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8402
-
- Berichten: 709
- Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
- Locatie: Noordelijk brabant
- Contacteer:
Re: De GHN baan
Hoi gerrit,
Mijn mening is dat de mix niet zo mooi is. Los vind ik beide wel mooi, grijs nieuw gedeelte bruin oud industrie ofzo. Klein beetje roestverf erbij en klaar is keesie.
Leuk project ik blijf zeker mee lezen.
Mijn mening is dat de mix niet zo mooi is. Los vind ik beide wel mooi, grijs nieuw gedeelte bruin oud industrie ofzo. Klein beetje roestverf erbij en klaar is keesie.
Leuk project ik blijf zeker mee lezen.
Groet marc,
Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas
Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!
https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas
Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!
https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Re: De GHN baan
ben het wel met Marc eens, of grijs of bruin, maar niet gemixed. echter het komt in het eggie ook voor dus wat zeuren we nu
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here