Hallo allemaal,
Wie heeft er ervaringen met het ombouwen van NS Materieel naar DCC?
Bijvoorbeeld de:
MINITRIX 1100, 1200 en Koploper
FLEISCHMANN PICCOLO 1600 en Wadloper
ROCO 1300
GRAHAM FARISH 600
Misschien aan de hand van een stappenplan met foto's zodat iedereen er wat aan heeft.
Waar moet je op letten?
Welke problemen kom je zoal tegen?
Waar is de decoder het beste te plaatsen?
Welke merken en typen decoders geven de beste resultaten met het minste werk?
Ik hoor het graag!
Mick
NS Materieel van diverse merken ombouwen naar DCC
Re: NS Materieel van diverse merken ombouwen naar DCC
Binnenkort moet ik zelf een 1200 van dcc decoder voorzien. Ik zal er een draadje van maken.
Een 1600 van Fleischmann heb ik al omgebouwd. Dat was niet eenvoudig want er moest een stukje uit het chassis worden gezagen.
Mijn koploper had een NEM-stekker dus dat is een kwestie van inpluggen en rijden maar!
Een 1600 van Fleischmann heb ik al omgebouwd. Dat was niet eenvoudig want er moest een stukje uit het chassis worden gezagen.
Mijn koploper had een NEM-stekker dus dat is een kwestie van inpluggen en rijden maar!
Re: NS Materieel van diverse merken ombouwen naar DCC
Er zijn ook koplopers zonder... Ik heb er twee... Ook een met en dat is inderdaad plug and play!
Mick
Mick
Re: NS Materieel van diverse merken ombouwen naar DCC
Het is een overbekende site, een must voor N'ers, maar ik wou het toch even meegeven dat hier een hoop inbouwvoorbeelden staan, waar onvermijdelijk nuttige informatie en inspiratie te vinden is zelf-inbouw. (duitstalig!)
http://www.1zu160.net/digital/einbau.php
groeten,
Michiel
http://www.1zu160.net/digital/einbau.php
groeten,
Michiel
-
- Moderator
- Berichten: 2162
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: NS Materieel van diverse merken ombouwen naar DCC
http://www.mtkb.de/Umbau/Decoder.htm
Staat ook het een en ander aan ombouwvoorbeeldjes op, waaronder een NS 1100 van minitrix.
Robert
Staat ook het een en ander aan ombouwvoorbeeldjes op, waaronder een NS 1100 van minitrix.
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
-
- Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 953
- Lid geworden op: 17 sep 2008 15:54
- Locatie: sliedrecht
Re: NS Materieel van diverse merken ombouwen naar DCC
Hoi,
Let er vooral op dat bij de fleischmann loks de motor aan een kant verbonden is met de massa van de lok ,door een plaatje blik tussen het motorhuis en de koolborstel.
Wie dit niet verweidert zal de gevolgen zien als een rookwolk in de decoder. (ik spreek uit ervaring )
De GRAHAM FARISH 600 is van alle loks in het lijstje het moeilijkst te digitaliseren.
Want de motor is één met het frame je moet dus de onderste koolborstelhouder isoleeren van het frame door de lok voledig te demonteren en dan het gat van de koolborstelhouder opteboren en er een staafje rond styreen in te maken.
Vervolgens aan de onderkant van de koolborstelhouder een plaatje koper solderen en dit geheel weer monteren en fixseren zodat deze weer op de juiste plek zit waar hij zat.
Nu rest aleen nog het aanbrengen van de oranje decoderdraad.
De bovenste koolborsetelhouder zit in het plastic van de lok hier hoef je aleen de oude draad los te knippen en daar de grijze decoderdraad aan solderen.
Aan de voorzijde van de lok moet je ook de draadjes losknippen van de ontstoor condensator en daar de rode decoderdraad aan solderen.
En als laatste en stukje koper onder de moer van de lange bevestegings schroef aanbrengen en daar de zwarte decoderdraad aan solderen.
Het beste is nu met een multiemeter te controleren of er nergens een verbinding is.(de motor zelf grijs/oranje geeft een weerstands waarde)
Als decoder heb ik er een Rauthousen decoder er in zitten maar dat bevalt zeer slecht bij ieder hobbeltje staat de lok stil en moet dan weer opgang komen wat lang duurt.
Ik zoek nog een vervanger als iemand tips heeft ik hoor het graag.
En een foto bij alle tekst. Als er nog vragen zij hoor ik dat wel.
Succes met in inbouw.
Groetjes,
Rob
*inbouw is op eigen risico
Let er vooral op dat bij de fleischmann loks de motor aan een kant verbonden is met de massa van de lok ,door een plaatje blik tussen het motorhuis en de koolborstel.
Wie dit niet verweidert zal de gevolgen zien als een rookwolk in de decoder. (ik spreek uit ervaring )
De GRAHAM FARISH 600 is van alle loks in het lijstje het moeilijkst te digitaliseren.
Want de motor is één met het frame je moet dus de onderste koolborstelhouder isoleeren van het frame door de lok voledig te demonteren en dan het gat van de koolborstelhouder opteboren en er een staafje rond styreen in te maken.
Vervolgens aan de onderkant van de koolborstelhouder een plaatje koper solderen en dit geheel weer monteren en fixseren zodat deze weer op de juiste plek zit waar hij zat.
Nu rest aleen nog het aanbrengen van de oranje decoderdraad.
De bovenste koolborsetelhouder zit in het plastic van de lok hier hoef je aleen de oude draad los te knippen en daar de grijze decoderdraad aan solderen.
Aan de voorzijde van de lok moet je ook de draadjes losknippen van de ontstoor condensator en daar de rode decoderdraad aan solderen.
En als laatste en stukje koper onder de moer van de lange bevestegings schroef aanbrengen en daar de zwarte decoderdraad aan solderen.
Het beste is nu met een multiemeter te controleren of er nergens een verbinding is.(de motor zelf grijs/oranje geeft een weerstands waarde)
Als decoder heb ik er een Rauthousen decoder er in zitten maar dat bevalt zeer slecht bij ieder hobbeltje staat de lok stil en moet dan weer opgang komen wat lang duurt.
Ik zoek nog een vervanger als iemand tips heeft ik hoor het graag.
En een foto bij alle tekst. Als er nog vragen zij hoor ik dat wel.
Succes met in inbouw.
Groetjes,
Rob
*inbouw is op eigen risico
Bouwt modeltreinen van de NS
Re: NS Materieel van diverse merken ombouwen naar DCC
bedankt voor de reacties, zijn er ook mensen die decoders inbouwen (tegen een geringe vergoeding) voor mede hobby gasten? (omdat het, ben ik bang, als je het laat doen in een winkel ofzo, het aardig in de papieren gaat lopen.... )
Ik hoor het graag.
Mick
Ik hoor het graag.
Mick