vraag

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
den1975

vraag

Bericht door den1975 »

Hallo allemaal.

Ik had een vraag. Ik wil in de toekomst een tandradbaan maken, maar hoe kan ik de steilheid meten ik weet dat het niet verder daN 40% mag zijn. En hoe kan ik het beste een oprit maken.

gr dennis

henry

Re: vraag

Bericht door henry »

beste dennis,
het is afhankelijk van de onderbouw.
als je een vlakke plaat als tafel hebt is het moeilijker om een mooie oprit te maken.
heb je een frame dan kun je dit beter over laten gaan.
kijk maar op mijn draadje mijn baan henry
aanstaande week wil ik zelf ook gaan beginnen met een bergbaan vanaf het station, mischien kun je hier een idee uit halen

groetjes henry
Bijlagen
Afbeelding 084 (Medium).jpg
Afbeelding 084 (Medium).jpg (56.57 KiB) 2183 keer bekeken

Onderwerp starter
den1975

Bericht door den1975 »

oke maar ik heb een vaste plaat en mijn baan is ongeveer 3 meter bij 2,5 meter dus vandaar ik ook met een tandrad wil werken

henry

Bericht door henry »

om dan een mooie overgang te krijgen kun je mischien een stuk inzagen zodat het begin mooi kan overgaan in de helling.
daarna kun je dit maken met blokjes die steeds hoger worden.

groetjes henry

Onderwerp starter
den1975

Bericht door den1975 »

dat wil ik nou net niet ik wil een oprit maken en gelijker tijd een baan onder maken(tunnel)

henry

Bericht door henry »

maak eens wat foto's zodat we een beeld krijgen en eventueel een tekening van wat je graag wilt

groetjes henry

Onderwerp starter
den1975

Bericht door den1975 »

oke dat zal ik een keer doen maar 1 ding hoop ik dat het zo gauw zomer wordt dan kan ik de nieuwe 1600 aan kopen ( eindelijk)

Nico

Bericht door Nico »

En je vraagt hoe te bepalen hoeveel de stijging mag zijn?

Dat hangt af van de lengte waarover je de helling legt. Als jij een stuk hebt van 200 cm waar een helling plaatsvind in een constante hoek(!), dan mag je maximaal 200 * 0,40 % = 80 cm stijgen (hoger eindigen). Let dus op dat de hoek hetzelfde blijft over een stuk, anders klopt het niet. Je kunt niet het eerste stuk van die 200cm licht stijgen en vervolgens heel stijl, want dan klopt de formule niet meer ;)

Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hellingsgraad

Marcel

Bericht door Marcel »

Er zijn voor n-spoor 3 tandradlocs verkrijgbaar,alle drie van Fleischmann cat.nr.7305,7306 en 7307.
Volgens de catalogus hebben deze een maximum stijgingspercentage van 25%.
Dat wil zeggen dat je op 100cm een helling kan maken tot maximaal 25cm hoog.
Beter is het iets minder te hellen bijv, 20cm stijgen op 100cm om eventuele overbelasting te voorkomen,er komt namelijk nog wat achter te hangen.
Hang er dan ook niet meer dan 3 kleine wagons achter.

Plaats reactie