2e hands gekochte loc rijdt niet

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Jan Mauritz

2e hands gekochte loc rijdt niet

Bericht door Jan Mauritz »

Ik heb een 2e hands loc gekocht en heb nog een nieuwe decoder liggen van Esu.

Conform de beschrijving heb ik in de tender de dummy decoder eruit gehaald en de Esu erin gedaan.
Vervolgens heb ik de loc op de baan gezet om zowel de loc als CV het juiste nummer gegeven.
Op de baan brandt zachtjes het licht van de loc en wanneer ik met de multimaus wil gaan rijden gaat het licht sterker branden. Alleen de loc komt geen centimeter vooruit...

Tot nu toe reed ik alleen fleischmann en dit is mijn eerste minitrix loc. Heb ik iets over het hoofd gezien?

Wim Ros

Re: 2e hands gekochte loc rijdt niet

Bericht door Wim Ros »

Decoder eruit 180 graden omkeren en hem er terug in stoppen.

Mvg
Wim.

Onderwerp starter
Jan Mauritz

Omgekeerd heb ik al geprobeerd, maar dan gebeurt er niets. De decoder moet er dus goed in zitten.

Als de trein op het spoor staat gebeurt er niets.
Wil ik rijden dan gaat het licht branden, maar de trein blijft staan. Wel een zacht zoemend geluid.

Overigens heeft de Esu decoder naast de 6 polige stekker ook een blauwe draad. Maar met die draad hoef ik toch niets te doen?

Jos

Bericht door Jos »

Reed de loc analoog wel?

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
Jan Mauritz

Dat kan ik niet testen, want ik rij alleen digitaal.

Saraan

Bericht door Saraan »

Jan, je hebt waarschijnlijk het gevreesde Minitrix-stekker probleem. Die Minitrix stekker deugt voor geen meter. Het is een bron van slechte en helemaal geen contacten. Bij de 2 Minitrix modellen dat ik gehad heb, heb ik de stekker er uiteindelijk uitgeknipt, en de decoder vast gesoldeerd. Dan reden mijn modelletjes plots feilloos.

En die blauwe draad hoef je helemaal niet te gebruiken. Dat is een alternatieve referentiespanning voor de leds en lampjes. Maar normaal gezien heb je die blauwe draad dus niet nodig.

Misschien heeft iemand een andere suggestie, voordat Jan de stekker eruit knipt?

groetjes,
Laatst gewijzigd door Saraan op 23 jan 2010 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

spoor65

Bericht door spoor65 »

Jan,

Hij heeft zoals ik je net ook heb gemeld in de mail, het zowel analoog als digitaal gewoon gedaan,
Analoog is al enige tijd geleden, en heb helaas na het uitbouwen van de decoder hem niet meer kunnen testen, daar mijn enige analoog travo het een tijd terug begeven heeft.

Maar mocht het via de tips hier niet gaan lukken, laat hem ff nakijken en het gaat vast goed komen, daar komen wij wel uit.

Heb je trouwens eventueel nog een andere decoder liggen, waarmee je hem ook nog kunt proberen?
Daarnaast meld je dat je een esu decoder hebt gebruikt, sluiten de pins goed aan, daar dit bij een minitrix loc ook nog wel eens problemen wil geven, zelf had ik er een trix decoder in zitten, waarvan de pins net ff iets dikker zijn dan volgens de normen die andere fabrikanten wel goed naleven.

Een probleem waar velen hier al mee hebben geworsteld, dat de NEM verbinding van minitrix veelal net ff te ruim is, waardoor slechte kontakten ontstaan.

mvg Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Plaats reactie