Hallo,
Ik wil eens proberen om een baanplan te maken zonder wissels, kruisingen en kruiswissels. Alleen maar rechte en gebogen rails dus.
De reden is omdat wissels e.d. minder lekker rijden (vooral Japans materieel op Europese wissels en andersom).
Nu heb ik toch al geen interesse om te gaan rangeren, dus dat komt goed uit. Ik zoek rijden en wegzetsporen. Als ik nu 2 of 3 ovaaltjes in elkaar leg dan heb ik dat. Er kan dan 1 trein rijden en op de andere 2 sporen kan ik dan rommelen. Maar het is nogal lastig om iets leuks te verzinnen.
Op internet heb ik 1 voorbeeld gevonden, maar die was ook niet zo interessant.
Heeft 1 van jullie al eens zoiets geprobeert? En dan bedoel ik niet het standaard ovaaltje.
Alvast bedankt, Hans
baanplan zonder wissels e.d.
-
Onderwerp starter - Berichten: 83
- Lid geworden op: 13 feb 2015 21:30
baanplan zonder wissels e.d.
Met vriendelijke groet, Hans
West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West
analoog op Tomix Fine Track
West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West
analoog op Tomix Fine Track
-
Onderwerp starter - Berichten: 83
- Lid geworden op: 13 feb 2015 21:30
Re: baanplan zonder wissels e.d.
Deze heb ik in elkaar gezet:
Vooraan komt dan een station met 2 lage en 1 hoog perron.
Zoiets dus, maar dan leuker.
Mijn plaat is slechts 120 x 75 cm. Maar beperk je ideeen daar niet op. Ik moet eerst meer ideeen hebben en dan maar eens kijken of het past.
Hans
Vooraan komt dan een station met 2 lage en 1 hoog perron.
Zoiets dus, maar dan leuker.
Mijn plaat is slechts 120 x 75 cm. Maar beperk je ideeen daar niet op. Ik moet eerst meer ideeen hebben en dan maar eens kijken of het past.
Hans
Met vriendelijke groet, Hans
West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West
analoog op Tomix Fine Track
West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West
analoog op Tomix Fine Track
Re: baanplan zonder wissels e.d.
Ten eerste zal ik zeggen dat mijn eigen ervaring is dat japans, europees en amerikaans materiaal prima door wissels gaat, tenminste goed gelegde lange rechte wissels. Korte wissels en gebogen wissels waar je een lange trein achterwaarts doorheen duwt in een tunnel is vragen om problemen. Maar dit is jouw keuze.
Een baanplan zonder wissels zou ik interessant proberen te maken door het door heuvelachtig terrein te laten kronkelen met veel tunnels, bruggen etc. Vooral een speels baanplan maken, zonder sporen die evenwijdig aan de tafelrand lopen en met nadruk op interessante landschappen. Maar opletten dat je geen hele scherpe s-bochten hebt, want die hebben soms de neiging om treinen te laten ontsporen.
Momenteel heb je drie simpele ovalen. Zelfs zonder wissels kan dat interessanter
Een baanplan zonder wissels zou ik interessant proberen te maken door het door heuvelachtig terrein te laten kronkelen met veel tunnels, bruggen etc. Vooral een speels baanplan maken, zonder sporen die evenwijdig aan de tafelrand lopen en met nadruk op interessante landschappen. Maar opletten dat je geen hele scherpe s-bochten hebt, want die hebben soms de neiging om treinen te laten ontsporen.
Momenteel heb je drie simpele ovalen. Zelfs zonder wissels kan dat interessanter
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: baanplan zonder wissels e.d.
Als je toch een station met 2 niveaus overweegt, dan is het misschien leuk om kruisende sporen te maken, in plaats van parallelle sporen.