Ik ben een beginnende minitrixer, alhoewel de spullen wel al meer dan 20 jaar in mijn bezit zijn.
Ik heb de volgende vraag: Als een trein in tegengestelde richting de wissel op rijdt en deze staat in de verkeerde stand, dan zou hij eigenlijk moeten stoppen.
Het doormeten van twee identieke wissels (4963/rechts) gaf een verschil aan. De ene zette het verkeerde deel spanningsloos en de andere deed dat niet.
Nadere bestudering leerde me dat de niet spanningsloze variant 2 minuscule veertjes had tussen de rails en de andere niet. Nu komt de vraag:
Zijn die veertjes uitsluitend bedoeld voor het doorgeven van de spanning of hebben deze nog een andere functie?
wisselschakelmogelijkheden
-
Onderwerp starter - Berichten: 1
- Lid geworden op: 25 jan 2010 17:32
Re: wisselschakelmogelijkheden
bij mijn weten zijn die veertjes uitsluitend bedoeld voor het door geven van de spaning.
mvg vincent
mvg vincent
vincent
www.elfd.nl
www.elfd.nl
Re: wisselschakelmogelijkheden
Hoi.
Niet geheel correct, althans, in de zin, dat minitrix zijn wissels heeft voorzien van het stopfunctie systeem.
Eenvoudig uitgelegt eigenlijk, de wissel die dus de 2 kleine veertjes heeft (lijken op nietjes), geeft dus gewoon de spanning door en de trein rijd verder ongeacht hoe de wissel staat.
haal je nu echter deze veertjes weg dan zal de wissel als stopwissel gaan werken, zodra dan dus de wissel in een bepaalde rij-richting staat, zal alleen daar ook stroom op staan, en de andere aansluiting zal stroomloos zijn.
Wel met dien verstande, dat er dan geen stroom van de andere kant kan komen, dus een isolatie lasje zal nodig zijn om dat stuk spoor vlak voor de wissel daadwerkelijk stroomloos te maken, of bij een inhaalspoor zullen beide wissels zonder veertjes moeten zijn, en ook beide dusdanig staan dat het tussenliggende deel daadwerkelijk stroomloos is.
Dit systeem laat trouwens wel de trein erg plots stilstaan, uitloop van locs is er dus niet anders dan door zijn vliegwiel indien hij die heeft.
Mvg
Freddy
Niet geheel correct, althans, in de zin, dat minitrix zijn wissels heeft voorzien van het stopfunctie systeem.
Eenvoudig uitgelegt eigenlijk, de wissel die dus de 2 kleine veertjes heeft (lijken op nietjes), geeft dus gewoon de spanning door en de trein rijd verder ongeacht hoe de wissel staat.
haal je nu echter deze veertjes weg dan zal de wissel als stopwissel gaan werken, zodra dan dus de wissel in een bepaalde rij-richting staat, zal alleen daar ook stroom op staan, en de andere aansluiting zal stroomloos zijn.
Wel met dien verstande, dat er dan geen stroom van de andere kant kan komen, dus een isolatie lasje zal nodig zijn om dat stuk spoor vlak voor de wissel daadwerkelijk stroomloos te maken, of bij een inhaalspoor zullen beide wissels zonder veertjes moeten zijn, en ook beide dusdanig staan dat het tussenliggende deel daadwerkelijk stroomloos is.
Dit systeem laat trouwens wel de trein erg plots stilstaan, uitloop van locs is er dus niet anders dan door zijn vliegwiel indien hij die heeft.
Mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2