wisselschakelmogelijkheden

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
fredraket51
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2010 17:32

wisselschakelmogelijkheden

Bericht door fredraket51 »

Ik ben een beginnende minitrixer, alhoewel de spullen wel al meer dan 20 jaar in mijn bezit zijn.
Ik heb de volgende vraag: Als een trein in tegengestelde richting de wissel op rijdt en deze staat in de verkeerde stand, dan zou hij eigenlijk moeten stoppen.
Het doormeten van twee identieke wissels (4963/rechts) gaf een verschil aan. De ene zette het verkeerde deel spanningsloos en de andere deed dat niet.
Nadere bestudering leerde me dat de niet spanningsloze variant 2 minuscule veertjes had tussen de rails en de andere niet. Nu komt de vraag:
Zijn die veertjes uitsluitend bedoeld voor het doorgeven van de spanning of hebben deze nog een andere functie?



Vincent
Berichten: 311
Lid geworden op: 24 nov 2009 20:21
Locatie: etten leur

Re: wisselschakelmogelijkheden

Bericht door Vincent »

bij mijn weten zijn die veertjes uitsluitend bedoeld voor het door geven van de spaning.


mvg vincent


vincent
www.elfd.nl
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2305
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: wisselschakelmogelijkheden

Bericht door martinb »

correct


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4587
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: wisselschakelmogelijkheden

Bericht door spoor65 »

Hoi.

Niet geheel correct, althans, in de zin, dat minitrix zijn wissels heeft voorzien van het stopfunctie systeem.

Eenvoudig uitgelegt eigenlijk, de wissel die dus de 2 kleine veertjes heeft (lijken op nietjes), geeft dus gewoon de spanning door en de trein rijd verder ongeacht hoe de wissel staat.

haal je nu echter deze veertjes weg dan zal de wissel als stopwissel gaan werken, zodra dan dus de wissel in een bepaalde rij-richting staat, zal alleen daar ook stroom op staan, en de andere aansluiting zal stroomloos zijn.

Wel met dien verstande, dat er dan geen stroom van de andere kant kan komen, dus een isolatie lasje zal nodig zijn om dat stuk spoor vlak voor de wissel daadwerkelijk stroomloos te maken, of bij een inhaalspoor zullen beide wissels zonder veertjes moeten zijn, en ook beide dusdanig staan dat het tussenliggende deel daadwerkelijk stroomloos is.

Dit systeem laat trouwens wel de trein erg plots stilstaan, uitloop van locs is er dus niet anders dan door zijn vliegwiel indien hij die heeft.

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Plaats reactie