Ik liep al een lange tijd rond met de wens een stoomloc te hebben met geluid. Maar helaas ligt dat ver boven mijn budget Voor een gemiddelde soundloc mag je al gauw meer dan 300 euro neerleggen. Zelfbouw is een uitdaging en aangezien ik daar van hou werd dat de volgende klus. Maar welke loc? Dat was snel besloten: De BR 23, een erg mooie stomer waar ik fan van ben.
Op Rail wist ik een gaaf tweedehands exemplaar te scoren voor 60,- en heb ik meteen de sounddecoder besteld. Na veel vergelijk van diverse sounddecoders kwam de ESU Loksound micro v4.0 als beste uit de bus. Voor 95,- best prijzig maar dan heb je ook wat. Bij de ESU word een luidspreker meegeleverd maar uiteraard is die voor N-spoor veels te groot. ESU heeft een groot assortiment aan luidsprekers en mijn keuze was gevallen op de 50326 met een afmeting van 14mm x 12mm
Omdat ik alleen geluid maar niks vind heb ik ook besloten de loc uit te rusten met drijfwerkverlichting. Een derde item is de buffercondensator, iets wat Kuehn en Tran standaard gedekt hebben heeft ESU dat niet, en geloof me de buffercondensator bleek essentieel te zijn.....
Omdat ik zo'n ombouw nog niet eerder had gedaan, vond ik het best spannend, achteraf werd deze ombouw een enorm leermoment voor me
Na ontvangst van de decoder heb ik de onderdelen uiteraard gepast. De decoder heb ik weggewerkt in de ketel. Hiervoor heb ik het gewicht moeten halveren zodat de decoder in de ketel geschoven kan worden. Een best apparaat voor N-spoor begrippen. De luidspreker moet een plekje krijgen in de cabine samen met de condensator. Gelukkig paste alles redelijk, voor de luidspreker heb ik een stukje van het achterste frame weg moeten slijpen want hij steekt wel 0,2mm onderuit de cabine
De eerste stap werd het reinigen van de loc. Ik heb alle onderdelen gedemonteerd en in een ultrasoon bad gereinigd.
Ondertussen kon ik de soundfiles in de decoder laden voor een eerste test. Hiervoor heeft ESU een database met reallife soundfiles beschikbaar, opgenomen van een echte BR23 en digitaal remasterd voor de loksound v4
Zie hier een filmpje van de eerste test: klikkerdeklik en kijk maar, zet wel je geluid aan
Na de eerste testen heb ik bij een vriend van de VSM de posities opgevraagd van de originele drijfwerkverlichting. Met die gegevens kon ik 4 leds 0603 warmwit plaatsen in het frame. Mijn grote les hieruit was: zet de leds in serie, de ESU kan het vermogen niet aan van 2 leds paralell in tegen stelling tot de Kuehn
Ik heb het verhaal ds opnieuw moeten maken.... anyhoer, het is gelukt hoor:
de gele puntjes zijn de leds
Hier branden ze nog heel fel, maar na het inregelen van de decoder zijn ze maximaal gedimd.
Na het frame weer gedemonteerdte hebben was het de tijd voor de electronica. Als eerste heb ik het gewicht in de ketel gehalveerd om plaats te bieden aan de vrij forse decoder. Hij past dan ook echt net in de ketel. De luidspreker paste ook mooi in de huif, al heb ik wel een stukje van de stalen frame af moeten slijpen.
Daarna de decoder voorzien van een buffercondensator van 0,1F. Omdat deze op de decoder word aangesloten heeft deze in de plus een diode gekregen tegen de richting in en daar paralell over een 100W weerstand. Zo ziet de electronica het niet als een sluiting maar laad hij zich gewoon langzaam op. De diode en condensator zijn zwart geschilder zodat ze niet opvallen.
Duidelijk is de luidspreker en decoder te zien
De lamp voor heb ik bevestigd met een stukje ducktape. Deze word aangetrokken als de ketel geplaatst word. Zodoende maakt hij altijd een goed contact met de massa. Na alle zichtbare draadjes en componenten een kleur te hebben gegeven kon de kap gesloten worden
Daarna was de tender aan de beurt, een simpele klus met twee simpele aanpassingen:
1. een gaatje voor de draden in de tender
2. Het lampje achter maakt slecht massa contact. Deze is vervangen door een LED.
Toen begon het echte werk, iets wat me veel tijd heeft gekost en met regelmaat de handen in het haar heeft gegeven. Het inregelen van de ESU. Wat doorgaans goed zou moeten functioneren was nu een hele opgave. Want de loc haperde enorm, wel minder als zonder de condensator. Ook dat heb ik gecontroleerd.
Maar na heel lang zoeken, opnieuw resetten, weer wat proberen, wielen polijsten, enzovoort alles wat maar enigzins slecht contact kan veroorzaken aangepakt, kwam ik erachter dat je in de ESU moet aangeven wat de ontladingstijd van de condensator is Na dat ik deze cv had bijgesteld kon het feest dan eindelijk beginnen:
https://youtu.be/tYjCQynu-Ys
Na dit filmpje heb ik de instellingen van de decoder nog verder verbeterd en nu tuft er op mijn demobaan een mooie BR23 rond met geluid. En wat hebben we geleerd: NOOIT OPGEVEN!!!!
Wie de loc in levende lijven wil zien rijden: Hij zal er bij zijn op de ombouwservice in Houten van 9mm-shop!!!!!
Groetjes Martin
Ombouwverslag: Fleischmann BR23 met sound
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Ombouwverslag: Fleischmann BR23 met sound
Laatst gewijzigd door martindomburg op 15 mar 2015 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ombouwverslag: Fleischmann BR23 met sound
Eerste link en tweede link lijken hetzelfde filmpje...
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Ombouwverslag: Fleischmann BR23 met sound
Hoi Martin,
Dat heb je mooi gedaan
Denk dat je een unieke lok heb nu, zeker met de drijfwerkverlichting, super gedaan / verzonnen!
Die droom heb ik ook nog op mijn lijstje staan, maar komt vanzelf... (ooit...)
Zie alleen op tegen die hel van geluiden koppelen aan de bewegingen van de lok
Mis eigenlijk nog een rookgenerator
Wat is je motivatie voor een ESU decoder te gebruiken?
Ik zat namelijk te loeren naar een Tran SL76, lijkt mij kleiner en makkelijker in te bouwen?
Ik hoor graag van je
Mvg,
Ad
Dat heb je mooi gedaan
Denk dat je een unieke lok heb nu, zeker met de drijfwerkverlichting, super gedaan / verzonnen!
Die droom heb ik ook nog op mijn lijstje staan, maar komt vanzelf... (ooit...)
Zie alleen op tegen die hel van geluiden koppelen aan de bewegingen van de lok
Mis eigenlijk nog een rookgenerator
Wat is je motivatie voor een ESU decoder te gebruiken?
Ik zat namelijk te loeren naar een Tran SL76, lijkt mij kleiner en makkelijker in te bouwen?
Ik hoor graag van je
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Ombouwverslag: Fleischmann BR23 met sound
De Tran heeft een uitgangsvermogen van 1W terwijl de ESU de enigste is met 2W uitgangsvermogen en een 8-kanaals geluid. Dat houd weer in dat er 8 geluiden tegelijk afgespeeld kunnen worden
Het laden van de geluiden is easy, je hebt wel de lokprogrammer nodig. Maar daar kan ik wel in voorzien voor je. Op de site van ESU vind je een keur aan kant-en-klare sound projecten voor veel locomotieven.
Groetjes
Het laden van de geluiden is easy, je hebt wel de lokprogrammer nodig. Maar daar kan ik wel in voorzien voor je. Op de site van ESU vind je een keur aan kant-en-klare sound projecten voor veel locomotieven.
Groetjes