Hallo, ik heb een vraag.
De vorige keer heb ik mijn Tomix railreiniger geprobeerd te digitaliseren. Dit is mislukt, wat dus een decorder kostte.
Nu heb ik via N-spoorstore een printplaatje en een bijpassende decoder aangeschaft.
Volgens mij kan ik de printplaat zo omzetten en daarna de decoder in de printplaat stoppen.
Daarna moet ik volgens mij de trein op een programmeerspoor plaatsen en daarna mbv mijn Mobile Station de decoder opzoeken.
Daarna wordt het voor mij abacadabra.
Is er iemand die mij hierbij verder kan helpen met het programmeren van de trein, zodat het mij niet weer een decoder kost.
Bij voorbaat dank en voor een ieder een goed uiteinde en een goed begin van het nieuwe jaar.
Albert Dotinga.
Tomix digitaliseren
Re: Tomix digitaliseren
Heel simpel, Als je de decoder in het nieuwe printplaatje hebt zitten.
Op programmeerspoor zetten. Daarna met je digi-station CV1 op een gewenst nummer instellen. Verder niets.
Ik heb mijn Tomix CV1 op 99 ingesteld, en de loc, die standaard rondrijdt met de Tomix en de rest van de poetstrein, CV1 op 98. Maar dat hangt natuurlijk af van persoonlijke voorkeur.
Op programmeerspoor zetten. Daarna met je digi-station CV1 op een gewenst nummer instellen. Verder niets.
Ik heb mijn Tomix CV1 op 99 ingesteld, en de loc, die standaard rondrijdt met de Tomix en de rest van de poetstrein, CV1 op 98. Maar dat hangt natuurlijk af van persoonlijke voorkeur.
Met vriendelijke groet,
Jelle.
Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Jelle.
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
-
- Contacteer:
Jelle,
Ik zie dat jij verder dan het adres niets hebt aangepast, in het blaadje bij de printplaat van hans staat dat je CV waarde 5 op 170 moet zetten bij Keuhn en Tran decoders. Dit is 2/3 van de maximaal stroom capaciteit om de motor te beschermen vermoed ik zo.
Ik heb dat nu wel gedaan en bij mijn loc instellingen in mn Z21 app opgegeven dat 100 km de max is zo kan ik heel precies mijn snelheid regelen met de rijregelaar.
Nu ben ik echter wel wat aan het prutsen met de F funties.
de enige die nu iets doet is de F4 functie die schakelt van laag vermogen naar hoogvermogen. (oude schakelaar stand CL-power) Dus zolang ik F4 aan heb staan is het laag vermogen(gewone on functie van analoog) zodra ik F4 uitzet hoog vermogen.
Wat ik eigenlijk zoek is een aan/uit functie zodat je toerental vast kan laten staan of zo.
Ik heb ook wel even de ruimte van de decoder voorzien van zwarte isolatie tape om kortsluitingen uit te sluiten.
Edit: vraag mbt contactpunten dakschakelaar verwijderd vond op ons forum nog een draadje waar het antwoord al stond dat het busje met de 2 contactstrips er niet ingaat bij digitaal gebruik.
Ik zie dat jij verder dan het adres niets hebt aangepast, in het blaadje bij de printplaat van hans staat dat je CV waarde 5 op 170 moet zetten bij Keuhn en Tran decoders. Dit is 2/3 van de maximaal stroom capaciteit om de motor te beschermen vermoed ik zo.
Ik heb dat nu wel gedaan en bij mijn loc instellingen in mn Z21 app opgegeven dat 100 km de max is zo kan ik heel precies mijn snelheid regelen met de rijregelaar.
Nu ben ik echter wel wat aan het prutsen met de F funties.
de enige die nu iets doet is de F4 functie die schakelt van laag vermogen naar hoogvermogen. (oude schakelaar stand CL-power) Dus zolang ik F4 aan heb staan is het laag vermogen(gewone on functie van analoog) zodra ik F4 uitzet hoog vermogen.
Wat ik eigenlijk zoek is een aan/uit functie zodat je toerental vast kan laten staan of zo.
Ik heb ook wel even de ruimte van de decoder voorzien van zwarte isolatie tape om kortsluitingen uit te sluiten.
Edit: vraag mbt contactpunten dakschakelaar verwijderd vond op ons forum nog een draadje waar het antwoord al stond dat het busje met de 2 contactstrips er niet ingaat bij digitaal gebruik.
Groet marc,
Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas
Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!
https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Mijn Test Baan
Spoorbaan Janbaas
Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
@ Marcvane86 Ik heb dus alleen CV1 aangepast.
De Tomix rijdt eigenlijk alleen via Koploper, waar hij nu staat als stuurstand. Hier heb ik (in Koploper) het een en ander aangepast zodat het motortje nooit full-power draait. Ook als de trekkende loc stil staat, stopt automatisch de stofzuiger zodat die niet zinloos door blijft draaien. En ik ben heel tevreden hoe het nu is.
Het enigste wat ik straks nog een keer wil doen, is een 'knipper led' er op bouwen die met de decoder aangestuurd kan worden. Lijkt me wel een leuk gezicht dat als de poetstrein over de baan gaat er dan een 'zwaailicht' zichtbaar is als soort van optische waarschuwing voor alle dove Preisertjes.
De Tomix rijdt eigenlijk alleen via Koploper, waar hij nu staat als stuurstand. Hier heb ik (in Koploper) het een en ander aangepast zodat het motortje nooit full-power draait. Ook als de trekkende loc stil staat, stopt automatisch de stofzuiger zodat die niet zinloos door blijft draaien. En ik ben heel tevreden hoe het nu is.
Het enigste wat ik straks nog een keer wil doen, is een 'knipper led' er op bouwen die met de decoder aangestuurd kan worden. Lijkt me wel een leuk gezicht dat als de poetstrein over de baan gaat er dan een 'zwaailicht' zichtbaar is als soort van optische waarschuwing voor alle dove Preisertjes.
Met vriendelijke groet,
Jelle.
Binnenkort meer...
Jelle.
Binnenkort meer...
-
- Contacteer:
Jelle bedankt voor jouw antwoord. Straks ga ik het ook met koploper regelen.
Zodra ik daarop kom neem ik wel even contact met je op hoe dat met stuurstand ed werkt.
Groetjes
Zodra ik daarop kom neem ik wel even contact met je op hoe dat met stuurstand ed werkt.
Groetjes
Groet marc,
Mijn Test Baan
Spoorbaan Janbaas
Mijn Test Baan
Spoorbaan Janbaas
Ik heb de een na laatste Tomix gedigitaliseerd van Hans
je kan in Koploper gewoon de stappen instellingen gebruiken voor de snelheid of de zuigkracht mee te controleren
ik heb de decoder op stap 20 of 24 staan zodat de Tomix niet altijd vol power werkt
en soms kan je hem een keer op full power laten rond gaan
en heb hem ook zo ingesteld dat als de trein stil staat de tomix ook uit gaat
ik ben heel erg in mijn sas met die Tomix zuigt perfect
alleen slijpen en poetsen gaat niet erg fijn
maar dat komt waarschijnlijk dat ik ergens een stukje baan niet gelijk heb liggen
want met slijpen sloeg hij van de baan af en steeds op de zelfde plek
en 1 slijp schijfje helaas kapot nu
maar verder een perfecte stofzuiger
Vr. Gr. Fred
je kan in Koploper gewoon de stappen instellingen gebruiken voor de snelheid of de zuigkracht mee te controleren
ik heb de decoder op stap 20 of 24 staan zodat de Tomix niet altijd vol power werkt
en soms kan je hem een keer op full power laten rond gaan
en heb hem ook zo ingesteld dat als de trein stil staat de tomix ook uit gaat
ik ben heel erg in mijn sas met die Tomix zuigt perfect
alleen slijpen en poetsen gaat niet erg fijn
maar dat komt waarschijnlijk dat ik ergens een stukje baan niet gelijk heb liggen
want met slijpen sloeg hij van de baan af en steeds op de zelfde plek
en 1 slijp schijfje helaas kapot nu
maar verder een perfecte stofzuiger
Vr. Gr. Fred