Viessmann armsein... 4400A
Viessmann armsein... 4400A
Vanavond bij Conrad een Viesmann 4400A zelfbouw hoofd sein besteld. 'T wordt een experimentje Voor de aandrijving had ik een RC servo bedacht… ik heb nog een aantal hele kleine servo’s liggen van mijn helicopters… ooit een besteld voor een prikkie in China.
Bij de Conrad bestelling ook nog wat losse onderdeeltjes besteld om iets van aansturing voor de servo te fabrieken… dit moet niet echt een probleem zijn.. ben nog van de generatie die nog van prutsen met mechanica en elektronica houdt.
Ik zal dit draadje dan ook zeker aanvullen met foto’s over de voortgang…
Frans
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/2103 ... 0&ref=list
Bij de Conrad bestelling ook nog wat losse onderdeeltjes besteld om iets van aansturing voor de servo te fabrieken… dit moet niet echt een probleem zijn.. ben nog van de generatie die nog van prutsen met mechanica en elektronica houdt.
Ik zal dit draadje dan ook zeker aanvullen met foto’s over de voortgang…
Frans
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/2103 ... 0&ref=list
Re: Viessmann armsein... 4400A
Hoi Frans, ik ben benieuwd naar het resultaat.
groet,
Harco
Mijn baanplan: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =20&t=2570
Mijn baanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2737
Harco
Mijn baanplan: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =20&t=2570
Mijn baanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2737
Mijn vrouwtje ging een nieuwe telefoon bestellen bij bovengenoemde webshop en vroeg of ik nog iets nodig had, heb gelijk maar vier van die armseintje mee besteld.
Bedankt voor de tip!
Bedankt voor de tip!
Tja... ik probeer er eerst eens 1 echter als antourage zijn het ook mooie paaltjes... Ik lees wel dat het geen makkelijke jongens zijn om te bouwen... veel gepriegel... maar daar doe je moeders misschien ook wel een plezier mee...Trammetje schreef:Mijn vrouwtje ging een nieuwe telefoon bestellen bij bovengenoemde webshop en vroeg of ik nog iets nodig had, heb gelijk maar vier van die armseintje mee besteld.
Bedankt voor de tip!
Al wel bericht gehad dat de zending is verstuurd... maar vandaag nog niets in de brievenbus gekregen...
Ben benieuwd wat jij er van gaat vinden en dan doel ik op de assemblage...
Frans
Frans, priegel werk vind ik wel leuk en mijn nieuwe bril is ook onderwegpa5ca schreef:Tja... ik probeer er eerst eens 1 echter als antourage zijn het ook mooie paaltjes... Ik lees wel dat het geen makkelijke jongens zijn om te bouwen... veel gepriegel... maar daar doe je moeders misschien ook wel een plezier mee...Trammetje schreef:Mijn vrouwtje ging een nieuwe telefoon bestellen bij bovengenoemde webshop en vroeg of ik nog iets nodig had, heb gelijk maar vier van die armseintje mee besteld.
Bedankt voor de tip!
Al wel bericht gehad dat de zending is verstuurd... maar vandaag nog niets in de brievenbus gekregen...
Ben benieuwd wat jij er van gaat vinden en dan doel ik op de assemblage...
Frans
De seintjes worden bij mij eerst statisch ingezet, misschien dat ik ze later met een servo werkend wil maken
Ik heb er zelf ook wat in elkaar geprutst en valt zeker niet tegen. Portie geduld, koffie en de radio aan. Besparing per mast ongeveer 25euro. Heb nog wat tips op: http://www.nproject.org/nl/modelspoor-s ... akket.html gezet, wellicht heb je er wat aan.
Hoi martin... ja door die link was ik getriggert.... zo zie je maar weer... handig dat internet...martinb schreef:Ik heb er zelf ook wat in elkaar geprutst en valt zeker niet tegen. Portie geduld, koffie en de radio aan. Besparing per mast ongeveer 25euro. Heb nog wat tips op: http://www.nproject.org/nl/modelspoor-s ... akket.html gezet, wellicht heb je er wat aan.
Frans..
Vandaag de Conrad bestelling ontvangen... het gepruts kan gaan beginnen...
Hoezo klein... daar waar de punt van de speld is zie je de LED..
En dat het het gepruts gaat worden weet ik nu al.. hoe zo klein..
Gaat lukken.. met geduld en een goede loep..
Bouw verslag volgt ...
Frans
Hoezo klein... daar waar de punt van de speld is zie je de LED..
En dat het het gepruts gaat worden weet ik nu al.. hoe zo klein..
Gaat lukken.. met geduld en een goede loep..
Bouw verslag volgt ...
Frans
Tip als je die SMD led moet solderen: plak hem op de kop op dubbelzijdig plakband. Dan kun je hem zo solderen.
Martin tnx voor de tip.. die oplossing had ik ook al in de koker zitten... moet op mijn werk zeer regelmatig SMD soldeerwerk doen.. Maar de tip is zeker handig voor die gene die ook ambities hebben om de 4400A te gaan bouwen.martinb schreef:Tip als je die SMD led moet solderen: plak hem op de kop op dubbelzijdig plakband. Dan kun je hem zo solderen.
Frans...
Ik kwam gisteren thuis van een personeelsuitje en toen lagen er 4 van deze pakketjes op de kast. Ik wacht meer even tot de drank wat weg is, is toch wel erg klein allemaal
Heb inmiddels 1 mastje gemaakt, is best te doen als je er maar even de rust voor neemt.
Hoever staat zo'n sein eigenlijk van het spoor af?
Hey Sander .. foto'sssssssssssssssssss van je bouw werk...Trammetje schreef:Heb inmiddels 1 mastje gemaakt, is best te doen als je er maar even de rust voor neemt.
!!! Ik schat een meter in het echt... zie foto..
In N schat ik +/- 8mm van de biels... gemeten.
Grt,
Frans...
-
- Moderator
Voor wat betreft mast-plaatsing, bedenk dat de bogen in N-spoor niet echt 100% voorbeeld radii zijn. Hierdoor is meestal wat extra ruimte nodig tov het spoor. Alleen op rechte stukken zou ik de masten op een ruime halve cm van het spoor plaatsen (das een meter).
Overigens de 4400A is een zogenaamde Gittermaste, deze staan vanwege hun breedte niet tussen strak tegen elkaar liggende sporen, dan is de keuze voor de zogenaamde schmallmaste beter. Gittermaste vindt je weer tussen sporen bij meer ruimte (denk bijvoorbeeld door een looppad of een perron dat er tussen ligt). Ook deze schmallmaste seinen heeft conrad in het verleden als bouwpakket gehad. Vast nog wel te krijgen.
Robert
Overigens de 4400A is een zogenaamde Gittermaste, deze staan vanwege hun breedte niet tussen strak tegen elkaar liggende sporen, dan is de keuze voor de zogenaamde schmallmaste beter. Gittermaste vindt je weer tussen sporen bij meer ruimte (denk bijvoorbeeld door een looppad of een perron dat er tussen ligt). Ook deze schmallmaste seinen heeft conrad in het verleden als bouwpakket gehad. Vast nog wel te krijgen.
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Hallo Robert,Robert_N-Nm schreef:Voor wat betreft mast-plaatsing, bedenk dat de bogen in N-spoor niet echt 100% voorbeeld radii zijn. Hierdoor is meestal wat extra ruimte nodig tov het spoor. Alleen op rechte stukken zou ik de masten op een ruime halve cm van het spoor plaatsen (das een meter).
Robert
Bedankt voor je input... ik ga eens googlen op smallmaste...Altijd weer handig een forum... ga nu eerst de 4400A mast bouwen en kijken of ik hem met mijn RC servo mooi krijg aangestuurd.. de elektronica heb ik nu ook in huis.
Foto's volgen nog.
Frans
De eerste pogingen om lowcost een RC servo aan te sturen zijn geslaagd... voor 6 Euro incl servo...
Video http://www.pa5ca.com/nspoor/armsein/servo_poging1.avi
Groeten,
Frans...
PS.
Het mastje nog niet gebouwd... moet nog lijm scoren..
Video http://www.pa5ca.com/nspoor/armsein/servo_poging1.avi
Groeten,
Frans...
PS.
Het mastje nog niet gebouwd... moet nog lijm scoren..
Goed dat de servo in beweging komt, de uitslag lijkt mij nog erg groot. Kan die nog aangepast worden?
Woord het in elkaar zetten van de seinpaal heb ik geen lijm nodig gehad, alles klikt goed stevig vast.
Woord het in elkaar zetten van de seinpaal heb ik geen lijm nodig gehad, alles klikt goed stevig vast.
SanderTrammetje schreef:Goed dat de servo in beweging komt, de uitslag lijkt mij nog erg groot. Kan die nog aangepast worden?
Ahhhhhhhhhhhhhhh RTFM zal de handleiding nu maar eens gaan lezen.. En ja de servo kan in elke uitslag ingesteld worden.. kwestie van de juiste weerstanden kiezen.. Met een potmeter instellen en dan daarna de waarde van de potmeter opmeten en deze vervangen door een vaste weerstand. We blijven zuinig... potmeter kost al snel 0,60 Euro een weerstand 0,10 Euro...! er zal toch iets van een veertje in het mechaniek moeten.. die stomme servo's kunnen bijna 1Kg trekken...
Ben ook nog aan het klooien geweest met een PWM module (Puls with modulation) om de Loc's aan te sturen... heb een aantal ontwerpen geprobeerd.. ben er nog niet helemaal uit. Ik zie wel dat ik er nog iets moet bij freubelen omdat als de regelaar dicht staat er toch nog spanning (pulzen) op de rails staan... Alle schema's spreken dan ook van 5....tot..95% .. In mijn ontwerp maakt ik gebruik van een potmeter met schakelaar.. deze onderbreekt de railspanning in de 0 stand, maar ik wil eigenlijk zeker weten dat de loc geen spanning meer hebben als de regelaar op 0 staat. Inmiddels heb ik al wel wat gevonden maar moet dit even bestuderen.
Verder is het zo dat er veel, heel veel te winnen valt door met de frequentie te rommelen.. is wel leuk om te zien. Da's dan weer het gemak van een prikbodje... en een ovaaltje leggen... zie je ook gelijk wat het effect is...!
Laatst gewijzigd door pa5ca op 04 jun 2012 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Het was zondag 3 juni bagger weer dus maar eens begonnen met mijn Viessmann paaltje. En hij is klaar...
Al met al wel een gepriegel.. en ik heb nog wel een paar tips voor de montage...
Draden aan de LED solderen:
- Gebruik wat extra vloeimiddel (Geen purine of S39!!) er is prima flux voor electronica in de handel... ook prima te gebruiken als je draden aan rail wilt gaan solderen.
- Soldeer de draden aan de achterkant van de LED en niet aan de zijkant!.
- De weerstand die standaard in de verpakking zit is veel te klein in waarde!! (820 Ohm) ik heb nu een weerstand van 82K Ohm in serie.. dat is prima als je 12...15V gebruikt.
Als je 15V gebruikt met de standaard weerstand dan is je LED geen lang leven gegund!.
- Het solderen gaat het makkelijkst, als je de LED met de voorkant in de veergroef legt van een wasknijper en vervolgens de LED en wasknijper even vastplakt met een stukje tape. vervolgens het zichtbare eilandje met vloeimiddel bewerkt. Draad strippen en goed vertinnen vervolgens deze draad aan het eilandje solderen. Gebruik zo min mogelijk tin!
Doe dit voor beide eilandjes.
- Op deze wijze past de LED het best in de behuizing.
- Test de LED eerst voordat je de behuizing sluit, test de LED nogmaals nadat de je behuizing hebt gesloten en in de mast hebt geklikt!
Montage van de gekleurde lensjes...:
- Nadat bij mij de lenzen tot twee keer toe waren weggesprongen... gelukkig alle onderdelen weer gevonden heb ik besloten om een kunststof bakje te gebruiken. Dat was de gouden greep, onderdelen konden nu niet makkelijk meer van de tafel wegspringen!
Voor het aandrukken van de lensjes heb ik een lucifer gebruikt. Ik heb de achterkant van de lenzen nog wel met plastic lijm bewerkt.
Lijm, ik heb voor een paar onderdeeltjes iets lijm gebruikt, maar dat was minimaal. In en op de draaiende onderdelen heb ik GEEN lijm gebruikt!!
Verder heb besloten om alle relevante onderdelen mat zwart te verven wat het aanzien van de mast en onderdelen bijzonder verbeterde.
Van het geheel en montage heb ik foto's .. zal deze later publiceren.
De mast is zeker een aanrader voor nog geen 10Euro een mooie mast die netjes is afgewerkt. Alle onderdelen passen verbazingwekkend goed. als ik een cijfer mag geven voor prijs kwaliteit dan krijgt Viessmann voor deze mast een 8.
Echter de montage is niet heeeeeel simpel en vergt een ruime maten van geduld en doorzettingsvermogen. Een goede loepbril is een must. Met een mast ben ik zeker 2 uur bezig geweest... maar wel op mijn dooie gemak gewerkt .. op tijd mijn pauzes genomen. Daarbij zit ik nog met een forse handicap Ik heb door een ongevalletje maar voor 50% beschikking over mijn rechter hand... zit nog in een revalidatie proces. Onder normale omstandigheden zou ik de mast in +/- 3/4 tot een 1 kunnen bouwen. De meeste tijd gaat in de voorbereidingen en verven zitten.. Ga ik meer masten bestellen het antwoord is JA al was het maar als statisch object..
Rest nu nog de aansturing met de servo.
De foto's:
De ruwe mast met lamphouder, en mat zwart geverfd.
De lensjes monteren is een uitdaging, uiteindelijk was dit voor mij de beste oplossing. Gewoon in een bakje, als er nu een weg sprong bleef ze in het bakje.
Het advies is om een bakje met een harde niet verende ondergrond te gebruiken, voor de montage heb ik een lucifer gebruikt. LET wel.. de lenzen hebben een voor en achterkant!!!... de volgende serie probeer ik toch de lens vanaf de lantaarnzijde te monteren. Weet niet of dat gaat lukken??
Hier de lenshouder maar dan matzwart.. een beetje gepriegel maar ziet er een stuk beter uit.
Het gesoldeerde LEDje, ik heb speciaal soldeerflux gebruikt, zit in een soort van viltstift. De led heb ik met een stukje tape op een wasknijper geplakt, de voorzijde past uitstekend in de veer groef, daardoor blijft ze mooi gefixeerd liggen en is ze prima vast te plakken met tape. De wasknijper met tape aan de tafel geplakt!
Na het solderen eerst de LED testen, ik heb dat met een regelbare voeding gedaan... wel eerst een serie weerstand opnemen... uiteindelijk kwam ik aan 82KOhm om mooi licht te hebben bij 15V DC.
Detail opname na montage van het mechaniek... pas op dit is priegel werk en de onderdelen zijn erg kwetsbaar!
Detail opname na montage van de voorkant... net echt...
De mast testen... zie het groene licht.. de montage van de arm en het mechaniek is een geduld zaak.. druk de onderdelen niet gelijk vast, de arm en lenzenstelsel behoeven mogelijk nog wat justering.
De zelfde opstelling maar nu in de rood stand. De roodwitte balk zit verkeerd.. deze heb ik later op de juiste plek gemonteerd.
Dit is de mast zoals ze nu is.. kant en klaar en mat zwart, ziet er strak uit al zeg ik het zelf.
Frans...
Al met al wel een gepriegel.. en ik heb nog wel een paar tips voor de montage...
Draden aan de LED solderen:
- Gebruik wat extra vloeimiddel (Geen purine of S39!!) er is prima flux voor electronica in de handel... ook prima te gebruiken als je draden aan rail wilt gaan solderen.
- Soldeer de draden aan de achterkant van de LED en niet aan de zijkant!.
- De weerstand die standaard in de verpakking zit is veel te klein in waarde!! (820 Ohm) ik heb nu een weerstand van 82K Ohm in serie.. dat is prima als je 12...15V gebruikt.
Als je 15V gebruikt met de standaard weerstand dan is je LED geen lang leven gegund!.
- Het solderen gaat het makkelijkst, als je de LED met de voorkant in de veergroef legt van een wasknijper en vervolgens de LED en wasknijper even vastplakt met een stukje tape. vervolgens het zichtbare eilandje met vloeimiddel bewerkt. Draad strippen en goed vertinnen vervolgens deze draad aan het eilandje solderen. Gebruik zo min mogelijk tin!
Doe dit voor beide eilandjes.
- Op deze wijze past de LED het best in de behuizing.
- Test de LED eerst voordat je de behuizing sluit, test de LED nogmaals nadat de je behuizing hebt gesloten en in de mast hebt geklikt!
Montage van de gekleurde lensjes...:
- Nadat bij mij de lenzen tot twee keer toe waren weggesprongen... gelukkig alle onderdelen weer gevonden heb ik besloten om een kunststof bakje te gebruiken. Dat was de gouden greep, onderdelen konden nu niet makkelijk meer van de tafel wegspringen!
Voor het aandrukken van de lensjes heb ik een lucifer gebruikt. Ik heb de achterkant van de lenzen nog wel met plastic lijm bewerkt.
Lijm, ik heb voor een paar onderdeeltjes iets lijm gebruikt, maar dat was minimaal. In en op de draaiende onderdelen heb ik GEEN lijm gebruikt!!
Verder heb besloten om alle relevante onderdelen mat zwart te verven wat het aanzien van de mast en onderdelen bijzonder verbeterde.
Van het geheel en montage heb ik foto's .. zal deze later publiceren.
De mast is zeker een aanrader voor nog geen 10Euro een mooie mast die netjes is afgewerkt. Alle onderdelen passen verbazingwekkend goed. als ik een cijfer mag geven voor prijs kwaliteit dan krijgt Viessmann voor deze mast een 8.
Echter de montage is niet heeeeeel simpel en vergt een ruime maten van geduld en doorzettingsvermogen. Een goede loepbril is een must. Met een mast ben ik zeker 2 uur bezig geweest... maar wel op mijn dooie gemak gewerkt .. op tijd mijn pauzes genomen. Daarbij zit ik nog met een forse handicap Ik heb door een ongevalletje maar voor 50% beschikking over mijn rechter hand... zit nog in een revalidatie proces. Onder normale omstandigheden zou ik de mast in +/- 3/4 tot een 1 kunnen bouwen. De meeste tijd gaat in de voorbereidingen en verven zitten.. Ga ik meer masten bestellen het antwoord is JA al was het maar als statisch object..
Rest nu nog de aansturing met de servo.
De foto's:
De ruwe mast met lamphouder, en mat zwart geverfd.
De lensjes monteren is een uitdaging, uiteindelijk was dit voor mij de beste oplossing. Gewoon in een bakje, als er nu een weg sprong bleef ze in het bakje.
Het advies is om een bakje met een harde niet verende ondergrond te gebruiken, voor de montage heb ik een lucifer gebruikt. LET wel.. de lenzen hebben een voor en achterkant!!!... de volgende serie probeer ik toch de lens vanaf de lantaarnzijde te monteren. Weet niet of dat gaat lukken??
Hier de lenshouder maar dan matzwart.. een beetje gepriegel maar ziet er een stuk beter uit.
Het gesoldeerde LEDje, ik heb speciaal soldeerflux gebruikt, zit in een soort van viltstift. De led heb ik met een stukje tape op een wasknijper geplakt, de voorzijde past uitstekend in de veer groef, daardoor blijft ze mooi gefixeerd liggen en is ze prima vast te plakken met tape. De wasknijper met tape aan de tafel geplakt!
Na het solderen eerst de LED testen, ik heb dat met een regelbare voeding gedaan... wel eerst een serie weerstand opnemen... uiteindelijk kwam ik aan 82KOhm om mooi licht te hebben bij 15V DC.
Detail opname na montage van het mechaniek... pas op dit is priegel werk en de onderdelen zijn erg kwetsbaar!
Detail opname na montage van de voorkant... net echt...
De mast testen... zie het groene licht.. de montage van de arm en het mechaniek is een geduld zaak.. druk de onderdelen niet gelijk vast, de arm en lenzenstelsel behoeven mogelijk nog wat justering.
De zelfde opstelling maar nu in de rood stand. De roodwitte balk zit verkeerd.. deze heb ik later op de juiste plek gemonteerd.
Dit is de mast zoals ze nu is.. kant en klaar en mat zwart, ziet er strak uit al zeg ik het zelf.
Frans...
Laatst gewijzigd door pa5ca op 04 jun 2012 13:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Wellicht een idee: vergeet die !)(@$&!(@$!_@($)+!@($)+!@$_!@($*&!@($*&!@_$*()+@$* lensjes en smeer er kristal klear (klik) in. Laten drogen en dan met een watervaste rode en groene stif de kleur in drukken. Werkt sneller en ziet er ook goed uit.
Ra ra hoe weet ik dat. Inderdaad..... !)(@$&!(@$!_@($)+!@($)+!@$_!@($*&!@($*&!@_$*()+@$* lensjes.
Ra ra hoe weet ik dat. Inderdaad..... !)(@$&!(@$!_@($)+!@($)+!@$_!@($*&!@($*&!@_$*()+@$* lensjes.
Hallo allemaal.
Na veel gelezen te hebben over deze seinpaaltjes heb ik er toch ook maar een aangeschaft.
En sinds gisteren ben ik ook in het bezit van een Viessmann armsein, maar dan de 4401A, met dubbele gekoppelde armen.
Wat een gepriegel!!! maar zo enorm leuk om te doen! kwaliteit vind ik erg goed qua prijs. zit goed in elkaar en het werkt ook nog.
Ik zit alleen even met de aansturing van het paaltje. Ik rij analoog, en heb besloten om de conrad wissel aandrijving te gaan gebruiken voor het bedienen van dit seinpaaltje. Ik ga van de week eens een testopstelling maken om te kijken hoe dit werkt. ( met servo motortjes en de elektronica die daar bij hoort ben ik niet bekend namelijk)
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze Viessmann seinpalen en de Conrad wissel aandrijving?
Na veel gelezen te hebben over deze seinpaaltjes heb ik er toch ook maar een aangeschaft.
En sinds gisteren ben ik ook in het bezit van een Viessmann armsein, maar dan de 4401A, met dubbele gekoppelde armen.
Wat een gepriegel!!! maar zo enorm leuk om te doen! kwaliteit vind ik erg goed qua prijs. zit goed in elkaar en het werkt ook nog.
Ik zit alleen even met de aansturing van het paaltje. Ik rij analoog, en heb besloten om de conrad wissel aandrijving te gaan gebruiken voor het bedienen van dit seinpaaltje. Ik ga van de week eens een testopstelling maken om te kijken hoe dit werkt. ( met servo motortjes en de elektronica die daar bij hoort ben ik niet bekend namelijk)
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze Viessmann seinpalen en de Conrad wissel aandrijving?
Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II
Hoi Micheal,
ben benieuwd naar het resultaat,
overigens zijn servo's makkelijker aan te sturen als in deze beschrijving van twee jaar terug. Zie mijn draadje onder Algemeen http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=40&t=8491
of op onze clubsite onder how-to http://www.delftsemodelbouwvereniging.n ... k-arduino/
Stap voor stap beschreven. Helaas heb ik zelf geen arm sein om te proberen, maar moeilijk zal het niet zijn om dit met een servo te doen.
ben benieuwd naar het resultaat,
overigens zijn servo's makkelijker aan te sturen als in deze beschrijving van twee jaar terug. Zie mijn draadje onder Algemeen http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=40&t=8491
of op onze clubsite onder how-to http://www.delftsemodelbouwvereniging.n ... k-arduino/
Stap voor stap beschreven. Helaas heb ik zelf geen arm sein om te proberen, maar moeilijk zal het niet zijn om dit met een servo te doen.
Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Hallo.
bedankt voor de info Paul. Ik ga dat zeker even lezen.
De testopstelling is wel geslaagd vind ik. De conrad wisselaandrijving was redelijk goed af te stellen om de juiste uitslag van de armen te krijgen. Het is nog een beetje wiebelig maar dat komt omdat het seinmastje nog niet op het voetje is verlijmd. ( ik zal eens proberen een filmpje te maken)
Ik ga ook de tip van Frans opvolgen om een grotere weerstand te gebruiken. Op dit moment komt er te veel licht langs het blindplaatje voor het oranje signaal, waardoor er bijna geen verschil is te zien tussen wel oranje of geen oranje signaal.
Dus dat hoop ik op te lossen met een grotere weerstand.
Al met al een leuk zelfbouw pakketje.
Ik ga me eens verdiepen in het gebruik van een servo motortje en dan eens kijken wat mooier of makkelijker is te gebruiken.
bedankt voor de info Paul. Ik ga dat zeker even lezen.
De testopstelling is wel geslaagd vind ik. De conrad wisselaandrijving was redelijk goed af te stellen om de juiste uitslag van de armen te krijgen. Het is nog een beetje wiebelig maar dat komt omdat het seinmastje nog niet op het voetje is verlijmd. ( ik zal eens proberen een filmpje te maken)
Ik ga ook de tip van Frans opvolgen om een grotere weerstand te gebruiken. Op dit moment komt er te veel licht langs het blindplaatje voor het oranje signaal, waardoor er bijna geen verschil is te zien tussen wel oranje of geen oranje signaal.
Dus dat hoop ik op te lossen met een grotere weerstand.
Al met al een leuk zelfbouw pakketje.
Ik ga me eens verdiepen in het gebruik van een servo motortje en dan eens kijken wat mooier of makkelijker is te gebruiken.
Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689