Kuehn N025 en CV-waarde
Kuehn N025 en CV-waarde
Zoals elders te zien is, heb ik vandaag een nieuwe (overgenomen) loc die voorzien is van een Kuehn N025-decoder. Ik vind dat de loc niet vooruit te krijgen is. Nu stonden CV5 en 6 allebei op 0. Ik heb CV5 nu naar de maximale waarde van 255 gezet en toch gaat de loc niet sneller. Heeft dat te maken met de waarde die CV6 (mittelspannung) heeft? Op de site van Kuehn staat alleen maar dat CV6 een bereik heeft tussen 0 en 255. Wie kan me vertellen wat ik moet invoeren om de loc wat sneller te laten rijden? Omdat er hier nogal wat Kuehn-gebruikers zitten, hoop ik een antwoord te krijgen. Is meteen handig voor als mijn andere locs met Kuehn-decoder hierheen komen.
De loc is via F4 van een rangeersnelheid (nog langzamer) te voorzien.
Mvg,
Martin
De loc is via F4 van een rangeersnelheid (nog langzamer) te voorzien.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Kuehn N025 en CV-waarde
Martin,
Dan zal waarschijnlijk middels CV 29 de speedcurve die staat in CV 67 - 94 geactiveerd staan. Daar staat dan per stap het voltage voor de motor.
Je kunt óf CV 29 met 16 verminderen óf de CV's 67 - 94 aanpassen.
Groetjes,
Jos
Dan zal waarschijnlijk middels CV 29 de speedcurve die staat in CV 67 - 94 geactiveerd staan. Daar staat dan per stap het voltage voor de motor.
Je kunt óf CV 29 met 16 verminderen óf de CV's 67 - 94 aanpassen.
Groetjes,
Jos
Volgens de handleiding van Kühn, eerst bit 4 van CV29 op 0 zetten, opdat de decoder rekening houdt me de min/mid/max instelling.
Dan CV2 op 3 of zo, erg laag in elk geval zodat ie net goed traag rijd op de laagste stand.
CV5 zet je op 255 voor de maximale snelheid uit de lok te halen.
CV6 zet je op 128 om een lineaire curve te hebben (128 is bijna de helft van 255).
Verder heeft er niets direct invloed op de maximale snelheid, behalve je transformator uitgangsspanning, en de diodes voor de stroomdetectie.
groetjes,
Dan CV2 op 3 of zo, erg laag in elk geval zodat ie net goed traag rijd op de laagste stand.
CV5 zet je op 255 voor de maximale snelheid uit de lok te halen.
CV6 zet je op 128 om een lineaire curve te hebben (128 is bijna de helft van 255).
Verder heeft er niets direct invloed op de maximale snelheid, behalve je transformator uitgangsspanning, en de diodes voor de stroomdetectie.
groetjes,
De CV29 stond op zes, dus die kon ik moeilijk met 16 verminderen.
Daarna CV29, bit 4 naar 0 gezet. CV2 staat op 3, CV5 op 255 en CV6 op 128. Hij gaat iets sneller, maar dat is niet te vergelijken met mijn NS1800-locje van Fleischmann of de Thalys waar een Tran DCX 75 (zeg ik het goed) in zit. Wat Rick aangaf is dat de nieuwe generatie locs (in modelspoor) niet meer zo hard gaan als de wat oudere series. Geen idee of dat werkelijk zo is, maar het viel me al op dat mijn Tulp en de Crossrail ook bij lange na niet in de buurt van het NS-je kwamen. Misschien ben ik wel verwend met zo'n harddraver en heb ik moeite om alles in het juiste perspectief te zien.
Mvg,
Martin
Daarna CV29, bit 4 naar 0 gezet. CV2 staat op 3, CV5 op 255 en CV6 op 128. Hij gaat iets sneller, maar dat is niet te vergelijken met mijn NS1800-locje van Fleischmann of de Thalys waar een Tran DCX 75 (zeg ik het goed) in zit. Wat Rick aangaf is dat de nieuwe generatie locs (in modelspoor) niet meer zo hard gaan als de wat oudere series. Geen idee of dat werkelijk zo is, maar het viel me al op dat mijn Tulp en de Crossrail ook bij lange na niet in de buurt van het NS-je kwamen. Misschien ben ik wel verwend met zo'n harddraver en heb ik moeite om alles in het juiste perspectief te zien.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Hoe hard rijdt je loc eigenlijk (op schaal). Als ze al sneller gaat dan de maximum snelheid van haar grote voorbeeld, dan is dat snel genoeg.
Ik vind het zelf beter dat er tegenwoordig een grotere reductie wordt aangebracht op de overbrenging, zodat de motor op een hoger regime draait, en dus meer kracht kan leveren. Maar met een TGV (Thalys, Eurostar, ...) heb ik wel al problemen gehad om die 380km/u te kunnen halen (of hoeveel was het ook weer?).
groetjes,
Ik vind het zelf beter dat er tegenwoordig een grotere reductie wordt aangebracht op de overbrenging, zodat de motor op een hoger regime draait, en dus meer kracht kan leveren. Maar met een TGV (Thalys, Eurostar, ...) heb ik wel al problemen gehad om die 380km/u te kunnen halen (of hoeveel was het ook weer?).
groetjes,
Als bit 4 als enige bit aan staat (de waarde 1 bevat) heeft de byte (CV) de waarde 16.Hookies schreef:De CV29 stond op zes, dus die kon ik moeilijk met 16 verminderen.
Daarna CV29, bit 4 naar 0 gezet.
Als bij jou de waarde 6 was, hadden alleen bit 1 en 2 de waarde 1, alle andere bits hadden dan de waarde 0
Groetjes,
Jos
Laatst gewijzigd door Jos op 29 jan 2010 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Of meer. Dat moet jij toch weten Jos.Jos schreef:Als bit 4 aan staat (de waarde 1 bevat) heeft de byte (CV) de waarde 16.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
-
Martin,
Een handleiding van de N025 vind je hier :http://www.kuehn-digital.de/pdf/N025_de_d.pdf.
Ik zie dat bit 2 ook ingesteld is, maak daar 0 van tenzij je er ook analoog mee wil rijden. Indien bit 2 ingeschakeld gebeurd het vrij vaak dat bij het inschakelen van het syteem je loc aan de haal gaat. Ik heb ze allemaal op 34 staan dus bit 1(2) voor de 28 stappen en bit 5 (32) voor de hoge adressen.
Wat je snelheid betreft, ik denk dat dit een loc probleem is, had er in het grijze verleden ook één weliswaar Minitrix maar is dezelfde uitvoering en die was ook niet voorruit te branden. Bovendien gaf die heel slecht waar eigenlijk niets aan te doen is.
Grtzz Rob
Een handleiding van de N025 vind je hier :http://www.kuehn-digital.de/pdf/N025_de_d.pdf.
Ik zie dat bit 2 ook ingesteld is, maak daar 0 van tenzij je er ook analoog mee wil rijden. Indien bit 2 ingeschakeld gebeurd het vrij vaak dat bij het inschakelen van het syteem je loc aan de haal gaat. Ik heb ze allemaal op 34 staan dus bit 1(2) voor de 28 stappen en bit 5 (32) voor de hoge adressen.
Wat je snelheid betreft, ik denk dat dit een loc probleem is, had er in het grijze verleden ook één weliswaar Minitrix maar is dezelfde uitvoering en die was ook niet voorruit te branden. Bovendien gaf die heel slecht waar eigenlijk niets aan te doen is.
Grtzz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Rob,R Fongers schreef:Bovendien gaf die heel slecht waar eigenlijk niets aan te doen is.
Grtzz Rob
Wat gaf die heel slecht?
Is CV29 dan een optelsom van alle bitjes die je instelt? Jij zegt dat je ze allemaal op 34 hebt staan. Bit 1 op 2 en bit 5 op 32, samen 34. Moet je dan alle bitjes invullen of kun je volstaan met 34 bij CV29 (byte)?
Ik heb de loc nog niet geijkt, dus ik heb geen idee wat zijn maximale snelheid op schaal is. Of de loc slecht rijdt, betwijfel ik. Misschien dat er een CV een storende factor is. Op zich rijdt de loc namelijk wel goed, ook op rijstap 1 kruipt 'ie mooi vooruit, alleen krijg ik het gevoel dat die niet snel is. Ik zal eens een andere nieuwe loc (de Tulp ofzo) er achter laten rijden. Misschien dat het meevalt en ben ik gewoon even de weg kwijt door het racegedrag van de Thalys en de Fleischmann NS-loc.
Mvg,
Martin
Volgens mij ging het hier om de snelheids curve en niet om de lange adressen.
En dan is de CV29 gewoon 18.
Voor wie er moeite mee heeft is hier een hulpprogramma.
http://people.zeelandnet.nl/rosoft/CV-Calc.html
Mvg
Wim.
En dan is de CV29 gewoon 18.
Mvg
Wim.
-
Ohhhh Pardon
maar daar hoort achter LICHT
Dat is ook slecht te zien en vergelijkbaar. Was ook niet op te lossen met led's...
Ja kan wel door Led's direct achter de lens van de frontseinen te plaatsen maar daar is eigenlijk geen ruimte voor. De licht geleider is gewoon slecht
Grtzz Rob
maar daar hoort achter LICHT
Dat is ook slecht te zien en vergelijkbaar. Was ook niet op te lossen met led's...
Ja kan wel door Led's direct achter de lens van de frontseinen te plaatsen maar daar is eigenlijk geen ruimte voor. De licht geleider is gewoon slecht
Grtzz Rob
Grtzz Rob
Wim,Wim Ros schreef:En dan is de CV29 gewoon 18.
Mvg
Wim.
Als ik jouw hulpprogramma gebruik kom ik niet aan 18.
bit 0 = 0
bit 1 = 1 (28 stappen)
bit 2 = 0 (DCC)
bit 3 = 0 of 1 (heb geen idee wat RailCom is, maar ik gok op communicatie via de rails, dus dan zou ik 1 zeggen)
bit 4 = 1 (user speed curve)
bit 5 = 0 (address in CV1)
Dan kom ik uit op 2 of 3. Waar doe ik nu iets fout?
Mvg,
Martin
Je hebt een paar foutjes in je rekensom:
b0 = 0 (normaal, niet invers)
b1 = 1 (28 stappen)
b2 = 0 (analoog rijden uitschakelen)
b3 = 0 (geen Railcom op Kühn N025)
b4 = 0 (min/mid/max instelling gebruiken)
b5 = 0 (kort adres)
som: CV29 = 2
groetjes
b1 = 1 (28 stappen)
b5 = 0 (kort adres)
groetjes
-
Correct
Grtzz Rob
Is de som dan niet 1?Saraan schreef:Je hebt een paar foutjes in je rekensom:
b1 = 1 (28 stappen)
b5 = 0 (kort adres)
groetjes
-
Nee 2!!
Bit 0 = 0 of 1 >> = 0 0f 1 byte getal
Bit 1 = 0 of 1 >> = 0 of 2 byte getal
Bit 2 = 0 of 1 >> = 0 of 4 byte getal
Bit 3 = 0 of 1 >> = 0 of 8 byte getal
Bit 4 = 0 of 1 >> = 0 of 16 byte getal
Bit 5 = 0 of 1 >> = 0 of 32 byte getal
Bit 6 = 0 of 1 >> = 0 of 64 byte getal
Bit 7 = 0 of 1 >> = 0 of 128 byte getal
Alles opgeteld totaal 255
Grtzz Rob
Bit 0 = 0 of 1 >> = 0 0f 1 byte getal
Bit 1 = 0 of 1 >> = 0 of 2 byte getal
Bit 2 = 0 of 1 >> = 0 of 4 byte getal
Bit 3 = 0 of 1 >> = 0 of 8 byte getal
Bit 4 = 0 of 1 >> = 0 of 16 byte getal
Bit 5 = 0 of 1 >> = 0 of 32 byte getal
Bit 6 = 0 of 1 >> = 0 of 64 byte getal
Bit 7 = 0 of 1 >> = 0 of 128 byte getal
Alles opgeteld totaal 255
Grtzz Rob
Grtzz Rob
Martin, waarom gebruik je het programma dan niet, als je het vinkje zet en berekend krijg je van zelf de juiste waarde, daar is dat hulpprogramma nu voor gemaakt. Om dit soort vragen en vergissingen te voorkomen. Je krijgt een stuk gereedschap, gebruik het dan ook.Hookies schreef:Is de som dan niet 1?Saraan schreef:Je hebt een paar foutjes in je rekensom:
b1 = 1 (28 stappen)
b5 = 0 (kort adres)
groetjes
Mvg
Wim.
Ja, nu heb ik 'm ook door. Vinken en dan komt 2 tevoorschijn. Moet ik dan alle bitjes apart instellen of kan ik meteen CV29 op 2 zetten? Mijn kennis van de CV's is niet zo uitgebreid, vandaar dat ik het voor de zekerheid liever even vraag. Dan komt dit wat mij betreft verder niet meer ter sprake.
EDIT: Maar Wim, jij geeft hier bovenaan de pagina aan dat CV29 op 18 moet staan. Dat kan ik dan niet rijmen met jouw tabel. Hoe kom jij dan op die waarde uit?
EDIT: Maar Wim, jij geeft hier bovenaan de pagina aan dat CV29 op 18 moet staan. Dat kan ik dan niet rijmen met jouw tabel. Hoe kom jij dan op die waarde uit?
-
Martin,
18 = 2 + 16, zo zie je dat bit 1 en 4 gezet zijn. Dat betekend dus 28 stappen en gebruik makend van de snelheidskromme welke is opgesomd in CV 67 t/m 94 van de decoder. Dus dan maak je geen gebruik van CV 5 en 6
Grtzz Rob
18 = 2 + 16, zo zie je dat bit 1 en 4 gezet zijn. Dat betekend dus 28 stappen en gebruik makend van de snelheidskromme welke is opgesomd in CV 67 t/m 94 van de decoder. Dus dan maak je geen gebruik van CV 5 en 6
Grtzz Rob
Grtzz Rob
Okay, dat is duidelijk. Zie nu ook dat als je 4 aanvinkt en het hulpprogramma van Wim dat er dan 16 bijkomt. Tegenvraagje: CV5 en 6 stonden toen ik de loc kreeg op 0 en CV29 op 6. Zou dat dan een reden kunnen zijn dat de loc niet wat meer vaart kon ontwikkelen?
JMRI met decoderPro is een programma dat op een intuïtieve manier toelaat om decoders te programmeren. Ik gebruik het regelmatig. Maar jammer genoeg is het programma nogal "eigenwijs", en raakt het nogal snel de verbinding met de centrale kwijt (althans met mijn Lenz), maar met wat aandringen en resetten kom ik er wel steeds weer door.
't Is maar een idee.
groetjes,
't Is maar een idee.
groetjes,
-
Nee want als CV 5 0 is geeft ie de volle snelheid. Maareee ik las dus ook dat je nog niets geijkt hebt. Dus is de snelheid die jij ziet voor jezelf een basis of het snel of (te) langzaam gaat. Je zal je nog verbazen wat schaal snelheid inhoud. Die 101 rijdt in de IC dienst 200Kmh.Hookies schreef:Okay, dat is duidelijk. Zie nu ook dat als je 4 aanvinkt en het hulpprogramma van Wim dat er dan 16 bijkomt. Tegenvraagje: CV5 en 6 stonden toen ik de loc kreeg op 0 en CV29 op 6. Zou dat dan een reden kunnen zijn dat de loc niet wat meer vaart kon ontwikkelen?
Grtzz Rob
Grtzz Rob
Hoi Martin,Hookies schreef:Is de som dan niet 1?
De waarde van een byte (CV) bereken je uit de bits op de volgende manier. (als echte bitn*ker )
Waarde bit 0 (0 of 1 dus) * 1
Waarde bit 1 * 2
Waarde bit 2 * 4
Waarde bit 3 * 8
enzovoorts
En dit bij elkaar optellen.
waarbij bit 0 de meest rechtse (minst significante) bit is. Dus de waarde van de byte met de bits 00010010 is 18, want bit 1 is 1 en bit 4 is 1 en de rest 0, dus 2 + 16 = 18.
Hier staat het helemaal uitgelegd.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan