digitaal maken

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
olaf04

digitaal maken

Bericht door olaf04 »

Ik zoek een handleiding om de fleischmann 7362 naar digitaal om te bouwen. Weet iemand waar ik die kan vinden? ik ga deze decoder gebruiken: http://www.n-spoorstore.nl/digitaal/dig ... ker-nem651

Groet Olaf
Modelspoor is leuk!
mijn nieuwe baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10711

FidOo

Re: digitaal maken NS1600

Bericht door FidOo »

viewtopic.php?f=14&t=1093&start=3558

Olaf, nog een kleine tip. Zet in je onderwerp ook ff welke lok type het is. in dit geval NS 1600/1700/1800

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
olaf04

Re: digitaal maken

Bericht door olaf04 »

De loc is een NS 1738 Duivendrecht.

Groet Olaf
Modelspoor is leuk!

Kajji

Bericht door Kajji »

haha, ik herinner me nog precies toen ik net begon en ook niet zeker wist hoe ik nou deze loc moest digitaliseren.

Inmiddels 2 gedaan, maar nu met het lezen van het draadje van Sjaak vraag ik me af, waarom die printbanen onderbreken naar de lampen?
Bij die van mij had ik dit niet gedaan en toch werken ze perfect is dit decoder afhankelihk of gaat hier in de toekomst dan iets fout straks?

Gr, Peter

Baan Europees, Roco Z21,

FidOo

Bericht door FidOo »

Die printbanen moet je inderdaad onderbreken. Dit om te voorkomen dat je diode schijfjes spanning doorlaten naar het andere lampje.

M.v.g. Joost van Dijk

Onderwerp starter
olaf04

Bericht door olaf04 »

kan mijn loc als hij digitaal is nog steeds 14 volt aan of moet het meer zijn?

Groet Olaf
Modelspoor is leuk!

FidOo

Bericht door FidOo »

Je eigen niet druk over maken Olaf. De Decoder werkt gewoon op je digitale baan, en op je analoge trafo als je dat wilt.

M.v.g. Joost van Dijk

Onderwerp starter
olaf04

Bericht door olaf04 »

ok

Groet Olaf
Modelspoor is leuk!

Redskin

Bericht door Redskin »

FidOo schreef:...en op je analoge trafo als je dat wilt.
Klopt maar... je moet daarvoor wel bit 2 omzetten in CV29. Als je analoog met deze decoder wilt rijden, dan moet de waarde minimaal 4 zijn en af fabriek heeft CV29 waarde 2 (28 stappen in digitaal bedrijf).

Afbeelding

Ook verlichting zal het in analoog bedrijf niet doen, zo te zien in de handleiding en ook dat kan aangepast worden (zie daarvoor ook de handleiding, CV13 bit 0 en 1).

Succes ;)

Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Onderwerp starter
olaf04

Bericht door olaf04 »

Bedankt ik kan weer verder.

Groet Olaf
Modelspoor is leuk!

Onderwerp starter
olaf04

Bericht door olaf04 »

Uiteindelijk werd het een DHL05C3 decoder DCC.
Werkt dat hetzelfde als met een DHO05C3 decoder DCC?
Hoe zit dat?

Groet Olaf
Modelspoor is leuk!

Redskin

Bericht door Redskin »

Als je de functies bedoelt, dan zal je even in de handleiding moeten kijken. Ik ken die decoder niet. Voor het aansluiten zijn de gekleurde draadjes in de NEM-standaard vastgelegd, dus dat is inderdaad voor alle DCC-decoders hetzelfde.

Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Onderwerp starter
olaf04

Bericht door olaf04 »

Ik bedoel geen fucties maar hoe je hem moet aansluiten of dat hetzelfde is?

Groet Olaf
Modelspoor is leuk!

FidOo

Bericht door FidOo »

Olaf, download de handleiding HIER

Daarin staat alles.

En het aansluiten is voor elke decoder het zelfde.
zwart en rood voor de stroomafname
grijs en orange voor de motor
geel en wit voor de verlichting.

Als het een steekdecoder is dan werkt hij maar op 1 manier. Doe je de decoder verkeerd om dan kan dat geen kwaad. De lok zal dan niet rijden en de verlichting knipperd raar. (maar er gaat niets kapot)

M.v.g. Joost van Dijk

Redskin

Bericht door Redskin »

olaf04 schreef:Ik bedoel geen fucties maar hoe je hem moet aansluiten of dat hetzelfde is?
Dat zeg ik...
Redskin schreef:Voor het aansluiten zijn de gekleurde draadjes in de NEM-standaard vastgelegd, dus dat is inderdaad voor alle DCC-decoders hetzelfde.
Verdiep je eerst in de handleiding voordat je dit soort vragen stelt... :roll:

Frank
(model-)treinliefhebber

Onderwerp starter
olaf04

Bericht door olaf04 »

ok

Groet Olaf
Modelspoor is leuk!

Roadman

Bericht door Roadman »

Oei Frank. Zoiets van een reactie plaatste ik ook een keer ( paar weken terug) op dit forum.

De kritiek van een aantal vaste forummers barstte los. Je mag niet zeggen blijkbaar dat het beter is voor beginners om zelf eerst eens onderzoek te plegen voordat je vragen gaat stellen die gewoon in een handleiding staan.

Jij zegt nu hetzelfde eigenlijk als ik toen ( de bedoeling is/was iig hetzelfde). Wees voorzichtig dus met dergelijke "adviezen" hier. ;)

Groetjes
Fred

Redskin

Bericht door Redskin »

Mja... dank je voor je reactie maar met dat soort zaken houd ik me niet bezig. Het is ook zeker niet mijn bedoeling om mezelf of iemand anders een vervelende middag te bezorgen. Evenmin zit ik te wachten op veldslagen die over een forum (of elders op internet) uitgevochten worden. Het gaat hier over treintjes en dat is een hobby van me.

Uit Olafs reacties proefde ik onzekerheid en daarom gaf ik -zonder aanziens des persoons- advies om de handleiding te lezen. Een advies uit eigen ervaring, want dat heb ik ook vaak gedaan en het werkt, dus kan iedereen het ;)

Frank
(model-)treinliefhebber

spoor65

Bericht door spoor65 »

Natuurlijk is een Handleiding lezen van belang.

Maar, voor sommige mensen is het ook een crime, niet iedereen is dusdanig onderlegt dat ze het ff makkelijk weg lezen.
(wat ik mij bij Olaf, als 1 van onze jongste leden hier, nog extra kan voorstellen)

Daarbij:

Veelal zijn de handleidingen geschreven door de ontwikkelaars van het product, ja die schrijven dan zo`n handleiding
met het voor hun gebruikelijke gemak, net als die huisvrouw die ooit bedacht, ik heb zoveel recepten bedacht en opgeschreven, ik maak er een boek van.
ook in dat soort kookboeken is vaak de juiste volgorde van handelen een groot vraagteken.

Daarom ook, ben ik van mening, roep niet direct, of wanneer dan ook, lees de handleiding,
maar ga samen met de vraagsteller die handleiding doornemen.
Verwijs naar het betreffende onderwerp in de handleiding, eventueel met afbeelding of link en leg eens in andere woorden uit, wat er staat of vraag wat de vraagsteller er niet aan snapt,

Dat is voor mening deelnemer hier een stuk leerzamer en maakt het in zijn geheel een stuk vriendelijker,

een Forum is tenslotte eigenlijk een hele grote verzameling handleidingen, die bij elkaar gebracht zijn, op elk gebied van onze hobby.
met als doel, dat wij elkaar kunnen helpen om zo allemaal, zoveel mogelijk, van onze hobby te genieten, ieder op zijn eigen manier, maar ondersteund door elkaar.

Veel is nooit beschreven in handleidingen, maar word het hier ineens wel.

Maar ook al wel beschreven handleidingen kunnen ineens veel meer tot leven komen, voor de lezer, wanneer wij er hier op de zelfde manier mee omgaan, als met de uitleg van hoe iemand zijn water heeft gemaakt in zijn rivier, of hoe hij zijn schaarwissel heeft aangesloten incl. polarisering, om maar even een paar voorbeelden te noemen.

(en dit stukje tekst is dus niet bedoeld om wie dan ook aan te vallen op zijn uitspraken, maar gewoon om een positieve benadering van vragen stellers te promoten)

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Bier en chips nomnomnom.... :mrgreen:

Olaf, waarom heb je gekozen voor de Doehler & Haass. Het zijn goede decoder hoor absoluut. Echter wat een nadeel is van D&H (overigens dezelfde decoders als minitrix en viessmann) is dat er geen buffer aanwezig is. Wat inhoud dat deze bij elke contactbreuk stopt en weer opnieuw opstart. Rijd hij eenmaal dan is het een perfecte decoder. Dit is een bekend probleem met de decoders, als je hulp nodig hebt kan je me altijd een PB doen of even mailen.

Persoonlijk zou ik adviseren om te beginnen met de meest gebruikte decoder: Kuehn N45. Deze heeft een kleine buffer ingebouwd en heeft daardoor betere eigenschappen. ik ken veel mensen die zijn overgestapt van een D&H naar een Kuehn vanwege het gemis aan buffer.

Daarbij geld zeker voor en beginner: De Kuehn is eenvoudiger in gebruik.

Wat je keuze ook blijft, ik wens je veel succes in dit avontuur. het is de moeite waard.

Groetjes

Onderwerp starter
olaf04

Bericht door olaf04 »

Ok bedankt dat wist ik niet, maar moet je bij de kuehn ook frezen of niet?

Groet Olaf
Modelspoor is leuk!

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Ligt eraan wat je wilt eigenlijk. Ik heb er zelf voor gekozen om een sparing in de printplaat te frezen te grote van de decoder.

En klein vierkantje eruit halen en de decoder ligt netjes verdiept.

Groetjes

Onderwerp starter
olaf04

Bericht door olaf04 »

Ok, Martin.
Moet ik zoals krab zegt de middelste ook doorschuren of kan dat bij mijn loc niet op de printplaat.?
krabs loc:
Afbeelding

Mijn loc:
Afbeelding

Groet Olaf
Modelspoor is leuk!

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Image1.jpg
Image1.jpg (46.19 KiB) 4354 keer bekeken
Ik heb even een foto gemaakt. De rode lijnen is waar de sporen gescheiden moeten zijn. Op de zwarte puntjes kan je de draden solderen. Rood/Zwart moet je eerst even meten. 1 van die twee sporen maakt contact met het chassis. Als dat zo is dan is dat spoor zwart, de andere Rood.

De andere kleuren hoef je niet op te letten. Als de verlichting verkeerd om brand dan kan je dat in de decoder veranderen. Of even omsolderen. Tipje, kort de draden nogt niet in maar soldeer ze even tijdelijk op hun plek. Zet hem dan EERST op een programmeerspoor ander zou je bij verkeerde montage de decoder kapot maken. Heel belangrijk!!! Als je de draden goed hebt gesoldeerd en je kan hem uitlezen, en hij rijd goed, verlichting brand goed, dan kan je de decoder defenitief plaatsen.

Heel veel succes Olaf!!!

Onderwerp starter
olaf04

Bericht door olaf04 »

ok. bedankt!
Je hebt echt veel duidelijk gemaakt.
Leuk. Bedankt.
Ik ga direct aan de slag.

Groet Olaf
Modelspoor is leuk!