Modulebaan Denfeld IV
Re: Modulebaan Denfeld IV
Hey Jeronimo,
Goeie update weer. Ik heb gelukkig maar een klein stukkie in de spiraal waar ik de panto's op hoefde te vangen. Aardige klus geweest, zo te zien. Ziet er weer keurig uit zo.
En clever, dat kneedspul. Ik ga eens kijken of ik dat hier ook ga gebruiken. Ik vind het wel een goeie tip namelijk.
Voor je steunmuur. Wat je kunt doen is de muur in kleur van het voegsel verven. Dat blijft dan dus sowieso achter in de voegen. Daarna met een kwast ofzo de kleur van de stenen tamponeren (stempelen). Dan krijg je een mooi vlekkerig effect. En daarna naar believen flink afwerken met poedertjes enzo. Dan zie je uiteindelijk ook je moeizaam verkregen kraswerk terug. Het is maar een ideetje...
Enne, foto's is altijd good'n natuurlijk!
J.
Goeie update weer. Ik heb gelukkig maar een klein stukkie in de spiraal waar ik de panto's op hoefde te vangen. Aardige klus geweest, zo te zien. Ziet er weer keurig uit zo.
En clever, dat kneedspul. Ik ga eens kijken of ik dat hier ook ga gebruiken. Ik vind het wel een goeie tip namelijk.
Voor je steunmuur. Wat je kunt doen is de muur in kleur van het voegsel verven. Dat blijft dan dus sowieso achter in de voegen. Daarna met een kwast ofzo de kleur van de stenen tamponeren (stempelen). Dan krijg je een mooi vlekkerig effect. En daarna naar believen flink afwerken met poedertjes enzo. Dan zie je uiteindelijk ook je moeizaam verkregen kraswerk terug. Het is maar een ideetje...
Enne, foto's is altijd good'n natuurlijk!
J.
Re: Modulebaan Denfeld IV
Jeroni, het ziet er weer zo ongehoord gaaf uit wat je daar aan het bouwen bent.
Maar wat ik me afvroeg, ik zie dat je soldeerplekken oxideren, krijg je daar geen problemen mee ? jij hebt er meer verstand van dan ik, daarom
Martin de Deugd
Maar wat ik me afvroeg, ik zie dat je soldeerplekken oxideren, krijg je daar geen problemen mee ? jij hebt er meer verstand van dan ik, daarom
Martin de Deugd
Re: Modulebaan Denfeld IV
Martin,
Ik heb em even opgezocht,ik gebruik deze:
https://www.google.nl/search?q=bison+kn ... %3B840[url][/url]
Gewoon te koop bij de bouwmarkt. Maar je kan ook eventueel ander kneedspul nemen, zoals een Bison Kombistick. echter....
Wat je ook kan gebruiken (en wat simpeler) is wat (DAS) klei. Wat kneden, in de snede proppen, wat bijwerken met een cocktail prikker ofzo. Het nadeel is dat klei wat kan krimpen, zodat je het nog wat moet bijwerken.
Greetz, Jerome
Ik heb em even opgezocht,ik gebruik deze:
https://www.google.nl/search?q=bison+kn ... %3B840[url][/url]
Gewoon te koop bij de bouwmarkt. Maar je kan ook eventueel ander kneedspul nemen, zoals een Bison Kombistick. echter....
Wat je ook kan gebruiken (en wat simpeler) is wat (DAS) klei. Wat kneden, in de snede proppen, wat bijwerken met een cocktail prikker ofzo. Het nadeel is dat klei wat kan krimpen, zodat je het nog wat moet bijwerken.
Greetz, Jerome
Re: Modulebaan Denfeld IV
Jeroen, Thanks. Ja, achteraf had ik eerst die voegen moeten doen.. grrr.. Nou ja, volgende keer beter.. Ik ben idd al met wat kleuren bezig geweest, maar het is nog niet wat ik wil. Ik ga dus gewoon verder met de poederdoos. . Overigens kom ik er wel wat moeilijker bij omdat er reeds wat bovenleidings portalen voor staan (foto update komt tzt). Maar komt goed.
Martin, Ja, daar zie je idd wat oxidatie (2e foto bij de paarse draad). Ik gebruik nog steeds S39. ik weet dat op dit forum zwaargevochten tegenstanders zijn van dit spul, maar bij werkt het prima. Het enige is dat je na het solderen de rails moet schoonwrijven met een stukje keukenrol ofzo. getuige de foto ben ik dat daar vergeten. Het kan je rails wegvreten, maar dat is alleen als je heel veel van dat spul gebruikt en het dus niet schoonmaakt achteraf.
Greetz, Jerome
Zo, daar zijn we dan weer.
Na een vakantie van 2 weken met de familie is het weer eens tijd om wat aan die baan te gaan doen. Maar jullie hebben eerst nog wat foto's tegoed van afgelopen weken. Eerst 2 andere kiekjes.
We zijn een weekje naar het Zwarte Woud geweest. De eerste dagen zaten in een hotel in te buurt van Titisee, waar vlak achter het hotel een prachtig viaduct lag (de Ravennabrücke). Zie ook: http://de.wikipedia.org/wiki/Ravennabr%C3%BCcke
Daarna nog een paar dagen naar Europapark.
Hier een foto vanaf achter het hotel:
Uiteraard moest ik ook een ritje maken met de trein (Höllentalbahn), dus zijn we een dagje naar Freiburg (am Breisgrau) gegaan. En hier op het viaduct vanuit de trein met uitzicht op ons hotel:
Het hotel is echt een aanrader. Vriendelijk personeel, schoon en typisch Zuid Duits. Ook de omgeving is prachtig en er is zeer veel te doenm ook voor kids. Aangezien er geen dorp op stad in de buurt is moet je wel een auto hebben. Ik ben overigens ook nog in het Marklin museum in Titisee geweest (was toch gratis met de Swartschwald pass). Zij hebben daar meerdere modelbanen. Het was op zich wel aardig, maar eigenlijk een voorbeeld hoe het NIET moet (treinen rijden veel te hard. scenery niet realistisch, bovenleiding meegebogen in de bochten etc).
Als ik op vakantie ben probeer ik altijd een modelspoor winkel te bezoeken en daar iets te kopen. Deze keer in Freiburg een leuke winkel gevonden. toevallig hadden ze nog een Viessman portaal met Radspannwerk liggen die ik net nodig had, dus gelijk meegenomen.
Verder heb ik veel meer spoorse foto's gemaakt ter inspiratie.
Maar goed, Verder met DenFeld.
Vandaag ga ik weer voor veel foto's, weinig tekst.
Na her en der gelezen te hebben over boveleidingen, ben ik maar gewoon aan de slag gegaan. En zoals altijd: het begin is moeilijk, maar na wat prutsen gaat het best aardig.
Aangezien het spoor in een bocht, op en helling en verkant ligt, was het best een uitdaging. maar hup, aan de slag. De eerste palen, gelijk testen met de langste rijtuig die ik heb:
Gaat goed:
Hier zie je dat de bocht hier best scherp is (binnenbocht iets krapper dan R2). Grappig, op de foto lijkt ie nog krapper. Dadelijk zal dit deel aardig uit zicht zijn.
Daarna langzaam verder gegaan met het plaatsen. Het proces gaat heel langzaam, dit doe je niet op een avondje.. Begint al wat te worden:
ff een testrun met de BR110. Deze heeft redelijk smalle panto's, dus die gebruik ik om te kijken of de bovenleiding wel goed zit.
Ik zie op de foto's dat sommige portalen een beetje scheef staan. In het echie valt dit eigenlijk niet op... Eens kijken wat ik daar nog aan kan doen.
Na een tijdje ondek je hoe het plaatsen voor jou het beste werkt. Bij is dat toch meer met seconde lijm werken dan met de bijgeleverde schroefjes. Ik gebruik een tang om de portalen vast te zettten tijdens het drogen:
Bij de setjes bovenleiding zaten diverse maten draad. Ik vond de langste veel te lange en niet realistisch ogen op mijn baan. Dus hop, inkorten maar:
Vanwege de wisselstraat maar de "spotgoedkope" Rohrauslegger gebruikt:
En ook nog gewichten aan de een Rohrauslegger gemonteerd, wat een gepriegel, maar het is gelukt! Veel foto's zonder tekst:
Past da?
Nee past niet:
Op dit punt gaat de flauwe bocht over naar een scherpe richting de helix. Hier komt straks een brug over het spoor te liggen om de scherpe bocht te maskeren. Maar hoe verder met de bovenleiding dan? zo dus, gewoon en portaal slopen:
en vast lijmen.
mijn langste bak past er nu weer (net langs). Uiteraard gaat er later een nog een likje verf overheen, komen er brugpijlers enzo.
Straks weer verder met de bovenleiding.
Laterss.
Na een vakantie van 2 weken met de familie is het weer eens tijd om wat aan die baan te gaan doen. Maar jullie hebben eerst nog wat foto's tegoed van afgelopen weken. Eerst 2 andere kiekjes.
We zijn een weekje naar het Zwarte Woud geweest. De eerste dagen zaten in een hotel in te buurt van Titisee, waar vlak achter het hotel een prachtig viaduct lag (de Ravennabrücke). Zie ook: http://de.wikipedia.org/wiki/Ravennabr%C3%BCcke
Daarna nog een paar dagen naar Europapark.
Hier een foto vanaf achter het hotel:
Uiteraard moest ik ook een ritje maken met de trein (Höllentalbahn), dus zijn we een dagje naar Freiburg (am Breisgrau) gegaan. En hier op het viaduct vanuit de trein met uitzicht op ons hotel:
Het hotel is echt een aanrader. Vriendelijk personeel, schoon en typisch Zuid Duits. Ook de omgeving is prachtig en er is zeer veel te doenm ook voor kids. Aangezien er geen dorp op stad in de buurt is moet je wel een auto hebben. Ik ben overigens ook nog in het Marklin museum in Titisee geweest (was toch gratis met de Swartschwald pass). Zij hebben daar meerdere modelbanen. Het was op zich wel aardig, maar eigenlijk een voorbeeld hoe het NIET moet (treinen rijden veel te hard. scenery niet realistisch, bovenleiding meegebogen in de bochten etc).
Als ik op vakantie ben probeer ik altijd een modelspoor winkel te bezoeken en daar iets te kopen. Deze keer in Freiburg een leuke winkel gevonden. toevallig hadden ze nog een Viessman portaal met Radspannwerk liggen die ik net nodig had, dus gelijk meegenomen.
Verder heb ik veel meer spoorse foto's gemaakt ter inspiratie.
Maar goed, Verder met DenFeld.
Vandaag ga ik weer voor veel foto's, weinig tekst.
Na her en der gelezen te hebben over boveleidingen, ben ik maar gewoon aan de slag gegaan. En zoals altijd: het begin is moeilijk, maar na wat prutsen gaat het best aardig.
Aangezien het spoor in een bocht, op en helling en verkant ligt, was het best een uitdaging. maar hup, aan de slag. De eerste palen, gelijk testen met de langste rijtuig die ik heb:
Gaat goed:
Hier zie je dat de bocht hier best scherp is (binnenbocht iets krapper dan R2). Grappig, op de foto lijkt ie nog krapper. Dadelijk zal dit deel aardig uit zicht zijn.
Daarna langzaam verder gegaan met het plaatsen. Het proces gaat heel langzaam, dit doe je niet op een avondje.. Begint al wat te worden:
ff een testrun met de BR110. Deze heeft redelijk smalle panto's, dus die gebruik ik om te kijken of de bovenleiding wel goed zit.
Ik zie op de foto's dat sommige portalen een beetje scheef staan. In het echie valt dit eigenlijk niet op... Eens kijken wat ik daar nog aan kan doen.
Na een tijdje ondek je hoe het plaatsen voor jou het beste werkt. Bij is dat toch meer met seconde lijm werken dan met de bijgeleverde schroefjes. Ik gebruik een tang om de portalen vast te zettten tijdens het drogen:
Bij de setjes bovenleiding zaten diverse maten draad. Ik vond de langste veel te lange en niet realistisch ogen op mijn baan. Dus hop, inkorten maar:
Vanwege de wisselstraat maar de "spotgoedkope" Rohrauslegger gebruikt:
En ook nog gewichten aan de een Rohrauslegger gemonteerd, wat een gepriegel, maar het is gelukt! Veel foto's zonder tekst:
Past da?
Nee past niet:
Op dit punt gaat de flauwe bocht over naar een scherpe richting de helix. Hier komt straks een brug over het spoor te liggen om de scherpe bocht te maskeren. Maar hoe verder met de bovenleiding dan? zo dus, gewoon en portaal slopen:
en vast lijmen.
mijn langste bak past er nu weer (net langs). Uiteraard gaat er later een nog een likje verf overheen, komen er brugpijlers enzo.
Straks weer verder met de bovenleiding.
Laterss.
Re: Modulebaan Denfeld IV
lekker bezig kerel, wat een gepiel die bovenleiding
gr henry
gr henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Re: Modulebaan Denfeld IV
Zo, Jij weet nu ook wat het is
Ziet er goed uit.
gr. Ron.
Ziet er goed uit.
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
Re: Modulebaan Denfeld IV
Hahaha
Idd gepiel, en kost veel tijd en geld. Maar ik vind het wel heel mooi.
Greetz, Jerome.
Idd gepiel, en kost veel tijd en geld. Maar ik vind het wel heel mooi.
Greetz, Jerome.
Re: Modulebaan Denfeld IV
Good busy, Jeronimo!
Ja wat een gekloot he? Wel gaaf dat je de bovenleiding al aan het customizen bent. Zo'n Doppelrohrausleger met afspaninstallatie (leg een leek FF gauw uit wat dat inhoudt..... ) ziet er altijd goed uit. Yeah, I know. Allemaal duur spul. Begin dan maar niet aan Quertragwerke, gewoon misdadig duur zelfs. Maar ook je oplossing in die krappe boog is aardig gelukt zo. Dat was ook een prima plek geweest voor zo'n buisuitlegger trouwens, net zoals in het echt (als er geen plek is voor de mast.....).
Ik zou nog wel even proberen om je mastjes iets rechter te zetten. Dan wordt het nog mooier!
J.
Ja wat een gekloot he? Wel gaaf dat je de bovenleiding al aan het customizen bent. Zo'n Doppelrohrausleger met afspaninstallatie (leg een leek FF gauw uit wat dat inhoudt..... ) ziet er altijd goed uit. Yeah, I know. Allemaal duur spul. Begin dan maar niet aan Quertragwerke, gewoon misdadig duur zelfs. Maar ook je oplossing in die krappe boog is aardig gelukt zo. Dat was ook een prima plek geweest voor zo'n buisuitlegger trouwens, net zoals in het echt (als er geen plek is voor de mast.....).
Ik zou nog wel even proberen om je mastjes iets rechter te zetten. Dan wordt het nog mooier!
J.
Re: Modulebaan Denfeld IV
Jeroen,
Thanks. Ik had idd ook voor een buisuitlegger kunnen kiezen. Maar ik had geen zin om te wachten en zocht naar een ad-hoc oplossing. Eens kijken hoe het uitpakt, anders pas ik het gewoon weer aan. Naar aanleiding van de foto's heb ik wat portalen recht gezet. Een paar miet ik nog aanpassen, maar dat komt wel. Vandaag tussen het werk door nog wat laatste mastjes plaatsen, en starten met het volgende project. Er moet nog heel veel gebeuren op de baan, maar ik wil ook weer eens ff rijden, wat al maanden niet is gebeurd.
Laters, Jerome.
Thanks. Ik had idd ook voor een buisuitlegger kunnen kiezen. Maar ik had geen zin om te wachten en zocht naar een ad-hoc oplossing. Eens kijken hoe het uitpakt, anders pas ik het gewoon weer aan. Naar aanleiding van de foto's heb ik wat portalen recht gezet. Een paar miet ik nog aanpassen, maar dat komt wel. Vandaag tussen het werk door nog wat laatste mastjes plaatsen, en starten met het volgende project. Er moet nog heel veel gebeuren op de baan, maar ik wil ook weer eens ff rijden, wat al maanden niet is gebeurd.
Laters, Jerome.
Re: Modulebaan Denfeld IV
Je hebt in ieder geval laten zien dat ik aan die bovenleiding niet ga beginnen. Wat een gedoe.
wim
wim
Re: Modulebaan Denfeld IV
Wimhooo,
hoezooo? Het is wel FF een werkje, maar ik kan meer lulliger klusjes verzinnen om te doen....
J.
hoezooo? Het is wel FF een werkje, maar ik kan meer lulliger klusjes verzinnen om te doen....
J.
Re: Modulebaan Denfeld IV
Inderdaad,
Het is een lastig en tijdrovend klusje, maar stiekem vond ik het best leuk om te doen. En imo het ziet er toch wel een stuk beter uit.
Ik kan nog niet met de panto's omhoog rijden omdat ik her en der in het schaduw deel nog wat uitdagingkjes heb waar de panto's blijven hangen enzo. Komt goed! Overigens kan ik nu uberhaubt niet rijden... Maar daar komt morgen verandering in (als het goed is..)
Greetz, Jerome.
Het is een lastig en tijdrovend klusje, maar stiekem vond ik het best leuk om te doen. En imo het ziet er toch wel een stuk beter uit.
Ik kan nog niet met de panto's omhoog rijden omdat ik her en der in het schaduw deel nog wat uitdagingkjes heb waar de panto's blijven hangen enzo. Komt goed! Overigens kan ik nu uberhaubt niet rijden... Maar daar komt morgen verandering in (als het goed is..)
Greetz, Jerome.
-
- Berichten: 463
- Lid geworden op: 12 okt 2009 10:40
- Locatie: Enschede
Re: Modulebaan Denfeld IV
Hallo JeromeWimhoo schreef:Je hebt in ieder geval laten zien dat ik aan die bovenleiding niet ga beginnen. Wat een gedoe.
wim
Gewoon door blijven gaan met de bovenleidingen het is veel werk maar als het klaar is dan heb je ook echt wat.
Ziet er goed uit
gr Wim
Re: Modulebaan Denfeld IV
Hier bedoel ik niet mee dat je prutswerk levert, ik vind het knap wat je doet. Maar als ik het zo zie en hoor dan is het niets voor mij om te doen, dat is wat ik er mee wil zeggen.Wimhoo schreef:Je hebt in ieder geval laten zien dat ik aan die bovenleiding niet ga beginnen. Wat een gedoe.
wim
en verder veel succes met de baan.
wim
Re: Modulebaan Denfeld IV
Ik volg je met zo veel plezier
Het ziet erg goed uit Jerome, lekker verder bouwen.
Grtz Martin de Deugd
Het ziet erg goed uit Jerome, lekker verder bouwen.
Grtz Martin de Deugd
Re: Modulebaan Denfeld IV
wim schreef:Hier bedoel ik niet mee dat je prutswerk levert, ik vind het knap wat je doet.
Hahaha Wim, zo had ik het ook niet opgevat hoor, alhoewel ik zeker regelmatig prutswerk oplever. Maar dan is het uithuilen en opnieuw beginnen.
De afgelopen dagen had ik zin om gewoon lekker te rijden. Dus de rails schoongemaakt en de boel weer opgestart. Na een uurtje ofzo liep het weer aardig. Het ontkoppelen met de Dapol's gaat nu perfect dus daar ben ik blij mee. Koppelen gaat soms nog fout (ongeveer 20% ofzo), dus daar moet nog even naar worden gekeken. Ook heb ik weer wat locs die niet lekker kruipen (0-10 Km/u), maar dat ligt wat achterstallig onderhoud ten grondslag.
De volgende stap is om met de panto's omhoog te kunnen rijden, dus daar ga ik de komende dagen mee aan slag.
Laterss en een prettig weekend!
Greetz, Jerome
Re: Modulebaan Denfeld IV
Zo, het weekend is voorbij dusss tijd voor een update.
De afgelopen maanden is weer wat druk geweest vanwege werk en een nieuwe studie, dus ik heb maar mondjesmaat aan Denfeld kunnen werken. Maar ondanks de drukte kan ik deze verslaving niet onderdrukken dus als er een paar minuten over waren.... Een korte opsomming van de belangrijkste werkzaamheden.
Het rechter deel (de "tijdelijke" module) gaf toch wel wat problemen, met name mijn duw treinen liepen hier geregeld uit de rails. Tevens kon ik niet met langere treinen rijden omdat de helling simpelweg te steil was. Dus heb ik een iets grotere module gemaakt. Ik ben wel aan het emmeren geweest met een railovergang die ik niet goed kreeg, maar de aanhouder wint. Omdat het volk plaatjes wilt, hier een (eigenlijk nietszeggend wazig) plaatje:
Verder heb ik lekker veel gereden met divers materieel. Daardoor bleek dat mijn ertswagens regelmatig in de linker helix uit de rail liepen. Dus dat maar weer aanpassen. En dit is nou het voordeel van een modulebaan, door de modules los te halen, kom je er beter bij.
Het betreffende stuk:
Hier ligt een keerlus. In loop der tijd (deze helix is toch weer een jaar of 6 oud) is de boel een beetje los gegaan wat dus de ontsporingen veroorzaakte.
Na deze aanpassing kon ik weer lekker rijden. Ik zal tzt eens een filmpje maken.
Waar ik ook eindelijk aan ben begonnen; is met de OC32 (had ik pas 2 jaar liggen...). Na wat strubbelingen en input van wat fora heb ik een sein kunnen aansluiten. Die OC32 is echt een cool ding. Ik heb wel wat ideeën om de OC32 toe te passen. Kom ik later nog wel eens op terug. Proefopstelling OC32:
Het begint nu toch echt wel tijd te worden voor wat scenery, want de baan moet toch eens "af". Ik heb besloten om eerst wat aan de rechterkant te doen. Dus ik ben wat gaan brainstormen. Na wat schetjes gemaakt te maken, heb ik besloten dat op het deel voor het spoor moet een weg komen met een eindhalte voor een bus, volkstuintjes, speeltuin (evt met kinderboederij) en een McDonalds... Dat laatste is een grote wens van mijn dochters. Ik heb al een paar jaar een bouwpakket liggen van een Mac, maar eigenlijk vind ik em niet zo erg mooi (en wil ik helemaal geen Mac op mijn baan..maar ja..). Ik denk dat ik wat aan kitbashing ga doen...of toch wat zelf bouwen...of eerst het bouwpakket origineel laten. Ik zie het wel. De plank/plaat waar dit allemaal gebouwd wordt, kan open. Handig, maar dat geeft problemen met de toekomstige zijwand, want zou de scenery op de plaat geplet worden tegen de zijplaat. Dus aan de slag met XPS (of roofmate) om wat ruimte te krijgen tussen de plank en zijplaat. Even passen en meten:
Op maat snijden en passen en meten:
Zo zal de trein "verdwijnen" richting het schaduw deel:
Even checken of de plank nog omhoog kan:
Gaat prima dus!
Het stuk XPS wil ik zo snijden dat je een talud krijgt met bovenop "dijk" komt een 2-baans autoweg. Ik ben nog aan het twijfelen of hier een rechte weg ga maken is of in een lichte boog. Wat denken jullie?
Ook ben ik er nog niet helemaal uit hoe ik de weg aan het einde laat weg lopen in de achtergrond.
To zover, latersss.
Greetz, Jerome
De afgelopen maanden is weer wat druk geweest vanwege werk en een nieuwe studie, dus ik heb maar mondjesmaat aan Denfeld kunnen werken. Maar ondanks de drukte kan ik deze verslaving niet onderdrukken dus als er een paar minuten over waren.... Een korte opsomming van de belangrijkste werkzaamheden.
Het rechter deel (de "tijdelijke" module) gaf toch wel wat problemen, met name mijn duw treinen liepen hier geregeld uit de rails. Tevens kon ik niet met langere treinen rijden omdat de helling simpelweg te steil was. Dus heb ik een iets grotere module gemaakt. Ik ben wel aan het emmeren geweest met een railovergang die ik niet goed kreeg, maar de aanhouder wint. Omdat het volk plaatjes wilt, hier een (eigenlijk nietszeggend wazig) plaatje:
Verder heb ik lekker veel gereden met divers materieel. Daardoor bleek dat mijn ertswagens regelmatig in de linker helix uit de rail liepen. Dus dat maar weer aanpassen. En dit is nou het voordeel van een modulebaan, door de modules los te halen, kom je er beter bij.
Het betreffende stuk:
Hier ligt een keerlus. In loop der tijd (deze helix is toch weer een jaar of 6 oud) is de boel een beetje los gegaan wat dus de ontsporingen veroorzaakte.
Na deze aanpassing kon ik weer lekker rijden. Ik zal tzt eens een filmpje maken.
Waar ik ook eindelijk aan ben begonnen; is met de OC32 (had ik pas 2 jaar liggen...). Na wat strubbelingen en input van wat fora heb ik een sein kunnen aansluiten. Die OC32 is echt een cool ding. Ik heb wel wat ideeën om de OC32 toe te passen. Kom ik later nog wel eens op terug. Proefopstelling OC32:
Het begint nu toch echt wel tijd te worden voor wat scenery, want de baan moet toch eens "af". Ik heb besloten om eerst wat aan de rechterkant te doen. Dus ik ben wat gaan brainstormen. Na wat schetjes gemaakt te maken, heb ik besloten dat op het deel voor het spoor moet een weg komen met een eindhalte voor een bus, volkstuintjes, speeltuin (evt met kinderboederij) en een McDonalds... Dat laatste is een grote wens van mijn dochters. Ik heb al een paar jaar een bouwpakket liggen van een Mac, maar eigenlijk vind ik em niet zo erg mooi (en wil ik helemaal geen Mac op mijn baan..maar ja..). Ik denk dat ik wat aan kitbashing ga doen...of toch wat zelf bouwen...of eerst het bouwpakket origineel laten. Ik zie het wel. De plank/plaat waar dit allemaal gebouwd wordt, kan open. Handig, maar dat geeft problemen met de toekomstige zijwand, want zou de scenery op de plaat geplet worden tegen de zijplaat. Dus aan de slag met XPS (of roofmate) om wat ruimte te krijgen tussen de plank en zijplaat. Even passen en meten:
Op maat snijden en passen en meten:
Zo zal de trein "verdwijnen" richting het schaduw deel:
Even checken of de plank nog omhoog kan:
Gaat prima dus!
Het stuk XPS wil ik zo snijden dat je een talud krijgt met bovenop "dijk" komt een 2-baans autoweg. Ik ben nog aan het twijfelen of hier een rechte weg ga maken is of in een lichte boog. Wat denken jullie?
Ook ben ik er nog niet helemaal uit hoe ik de weg aan het einde laat weg lopen in de achtergrond.
To zover, latersss.
Greetz, Jerome
Re: Modulebaan Denfeld IV
Ik zou de weg in een boog leggen. Het aantal kaarsrechte wegen in Nederland is heeel beperkt. Bovendien zorgt een niet-kaarsrechte weg ervoor dat je met je aandacht erbij blijft.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Modulebaan Denfeld IV
Hallo Steven,
Ik neig ook naar een flauwe boog. Dat zie je overigens ook vaak in Duitsland. En aangezien mijn modelbaan een Duitse baan is..
Een boog geeft wel weer een uitdaging bij de nog te maken brug die boven het spoor en autoweg komt te liggen. Aan de andere kant, een brug kan ook in een flauwe bocht liggen.
ik ga er nog een nachtje over slapen.
Greetz, Jerome.
Ik neig ook naar een flauwe boog. Dat zie je overigens ook vaak in Duitsland. En aangezien mijn modelbaan een Duitse baan is..
Een boog geeft wel weer een uitdaging bij de nog te maken brug die boven het spoor en autoweg komt te liggen. Aan de andere kant, een brug kan ook in een flauwe bocht liggen.
ik ga er nog een nachtje over slapen.
Greetz, Jerome.
-
- Berichten: 3215
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Modulebaan Denfeld IV
Hallo Jerome,
Als je er dan toch nog even over slaap zou ik ook overwegen om hem breder te maken, dat oogt ook beter.
mvrgr Bob
Als je er dan toch nog even over slaap zou ik ook overwegen om hem breder te maken, dat oogt ook beter.
mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Modulebaan Denfeld IV
Heb je maten nodig?
Er zijn normen voor de breedte van rijstroken, dat hangt vooral af van de max. snelheid ter plaatse. Ook de breedte van de bermen hangt hiervan af.
Er zijn normen voor de breedte van rijstroken, dat hangt vooral af van de max. snelheid ter plaatse. Ook de breedte van de bermen hangt hiervan af.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Modulebaan Denfeld IV
Bob, Steven,
Graag, ik was inderdaad op zoek naar de maten. Ik heb het nu bepaald op basis van de modelauto´s die ook op de foto staan. Totale breedte is 4 cm. De bedoeling is een provinciale/lokale weg na te bootsen. Overigens ga ik de weg maken van een stuk Balsa hout om het geheel iets hoger/steviger te maken en het brugdeel te integreren zodat het 1 geheel is.
Als iemand nog tips heeft welke verf je kan gebruiken... ik heb begrepen dat schoolborden verf goed werkt?
Greetz, Jerome.
Graag, ik was inderdaad op zoek naar de maten. Ik heb het nu bepaald op basis van de modelauto´s die ook op de foto staan. Totale breedte is 4 cm. De bedoeling is een provinciale/lokale weg na te bootsen. Overigens ga ik de weg maken van een stuk Balsa hout om het geheel iets hoger/steviger te maken en het brugdeel te integreren zodat het 1 geheel is.
Als iemand nog tips heeft welke verf je kan gebruiken... ik heb begrepen dat schoolborden verf goed werkt?
Greetz, Jerome.
Re: Modulebaan Denfeld IV
Ik zou ook voor een boog kiezen. En dan aan de muurkant net even daarvoor een tunnel met in de tunnel een spiegel. Dan lijkt de weg nog veel langer door te lopen.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Modulebaan Denfeld IV
Ok.
Bij 80 km/h, zeg maar je standaard provinciale weg, zijn de rijstroken elk 2,75m breed. Totale verharding/dwarsprofiel plm 7,5m (incl. strepen, tussenruimtes, redresseerstroken etc). Aan beide zijden bermen van 6m breed.
Bij 100 km/h wordt dat 3m per rijstrook en bermen van 8m.
Meer info op http://www.wegenwiki.nl/Gebiedsontsluitingsweg.
En dan kijken of het past.
Bij 80 km/h, zeg maar je standaard provinciale weg, zijn de rijstroken elk 2,75m breed. Totale verharding/dwarsprofiel plm 7,5m (incl. strepen, tussenruimtes, redresseerstroken etc). Aan beide zijden bermen van 6m breed.
Bij 100 km/h wordt dat 3m per rijstrook en bermen van 8m.
Meer info op http://www.wegenwiki.nl/Gebiedsontsluitingsweg.
En dan kijken of het past.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan