In tijdperk 2 kende men ook nog geen kleurenfoto's, dus vandaar nog maar zo'n sepiakleurig beeldje:
![Afbeelding](http://i1371.photobucket.com/albums/ag313/pegel1/Struumlmpfelbach%20121www_zpszikwkbep.jpg)
Om de verschillen een beetje zichtbaar te maken, ga ik toch maar verder in kleur. De stoomlocomotieven van het type BR 93.5-12 waren zeer geschikt voor dit traject en hebben hier zeer lang dienst gedaan. Ze verschenen voor het eerst rond 1930 op dit traject. De locomotieven waren toen nog voorzien van messingkleurige nummers en de personentreinen bestonden net als in tijdperk 1 uit een klein aantal Württembergse nevenlijnrijtuigen:
![Afbeelding](http://i1371.photobucket.com/albums/ag313/pegel1/Struumlmpfelbach%20122www_zpsyj1kooxs.jpg)
Vanaf 1934 kregen de locomotieven een aluminiumkleurige nummers en aanduidingen. Op de foto een typisch personentreingarnituur uit die jaren, voorafgegaan door een Pruisisch postrijtuig en aan het einde een gesloten goederenwagon van het type G Kassel:
![Afbeelding](http://i1371.photobucket.com/albums/ag313/pegel1/Struumlmpfelbach%20123www_zpslg0jgtfb.jpg)
EPOCHE IIIa (1949-1956)
Na de tweede wereldoorlog werd voor het personenverkeer gebruik gemaakt van hulprijtuigen, ook op het traject Schorndorf-Welzheim:
![Afbeelding](http://i1371.photobucket.com/albums/ag313/pegel1/Struumlmpfelbach%20124www_zpspvu3whxy.jpg)
Ook de oude Württembergse nevenlijnrijtuigen bleven tot de jaren 60 nog in gebruik:
![Afbeelding](http://i1371.photobucket.com/albums/ag313/pegel1/Struumlmpfelbach%20125www_zpswac0ifud.jpg)
EPOCHE IIIb (1956-1970)
Deze periode kenmerkt zich door het invoeren van de zogenaamde DB-Keks en het afschaffen van de 3e klasse. De lok en het postrijtuig zijn al van deze DB-Keks voorzien, maar de goederenwagons hielden nog lang de oude schrijfwijze:
![Afbeelding](http://i1371.photobucket.com/albums/ag313/pegel1/Struumlmpfelbach%20126www_zpsaxdnh9vi.jpg)
De Württembergse nevenlijnrijtuigen werden in deze periode vervangen door de moderne ombouwrijtuigen. Deze hadden tot 1962 nog een flesgroene kleur:
![Afbeelding](http://i1371.photobucket.com/albums/ag313/pegel1/Struumlmpfelbach%20128www_zpszc1yjau3.jpg)
In datzelfde jaar werden ook de stoomlocomotieven vervangen door exemplaren van het type BR 64. Hier zien we een BR 64 voor de zogenaamde zondagstrein. Deze trein bestond uit een paartje 3-assige ombouwrijtuigen en 3 moderne zilverkleurige rijtuigen voor het buurtspoorverkeer. Met deze trein kwamen vele stedelingen op zondag wandelen in het Welzheimer Wald:
![Afbeelding](http://i1371.photobucket.com/albums/ag313/pegel1/Struumlmpfelbach%20129www_zpsrm0x4ffq.jpg)
De reguliere personentrein op dit traject bestond echter uit twee paartjes ombouwrijtuigen, inmiddels chroomoxidegroen van kleur. De trein is op de terugweg naar Schorndorf en rijdt daarom met de kolenkast vooruit:
![Afbeelding](http://i1371.photobucket.com/albums/ag313/pegel1/Struumlmpfelbach%20130www_zpske7n9m0k.jpg)
In 1967 werden korte tijd stoomlokomotieven van het type BR 78 ingezet voor het personenverkeer:
![Afbeelding](http://i1371.photobucket.com/albums/ag313/pegel1/Struumlmpfelbach%20131www_zpslme40ftz.jpg)
Het goederenvervoer en het gemengd goederen- en personenvervoer werd sinds 1962 overgenomen door de stoomlocomotieven van het type BR 50. Het gemengd vervoer bestond meestal uit een paartje ombouwrijtuigen, een bagagerijtuig en een stuk of vijf goederenwagons:
![Afbeelding](http://i1371.photobucket.com/albums/ag313/pegel1/Struumlmpfelbach%20132www_zpsicbttbg0.jpg)
De goederentreinen bestonden hoofdzakelijk uit gesloten wagons, al werden van tijd tot tijd containerwagens met vormzand meegenomen voor de gieterij van Bauknecht in Welzheim. Daar werden onderdelen voor elektromotoren vervaardigd:
![Afbeelding](http://i1371.photobucket.com/albums/ag313/pegel1/Struumlmpfelbach%20133www_zpshlr1gks5.jpg)
Alle boven getoonde treinsamenstellingen zijn gebaseerd op foto's van het grote voorbeeld, voornamelijk uit de volgende boeken en tijdschriften:
A. Ebinger, Die Wieslaufbahn (1998)
A. Ebinger, "Schorndorf - Rudersberg - Welzheim" in Neben- und Schmalspurbahnen in Deutschland (2007)
A. Ebinger, "100-Jährige mit Zukunft" in Eisenbahn Magazin (2008)
A. Ebinger, Die Wieslaufbahn im Wandel der Zeit (2010)
Een volgende keer ga ik verder met tijdperk 4.