Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
EPOCHE IIb (1925-1937)
In tijdperk 2 kende men ook nog geen kleurenfoto's, dus vandaar nog maar zo'n sepiakleurig beeldje:
Om de verschillen een beetje zichtbaar te maken, ga ik toch maar verder in kleur. De stoomlocomotieven van het type BR 93.5-12 waren zeer geschikt voor dit traject en hebben hier zeer lang dienst gedaan. Ze verschenen voor het eerst rond 1930 op dit traject. De locomotieven waren toen nog voorzien van messingkleurige nummers en de personentreinen bestonden net als in tijdperk 1 uit een klein aantal Württembergse nevenlijnrijtuigen:
Vanaf 1934 kregen de locomotieven een aluminiumkleurige nummers en aanduidingen. Op de foto een typisch personentreingarnituur uit die jaren, voorafgegaan door een Pruisisch postrijtuig en aan het einde een gesloten goederenwagon van het type G Kassel:
EPOCHE IIIa (1949-1956)
Na de tweede wereldoorlog werd voor het personenverkeer gebruik gemaakt van hulprijtuigen, ook op het traject Schorndorf-Welzheim:
Ook de oude Württembergse nevenlijnrijtuigen bleven tot de jaren 60 nog in gebruik:
EPOCHE IIIb (1956-1970)
Deze periode kenmerkt zich door het invoeren van de zogenaamde DB-Keks en het afschaffen van de 3e klasse. De lok en het postrijtuig zijn al van deze DB-Keks voorzien, maar de goederenwagons hielden nog lang de oude schrijfwijze:
De Württembergse nevenlijnrijtuigen werden in deze periode vervangen door de moderne ombouwrijtuigen. Deze hadden tot 1962 nog een flesgroene kleur:
In datzelfde jaar werden ook de stoomlocomotieven vervangen door exemplaren van het type BR 64. Hier zien we een BR 64 voor de zogenaamde zondagstrein. Deze trein bestond uit een paartje 3-assige ombouwrijtuigen en 3 moderne zilverkleurige rijtuigen voor het buurtspoorverkeer. Met deze trein kwamen vele stedelingen op zondag wandelen in het Welzheimer Wald:
De reguliere personentrein op dit traject bestond echter uit twee paartjes ombouwrijtuigen, inmiddels chroomoxidegroen van kleur. De trein is op de terugweg naar Schorndorf en rijdt daarom met de kolenkast vooruit:
In 1967 werden korte tijd stoomlokomotieven van het type BR 78 ingezet voor het personenverkeer:
Het goederenvervoer en het gemengd goederen- en personenvervoer werd sinds 1962 overgenomen door de stoomlocomotieven van het type BR 50. Het gemengd vervoer bestond meestal uit een paartje ombouwrijtuigen, een bagagerijtuig en een stuk of vijf goederenwagons:
De goederentreinen bestonden hoofdzakelijk uit gesloten wagons, al werden van tijd tot tijd containerwagens met vormzand meegenomen voor de gieterij van Bauknecht in Welzheim. Daar werden onderdelen voor elektromotoren vervaardigd:
Alle boven getoonde treinsamenstellingen zijn gebaseerd op foto's van het grote voorbeeld, voornamelijk uit de volgende boeken en tijdschriften:
A. Ebinger, Die Wieslaufbahn (1998)
A. Ebinger, "Schorndorf - Rudersberg - Welzheim" in Neben- und Schmalspurbahnen in Deutschland (2007)
A. Ebinger, "100-Jährige mit Zukunft" in Eisenbahn Magazin (2008)
A. Ebinger, Die Wieslaufbahn im Wandel der Zeit (2010)
Een volgende keer ga ik verder met tijdperk 4.
In tijdperk 2 kende men ook nog geen kleurenfoto's, dus vandaar nog maar zo'n sepiakleurig beeldje:
Om de verschillen een beetje zichtbaar te maken, ga ik toch maar verder in kleur. De stoomlocomotieven van het type BR 93.5-12 waren zeer geschikt voor dit traject en hebben hier zeer lang dienst gedaan. Ze verschenen voor het eerst rond 1930 op dit traject. De locomotieven waren toen nog voorzien van messingkleurige nummers en de personentreinen bestonden net als in tijdperk 1 uit een klein aantal Württembergse nevenlijnrijtuigen:
Vanaf 1934 kregen de locomotieven een aluminiumkleurige nummers en aanduidingen. Op de foto een typisch personentreingarnituur uit die jaren, voorafgegaan door een Pruisisch postrijtuig en aan het einde een gesloten goederenwagon van het type G Kassel:
EPOCHE IIIa (1949-1956)
Na de tweede wereldoorlog werd voor het personenverkeer gebruik gemaakt van hulprijtuigen, ook op het traject Schorndorf-Welzheim:
Ook de oude Württembergse nevenlijnrijtuigen bleven tot de jaren 60 nog in gebruik:
EPOCHE IIIb (1956-1970)
Deze periode kenmerkt zich door het invoeren van de zogenaamde DB-Keks en het afschaffen van de 3e klasse. De lok en het postrijtuig zijn al van deze DB-Keks voorzien, maar de goederenwagons hielden nog lang de oude schrijfwijze:
De Württembergse nevenlijnrijtuigen werden in deze periode vervangen door de moderne ombouwrijtuigen. Deze hadden tot 1962 nog een flesgroene kleur:
In datzelfde jaar werden ook de stoomlocomotieven vervangen door exemplaren van het type BR 64. Hier zien we een BR 64 voor de zogenaamde zondagstrein. Deze trein bestond uit een paartje 3-assige ombouwrijtuigen en 3 moderne zilverkleurige rijtuigen voor het buurtspoorverkeer. Met deze trein kwamen vele stedelingen op zondag wandelen in het Welzheimer Wald:
De reguliere personentrein op dit traject bestond echter uit twee paartjes ombouwrijtuigen, inmiddels chroomoxidegroen van kleur. De trein is op de terugweg naar Schorndorf en rijdt daarom met de kolenkast vooruit:
In 1967 werden korte tijd stoomlokomotieven van het type BR 78 ingezet voor het personenverkeer:
Het goederenvervoer en het gemengd goederen- en personenvervoer werd sinds 1962 overgenomen door de stoomlocomotieven van het type BR 50. Het gemengd vervoer bestond meestal uit een paartje ombouwrijtuigen, een bagagerijtuig en een stuk of vijf goederenwagons:
De goederentreinen bestonden hoofdzakelijk uit gesloten wagons, al werden van tijd tot tijd containerwagens met vormzand meegenomen voor de gieterij van Bauknecht in Welzheim. Daar werden onderdelen voor elektromotoren vervaardigd:
Alle boven getoonde treinsamenstellingen zijn gebaseerd op foto's van het grote voorbeeld, voornamelijk uit de volgende boeken en tijdschriften:
A. Ebinger, Die Wieslaufbahn (1998)
A. Ebinger, "Schorndorf - Rudersberg - Welzheim" in Neben- und Schmalspurbahnen in Deutschland (2007)
A. Ebinger, "100-Jährige mit Zukunft" in Eisenbahn Magazin (2008)
A. Ebinger, Die Wieslaufbahn im Wandel der Zeit (2010)
Een volgende keer ga ik verder met tijdperk 4.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
mooie foto's
op foto 4 staan heel mooie wagons heb je daar een nummer van
Gr Andy
op foto 4 staan heel mooie wagons heb je daar een nummer van
Gr Andy
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Andy,
Sorry, op foto 4 staan de hulprijtuigen van Minitrix. Nummers: 13330 en 13336 (tijdperk IIIa).
Je hebt ze ook in DRG uitvoering (grijs van kleur, nummers 13332 en 13335) en in DB uitvoering voor tijdperk IIIb (13331).
Sorry, op foto 4 staan de hulprijtuigen van Minitrix. Nummers: 13330 en 13336 (tijdperk IIIa).
Je hebt ze ook in DRG uitvoering (grijs van kleur, nummers 13332 en 13335) en in DB uitvoering voor tijdperk IIIb (13331).
Laatst gewijzigd door traiNiac op 16 mei 2015 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Leuk, leerzaam en vooral mooie foto's.
gr Ron.
gr Ron.
Ik rommel maar wat aan!
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Harry ik had ze nog nooit gezien dank voor de nummers
ik ga kijken waar ik ze kan krijgen
Gr Andy
ik ga kijken waar ik ze kan krijgen
Gr Andy
-
- Berichten: 750
- Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
- Locatie: vlakbij Gouda
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Harry, je bent wat mij betreft een verrijking op ons forum! Erg leuk dat je je hebt verdiept in alle tijdperken en materieel. Dat is ook wel mijn ding
Blijf je graag volgen, veel succes met je projecten die nog (hopelijk) komen gaan.
Groet,
Hans
Blijf je graag volgen, veel succes met je projecten die nog (hopelijk) komen gaan.
Groet,
Hans
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
hoi,
Mooie foto's ,
Vraagje van welk merk is de br 93.5-12?
mvg,
Erwin
Mooie foto's ,
Vraagje van welk merk is de br 93.5-12?
mvg,
Erwin
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Gaaf zo al die stomers met bijbehoren materieel
Blijft iets magisch hebben, stoom loks
Mvg,
Ad
Blijft iets magisch hebben, stoom loks
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
-
- Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hele nette foto's, mooi.
Maar eh, mooi verkeerd rood (of was het verkeersrood) is niet lelijk
Maar eh, mooi verkeerd rood (of was het verkeersrood) is niet lelijk
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
erwin1z schreef:hoi,
Mooie foto's ,
Vraagje van welk merk is de br 93.5-12?
mvg,
Erwin
@ Erwin,
Van Arnold, de vier varianten die je op de foto's ziet hebben de nummers 2290 (DRG, aluminium opschriften), 2291 (DB epoche IIIa), 2292 (DRG, messing opschriften) en 2295 (DB epoche IIIb).
@ Hans,
Epoche IIIb is ook wel mijn favoriete periode, vanwege de enorme afwisseling in materieel. Ik beperk me overigens tot materieel dat in Zuid-Duitsland voorkwam. En eigenlijk alleen nevenlijnmaterieel.
@ Ad & Robert,
Dank voor jullie complimentjes. Stomers en diesels hebben mijn voorkeur, al moet ik zeggen dat ik met name het verkeersrode materieel uit tijdperk 5 tot nu ook wel erg mooi vind. Vooral het Zwitserse smalspoor spul. Misschien ooit nog eens overstappen naar HOm of HOe?
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hey,
Schitterende foto's en erg leuk die achtergrond informatie. En die brug Blijft echt een blikvanger. Erg benieuwd naar de volgende module, en ook eens de modules aan elkaar!
Keep us posted!
Schitterende foto's en erg leuk die achtergrond informatie. En die brug Blijft echt een blikvanger. Erg benieuwd naar de volgende module, en ook eens de modules aan elkaar!
Keep us posted!
grt,
Thijs
Am Waldrand
Thijs
Am Waldrand
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Thijs,
Dank voor je compliment.
En als laatste nog wat foto's van het volgende tijdperk:
EPOCHE IV (1970-1980)
De enige stoomlocomotief die in deze periode nog dienst deed, was het type BR 050:
De personentreinen waren inmiddels overgenomen door de diesellocomotieven van het type 212. Dit waren keertreinen, waarbij op de terugweg met het stuurstandrijtuig voorop werd gereden:
Vanaf 1972 verzorgden deze diesels ook de goederen- en de gemengde treinen. Maar dan werd de lokomotief op het eindpunt wel omgereden:
Uitzonderlijk was de situatie waarbij de keertrein op de terugweg enkele wagons uit Welzheim meenam. Dan ontstond een gemengde keerterin (een zgn. "Wende GmP"):
En daarmee komt een einde aan deze "materieelshow". In het vervolg kun je hier lezen over de bouw van het vierde segment: Zumhofer Strasse.
Dank voor je compliment.
En als laatste nog wat foto's van het volgende tijdperk:
EPOCHE IV (1970-1980)
De enige stoomlocomotief die in deze periode nog dienst deed, was het type BR 050:
De personentreinen waren inmiddels overgenomen door de diesellocomotieven van het type 212. Dit waren keertreinen, waarbij op de terugweg met het stuurstandrijtuig voorop werd gereden:
Vanaf 1972 verzorgden deze diesels ook de goederen- en de gemengde treinen. Maar dan werd de lokomotief op het eindpunt wel omgereden:
Uitzonderlijk was de situatie waarbij de keertrein op de terugweg enkele wagons uit Welzheim meenam. Dan ontstond een gemengde keerterin (een zgn. "Wende GmP"):
En daarmee komt een einde aan deze "materieelshow". In het vervolg kun je hier lezen over de bouw van het vierde segment: Zumhofer Strasse.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Erg leuk en interessant Harry! En een mooie collectie materieel. Zijn die Silberlinge een set van Minitrix (Müngstener Brücke)? Ik ben erg benieuwd naar je nieuwe module!
Groet, Wim
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Bedankt voor de info, eens kijken of we de Arnold lok kunnen vinden op een beurs.
Erwin
Erwin
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Wim H schreef:Erg leuk en interessant Harry! En een mooie collectie materieel. Zijn die Silberlinge een set van Minitrix (Müngstener Brücke)? Ik ben erg benieuwd naar je nieuwe module!
Groet, Wim
Hallo Wim,
De tijdperk 3 uitvoeringen zijn van Minitrix, de nummers 15720 (1e/2e klasse), 15721 (2e klasse) en 15722 (stuurstandrijtuig), de tijdperk 4 uitvoeringen IV zijn van Röwa, de nummers 8201 (1e/2e klasse), 8202 (2e klasse) en 8203 (stuurstandrijtuig). De laatste zijn later ook door Minitrix geproduceerd (nrs. 13038, 13039 en 13040). De Röwa rijtuigen zijn in 1969-1972 geproduceerd, maar kunnen qua detaillering nog goed voldoen aan de hedendaagse standaard.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
De planning van het volgende segment is begonnen. Het eerste schetsje geeft station Rudersberg weer en rechts daarvan ligt een overweg, een gelijkvloerse kruising met de Zumhofer Strasse. Dat wordt het onderwerp van het volgende segment:
Onderstaand een overzichtstekeningetje van de drie segmenten waar station Rudersberg uit zal bestaan: links het inrijsein ten zuiden van het station (segment "Gminder"), in het midden het station zelf (segment "Rudersberg") en rechts het inrijsein ten noorden van het station (segment "Zumhofer Strasse"):
Als deze drie segmenten af zijn, kan ik eindelijk een beetje pendelen van Rudersberg naar schaduwstation en terug
Onderstaand een overzichtstekeningetje van de drie segmenten waar station Rudersberg uit zal bestaan: links het inrijsein ten zuiden van het station (segment "Gminder"), in het midden het station zelf (segment "Rudersberg") en rechts het inrijsein ten noorden van het station (segment "Zumhofer Strasse"):
Als deze drie segmenten af zijn, kan ik eindelijk een beetje pendelen van Rudersberg naar schaduwstation en terug
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Dat ziet er goed uit Harry! Ik ben benieuwd hoe je de details gaat uitwerken. Ongetwijfeld zal het er weer prima uitzien!
Eén vraagje nog: in beide schetsjes zie ik aan de rechterzijde van het station geen uitrijseinen. Is dat bewust zo of missen ze alleen in de schetsjes?
Groet, Wim
Eén vraagje nog: in beide schetsjes zie ik aan de rechterzijde van het station geen uitrijseinen. Is dat bewust zo of missen ze alleen in de schetsjes?
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Wim,
Dank je. Dat er geen uitrijseinen staan is heel bewust. Ze waren er in het echt ook niet. Dat komt omdat er direct na het station een overweg kwam, die vanuit het station werd bediend. Alleen indien de stationschef de overweg had laten sluiten gaf hij met de hand het vertreksein.
Dank je. Dat er geen uitrijseinen staan is heel bewust. Ze waren er in het echt ook niet. Dat komt omdat er direct na het station een overweg kwam, die vanuit het station werd bediend. Alleen indien de stationschef de overweg had laten sluiten gaf hij met de hand het vertreksein.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Ok, interessant. Dat is iets nieuws voor mij. Heel apart dat dit zo werd gedaan. Je zou verwachten dat als het station is voorzien van in- en uitrijders, dat de hele lijn dan "behoorlijk" beveiligd is (en niet een simpel nevenlijntje met alleen inrijseinen). Dat het station dan voor de helft volgens het ene systeem is beveiligd en voor de andere helft volgens het andere, is wel weer frappant. Het laat wel zien dat er juist bij het voorbeeld altijd weer uitzonderingen te vinden zijn.
Groet, Wim
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Wim,
Ik was net zo verbaasd als jij. Het traject is een nevenlijn, dus er waren helemaal geen uitrijseinen nodig geweest. Maar dat ze slechts in 1 richting opgesteld staan heeft dus te maken met de bediening van de overweg. Ik correspondeer met de auteur van boeken en tijdschriftartikelen over dit traject en hij vertelde me dat.
Zie ook op het HiFo van Drehscheibe Online:
http://www.drehscheibe-online.de/foren/ ... 17,4750110
Tot rond 1947 waren er zelfs alleen twee inrijseinen die vanuit het station werden bediend. Met betrekking tot de seinen ga ik waarschijnlijk de situatie na 1947 nabouwen (dus met de 2 uitrijseinen), maar qua sporenplan hou ik de situatie tot 1935, dus met het extra opstelspoor onderaan. Een kleine concessie aan de werkelijkheid voor meer rijplezier
Ik was net zo verbaasd als jij. Het traject is een nevenlijn, dus er waren helemaal geen uitrijseinen nodig geweest. Maar dat ze slechts in 1 richting opgesteld staan heeft dus te maken met de bediening van de overweg. Ik correspondeer met de auteur van boeken en tijdschriftartikelen over dit traject en hij vertelde me dat.
Zie ook op het HiFo van Drehscheibe Online:
http://www.drehscheibe-online.de/foren/ ... 17,4750110
Tot rond 1947 waren er zelfs alleen twee inrijseinen die vanuit het station werden bediend. Met betrekking tot de seinen ga ik waarschijnlijk de situatie na 1947 nabouwen (dus met de 2 uitrijseinen), maar qua sporenplan hou ik de situatie tot 1935, dus met het extra opstelspoor onderaan. Een kleine concessie aan de werkelijkheid voor meer rijplezier
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Leuk! Weer iets geleerd! Ga je nog een stationsopzichter met een beweegbare arm plaatsen? Ik weet niet of Viessmann die ook in N heeft, maar je kunt hem zelf ook maken
Ook leuk om foto's van de bouw van het echte Strümpfelbachviadukt te zien. En ze hebben de omgeving van het viadukt precies nagebouwd met jouw baan als voorbeeld
Groet, Wim
Ook leuk om foto's van de bouw van het echte Strümpfelbachviadukt te zien. En ze hebben de omgeving van het viadukt precies nagebouwd met jouw baan als voorbeeld
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Wim,
Goed idee. Heel lang geleden al eens een bewegende stationschef met spiegelei gezien in een aflevering van Miniatuurbanen, ver vóór Viessmann ermee kwam.
@ Thijs, Andy,
Dank voor jullie complimenten.
Goed idee. Heel lang geleden al eens een bewegende stationschef met spiegelei gezien in een aflevering van Miniatuurbanen, ver vóór Viessmann ermee kwam.
@ Thijs, Andy,
Dank voor jullie complimenten.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Harry ik heb net je draadje vluchtig doorgelezen en je hebt er een volger bij .
Knappe segmenten heb je gemaakt . De brug ziet er fantastisch uit .
mvg NiKo
Knappe segmenten heb je gemaakt . De brug ziet er fantastisch uit .
mvg NiKo
mvg NiKo