Zugeheim: Wat gaan we deze winter doen?
Re: Zugeheim....klein maar fijn!
Hallo Edwin,
Ik gebruik ook altijd tegellijm, maar dan de flexibele soort die geschikt is voor vloerverwarming. Gegarandeerd scheur- en krimmpvrij. Ik leg over het gaas altijd wel eerste ene laagje papier-maché aan, van keukenrol gedrenkt in behangersplak. Voordeel daarvan is dat je de tegellijm ooke cht kunt aandrukken, zonbder dat het door het bgaas heen gaat. Soort verdichten zeg maar. Kan de laag nog dunner (en lichter) worden. Maar dat is voor jouw stationaire baan natuurlijk van minder belang dan bij mijn transportabele segmenten.
Ik gebruik ook altijd tegellijm, maar dan de flexibele soort die geschikt is voor vloerverwarming. Gegarandeerd scheur- en krimmpvrij. Ik leg over het gaas altijd wel eerste ene laagje papier-maché aan, van keukenrol gedrenkt in behangersplak. Voordeel daarvan is dat je de tegellijm ooke cht kunt aandrukken, zonbder dat het door het bgaas heen gaat. Soort verdichten zeg maar. Kan de laag nog dunner (en lichter) worden. Maar dat is voor jouw stationaire baan natuurlijk van minder belang dan bij mijn transportabele segmenten.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
Even niet aan mijn bergen gewerkt maar een proefstukje bestrating tussen de rails gemaakt. Mijn haven krijgt rails in de straat en ik ben aan het uitvogelen hoe ik dat moet doen. Ik gebruik dasklei dat ik tussen de bielzen pers. Om de rails vrij te houden plak ik er tijdelijk een u profiel styreen over. Laat het drogen en kras dan de klinkers dat gaat heel fijn. Op de baan zelf natuurlijk nog even op kleur brengen en verouderen. Ik ben best tevreden....
Mooi strak inderdaad, Edwin. Kan me voorstellen dat je tevreden bent.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
-
Ziet er goed uit, maar zijn ze niet te groot? ongeveer 1300 mm / 4 = 320 mm.
Groet,
Gerard van der Sel.
Groet,
Gerard van der Sel.
Selectrix (RMX)
Bij de "productieversie" op mijn baan wordt de klei laag iets lager ( heb hem nu niet vlak geschuurd) en de steentjes moeten wat fijner. Het ging er in deze proefversie om is het bouwtechnisch haalbaar, blijft het zitten en is het makkelijk te doen.
Kleine update....rotsen uithakken, op kleur brengen en begroeiing aanleggen.Lekker bezig in mijn garage want de zomer laat toch nog even op zich wachten...
Vandaag eens mijn tweede hobby meer toegepast op de baan. Ik heb focusstacking geprobeerd. Met deze techniek kun je heel veel scherptediepte krijgen door het combineren van verschillende foto's met steeds een ander scherpstelpunt. Ik heb het nog niet helemaal onder de knie.... Hiermee kan ik met mijn macro lens eigenlijk oneindige scherpte diepte krijgen.
"je kunt toch ook je diafragma hoger instellen F22-F32?" Natuurlijk dat kan maar in een minder verlichte ruimte schiet dan de sluitertijd of iso waarde omhoog met alle nadelige gevolgen ( trilling, ruis) etc.
Schiet in manuele mode met vaste diafragma en sluitertijd en iso en handmatige scherpstelling. Stel steeds handmatig de focus een beetje bij totdat je alle onderdelen van je opstelling een keer scherp hebt. Er zijn op internet diverse ( freeware/trial) opties om de stacking uit te voeren...... O ja een statief is een must natuurlijk en een afstandbediening of 2sec timer om trilling te voorkomen
Resultaat van stacking 18 foto's:
Een van de originele, let op de kleine scherptediepte terwijl dit al F13 is.
"je kunt toch ook je diafragma hoger instellen F22-F32?" Natuurlijk dat kan maar in een minder verlichte ruimte schiet dan de sluitertijd of iso waarde omhoog met alle nadelige gevolgen ( trilling, ruis) etc.
Schiet in manuele mode met vaste diafragma en sluitertijd en iso en handmatige scherpstelling. Stel steeds handmatig de focus een beetje bij totdat je alle onderdelen van je opstelling een keer scherp hebt. Er zijn op internet diverse ( freeware/trial) opties om de stacking uit te voeren...... O ja een statief is een must natuurlijk en een afstandbediening of 2sec timer om trilling te voorkomen
Resultaat van stacking 18 foto's:
Een van de originele, let op de kleine scherptediepte terwijl dit al F13 is.
Prachtig Edwin,
Moet ik ook maar eens uit gaan proberen.
Moet ik ook maar eens uit gaan proberen.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
-
Mooie foto Edwin.
Zie voor het onderwerp "Verbeter scherptediepte foto's" viewtopic.php?f=21&t=8606
Zie voor het onderwerp "Verbeter scherptediepte foto's" viewtopic.php?f=21&t=8606
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Dank Andre voor de tip.... ik ga dit verder uit probereren. Gave techniek voor een modelspoorbaan.
Tja het is herfst buiten op 27 juli dus wat doe je dan....? Juist ja lekker in je hobbyhok, muziekje aan en je nieuwe bergen "beplanten". We lopen voor op het jaarschema...
Die eerste foto.....wat een súperfoto!
Dit is je nieuwe stuk, niet? Mooi geworden zeg. Afgezien van dat de foto helemaal top is genomen (ranking bureaubladachtergrond als je het mij vraagt...) is het landschap subliem. De juiste vorm van de rotsen, de juiste kleur, lekker veel groen wat ook heterogeen is maar geen zooitje. Alles netjes afgewerkt, goeie verlichting en een achtergrond.
Geweldig! Meer van dat!!
J.
Dit is je nieuwe stuk, niet? Mooi geworden zeg. Afgezien van dat de foto helemaal top is genomen (ranking bureaubladachtergrond als je het mij vraagt...) is het landschap subliem. De juiste vorm van de rotsen, de juiste kleur, lekker veel groen wat ook heterogeen is maar geen zooitje. Alles netjes afgewerkt, goeie verlichting en een achtergrond.
Geweldig! Meer van dat!!
J.
Daar sluit ik mij geheel bij aan.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
Mooi foto's van het nieuwe stuk.
Het groen is ook prachtig en volfens mij zijn de treinen nu ook langer geworden.
gr. Ron.
Het groen is ook prachtig en volfens mij zijn de treinen nu ook langer geworden.
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
Passen en meten bij de nieuw te bouwen havenkade. De tweedehands gekochte fabriek mag echt wel gerenoveerd worden, Wie bij Faller heeft die blauwe tegeltjes bedacht?....
Zo al een tijdje niet van me laten horen maar ik ben de afgelopen weken druk in de weer geweest om mijn baan te automatiseren met Traincontroller ( mooi programma overigens). Dit weekend liep ik toevallig tegen een tweedehands industrieterrein op en voor 10 euro kon ik dat niet laten lopen.Beetje labberdekakkie gelijmd maar dat is te fixen. Eerdaags even schilderen en weer voor een koopje iets leuks op mijn baan.
Voorts wordt op dit moment de haven uitgegraven.........
Voorts wordt op dit moment de haven uitgegraven.........
Edwin,
Ik heb ook wel eens tweede hands gebouwtjes gekocht die slordig waren gebouwd. Ik heb toen ontdekt dat ze in de Dasty (ontvetter van € 2,- bij de Wibra) volledig uit elkaar vallen en dat de meeste lijmvlekken soms ook te verwijderen zijn met een tandenborstel. Daarna heb ik de gebouwen netjes in elkaar gezet en geschilderd. Evt is de handleiding altijd wel op Internet te vinden, mocht je die nodig hebben.
Ben
Ik heb ook wel eens tweede hands gebouwtjes gekocht die slordig waren gebouwd. Ik heb toen ontdekt dat ze in de Dasty (ontvetter van € 2,- bij de Wibra) volledig uit elkaar vallen en dat de meeste lijmvlekken soms ook te verwijderen zijn met een tandenborstel. Daarna heb ik de gebouwen netjes in elkaar gezet en geschilderd. Evt is de handleiding altijd wel op Internet te vinden, mocht je die nodig hebben.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Edwin,
Wat ik nog vergat: je moet de fles met het gele spul erin hebben. Dat ontvet als een dolle!
Acrylverven lossen er ook binnen een dagje in op en zelfs verven op terpentinebasis ook, maar dat duurt langer. Ik heb een keer een kap van een V200 2 weken in de Dasty laten liggen, waarna ik met een tandenborstel de verf er makkelijk af kon halen.
Ben
Wat ik nog vergat: je moet de fles met het gele spul erin hebben. Dat ontvet als een dolle!
Acrylverven lossen er ook binnen een dagje in op en zelfs verven op terpentinebasis ook, maar dat duurt langer. Ik heb een keer een kap van een V200 2 weken in de Dasty laten liggen, waarna ik met een tandenborstel de verf er makkelijk af kon halen.
Ben
M.v.g. Ben
Niemand. Ik had ook zo'n fabriek en daar waren ze bruin. Jouw fabriekje heeft waarschijnlijk ooit in de felle zon gestaan.EdwinB schreef:Wie bij Faller heeft die blauwe tegeltjes bedacht?....[/img]
Ben
M.v.g. Ben
We zijn weer lekker aan het klooien.....in de weer met de havenkade. Eerst ruwe vorm in foam, daarna schilderen, bolders en meerpalen plaatsen. De komende kersttijd komen we zo wel door. Dit is de plek voor vissers en sloepjes. Links ( niet op de foto ) komt aanleg voor vrachtscheepjes.
Wordt vervolgd.......
Wordt vervolgd.......
Fase 4 van mijn havenkade: De straatrails zijn in "beton-foam gegoten". Middenstuk volgegoten met modelgips en na driekwartier drogen rustig aan een wagon met scherpe metalenwielen er doorheen getrokken. Hierdoor ontstond een mooi strak gootje. De zijkanten zijn van foam.
Ik wilde eerst mijn klinkerweg langs de fabriek helemaal inkrassen maar heb toch gekozen voor Busch flexibele straat..... . De boel de komende periode verouderen en op kleur brengen. De machinefabriek is tweedehands en tjonge....sommige mensen kunnen ook niet lijmen, heb ik nog wel wat herstelwerk aan ( zie je het?... )
Ik wilde eerst mijn klinkerweg langs de fabriek helemaal inkrassen maar heb toch gekozen voor Busch flexibele straat..... . De boel de komende periode verouderen en op kleur brengen. De machinefabriek is tweedehands en tjonge....sommige mensen kunnen ook niet lijmen, heb ik nog wel wat herstelwerk aan ( zie je het?... )