Nieuw Baanplan Tijdperk III-IV
Nieuw Baanplan Tijdperk III-IV
Beste mede spoorders,
graag had ik jullie opmerkingen op mijn nieuw baanplan, met zicht op het nieuw huis is er een kamer met een iets grotere oppervlakte (380 op 100cm) voor eventueel een treintjes tafel te maken
graag had ik jullie opmerkingen op mijn nieuw baanplan, met zicht op het nieuw huis is er een kamer met een iets grotere oppervlakte (380 op 100cm) voor eventueel een treintjes tafel te maken
- Bijlagen
-
- schaduwstation met keerlus
- Nieuwe Baan SchaduwStation.jpg (119.29 KiB) 7439 keer bekeken
-
- Paradespoortje met doorgang
- Nieuwe Baan Parade.jpg (96.22 KiB) 7439 keer bekeken
-
- Hoofdstation met industrie errond
- Nieuwe Baan Hoofdstation.jpg (104.69 KiB) 7439 keer bekeken
-
- de verbinding tussen Hoofdstation en Schaduwstations
- Nieuwe Baan Helix.jpg (95.32 KiB) 7439 keer bekeken
Re: Nieuw Baanplan Tijdperk III-IV
Bart,
Wat voor baan gaat het worden? Alleen goederen? Ik denk dat op te kunnen maken uit je bijschrift: " Hoofdstation met industrie errond", maar ik weet niet wat je met "errond" bedoelt.
Ik vind het sporenplan wel heel star. Strak langs de randen, krappe bogen en veel symetrische wisselstraten. Je raccordementen zijn ook uitsluitend recht. Is dat bepaald door de vorm van terreinen en de plaatsing van gebouwen?
Eigenlijk vind ik er verder niet veel over te zeggen zonder informatie over wat voor baan het moet worden en hoe het landschap en de scenery er ongeveer komt uit te zien.
Kun je de maten erbij vermelden? De eerste tekening is waarschijnlijk het onderste niveau. Kun je - gezien de diepte - nog wel bij de sporen en wissels rechtsboven in geval van een storing? Of kun je om de hele baan heen lopen?
Ben
Wat voor baan gaat het worden? Alleen goederen? Ik denk dat op te kunnen maken uit je bijschrift: " Hoofdstation met industrie errond", maar ik weet niet wat je met "errond" bedoelt.
Ik vind het sporenplan wel heel star. Strak langs de randen, krappe bogen en veel symetrische wisselstraten. Je raccordementen zijn ook uitsluitend recht. Is dat bepaald door de vorm van terreinen en de plaatsing van gebouwen?
Eigenlijk vind ik er verder niet veel over te zeggen zonder informatie over wat voor baan het moet worden en hoe het landschap en de scenery er ongeveer komt uit te zien.
Kun je de maten erbij vermelden? De eerste tekening is waarschijnlijk het onderste niveau. Kun je - gezien de diepte - nog wel bij de sporen en wissels rechtsboven in geval van een storing? Of kun je om de hele baan heen lopen?
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Nieuw Baanplan Tijdperk III-IV
hey Ben,
het zal voornamelijk goederen worden. De "errond" slaat op de vertakkingen, waar de verschillende industriële laadstations zullen komen.
Qua scenery zal het bergachtig worden
de maten zijn 380cm breed, de linkerkant zal 100 zijn en de rechter 200.
Rond de baan zal omgeven worden door muren. wat het inderdaad moeilijk zal maken voor de wissels te controleren rechtsboven, ik dacht aan een dubbele helix voor het hoogteverschil zo hoog mogelijk te maken met ong 2.5% stijging.
De eerste afbeelding is inderdaad het onderste niveau.
speel ook nog met het idee om een lokaal spoor met keerlus erbij te plaatsen op het bovenste niveau.
Bart
het zal voornamelijk goederen worden. De "errond" slaat op de vertakkingen, waar de verschillende industriële laadstations zullen komen.
Qua scenery zal het bergachtig worden
de maten zijn 380cm breed, de linkerkant zal 100 zijn en de rechter 200.
Rond de baan zal omgeven worden door muren. wat het inderdaad moeilijk zal maken voor de wissels te controleren rechtsboven, ik dacht aan een dubbele helix voor het hoogteverschil zo hoog mogelijk te maken met ong 2.5% stijging.
De eerste afbeelding is inderdaad het onderste niveau.
speel ook nog met het idee om een lokaal spoor met keerlus erbij te plaatsen op het bovenste niveau.
Bart
Re: Nieuw Baanplan Tijdperk III-IV
Het gaat niet alleen om controleren; aansluiten en bij storingen ingrijpen is met zo'n diepte al niet te doen, tenzij je een installatie hebt om boven je baan te liggen. Waarom draai je het rechtergedeelte van het schaduwstation ter hoogte van de "knik" niet met de klok mee, zodat de sporenbundel langs de schuine voorkant van de baan loopt? Dan kun je er beter bij.Bart_N schreef:Rond de baan zal omgeven worden door muren. wat het inderdaad moeilijk zal maken voor de wissels te controleren rechtsboven
2,5% stijging is mooi, maar hoe hoog wordt de ruimte tussen de niveaus dan? Met zo'n diepte schat ik dat je minstens 20 cm tussenruimte moet hebben om bij problemen ook bij je achterste sporen te kunnen komen.
Verder snap ik de reden van de grote aantal wissels in het groene spoor niet, tenzij je veel verkeerd spoor wilt rijden, maar dan heb je in het gele deel geen dubbele engelse wissels nodig.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Nieuw Baanplan Tijdperk III-IV
Ben,
ga dat eens proberen uittekenen, schaduwstation met knik naar rechts erin.
tussen hoofd en schaduw had ik aan 2 helixen gedacht oftewel ongeveer 40 cm hoogteverschil.
het groene spoor zie ik als parade stukje, met eventueel een klein personen station en mogelijk met nog een verbinding met een hoger gelegen buurtstation voor pendelverkeer.
in het gele stuk, tussen de wisselstraatjes zou ik een goederenstation plaatsen, met wachtende treinen leek het me beter om alle stukken spoor voor alle richtingen toegankelijk te maken.
Bart
ga dat eens proberen uittekenen, schaduwstation met knik naar rechts erin.
tussen hoofd en schaduw had ik aan 2 helixen gedacht oftewel ongeveer 40 cm hoogteverschil.
het groene spoor zie ik als parade stukje, met eventueel een klein personen station en mogelijk met nog een verbinding met een hoger gelegen buurtstation voor pendelverkeer.
in het gele stuk, tussen de wisselstraatjes zou ik een goederenstation plaatsen, met wachtende treinen leek het me beter om alle stukken spoor voor alle richtingen toegankelijk te maken.
Bart
Re: Nieuw Baanplan Tijdperk III-IV
Bijgewerkte plannen met de opmerkingen zoveel mogelijk rekening gehouden.
Bart
Bart
- Bijlagen
-
- Bijgewerkt Hoofdstation
- Nieuwe Baan Hoofdstation v2.jpg (98.18 KiB) 7233 keer bekeken
-
- Vernieuwd schaduwstation
- Nieuwe Baan SchaduwStation v2.jpg (111.06 KiB) 7233 keer bekeken
-
- Paradespoor, voor lokaal pendelverkeer van personen, met keerlus en kleiner schaduwstation
- Nieuwe Baan Parade v2.jpg (115.39 KiB) 7233 keer bekeken
Re: Nieuw Baanplan Tijdperk III-IV
Hallo Bart,
Allereerst even iets over je schaduwstation. Je hebt alle sporen nu naar de voorzijde verplaatst en dat is prima. Ik heb nog wel 3 opmerkingen:
1. Ik zie heel veel engelse wissels ondergronds. Die zou ik zo veel mogelijk vermijden, omdat ze toch iets gevoeliger zijn voor ontsporingen dan gewone wissels. Zeker in een schaduwstation (slecht toegankelijk) zou ik ze dan vervangen door 2 enkele wissels.
2. Ik zie zowel links als rechts een serie kopsporen. Ik neem aan dat deze voor treinstellen en/of trek-duw treinen zijn. Nadat een trein op één van deze sporen is binnen gereden, moet hij terug. Echter hij kan niet op het rechter spoor van de hoofdbaan komen (aannemende dat je rechts rijdt), omdat je nog een wisselverbinding mist. In onderstaand schetsje heb ik dit toegevoegd (overgang van blauw naar rood bij het engels wissel). Eventueel kun je ook dit engels wissel nog vervangen door 2 enkele. Alle andere heb ik al vervangen.
Hetzelfde probleem heb je ook bij de kopsporen aan de linker zijde. Ook hier kan een trein niet zonder meer op het juiste uitrijspoor komen. In het schetsje is dit nog niet aangepast.
3. Ik zou de bogen wat ruimer maken. Ze zijn nu wel erg krap. Dat geldt trouwens voor het hele baanplan, ook bovengronds. Ruimere bogen zien er beter uit, zijn minder ontsporingsgevoelig en je hebt er voldoende ruimte voor. Ik heb al een suggestie in het schetsje aangegeven.
Succes!
Wim
Allereerst even iets over je schaduwstation. Je hebt alle sporen nu naar de voorzijde verplaatst en dat is prima. Ik heb nog wel 3 opmerkingen:
1. Ik zie heel veel engelse wissels ondergronds. Die zou ik zo veel mogelijk vermijden, omdat ze toch iets gevoeliger zijn voor ontsporingen dan gewone wissels. Zeker in een schaduwstation (slecht toegankelijk) zou ik ze dan vervangen door 2 enkele wissels.
2. Ik zie zowel links als rechts een serie kopsporen. Ik neem aan dat deze voor treinstellen en/of trek-duw treinen zijn. Nadat een trein op één van deze sporen is binnen gereden, moet hij terug. Echter hij kan niet op het rechter spoor van de hoofdbaan komen (aannemende dat je rechts rijdt), omdat je nog een wisselverbinding mist. In onderstaand schetsje heb ik dit toegevoegd (overgang van blauw naar rood bij het engels wissel). Eventueel kun je ook dit engels wissel nog vervangen door 2 enkele. Alle andere heb ik al vervangen.
Hetzelfde probleem heb je ook bij de kopsporen aan de linker zijde. Ook hier kan een trein niet zonder meer op het juiste uitrijspoor komen. In het schetsje is dit nog niet aangepast.
3. Ik zou de bogen wat ruimer maken. Ze zijn nu wel erg krap. Dat geldt trouwens voor het hele baanplan, ook bovengronds. Ruimere bogen zien er beter uit, zijn minder ontsporingsgevoelig en je hebt er voldoende ruimte voor. Ik heb al een suggestie in het schetsje aangegeven.
Succes!
Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Nieuw Baanplan Tijdperk III-IV
Hallo Bart,
Ook voor het stationnetje op het paradebaanvak heb ik nog een opmerking:
Ik zie dat je erg scheutig met wissels omgaat. Nu zullen de fabrikanten van wissels dat toejuichen, maar je je portemonnee waarschijnlijk minder.
Wat vooral opvalt is dat je heel veel dubbele verbindingen hebt ingebouwd. In onderstaand schetsje heb ik 4 gewone en 2 engelse wissels verwijderd. Maar de rijmogelijkheden blijven gelijk!
En wat me nu pas opvalt: een trein kan wel van je (rode) zijlijn op de hoofdbaan komen, maar nooit meer terug! Je zult nog een wissel verbinding om moeten keren. Bv de 2 overloop wissels linksboven.
Groet, Wim
Ook voor het stationnetje op het paradebaanvak heb ik nog een opmerking:
Ik zie dat je erg scheutig met wissels omgaat. Nu zullen de fabrikanten van wissels dat toejuichen, maar je je portemonnee waarschijnlijk minder.
Wat vooral opvalt is dat je heel veel dubbele verbindingen hebt ingebouwd. In onderstaand schetsje heb ik 4 gewone en 2 engelse wissels verwijderd. Maar de rijmogelijkheden blijven gelijk!
En wat me nu pas opvalt: een trein kan wel van je (rode) zijlijn op de hoofdbaan komen, maar nooit meer terug! Je zult nog een wissel verbinding om moeten keren. Bv de 2 overloop wissels linksboven.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Nieuw Baanplan Tijdperk III-IV
@Wim: bedankt voor de opmerkingen, ik ga hiermee eens aan de slag.
ik heb voornamelijk geprobeerd 9125's van Fleischmann te gebruiken, da's R2 dacht ik. Ga eens zien voor R3 en R4 waar nu R1 en R2 gebruikt wordt
Het rode spoor heeft een keerlus en mini schaduwstationnetje; het is bedoeld voor pendel en lokaal personenverkeer. Eventueel kan er een stukje verkeerd gereden worden vanuit het hoofdstation, toch?
het veel voorkomen van engelse wissels is voor de aansturing een beetje te vereenvoudigen en ook de plaats zo efficient mogelijk te gebruiken, 2 gewone kosten ongeveer even veel als een engelse.
Groeten,
Bart
ik heb voornamelijk geprobeerd 9125's van Fleischmann te gebruiken, da's R2 dacht ik. Ga eens zien voor R3 en R4 waar nu R1 en R2 gebruikt wordt
Het rode spoor heeft een keerlus en mini schaduwstationnetje; het is bedoeld voor pendel en lokaal personenverkeer. Eventueel kan er een stukje verkeerd gereden worden vanuit het hoofdstation, toch?
het veel voorkomen van engelse wissels is voor de aansturing een beetje te vereenvoudigen en ook de plaats zo efficient mogelijk te gebruiken, 2 gewone kosten ongeveer even veel als een engelse.
Groeten,
Bart
Re: Nieuw Baanplan Tijdperk III-IV
Hallo Bart,
Ik zie nu pas dat het groene station direct aansluit op het gele station. Klopt dit? Zo ja, dan heb je geen overloop wissels nodig. Aan de andere kant vormen de 2 emplacementen dan 1 groot station en snap ik de functies van de wissels in het groene deel niet.
Misschien kun je een overzichtstekening maken waarin alle zichtbare sporen te zien zijn. Dit voor een beter begrip.
Qua engelse wissels: je zegt dat je ruimte wilt besparen, maar eerlijk gezegd heb je voldoende ruimte. Dan zou ik zeker voor de bedrijfszekerheid gaan en dus voor enkele wissels. Wat is de maximale treinlengte waarmee je wilt rijden? Qua kosten maakt het inderdaad niet uit, 1 engels of 2 enkele.
Wat je met de aansturing bedoelt, snap ik niet. In mijn ogen zijn twee enkele wissels simpeler aan te sturen dan een engels wissel. De aansturing van een engels wissel hangt ook van de fabrikant af; een engels wissel van fleischmann heeft bv maar 1 aandrijving nodig, terwijl die van Peco er twee nodig heeft.
Groet, Wim
Ik zie nu pas dat het groene station direct aansluit op het gele station. Klopt dit? Zo ja, dan heb je geen overloop wissels nodig. Aan de andere kant vormen de 2 emplacementen dan 1 groot station en snap ik de functies van de wissels in het groene deel niet.
Misschien kun je een overzichtstekening maken waarin alle zichtbare sporen te zien zijn. Dit voor een beter begrip.
Qua engelse wissels: je zegt dat je ruimte wilt besparen, maar eerlijk gezegd heb je voldoende ruimte. Dan zou ik zeker voor de bedrijfszekerheid gaan en dus voor enkele wissels. Wat is de maximale treinlengte waarmee je wilt rijden? Qua kosten maakt het inderdaad niet uit, 1 engels of 2 enkele.
Wat je met de aansturing bedoelt, snap ik niet. In mijn ogen zijn twee enkele wissels simpeler aan te sturen dan een engels wissel. De aansturing van een engels wissel hangt ook van de fabrikant af; een engels wissel van fleischmann heeft bv maar 1 aandrijving nodig, terwijl die van Peco er twee nodig heeft.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Nieuw Baanplan Tijdperk III-IV
Hey Wim,
Ik ga met fleischmann sporen deze baan maken, heb al een gans pak sporen
Het oranje gedeelte is goederenstation en aftakking naar lokale industrieën
Het groene is dan meer voor personen en pendeltrein.
Qua lengte zal het beetje variëren van loc met 3-6 wagons.
Een overzichtje ga ik nog eens proberen maken.
Groeten
Bart
Ik ga met fleischmann sporen deze baan maken, heb al een gans pak sporen
Het oranje gedeelte is goederenstation en aftakking naar lokale industrieën
Het groene is dan meer voor personen en pendeltrein.
Qua lengte zal het beetje variëren van loc met 3-6 wagons.
Een overzichtje ga ik nog eens proberen maken.
Groeten
Bart
Re: Nieuw Baanplan Tijdperk III-IV
Enkele (kleine) updates aan de plannen: vuur maar af
Groeten,
Bart
Groeten,
Bart
- Bijlagen
-
- Schaduwstation met de wissel aanpassingen
- Nieuwe Baan SchaduwStation v3.jpg (126.51 KiB) 3392 keer bekeken
-
- Overzicht van het bovenste stuk, zonder klim/daal sporen
- Nieuwe Baan overzicht.jpg (116.32 KiB) 3392 keer bekeken