Door: Robert Wienesen
Nu we zo lekker bezig zijn, gelijk door naar de volgende wagen. Een wagen die eind 2008 op de markt is gekomen en feitelijk de laatste constructie is van Fleischmann als zelfstandig bedrijf voor de overname door de heren achter Roco.
Geschiedenis/Grote voorbeeld:
Een bijzondere wagen voor het vervoer van bijzondere auto’s (soms dan) zo kan je deze wagen wel omschrijven. We hebben het over de gesloten autotransportwagens van de GySEV (Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút) of ROeEE (Raab-Oedenburg-Ebenfurter Eisenbahn) type Hccrrss. De wagens zijn een tweedelige eenheid welke in complete treinen kunnen rijden en ook als zodanig beladen kunnen worden. Hierbij gaan de kopse wanden open en worden de daken opgelift zodat de auto’s er moeiteloos tot aan het eerste rijtuig achter de lok kunnen rijden. Het grootste voordeel van deze wagens is aldus de fabrikant (waggonbau Niesky) dat de getransporteerde waar veilig is weggeborgen voor vandalisme.
De inzet van de wagens, welke doorgaans vooral in de as Oostenrijk-Hongarije en Duitsland te plaatsen is, is vooral in het goederenvervoer in treinverband. Ze komen echter wel eens in het Nederlandse terecht. De wagens worden soms ook gebruikt achter autoslaaptreinen waardoor ze ook niet misstaan achter een sleepje slaapwagens.
Het model:
Tijd voor een fotosessie, en dat zonder de verpakking er omheen uiteraard. En ja hor daar staan ze dan. Een tweetal met verschillende kleurstelling. Aan de ene kant staat monochromatisch de bewoording “CarRailLogistics”, de andere zijde bevat het slogan “…we move cars – with care!” gevolgd door een vrolijk gekleurd CRL logo. Hiervoor verwijs ik uiteraard naar de foto’s.



Zoals gebruikelijk is de bedrukking verder loepzuiver en leesbaar . Niet onbelangrijk de kopse wanden hebben schrikstrepen en de nodige waarschuwingsbordjes zijn meegedrukt. Simpel gezegd een compleet pakket aan bedrukking.


Verdere details zijn deels aangezet met kleur, los aangezet (remwiel en handgrepen) of zijn ingegraveerd in het plastic van het model. Netjes gedetaileerd dus.

Technische uitrusting:
Optisch zijn het wel eens waar top wagens, technisch zijn ze niet heel bijzonder. De wagens zijn in principe niet bedoeld om te openen en zijn star gekoppeld thv de balg. De wagen beschikt daarmee ook over een viertal koppelschachten volgens NEM 355 waarbij twee verbonden met een dissel/star zoals eerder aangegeven. Het model heeft verder twee standaard N-koppelhaken bij de levering.

De balg vormt feitelijk de enige technische bijzonderheid. Simpel en effectief in z’n opbouw en zodanig geconstrueerd dat deze zelfs op krappe bochten (R1) geen functionele belemmering vormt en de wagon nog steeds een aaneengesloten twee-eenheid blijft. De rijeigenschappen (of eigenlijk roleigenschappen) zijn overigens zoals het een fleischmann model betaamd, geen vuiltje aan de lucht. Ze rollen heerlijk weg.

Verpakking:
De wagens worden geleverd in een fleischmann verpakking zoals deze gebruikelijk is voor h0-modellen. Dat betekent een grote hardplastic doos met een deksel. Hierin bevindt zich een plastic inleg waar de wagon in ligt. Uiteraard zit er nog wat zachte folie in om het model en de details te beschermen. Op de bodem bevindt zich een papieren inlegvel met naast het artikelnummer ook wat informatie over de plaatsing van profi koppelingen (art.nr 9545) en de bekende kindvriendelijkheids waarschuwingen.
Overige:
Fleischmann levert twee varianten van deze wagen. Allereerst de wagen met rood-groene daken (art.nr 8374 01) en een wagen met blauw-gele daken (art.nr 8374 02). Voor 2010 zijn twee kleurvarianten aangekondigd. Het betreft opnieuw twee wagens, ditmaal onder de nummers 8374 03 en 04. Deze wagens hebben een deels gekleurd dak (op een wagen achtereenvolgens rood-wit-blauw+groen-wit-geel) wat kenmerkend is voor de prototype-wagens van deze serie wagens. Deze rijden overigens gewoon mee in de huidige treinen.
Conclusie:
Hoewel de wagens mooi bedrukt en gedetaileerd zijn, is de prijs stevig te noemen. Daarnaast rijden de wagens veelal in treinverband en ben je derhalve niet klaar met een enkeling, en dat is jammer want als ze een €15,- tot €20,- minder zouden doen dan waren het zeer aantrekkelijke wagens geweest voor op de moderne Europese modelspoorder met een wat beperkter budget.
Gegevens:
Merk: Fleischmann
Type: Hccrrss
Schaal: 1:160, spoor N
Tijdperk: V-VI
Catalogusnrs: 8374 01 t/m 04, geteste varianten zijn de 8374 01 en 02. De 03 en 04 worden ergens in 2010 geleverd.
Frame: kunststof
Opbouw: kunststof
LoB: 171 mm
H: 28 mm
B: 17 mm
Gewicht: 10 gram
Min. Radius: geschikt voor R1
Koppeling: standaard N-spoorkoppeling, NEM 355 adapter aanwezig.
Prijs: adviesprijs €57,90 (art.nr 8374 01-02), €58,50 (art.nr 8374 03-04)
Bronnen:
http://fleischmann.de/