materieel NMBS
Re: materieel NMBS
ja zijn diesel locs van NMBS , klopt
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam2.0
bouwer Ratterdam2.0
Re: materieel NMBS
soms verrassingen:http://www.benl.ebay.be/itm/Nmbs-Sncb-b ... 2c8f8b604f
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Re: materieel NMBS
Wat ik zoek is bijvoorbeeld minitrix 15614 - 15277-13/14
MU 36000-A
arnold 4950
Als er nog medespoorders zijn die iets in de kast hebben staan, hoor ik het graag.
Groet,
Dirk
MU 36000-A
arnold 4950
Als er nog medespoorders zijn die iets in de kast hebben staan, hoor ik het graag.
Groet,
Dirk
Re: materieel NMBS
Vandaag in Houten weer een wagon gescoord.
Nu de rest van de stam nog.
Nu de rest van de stam nog.
- Bijlagen
-
- Minitrix 15662.JPG (113.92 KiB) 7431 keer bekeken
Re: materieel NMBS
Geweldig, dank zij Diederik weer 2 geweldige wagons gescoord.
De teller staat op 5.
Ongeveer op de helft.
Dank mede spoorders voor de hulp tot nu toe.
Wordt vervolgd
De teller staat op 5.
Ongeveer op de helft.
Dank mede spoorders voor de hulp tot nu toe.
Wordt vervolgd
- Bijlagen
-
- minitrix 15614
- Minitrix15614.jpg (48.1 KiB) 7365 keer bekeken
-
- Arnold 4731
- Arnold 4731.jpg (71.65 KiB) 7365 keer bekeken
Re: materieel NMBS
Probeer nog steeds mijn stam goederen wagons belgische spoorwegen vol te maken. Wie heeft er nog tips. Alvast bedankt
Groet Dirk
Groet Dirk
Re: materieel NMBS
Vandaag vanuit frankrijk ontvangen 2 wagonnetjes, minitrix 15277-11 + 14. Stam is nu compleet.
Zal binnenkort even de gehele stam plaatsen.
Bedankt voor de hulp van de medespoorders, die hun deel hebben bijgedragen.
Groet,
Dirk
Zal binnenkort even de gehele stam plaatsen.
Bedankt voor de hulp van de medespoorders, die hun deel hebben bijgedragen.
Groet,
Dirk
- Bijlagen
-
- minitrix 15277.jpg (24.49 KiB) 7423 keer bekeken
-
- Moderator
- Berichten: 4685
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: materieel NMBS
Hoi Dirk,
Wellicht ken je hem al; maar je zou ook eens bij deze Belgische modelspoorwinkel kunnen kijken. Model Trein Expo
Groet,
Hoontje
Wellicht ken je hem al; maar je zou ook eens bij deze Belgische modelspoorwinkel kunnen kijken. Model Trein Expo
Groet,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: materieel NMBS
Bedankt voor de tip. Even snel gekeken, maar echt goederenwagons zag ik niet op de site.Hoontje schreef:Hoi Dirk,
Wellicht ken je hem al; maar je zou ook eens bij deze Belgische modelspoorwinkel kunnen kijken. Model Trein Expo
Groet,
Hoontje
Groet,
Dirk
Re: materieel NMBS
Hallo mede spoorders, belofte maakt schuld, hierbij even een paar foto's van de stam zoals de belgen bij mij komen rijden.
Nogmaals bedankt voor al diegene die hebben geholpen om deze stam te kunnen voltooien.
Nogmaals bedankt voor al diegene die hebben geholpen om deze stam te kunnen voltooien.
- Bijlagen
-
- belgië - 01a.JPG (69.81 KiB) 7310 keer bekeken
-
- belgië - 02.JPG (75.9 KiB) 7310 keer bekeken
-
- belgië - 03.JPG (70.25 KiB) 7310 keer bekeken
-
- belgië - 04.JPG (79.07 KiB) 7310 keer bekeken
Re: materieel NMBS
Hou rekening dat je ook kan zoeken op SNCB hé wat de Franse naam is van de Belgische spoorwegen.
Hobby Train heeft trouwens ook een moderne passagiers loc.
Zie hier maar eens op de website van onze vrienden :
http://www.n-spoorstore.nl/list-all-pro ... w=category
ps: ik ben jaloers op je belgische treinen
Hobby Train heeft trouwens ook een moderne passagiers loc.
Zie hier maar eens op de website van onze vrienden :
http://www.n-spoorstore.nl/list-all-pro ... w=category
ps: ik ben jaloers op je belgische treinen
Mvg,
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Re: materieel NMBS
Ik heb er maar 1, rest is Duits en wat NS, en een verdwaalde OBB.
En niet te vergeten een mooie SNCF stam.
En niet te vergeten een mooie SNCF stam.
Re: materieel NMBS
Ah ok fiona, ik dacht dat al de wagons ook van nmbs/sncb waren
Mvg,
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Re: materieel NMBS
Ik zal niet weten waarom een oud topic met een vraag dicht zou moeten.
Dit is geen vraag en aanbod vraag toch? maar gewoon een vraag waar iets te koop zou kunnen zijn,
Lekker open laten staan, voor het geval er in de toekomst nog nuttige aanvullingen bij zouden kunnen komen.
Dat is de kracht van een forum. verzamelen en uitwisselen van info en kennis.
Als je elk topic op slot gooit blijft het snel stil.
mvg
Freddy
Dit is geen vraag en aanbod vraag toch? maar gewoon een vraag waar iets te koop zou kunnen zijn,
Lekker open laten staan, voor het geval er in de toekomst nog nuttige aanvullingen bij zouden kunnen komen.
Dat is de kracht van een forum. verzamelen en uitwisselen van info en kennis.
Als je elk topic op slot gooit blijft het snel stil.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: materieel NMBS
Zoals Freddy zegt hoeft dit draadje niet dicht, want er kan inderdaad nog wat aanvullende info geleverd worden.
De locomotief is een zogenaamde 'bolle neus' uit de reeks 52/53/54: hier vind je meer uitleg over deze reeks http://www.diebahn.be/Nederlands/NMBS/HLD/52/52J.php
Zoals te lezen valt werden alle loks, uitgezonder één (museumlok 5404), vanaf 1979 omgebouwd en voorzien van een 'vlottende cabine'. Die diende om het lawaai van de hoog in toeren gaande GM-motor te beperken in de stuurcabine. Begin de jaren '90 werden alle locs uit deze reeksen buiten dienst gesteld bij de NMBS; enkele kregen nog een tweede leven bij TUC-Rail om ingezet te worden bij werktreinen.
Het model is van Minitrix is immers ook niet correct: het betreft een Nohab in Belgische kleuren. De Belgische 'bolle neuzen' werden door AFB gebouwd en hadden enige verschillen met de Nohab's. Het Minitrix-model heeft het typisch Noorse dak. Van de Belgische versies waren de koplampen kleiner en stonden ze op een andere plaats; ze verkregen algauw ook dubbele koplampen. Foto's (via google): https://www.google.be/search?q=nmbs+ree ... CAYQ_AUoAQ
De wagons in de stam van fiona hebben allemaal de kleuren van B-Cargo: dit werd pas ingevoerd begin de jaren '90 van vorige eeuw, toen alle 'bolle neuzen' reeds waren omgebouwd!
Deze stam met een 'vlottende cabine' zou wel nog gekund hebben. Ik zeg wel zou, want bij de invoering van deze nieuwe kleuren waren natuurlijk niet plots alle wagens omgeschilderd (er rijden nu zelfs nog steeds bruine zelflossers van B-Cargo, ondertussen B-Logistics, rond). Een model van de 'vlottende cabine' in N werd ooit gemaakt door Verborgh in Gent; nu zijn deze producties te verkrijgen bij het reeds vernoemde MTE in Blankenberge:
Groeten,
Dries
Misschien een mooie samenstelling met Belgisch materieel, maar zo heeft het nooit in de realiteit gereden.hierbij even een paar foto's van de stam zoals de belgen bij mij komen rijden.
De locomotief is een zogenaamde 'bolle neus' uit de reeks 52/53/54: hier vind je meer uitleg over deze reeks http://www.diebahn.be/Nederlands/NMBS/HLD/52/52J.php
Zoals te lezen valt werden alle loks, uitgezonder één (museumlok 5404), vanaf 1979 omgebouwd en voorzien van een 'vlottende cabine'. Die diende om het lawaai van de hoog in toeren gaande GM-motor te beperken in de stuurcabine. Begin de jaren '90 werden alle locs uit deze reeksen buiten dienst gesteld bij de NMBS; enkele kregen nog een tweede leven bij TUC-Rail om ingezet te worden bij werktreinen.
Het model is van Minitrix is immers ook niet correct: het betreft een Nohab in Belgische kleuren. De Belgische 'bolle neuzen' werden door AFB gebouwd en hadden enige verschillen met de Nohab's. Het Minitrix-model heeft het typisch Noorse dak. Van de Belgische versies waren de koplampen kleiner en stonden ze op een andere plaats; ze verkregen algauw ook dubbele koplampen. Foto's (via google): https://www.google.be/search?q=nmbs+ree ... CAYQ_AUoAQ
De wagons in de stam van fiona hebben allemaal de kleuren van B-Cargo: dit werd pas ingevoerd begin de jaren '90 van vorige eeuw, toen alle 'bolle neuzen' reeds waren omgebouwd!
Deze stam met een 'vlottende cabine' zou wel nog gekund hebben. Ik zeg wel zou, want bij de invoering van deze nieuwe kleuren waren natuurlijk niet plots alle wagens omgeschilderd (er rijden nu zelfs nog steeds bruine zelflossers van B-Cargo, ondertussen B-Logistics, rond). Een model van de 'vlottende cabine' in N werd ooit gemaakt door Verborgh in Gent; nu zijn deze producties te verkrijgen bij het reeds vernoemde MTE in Blankenberge:
Groeten,
Dries
Re: materieel NMBS
Zo'n oude Belg kan je ook prima voor de Mistral'69 van LS Models zetten als Etoile du Nord uit de begin jaren '70.
Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains
Re: materieel NMBS
Om onze NMBS/SNCB liefhebbers op dit forum en met name diegenen die kunnen/willen zelfbouwen te helpen, zag nog niet dat deze hier gedeeld waren, de volgende shapeway pagina's met N spoor modellen:
https://www.shapeways.com/shops/bremo
https://www.shapeways.com/shops/agp3d
https://www.shapeways.com/shops/cestemodels?li=pb
https://www.shapeways.com/shops/bremo
https://www.shapeways.com/shops/agp3d
https://www.shapeways.com/shops/cestemodels?li=pb
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: materieel NMBS
Bedankt om dit toch even onder de aandacht te brengen. Maar let wel, aan een Shapeways-product is nog heeeel veel werk om het tot een overtuigend rijdend model te brengen.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: materieel NMBS
Wat is de reden dat er zo weinig Belgisch materieel nieuw beschikbaar is? Weinig vraag?
z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Re: materieel NMBS
Wegens de jarenlange verwaarlozing door de producenten van de Belgische N-spoordersmarkt (jaren '80-'00), zijn de meeste Belgische N-spoorders overstapt: ofwel Duits gaan rijden, ofwel naar H0. De Belgische N'ers die nog Belgisch rijden zijn mogelijk op 2 handen te tellen. "...de cirkel is al een tijdje rond".
De grootste afzet van Belgische modellen is in het buitenland.
De grootste afzet van Belgische modellen is in het buitenland.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: materieel NMBS
Modellen in de modelspoorwereld staan of vallen met de aanwezigheid of afwezigheid van een goede vertegenwoordiger in dat land. Je hebt een vertegenwoordiger nodig (handelaar of iemand die goede contacten weet te onderhouden met de fabrikanten) die de fabrikant weet te overtuigen van de vraag naar een specifiek model. Nu ken ik de Belgische N-modelspoorwereld niet zo goed, maar het is opvallend dat zelfs kleinseriefabrikanten (dacht dat er 2 waren, Goover en eentje die ik ook wel eens in Houten zie) niet echt bekend zijn en niet veel produceren. Wil je het Belgische N-spoor uit het slob trekken, dan denk ik dat het vooral interessant is om aan te sluiten bij de Nederlandse N spoorder. Immers er zijn diverse loks en treinen van de NMBS en Lineas die rijden of reden in Nederland. Die zouden voor diverse Nederlandse N-spoorders ook interessant zijn. Neem de Traxx 2800 serie, de Benelux hondekop, Belgische rijtuigen die bij NS reden of naar Amsterdam rijden enz. Maar ook daarvoor geldt dat iemand in Nederland of een vertegenwoordiger van de fabrikanten brood moet zien in de vraag hiernaar.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: materieel NMBS
Een afweging die elke fabrikant telkens weer moet maken.
Vraag en aanbod, ongeacht welk model en of land ze een model voor willen maken.
En ja, des te groter de kans op verkoopaantallen des te eerder zullen ze er een model van uitbrengen.
Denk dat we het dan niet eens alleen over Belgisch materiaal alleen hebben. Waar dit dan natuurlijk wel weer meer speeld dan voor een duits of zwitsers model, ja zelfs voor nederlandse modellen.
Kijk b.v. ook alleen al naar het aanbod Duits. daar valt ook op dat de oudere tijdperken steeds minder aangeboden worden. terwijl in modern materiaal iedere fabrikant met veelal zelfde of vergelijkbaar materiaal komt.
We leven steeds meer in de tijd van digitaal, aan de ene kant prachtig, want ook de jongeren zien nu, met digitaal en pc besturing, weer wat meer leuke aspecten in onze hobby, waardoor er gelukkig weer wat jongere aanwas komt.
Maar die zelfde jongeren zien meer in modern materiaal dan in de oudere tijdperken, domweg omdat ze net als wij, de oudere generatie, daar een herkening in zien van wat ze in hun jeugd al zagen rijden.
Neem dan vervolgens de vertegenwoordigers/importeurs per land, hoe betrokken zijn die, als die zich naar de fabrikant wat meer inzetten voor een model wat voor hun land leuk is en kans maakt, en die daar op aansturen. dan denk ik dat een fabrikant wel eens iets wil proberen.
Maar het beangrijkste blijft voor hen natuurlijk, omzet.
en die wilen ze zo makkelijk als mogelijk maken.
mvg
Freddy
Vraag en aanbod, ongeacht welk model en of land ze een model voor willen maken.
En ja, des te groter de kans op verkoopaantallen des te eerder zullen ze er een model van uitbrengen.
Denk dat we het dan niet eens alleen over Belgisch materiaal alleen hebben. Waar dit dan natuurlijk wel weer meer speeld dan voor een duits of zwitsers model, ja zelfs voor nederlandse modellen.
Kijk b.v. ook alleen al naar het aanbod Duits. daar valt ook op dat de oudere tijdperken steeds minder aangeboden worden. terwijl in modern materiaal iedere fabrikant met veelal zelfde of vergelijkbaar materiaal komt.
We leven steeds meer in de tijd van digitaal, aan de ene kant prachtig, want ook de jongeren zien nu, met digitaal en pc besturing, weer wat meer leuke aspecten in onze hobby, waardoor er gelukkig weer wat jongere aanwas komt.
Maar die zelfde jongeren zien meer in modern materiaal dan in de oudere tijdperken, domweg omdat ze net als wij, de oudere generatie, daar een herkening in zien van wat ze in hun jeugd al zagen rijden.
Neem dan vervolgens de vertegenwoordigers/importeurs per land, hoe betrokken zijn die, als die zich naar de fabrikant wat meer inzetten voor een model wat voor hun land leuk is en kans maakt, en die daar op aansturen. dan denk ik dat een fabrikant wel eens iets wil proberen.
Maar het beangrijkste blijft voor hen natuurlijk, omzet.
en die wilen ze zo makkelijk als mogelijk maken.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2