[Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...
-
- Berichten: 1111
- Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
- Locatie: Regio het Groene Hart
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne
Beste Alwin,
Lekker bezig!
Mooi dat fabrieksgebouw, echt gaaf, dat geeft weer inspiratie.
Groet,
Arjan
Lekker bezig!
Mooi dat fabrieksgebouw, echt gaaf, dat geeft weer inspiratie.
Groet,
Arjan
Groet, Arjan
De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne
mooi!!
Groet Olaf
Modelspoor is leuk!
mijn nieuwe baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10711
Modelspoor is leuk!
mijn nieuwe baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10711
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne
Totdat ik de titel zag dacht ik: 'waar blijft nu toch die loc...'Hoontje schreef:Het beloofde filmpje
Misschien domme vraag, maar waarom 3 secties per blok als je met iTrain gaat werken?
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4683
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne
@ Andy, dank je! Wel denk ik dat ik er nog wat LEDjes in moet verwerken voor de verlichting. Het is toch wat donker zo met een dak erop...
@ Maarten :
Waarom drie secties? Omdat dat in de manual stond. Dus een inrijsectie, een rem sectie en een (nood)stop sectie.
Vanaf Itrain 3.3 is dit niet meer nodig en kan er terug gegaan worden naar 2 secties.
Nu is het al aangelegd en werk ik dus met 3 secties...
Het is vandaag nog niet gelukt om een trein te laten rijden. Wél staat de gehele baan nu lekker in de verf en dat ziet er gelijk alweer een stuk completer uit! Foto's volgen nog wel een keer. Was m'n camera vergeten...
Groetjes,
Hoontje
@ Maarten :
Waarom drie secties? Omdat dat in de manual stond. Dus een inrijsectie, een rem sectie en een (nood)stop sectie.
Vanaf Itrain 3.3 is dit niet meer nodig en kan er terug gegaan worden naar 2 secties.
Nu is het al aangelegd en werk ik dus met 3 secties...
Het is vandaag nog niet gelukt om een trein te laten rijden. Wél staat de gehele baan nu lekker in de verf en dat ziet er gelijk alweer een stuk completer uit! Foto's volgen nog wel een keer. Was m'n camera vergeten...
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne
mooi man, zoals ik je al eens eerder zei, lekker herkenbaar.
die i=lichtlekkage, kan je niet met een fijn penseeltje nog wat zwarte randjes om je leds doen ?, dat zou het misschien kunnen oplossen.
gr.
M.
die i=lichtlekkage, kan je niet met een fijn penseeltje nog wat zwarte randjes om je leds doen ?, dat zou het misschien kunnen oplossen.
gr.
M.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
- Berichten: 3208
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne
De laatste foto met het overzicht is prima.
Mooi stukje baan geworden en lekker veel groen
Ziet er prima uit
mvrgr Bob
Mooi stukje baan geworden en lekker veel groen
Ziet er prima uit
mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4683
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne
Bouwupdate:
Een 'saaie' update vrees ik, geen scenery meer geknutseld. Ben al behoorlijk aan het afkicken na 1 week, dus afgelopen zaterdag een van de mede Spoorstavers geholpen met zijn module van scenery te voorzien .
Maar goed, wat hebben we dan wel gedaan? (Vera hielp me wederom een paar maal uit de brand! )
Keerlusmodule + Helix en gehele ombouw geverfd:
De Keerlusmodule, Helix en gehele ombouw zijn in hun definitieve kleuren geverfd. De modules zijn allen in een 'Duif Grijs' jasje gestoken (Karwei). De staanders tussen het schaduwstation en de scenery modules zijn 'Kersenrood' uitgevoerd.
Een rustige, maar pakkende kleurstelling. De baan leek direct meer 'af', terwijl er minder rails te zien was én er geen scenery module tussen de helix en keerlus hing...
Ook heb ik de tijdelijke keerlus op de bovenste bak van de keerlusmodule afgehaald. Met de komst van module "Venneweg" zijn alle drie de sporen op module "Station Rijen" te berijden en was deze enkelsporige keerlus niet toereikend meer. Er komt dus nog een nieuwe, wederom tijdelijke keerlus. Waarom tijdelijk? Simpel, ooit wordt dit de 2e Helix, maar dat is pas nadat er tussen de keerlus en Station Rijen nog een module afkomt. Dat gaat nog wel even duren, aangezien ik eerst de huidige 2 modules zo ver mogelijk af wil werken qua scenery...
Electra:
Verder ben ik bezig met de 'optimalisatie en standaardisatie' van de electra onder alle reeds bestaande modules. Een van de verbeteringen is het apart leggen van de 2 voedingskabels van respectievelijk 7,5V en 15V ten opzichte van de rest van de bedradingen. Deze dikke kabels namen veel ruimte in beslag in de boekbinders en zouden eventueel ooit volgens velen storingen kunnen veroorzaken in de kleine electronica. Dus nu zitten ze samen in een flexibele PVC buis van 16mm doorsnede.
Deze buis is halverwege elke module doorgenomen en de kabels monden daar uit in een aantal lasklemmen. Zo kan elke module voorzien worden van de juiste (voedings)spanning.
Voorbeeld hoe dat er uitziet onder een scenery module, hier de module Venneweg.
En zo ziet dat er onder de Schaduwstation module uit. Links zijn nog 2 voedingskabels te zien die door de ringband lopen, zoals te zien barst die bijna uit zijn jasje... Nu is dat hier niet zo erg, want de kabels lopen direct naar twee bovenin gelegen TM44's. Er zitten in deze ringband geen andere kabels.
De buis naar boven is die van de 7,5V leiding. Deze komt op de T-splitsing uit en de kabels gaan links en rechts samen met de 15V kabels naar de uiteinden van de modulebak...
De grijze kabel op de voorgrond is die van de 230V Netspanning. Deze loopt door een kort buisje, wat als trekontlasting dient en wordt, als de baan gebruikt wordt, in een onder de baan gelegen haspel gestoken.
Omdat ik nog geen betere stekkers heb gevonden, heeft elke kabel een kroonsteen-stekkertje gekregen...
Overzicht van de electronica onder het Schaduwstation op 09 juli 2015...
Wisselstraten en servo's:
Deze wisselstraat werd op de beurs in Rijen en in Lochem, beiden eerder dit jaar, nog met de hand bediend. Iets wat ikzelf graag anders zag. Intussen heeft Vera haar eigen OC32 met toebehoren gekocht en is die ook geïnstalleerd onder haar Rhein Schlüsse, waardoor mijn tijdelijk daar verblijvende OC32 vrij kwam.
Eerder deze week kwamen de bestelde Servo's en toebehoren van Domburg Trainsupport binnen en kon ik een en ander aan gaan sluiten!
De eerste 4 van in totaal 8 servo's op deze module zijn aangesloten en ingeregeld vanavond...
Nu gebruik ik in het schaduwstation de PECO CODE 80 wissels omdat deze een krappere hoek maken en dus ruimte vriendelijker zijn dan hun PECO code 55 familieleden.
Nadeel van deze wissels is dat je de veer er NIET uit moet halen! Dan vallen ze namelijk uit elkaar!
Maar ja, je servo moet dan wel héél hard werken om het wissel om te leggen steeds. Ook is door de aanwezigheid van een dergelijk veertje, de fijnafstelling van je servo niet of nauwelijks te doen. De spanning die het verenstaal van de servo t.o.v. het veertje in het wissel moet gebruiken wisselt daarvoor simpelweg elke keer weer...
Hij krijgt een stand toegewezen in OCConfig waarbij hij zichzelf 'tegenwerkt' met 'brommen' tot gevolg. Dat brommen willen we niet, maar een kleinere slag laten maken, heeft tot gevolg dat het wissel niet omgaat... Grrr...
Toch hebben medeforum leden dezelfde wissels en servo's in gebruik én daar werkt het wel! Dus wat doe ik nu fout?!
Na een nuttige tip van een van de Spoorstavers, wist ik in welke richting ik moest gaan zoeken binnen de OC32 instellingen.
En om te zorgen dat het jullie niet een hele middag en avond kost om dezelfde oplossing te vinden; geef ik hier mijn oplossing voor bovenstaand probleem:
Ik gebruik OCCONFIG 0.0.2.3.d. Voor deze wissels selecteer ik de optie: '(1)Srv: Servo Turnout [N+0]=Servo'. (Komt uit de folder: Generic Device Definitions welke je bij het starten van het programma selecteert)
Gemakshalve ga ik ervan uit dat het instellen van het wissel al gedaan is. Dat wordt dus niet besproken.
Je krijgt, als je bovenstaande gedaan hebt, dit scherm:
"Ivm de policy wijziging van Photobucket in juli 2017, zijn deze foto's verloren gegaan. Helaas zijn de originelen ook onvindbaar. Dus is hier enkel tekst te vinden"
Nu zie je links op de foto: # Instruction met daaronder: 0 Set Servo $27 0 -10 0 0.
Daaronder een rij lege witte velden met rolmenu.
Kies het eerste rolmenu en selecteer de onderste optie; "Suspend Servo"
Je krijgt dan dit scherm:
"Ivm de policy wijziging van Photobucket in juli 2017, zijn deze foto's verloren gegaan. Helaas zijn de originelen ook onvindbaar. Dus is hier enkel tekst te vinden"
Zoals je ziet staan er nu achter Suspend Servo vier 0'en. De derde 0 is de tijd waarna de servo afschakelt. Staat hij op "0", dan zal de servo als je op 'test' klikt niets doen.
Vul hier een waarde in variërend van 1 - 63 en je zult zien dat de Servo de wissel omzet, dan even 'bromt' en dan zwijgt. Hij wordt afgeschakeld. Kwestie van het getal veranderen om dit fijner af te stellen.
Je kunt ook in het vlakje van de "derde 0" klikken met de linker muisknop. Er verschijnt dan een sleep-balkje. Daarmee kun je ook een instelling kiezen.
Het is belangrijk een instelling te kiezen waarbij de servo precies lang genoeg bekrachtigd wordt om het wissel om te leggen. Langer bekrachtigen heeft op den duur slijtage en schade aan je servo tot gevolg!
Nu klikken op "Write aspects" of "Write Differences" of "Write All" en je servo is ingesteld met een afschakeling. Hij maakt nu alleen nog herrie als hij het wissel omlegt
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Een 'saaie' update vrees ik, geen scenery meer geknutseld. Ben al behoorlijk aan het afkicken na 1 week, dus afgelopen zaterdag een van de mede Spoorstavers geholpen met zijn module van scenery te voorzien .
Maar goed, wat hebben we dan wel gedaan? (Vera hielp me wederom een paar maal uit de brand! )
Keerlusmodule + Helix en gehele ombouw geverfd:
De Keerlusmodule, Helix en gehele ombouw zijn in hun definitieve kleuren geverfd. De modules zijn allen in een 'Duif Grijs' jasje gestoken (Karwei). De staanders tussen het schaduwstation en de scenery modules zijn 'Kersenrood' uitgevoerd.
Een rustige, maar pakkende kleurstelling. De baan leek direct meer 'af', terwijl er minder rails te zien was én er geen scenery module tussen de helix en keerlus hing...
Ook heb ik de tijdelijke keerlus op de bovenste bak van de keerlusmodule afgehaald. Met de komst van module "Venneweg" zijn alle drie de sporen op module "Station Rijen" te berijden en was deze enkelsporige keerlus niet toereikend meer. Er komt dus nog een nieuwe, wederom tijdelijke keerlus. Waarom tijdelijk? Simpel, ooit wordt dit de 2e Helix, maar dat is pas nadat er tussen de keerlus en Station Rijen nog een module afkomt. Dat gaat nog wel even duren, aangezien ik eerst de huidige 2 modules zo ver mogelijk af wil werken qua scenery...
Electra:
Verder ben ik bezig met de 'optimalisatie en standaardisatie' van de electra onder alle reeds bestaande modules. Een van de verbeteringen is het apart leggen van de 2 voedingskabels van respectievelijk 7,5V en 15V ten opzichte van de rest van de bedradingen. Deze dikke kabels namen veel ruimte in beslag in de boekbinders en zouden eventueel ooit volgens velen storingen kunnen veroorzaken in de kleine electronica. Dus nu zitten ze samen in een flexibele PVC buis van 16mm doorsnede.
Deze buis is halverwege elke module doorgenomen en de kabels monden daar uit in een aantal lasklemmen. Zo kan elke module voorzien worden van de juiste (voedings)spanning.
Voorbeeld hoe dat er uitziet onder een scenery module, hier de module Venneweg.
En zo ziet dat er onder de Schaduwstation module uit. Links zijn nog 2 voedingskabels te zien die door de ringband lopen, zoals te zien barst die bijna uit zijn jasje... Nu is dat hier niet zo erg, want de kabels lopen direct naar twee bovenin gelegen TM44's. Er zitten in deze ringband geen andere kabels.
De buis naar boven is die van de 7,5V leiding. Deze komt op de T-splitsing uit en de kabels gaan links en rechts samen met de 15V kabels naar de uiteinden van de modulebak...
De grijze kabel op de voorgrond is die van de 230V Netspanning. Deze loopt door een kort buisje, wat als trekontlasting dient en wordt, als de baan gebruikt wordt, in een onder de baan gelegen haspel gestoken.
Omdat ik nog geen betere stekkers heb gevonden, heeft elke kabel een kroonsteen-stekkertje gekregen...
Overzicht van de electronica onder het Schaduwstation op 09 juli 2015...
Wisselstraten en servo's:
Deze wisselstraat werd op de beurs in Rijen en in Lochem, beiden eerder dit jaar, nog met de hand bediend. Iets wat ikzelf graag anders zag. Intussen heeft Vera haar eigen OC32 met toebehoren gekocht en is die ook geïnstalleerd onder haar Rhein Schlüsse, waardoor mijn tijdelijk daar verblijvende OC32 vrij kwam.
Eerder deze week kwamen de bestelde Servo's en toebehoren van Domburg Trainsupport binnen en kon ik een en ander aan gaan sluiten!
De eerste 4 van in totaal 8 servo's op deze module zijn aangesloten en ingeregeld vanavond...
Nu gebruik ik in het schaduwstation de PECO CODE 80 wissels omdat deze een krappere hoek maken en dus ruimte vriendelijker zijn dan hun PECO code 55 familieleden.
Nadeel van deze wissels is dat je de veer er NIET uit moet halen! Dan vallen ze namelijk uit elkaar!
Maar ja, je servo moet dan wel héél hard werken om het wissel om te leggen steeds. Ook is door de aanwezigheid van een dergelijk veertje, de fijnafstelling van je servo niet of nauwelijks te doen. De spanning die het verenstaal van de servo t.o.v. het veertje in het wissel moet gebruiken wisselt daarvoor simpelweg elke keer weer...
Hij krijgt een stand toegewezen in OCConfig waarbij hij zichzelf 'tegenwerkt' met 'brommen' tot gevolg. Dat brommen willen we niet, maar een kleinere slag laten maken, heeft tot gevolg dat het wissel niet omgaat... Grrr...
Toch hebben medeforum leden dezelfde wissels en servo's in gebruik én daar werkt het wel! Dus wat doe ik nu fout?!
Na een nuttige tip van een van de Spoorstavers, wist ik in welke richting ik moest gaan zoeken binnen de OC32 instellingen.
En om te zorgen dat het jullie niet een hele middag en avond kost om dezelfde oplossing te vinden; geef ik hier mijn oplossing voor bovenstaand probleem:
Ik gebruik OCCONFIG 0.0.2.3.d. Voor deze wissels selecteer ik de optie: '(1)Srv: Servo Turnout [N+0]=Servo'. (Komt uit de folder: Generic Device Definitions welke je bij het starten van het programma selecteert)
Gemakshalve ga ik ervan uit dat het instellen van het wissel al gedaan is. Dat wordt dus niet besproken.
Je krijgt, als je bovenstaande gedaan hebt, dit scherm:
"Ivm de policy wijziging van Photobucket in juli 2017, zijn deze foto's verloren gegaan. Helaas zijn de originelen ook onvindbaar. Dus is hier enkel tekst te vinden"
Nu zie je links op de foto: # Instruction met daaronder: 0 Set Servo $27 0 -10 0 0.
Daaronder een rij lege witte velden met rolmenu.
Kies het eerste rolmenu en selecteer de onderste optie; "Suspend Servo"
Je krijgt dan dit scherm:
"Ivm de policy wijziging van Photobucket in juli 2017, zijn deze foto's verloren gegaan. Helaas zijn de originelen ook onvindbaar. Dus is hier enkel tekst te vinden"
Zoals je ziet staan er nu achter Suspend Servo vier 0'en. De derde 0 is de tijd waarna de servo afschakelt. Staat hij op "0", dan zal de servo als je op 'test' klikt niets doen.
Vul hier een waarde in variërend van 1 - 63 en je zult zien dat de Servo de wissel omzet, dan even 'bromt' en dan zwijgt. Hij wordt afgeschakeld. Kwestie van het getal veranderen om dit fijner af te stellen.
Je kunt ook in het vlakje van de "derde 0" klikken met de linker muisknop. Er verschijnt dan een sleep-balkje. Daarmee kun je ook een instelling kiezen.
Het is belangrijk een instelling te kiezen waarbij de servo precies lang genoeg bekrachtigd wordt om het wissel om te leggen. Langer bekrachtigen heeft op den duur slijtage en schade aan je servo tot gevolg!
Nu klikken op "Write aspects" of "Write Differences" of "Write All" en je servo is ingesteld met een afschakeling. Hij maakt nu alleen nog herrie als hij het wissel omlegt
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne
Welke voedingen heb je gebruikt voor 7,5 V en 15 V ?
mvg Ronald
mvg Ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne
Ronald, die heb jij niet nodig. 7.5V en 15V zijn spanningen die je gebruikt bij dinamo en servo's.
Maar een simpele 12Vdc voeding voldoet meestal al.
En ik vermoed dat alwin ze bij domburg train support vandaan heeft.
@ Alwin; mooie update! Dat verfwerk maakt het helemaal af!
Dat met die servo's is ff stoeien inderdaad. Maar vraag me toch af wat er precies gebeurd als je toch zo'n veertje eruit sloopt.
Maar een simpele 12Vdc voeding voldoet meestal al.
En ik vermoed dat alwin ze bij domburg train support vandaan heeft.
@ Alwin; mooie update! Dat verfwerk maakt het helemaal af!
Dat met die servo's is ff stoeien inderdaad. Maar vraag me toch af wat er precies gebeurd als je toch zo'n veertje eruit sloopt.
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4683
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne
Voedingen komen van PiCommit. Had ze al lang voordat Domburg Trainsupport het levenslicht zag.
Ze worden in de DINAMO handleiding als beste aangeraden.
Bij een normale DCC baan zou je ze ook kunnen gebruiken. Kosten tussen de 30,- en 50,- euro.
Waarom twee voedingen? De OC32 werkt op een spanning can 5V. Hij zet dit zelf om. Ik kan dus 15V aanbieden. Echter heeft dat dan warmteontwikkeling tot gevolg. Daarnaast heb ik behoorlijk wat scenery en wil ik de rijspanning (15V) daar aĺlemaal niet mee belasten. Ik streef naar 6 - 8 treinbewegingen tegelijk steeds, dan heeft de 15V het al zwaar genoeg.
@Fid0o de wisselsteller wordt door het veertje op zijn plaats gehouden. Haal je de veer los, valt deze er simpelweg onderuit. Daardoor laat de wisseltong los...
Groetjes
Hoontje
Ze worden in de DINAMO handleiding als beste aangeraden.
Bij een normale DCC baan zou je ze ook kunnen gebruiken. Kosten tussen de 30,- en 50,- euro.
Waarom twee voedingen? De OC32 werkt op een spanning can 5V. Hij zet dit zelf om. Ik kan dus 15V aanbieden. Echter heeft dat dan warmteontwikkeling tot gevolg. Daarnaast heb ik behoorlijk wat scenery en wil ik de rijspanning (15V) daar aĺlemaal niet mee belasten. Ik streef naar 6 - 8 treinbewegingen tegelijk steeds, dan heeft de 15V het al zwaar genoeg.
@Fid0o de wisselsteller wordt door het veertje op zijn plaats gehouden. Haal je de veer los, valt deze er simpelweg onderuit. Daardoor laat de wisseltong los...
Groetjes
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne
Bij een dinamo baan zijn deze spanningen logisch idd.
Maar voor een DCC baan is enkel een 12Vdc voeding genoeg. De meeste verlichting werkt op 12V en de meeste electronica ook.
Ook een OC32 kan gemakkelijk met 12Vdc overweg (en ik kan geen extreme warmte-ontwikkelingen waarnemen)
En 30-50 is vrij prijzig: Klik hier maar eens...
Maar voor een DCC baan is enkel een 12Vdc voeding genoeg. De meeste verlichting werkt op 12V en de meeste electronica ook.
Ook een OC32 kan gemakkelijk met 12Vdc overweg (en ik kan geen extreme warmte-ontwikkelingen waarnemen)
En 30-50 is vrij prijzig: Klik hier maar eens...
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne
En als je wish.com (geen aandelen) in de gaten houdt kun je ze nog goedkoop scoren ook. Net 5 x een 12V5A voeding voor in totaal €10 binnen
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne
Voor de OC32, 2 stuks voor als de baan klaar is 59 wissels, had ik eerst een voeding van 9 V en 1 A. Trafo is 12 V en 2 A.
Als ik de voeding aanzette dan ging de deze door het grote verbruik helemaal dood.
De servo's gingen als gekken tekeer, totdat de voeding uitging.
Nu heb ik een 7,5 V 100 W voeding en dat gaat tot nu toe goed.
Alwin,
Bedankt voor de uitleg over Servo Suspend, had er wel over gehoord maar nog nergens gelezen hoe je dat moest instellen.
Als ik de voeding aanzette dan ging de deze door het grote verbruik helemaal dood.
De servo's gingen als gekken tekeer, totdat de voeding uitging.
Nu heb ik een 7,5 V 100 W voeding en dat gaat tot nu toe goed.
Alwin,
Bedankt voor de uitleg over Servo Suspend, had er wel over gehoord maar nog nergens gelezen hoe je dat moest instellen.
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne
Ben, het doodgaan van je oude voedingen is heel logisch te verklaren, een servo kan makkelijk tot meer als 1 ampere gebruiken. Dus je voedingen waren simpelweg niet sterk genoeg, waardoor als je 1 of meerdere servo's aanstuurd je spanning in elkaar zakt, met gevolg dat je OC32 en je servo's over de zeik gaan.BenQ schreef:Voor de OC32, 2 stuks voor als de baan klaar is 59 wissels, had ik eerst een voeding van 9 V en 1 A. Trafo is 12 V en 2 A.
Als ik de voeding aanzette dan ging de deze door het grote verbruik helemaal dood.
De servo's gingen als gekken tekeer, totdat de voeding uitging.
Nu heb ik een 7,5 V 100 W voeding en dat gaat tot nu toe goed.
Alwin,
Bedankt voor de uitleg over Servo Suspend, had er wel over gehoord maar nog nergens gelezen hoe je dat moest instellen.
Je hebt nu een 7.5V 100W (P=U*I) = 13.3Ampere trafo. Logisch dat het nu wel goed gaat. Heeft niks met de spanning van doen maar puur met je vermogen.
Nu weer ON-topic zodat we alwin zn baantje verder kunnen aanschouwen.
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 13 jul 2012 11:25
- Locatie: Amersfoort
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne
Dat is een handig tip! Ik liep ook al te stoeien met een sevro die bleef brommen. En als ik dacht nu heb ik de juiste instelling dan de volgende keer was het er weer. Van de week maar even uitproberen. ThanksKies het eerste rolmenu en selecteer de onderste optie; "Suspend Servo"
Gr. Niels.
________________________
Esu Ecos, Itrain, OC32, S88SD16-n
________________________
Esu Ecos, Itrain, OC32, S88SD16-n
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4683
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...
Bouwupdate
Hallo allemaal. Vandaag een lekkere knutseldag gehad bij mijn ouders. Eindelijk was het zover! Er kon getest worden! Helaas ben ik het vergeten te filmen, maar toen de eerste trein direct het spoor op module Venneweg probleemloos opreed vanaf de helix, was ik toch wel even heel erg blij en trots!
De keerlus is nog niet aangelegd, dus de trein moest daarna geduwd terug naar het schaduwstation, maar dat mocht de pret niet drukken.
Alles werkte nagenoeg direct. Alleen 2 wissels in het schaduwstation reageren niet op commando's in I-train, terwijl ze in OCconfig wel werken. Heel vreemd. Moet daar nog eens goed naar kijken komende week...
Sinds vorige week heb ik een nieuwe laptop (overgenomen van Rob_lochem, dank je! ) en dat is echt een aanwinst. De baan heeft nu gewoon een eigen laptop voor de aansturing, die bij de baan kan blijven staan. Dus hoef ik Vera niet steeds lastig te vallen om haar lap-top te lenen.
Komend weekend ga ik weer een modulebak in elkaar knutselen, zodat module Station Rijen ook aangesloten kan worden. Het geheel qua staanders en module moet nog even ontworpen worden, want zoals de constructie nu is, kan ik de baan niet alleen opzetten. Erg lastig! Nu heb ik er al een paar goede ideeën voor, dus hopelijk krijg ik die verwezenlijkt.
Wat heb ik vandaag gedaan eigenlijk?
De baan opgebouwd en de rode staanders voorzien van een nieuwe laag rode verf. Hij dekte de vorige keer niet helemaal lekker, hopelijk nu wel. Het grijs gaan we de komende week ook nog aanpakken, maar dan moet ik eerst bij de bouwmarkt nog wat spullen halen.
Het geheel staat er als volgt bij nu:
Achteraanzicht van de modelbaan. Zo staat hij het meest praktisch opgesteld bij mijn ouders. Foto's van de voorzijde komen jullie in Lochem maar zelf maken
Onderzijde keerlus, ook hier is een flexibele buis aangebracht waar de 7,5V en 15V voedingskabels doorheen lopen. Links de kroonsteen-stekker richting het Schaduwstation.
Aan de publiekszijde komen de kabels door de bodemplaat omhoog. Daar worden ze weer gevangen in een buis om naar de scenery modules te lopen. Doordat de buis aan de publiekskant loopt, zie je er niets van als je voor de baan staat...
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Hallo allemaal. Vandaag een lekkere knutseldag gehad bij mijn ouders. Eindelijk was het zover! Er kon getest worden! Helaas ben ik het vergeten te filmen, maar toen de eerste trein direct het spoor op module Venneweg probleemloos opreed vanaf de helix, was ik toch wel even heel erg blij en trots!
De keerlus is nog niet aangelegd, dus de trein moest daarna geduwd terug naar het schaduwstation, maar dat mocht de pret niet drukken.
Alles werkte nagenoeg direct. Alleen 2 wissels in het schaduwstation reageren niet op commando's in I-train, terwijl ze in OCconfig wel werken. Heel vreemd. Moet daar nog eens goed naar kijken komende week...
Sinds vorige week heb ik een nieuwe laptop (overgenomen van Rob_lochem, dank je! ) en dat is echt een aanwinst. De baan heeft nu gewoon een eigen laptop voor de aansturing, die bij de baan kan blijven staan. Dus hoef ik Vera niet steeds lastig te vallen om haar lap-top te lenen.
Komend weekend ga ik weer een modulebak in elkaar knutselen, zodat module Station Rijen ook aangesloten kan worden. Het geheel qua staanders en module moet nog even ontworpen worden, want zoals de constructie nu is, kan ik de baan niet alleen opzetten. Erg lastig! Nu heb ik er al een paar goede ideeën voor, dus hopelijk krijg ik die verwezenlijkt.
Wat heb ik vandaag gedaan eigenlijk?
De baan opgebouwd en de rode staanders voorzien van een nieuwe laag rode verf. Hij dekte de vorige keer niet helemaal lekker, hopelijk nu wel. Het grijs gaan we de komende week ook nog aanpakken, maar dan moet ik eerst bij de bouwmarkt nog wat spullen halen.
Het geheel staat er als volgt bij nu:
Achteraanzicht van de modelbaan. Zo staat hij het meest praktisch opgesteld bij mijn ouders. Foto's van de voorzijde komen jullie in Lochem maar zelf maken
Onderzijde keerlus, ook hier is een flexibele buis aangebracht waar de 7,5V en 15V voedingskabels doorheen lopen. Links de kroonsteen-stekker richting het Schaduwstation.
Aan de publiekszijde komen de kabels door de bodemplaat omhoog. Daar worden ze weer gevangen in een buis om naar de scenery modules te lopen. Doordat de buis aan de publiekskant loopt, zie je er niets van als je voor de baan staat...
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...
Echt meega strak maatje. Ik ga jouw schilderkunst nog wel eens misbruiken
Top dat je jezelf weer hebt overtroffen. Hoor het niet vaak dat als in 1 keer werkt chapeau
Wat de wissels betreft: adres en interface goed ingevuld in ikketrein?
Cheerz
Top dat je jezelf weer hebt overtroffen. Hoor het niet vaak dat als in 1 keer werkt chapeau
Wat de wissels betreft: adres en interface goed ingevuld in ikketrein?
Cheerz
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...
Wel gaaf zo Alwin!!
Netjes gedaan zo
Begin steeds meer overtuigd te raken dat Modules e.d. de manier is om je baan te bouwen
Zeker omdat je je kan concentreren om ze een voor een af te maken en je focus op te leggen
Maar toch lekker kan rijden met je materieel
Mvg,
Ad
Netjes gedaan zo
Begin steeds meer overtuigd te raken dat Modules e.d. de manier is om je baan te bouwen
Zeker omdat je je kan concentreren om ze een voor een af te maken en je focus op te leggen
Maar toch lekker kan rijden met je materieel
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...
Je bent goed bezig Alwin. Je gaat overzichtelijk te werk. Leuk dat er nu ook een stuk scenery geplaatst is. Dat had ik toch bij Rail in Houten al gezien? Maar ik heb ook een minpuntje, al zal dat misschien met mijn smaak te maken hebben, dus trek je er niets van in. Ik vind de rode kleur van de staanders niet zo mooi. Als ik jou was had ik dit ook grijs gemaakt. Ik heb het idee dat het rode te veel afleidt van waar het werkelijk om gaat, namelijk treinen en scenery. Maar goed, het is natuurlijk jouw baan en wat de een niet mooi vindt, vindt een ander juist prachtig.
Mvg,
Martin
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...
Dat ziet er inderdaad heel errug strak uit.
Het rood en grijs in wel lekker contrasterend
Groeten,
William
Het rood en grijs in wel lekker contrasterend
Groeten,
William
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...
Zo, dit is echt heel mooi
Martin de Deugd
Martin de Deugd
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
- Locatie: Hart van Overijssel
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...
Hallo Alwin,
Jij geeft aan, dat je bij de OC32, bij het programmeren van servo's, in de rolbar de mogelijkheid "suspend servo".
Ik heb 2 OC32'n, met firmwareversie 0.2.x.x en 0.3.x.x, maar kom bij de instellingen voor servo's deze mogelijkheid nergens tegen. Mijn scherm geeft hetzelfde weer als op jouw foto, met uitzondering van de genoemde mogelijkheid. Ik heb ook wel belang bij die optie.
Heb jij tips, waar ik die dan wel kan vinden?
Alvast bedankt voor de moeite.
Groeten,
Barry
Jij geeft aan, dat je bij de OC32, bij het programmeren van servo's, in de rolbar de mogelijkheid "suspend servo".
Ik heb 2 OC32'n, met firmwareversie 0.2.x.x en 0.3.x.x, maar kom bij de instellingen voor servo's deze mogelijkheid nergens tegen. Mijn scherm geeft hetzelfde weer als op jouw foto, met uitzondering van de genoemde mogelijkheid. Ik heb ook wel belang bij die optie.
Heb jij tips, waar ik die dan wel kan vinden?
Alvast bedankt voor de moeite.
Groeten,
Barry
N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...
Hoi Barry,
Als eerste moeten alle OC's dezelfde firmware hebben (huidige is 3.7) ook de OCconfig moet diezelfde versie hebben (elke upgrade komt zowel in firmware als software). Ik raad aan om altijd de firmware en software up-to-date te houden
Vanaf 3.1 is de Suspend Servo instructie mogelijk, die vind je in je instructie lijst.
Groetjes
Als eerste moeten alle OC's dezelfde firmware hebben (huidige is 3.7) ook de OCconfig moet diezelfde versie hebben (elke upgrade komt zowel in firmware als software). Ik raad aan om altijd de firmware en software up-to-date te houden
Vanaf 3.1 is de Suspend Servo instructie mogelijk, die vind je in je instructie lijst.
Groetjes
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
- Locatie: Hart van Overijssel
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...
Hai Martin,
Bedankt voor het snelle antwoord.
Ik ga op zoek naar de juiste OCconfig en OC firmware.
Groeten,
Barry
Bedankt voor het snelle antwoord.
Ik ga op zoek naar de juiste OCconfig en OC firmware.
Groeten,
Barry
N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32