Geluidsdemping
Geluidsdemping
Hallo allemaal.
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Wie heeft er tips m.b.t. geluidsdemping?
Zelf heb ik op mijn probeersel een plaat piepschuim met daarop dubbelzijdig foamtape waar ik de rails op heb geplakt.
Dit wilde ik ook zo gaan doen met mijn toekomstige baan, maar wanneer ik op deze constructie een wagonnetje heen en weer laat rollen klinkt het of er een complete 1:1 trein door mijn kamer heen komt...
Als ik zo bij de diverse banen op dit forum kijk, zie ik eigenlijk overal dat de hele spoorbaan in hout wordt voorgelegd. (ik denk dat jullie wel snappen wat ik bedoel, weet even niet hoe ik het anders uit moet leggen... )
Wordt daarna de rails rechtstreeks op het hout gelegd of wordt daar nog wat tussen gedaan?
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Wie heeft er tips m.b.t. geluidsdemping?
Zelf heb ik op mijn probeersel een plaat piepschuim met daarop dubbelzijdig foamtape waar ik de rails op heb geplakt.
Dit wilde ik ook zo gaan doen met mijn toekomstige baan, maar wanneer ik op deze constructie een wagonnetje heen en weer laat rollen klinkt het of er een complete 1:1 trein door mijn kamer heen komt...
Als ik zo bij de diverse banen op dit forum kijk, zie ik eigenlijk overal dat de hele spoorbaan in hout wordt voorgelegd. (ik denk dat jullie wel snappen wat ik bedoel, weet even niet hoe ik het anders uit moet leggen... )
Wordt daarna de rails rechtstreeks op het hout gelegd of wordt daar nog wat tussen gedaan?
Vriendelijke groet,
Paul Franje.
Paul Franje.
Re: Geluidsdemping
Bijvoorbeeld kurk of blauwe parket ondervloer van Gamma o.i.d.
Voor het zichtbare gedeelte gebruik ik kurk in bedding form van Jeweha.
Groeten,
Arnoud
Voor het zichtbare gedeelte gebruik ik kurk in bedding form van Jeweha.
Groeten,
Arnoud
Rijd: Nederlands tijdperk V/VI
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.
Re: Geluidsdemping
Bij mij zit het rechtstreeks op het hout.
Ik heb de blauwe ondervloeren geprobeerd, maar merkte weinig verschil.
Ik heb de blauwe ondervloeren geprobeerd, maar merkte weinig verschil.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Geluidsdemping
Oude gedeelte met kurk, Nieuwe gedeelte niets meer. Ergo ik hoor geen verschil.
Grtzz Rob
Grtzz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Geluidsdemping
Rob,
ik heb ook geen goede ervaring met kurk, wel met syntetisch isolatiemateriaal. Dan hoor ik wel degelijk een groot verschil. Later heb ik geleerd dat je kurk niet volledig mag lijmen, maar sporadisch. Althans, dat geldt voor dunne kurkstroken van 2mm die meteen doordrengt geraken met houtlijm en na drogen keihard worden. Met dikke kurkstroken (+5mm) zal dat probleem zich niet meer voordoen, veronderstel ik.
groetjes,
ik heb ook geen goede ervaring met kurk, wel met syntetisch isolatiemateriaal. Dan hoor ik wel degelijk een groot verschil. Later heb ik geleerd dat je kurk niet volledig mag lijmen, maar sporadisch. Althans, dat geldt voor dunne kurkstroken van 2mm die meteen doordrengt geraken met houtlijm en na drogen keihard worden. Met dikke kurkstroken (+5mm) zal dat probleem zich niet meer voordoen, veronderstel ik.
groetjes,
Re: Geluidsdemping
Mijn lijstje voor tips voor geluidsdemping van rails staat hier (klik).
Belangrijk!!: Welke materiaal je kiest is eigenlijk minder belangrijk dan de manier waarop je het bevestigd.
Belangrijk!!: Welke materiaal je kiest is eigenlijk minder belangrijk dan de manier waarop je het bevestigd.
Re: Geluidsdemping
Hier nog een link waar je kurkplaten in verschillende diktes kunt kopen
http://www.aduis-knutselen.nl Zoek bij materialen
Ik heb er zelf mijn kurk vandaan. Je kunt ze online bestellen
groet, Marcel
http://www.aduis-knutselen.nl Zoek bij materialen
Ik heb er zelf mijn kurk vandaan. Je kunt ze online bestellen
groet, Marcel
Re: Geluidsdemping
Hoi,
Ik denk vooral dat Martinb een goede opmerking maakt, dat er meerdere goede materialen zijn, maar wat belangrijker is, de manier van vast zetten.
geluid hoor je nu eenmaal altijd, en om geluid te verminderen moet je kontakt verminderen.
De opmerking omtrent gebruik van kurk, en het vol trekken van lijm waarna het hard word, en dus niet meer dempt, is een meer gehoorde. maar eigenlijk is dat voor elk poreus materiaal het zelfde.
juist door het luchtige materiaal, dempt het geluid, en kontakt zorgt voor doorgeven van geluid, hoe flexibeler de lijm blijft na drogen, des te beter zal het dus waarschijnlijk gaan werken. idd de kruk/blauwe platen niet vol smeren, maar hier en daar vast zetten. en daarna de rails weer op de kurk lijmen met een flexibel blijvende lijm, dat lijkt mij het beste.
In N hebben we nu eenmaal te maken met de milimeters, waardoor het op dit gebied wat lastiger is, mooiste zou eigenlijk zijn, dun laagje kurk, dun laagje schuim en dan weer een dun laagje kurk, en vervolgens daar de rail op, maar ja, dan zitten we al snel aan een spoordijk van een mm of 6.
Mvg
Freddy
Ik denk vooral dat Martinb een goede opmerking maakt, dat er meerdere goede materialen zijn, maar wat belangrijker is, de manier van vast zetten.
geluid hoor je nu eenmaal altijd, en om geluid te verminderen moet je kontakt verminderen.
De opmerking omtrent gebruik van kurk, en het vol trekken van lijm waarna het hard word, en dus niet meer dempt, is een meer gehoorde. maar eigenlijk is dat voor elk poreus materiaal het zelfde.
juist door het luchtige materiaal, dempt het geluid, en kontakt zorgt voor doorgeven van geluid, hoe flexibeler de lijm blijft na drogen, des te beter zal het dus waarschijnlijk gaan werken. idd de kruk/blauwe platen niet vol smeren, maar hier en daar vast zetten. en daarna de rails weer op de kurk lijmen met een flexibel blijvende lijm, dat lijkt mij het beste.
In N hebben we nu eenmaal te maken met de milimeters, waardoor het op dit gebied wat lastiger is, mooiste zou eigenlijk zijn, dun laagje kurk, dun laagje schuim en dan weer een dun laagje kurk, en vervolgens daar de rail op, maar ja, dan zitten we al snel aan een spoordijk van een mm of 6.
Mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Geluidsdemping
Allen bedankt voor de reacties!
Voor zover ik begrijp maakt het dus niet zoveel uit of je nu wel of geen demping onder je rails gebruikt, maar als je het gebruikt de bevestiging juist weer voor 'overlast' kan zorgen.
Ik denk dat ik het bij het dubbelzijdige foamtape houd, maar dan i.p.v. het spoor ook met piepschuim te verhogen, dit met hout te doen en daarop dan het tape. Voor de ballast moet ik dan alleen even kijken of ik daar goede lijm voor heb. Denk dat ik hier (muur)voorstrijkmiddel voor ga halen.
Voor zover ik begrijp maakt het dus niet zoveel uit of je nu wel of geen demping onder je rails gebruikt, maar als je het gebruikt de bevestiging juist weer voor 'overlast' kan zorgen.
Ik denk dat ik het bij het dubbelzijdige foamtape houd, maar dan i.p.v. het spoor ook met piepschuim te verhogen, dit met hout te doen en daarop dan het tape. Voor de ballast moet ik dan alleen even kijken of ik daar goede lijm voor heb. Denk dat ik hier (muur)voorstrijkmiddel voor ga halen.
Vriendelijke groet,
Paul Franje.
Paul Franje.
Re: Geluidsdemping
Paul,
bedenk dan wel, dat foamtape zeker niet het beste materiaal is, mijn ervaring daarmee in het verleden is juist ronduit slecht, en dan niet zozeer om het dempen dan wel om de levensduur, op den duur gaat de kleefkracht van het plakband, wat het uiteindelijk gewoon is, verloren, en zul je weer opnieuw moeten beginnen.
Mvg
Freddy
bedenk dan wel, dat foamtape zeker niet het beste materiaal is, mijn ervaring daarmee in het verleden is juist ronduit slecht, en dan niet zozeer om het dempen dan wel om de levensduur, op den duur gaat de kleefkracht van het plakband, wat het uiteindelijk gewoon is, verloren, en zul je weer opnieuw moeten beginnen.
Mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Geluidsdemping
Bedankt Freddy,
levensduur had ik even geen rekening mee gehouden. Dit is natuurlijk wel een belangrijk punt.
Terug naar de tekentafel!
Ik denk dat ik dan eens ga proberen wat kurk voor resultaat geeft.
levensduur had ik even geen rekening mee gehouden. Dit is natuurlijk wel een belangrijk punt.
Terug naar de tekentafel!
Ik denk dat ik dan eens ga proberen wat kurk voor resultaat geeft.
Vriendelijke groet,
Paul Franje.
Paul Franje.
Re: Geluidsdemping
Paul,
Wat eigenlijk het belangrijkste is om in het achterhoofd te houden, op gebied van geluidsdempen.
Geluid ontstaat door kontakt. daarom ook dat je spreekt over kontaktgeluiden.
Als je bv kijkt in de woningbouw, waar geluids isolatie natuurlijk ook word toegepast, zeker in oudere woningen, dan is dat het eerste punt van aandacht. vevolgens moet je zogenaamde zwevende constructies bedenken, zodat er als het ware geen vast kontakt is tussen bestaande vaste wand of vloer, met het isolatie materiaal. op dat isolatie materiaal maak je vervolgens dan de uiteindelijke nieuwe vloer/wand, en op die manier krijg je dus een isolerende werking.
Zoals al gemeld, die manier van werken zou ook mooi zijn voor ons modelspoorders, alleen in N-spoor haast niet te doen, daar je dan al snel aan behoorlijke hoge spoordijken zit.
Daarom mijn tip, ga je met kurk of bv Blauwe matten (Gamma) werken, zorg dan dat je op de grondplaat bevestigd met een lijm die flexibel blijft, want dan zul je het minste kontakt effect hebben, gewone houtlijm word hard, en trekt ook nog eens diep in het kurk/isovloer materiaal daar deze materialen dus poreus zijn. met het gevolg dat je dan dus weer een harde laag hebt en dus opnieuw kontakt. daarnaast het materiaal op punten vast zetten en niet geheel insmeren.
Ik denk dat je dan het beste resultaat kunt maken.
Mvg
Freddy
Wat eigenlijk het belangrijkste is om in het achterhoofd te houden, op gebied van geluidsdempen.
Geluid ontstaat door kontakt. daarom ook dat je spreekt over kontaktgeluiden.
Als je bv kijkt in de woningbouw, waar geluids isolatie natuurlijk ook word toegepast, zeker in oudere woningen, dan is dat het eerste punt van aandacht. vevolgens moet je zogenaamde zwevende constructies bedenken, zodat er als het ware geen vast kontakt is tussen bestaande vaste wand of vloer, met het isolatie materiaal. op dat isolatie materiaal maak je vervolgens dan de uiteindelijke nieuwe vloer/wand, en op die manier krijg je dus een isolerende werking.
Zoals al gemeld, die manier van werken zou ook mooi zijn voor ons modelspoorders, alleen in N-spoor haast niet te doen, daar je dan al snel aan behoorlijke hoge spoordijken zit.
Daarom mijn tip, ga je met kurk of bv Blauwe matten (Gamma) werken, zorg dan dat je op de grondplaat bevestigd met een lijm die flexibel blijft, want dan zul je het minste kontakt effect hebben, gewone houtlijm word hard, en trekt ook nog eens diep in het kurk/isovloer materiaal daar deze materialen dus poreus zijn. met het gevolg dat je dan dus weer een harde laag hebt en dus opnieuw kontakt. daarnaast het materiaal op punten vast zetten en niet geheel insmeren.
Ik denk dat je dan het beste resultaat kunt maken.
Mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Geluidsdemping
ikea heeft in zijn "bescheiden" collectie, en soort schuime onder vloer van ongeveer 2 a 3 mm dik. dus zou in schaal ongeveer een half meter hoog zijn. heeft iemand dit al eens geprobeerd?
zelf denk ik dat dit schuim wel eens kan helpen. is reletief dun dus en neemt geen vocht op dus wordt niet hard.
mvg vincent
zelf denk ik dat dit schuim wel eens kan helpen. is reletief dun dus en neemt geen vocht op dus wordt niet hard.
mvg vincent
vincent
www.elfd.nl
www.elfd.nl
Re: Geluidsdemping
vincent ,
die ikea ondervloerfoam kan je niet lijmen .
ook kan je er niets op lijmen
het is een soort kunst dat niet te lijmen is
neem het eerdere antwoord ,dus de blauwe van g''''a of kurk
ik spreek helaas uit ervaring met de ikea ondervloer
vr gr john
die ikea ondervloerfoam kan je niet lijmen .
ook kan je er niets op lijmen
het is een soort kunst dat niet te lijmen is
neem het eerdere antwoord ,dus de blauwe van g''''a of kurk
ik spreek helaas uit ervaring met de ikea ondervloer
vr gr john
Re: Geluidsdemping
dankje, weet ik dat ook weer was goedkoop en makkelijk in de buurt voor me verkrijgbaar. dus ik dacht vraag het hier even voor de zekerheid. en weet nu het antwoord dank dara voor
mvg vincent
mvg vincent
vincent
www.elfd.nl
www.elfd.nl
Re: Geluidsdemping
vincent
ik heb foam gebruikt dat je achter de verwarming plakt
kan ook onder de laminaat gebruikt worden voor kouoptrek
met zilverpapier er op kost weinig het is een meter breed en 2tot5mrt lang
maar stroken snijden gaat heel moeilijk en je moet het zilverpapier eraf halen
na een jaar ging het foamplakband los laten vandaar dat ik over gestapt
op de blauwe van g'''a en dat bevalt mij prima
hoe dikker je hout en met de blauwe isolatie
hoe minder verbindingen je maakt tussen rail en vloer
lijm en of spijkers of schroeven
des te lager je geluid overdracht
ik ga het nu proberen met tweezijdig plakband
kijken of daarmee resultaat is te behalen groeten john
ik heb foam gebruikt dat je achter de verwarming plakt
kan ook onder de laminaat gebruikt worden voor kouoptrek
met zilverpapier er op kost weinig het is een meter breed en 2tot5mrt lang
maar stroken snijden gaat heel moeilijk en je moet het zilverpapier eraf halen
na een jaar ging het foamplakband los laten vandaar dat ik over gestapt
op de blauwe van g'''a en dat bevalt mij prima
hoe dikker je hout en met de blauwe isolatie
hoe minder verbindingen je maakt tussen rail en vloer
lijm en of spijkers of schroeven
des te lager je geluid overdracht
ik ga het nu proberen met tweezijdig plakband
kijken of daarmee resultaat is te behalen groeten john
Re: Geluidsdemping
ik heb in het verleden van alles geprobeerd om het geluid naar beneden te krijgen maar tot op heden is er geen enkele goede oplossing gevonden.
het verschil tussen geen of isolatie is zo weinig dat je er net zo goed geen geld en energie in kan stoppen.
groetjes henry
het verschil tussen geen of isolatie is zo weinig dat je er net zo goed geen geld en energie in kan stoppen.
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Re: Geluidsdemping
Bedankt voor de reacties!
Bij deze heb ik, gezien meerdere géén verschil merken, besloten voor de makkelijkste manier te kiezen, namelijk géén isolatie.
Ik ga via hout de rails op hoogte leggen.
Dan mijn volgende vraag; hoe zet ik de rails het beste vast? Met spijkertjes of hier en daar een druppeltje lijm?
Bij deze heb ik, gezien meerdere géén verschil merken, besloten voor de makkelijkste manier te kiezen, namelijk géén isolatie.
Ik ga via hout de rails op hoogte leggen.
Dan mijn volgende vraag; hoe zet ik de rails het beste vast? Met spijkertjes of hier en daar een druppeltje lijm?
Vriendelijke groet,
Paul Franje.
Paul Franje.
Re: Geluidsdemping
Paul,
met spijkertjes/schroefjes kan natuurlijk, maar mooi is anders, ik zou kiezen voor of verdunde houtlijm, of misschien nog beter boekbinderslijm, laatste word niet knetter hard, maar blijft wat flexibel, en als het ooit nodig is, haal je de rails er onbeschadigd weer af.
mvg
Freddy
met spijkertjes/schroefjes kan natuurlijk, maar mooi is anders, ik zou kiezen voor of verdunde houtlijm, of misschien nog beter boekbinderslijm, laatste word niet knetter hard, maar blijft wat flexibel, en als het ooit nodig is, haal je de rails er onbeschadigd weer af.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Geluidsdemping
Freddy/Paul,
Met houtlijm haal je het er ook weer zo af, indien te hard beetje vochtig maken en je haal ze er zo af.
Grtzz Rob
Met houtlijm haal je het er ook weer zo af, indien te hard beetje vochtig maken en je haal ze er zo af.
Grtzz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Geluidsdemping
Rob,
heb je geheel gelijk in, had ik er ff bij moeten vertellen, dat beide manieren van lijmen dit voordeel heeft.
mvg
Freddy
heb je geheel gelijk in, had ik er ff bij moeten vertellen, dat beide manieren van lijmen dit voordeel heeft.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Geluidsdemping
als je veel moet lijmen, zet de pot met verdunde houtlijm in heet water tot hij lekker warm is, haal bij de apotheker een injectiespuit, zonder naald wat anders wordt je hy, en spuit voorzichtig onder de rails.
op deze manier kun je mooi doseren
groetjes henry
op deze manier kun je mooi doseren
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Geluidsdemping
Henry,
Ik zet hem niet op de verwarming, maar verdun hem wel in de verhouding van ca 1 deel water op 3 delen lijm(dus op zicht ). En dan met een pipetje, doseert nog beter als een spuit. en werkt perfect.
Als je dan nog tegelijkertijd je ballast instrooit vang je 2 vliegen in een klap(auw)
Grtzz Rob
Ik zet hem niet op de verwarming, maar verdun hem wel in de verhouding van ca 1 deel water op 3 delen lijm(dus op zicht ). En dan met een pipetje, doseert nog beter als een spuit. en werkt perfect.
Als je dan nog tegelijkertijd je ballast instrooit vang je 2 vliegen in een klap(auw)
Grtzz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Geluidsdemping
ha die rob,
je hebt gelijk iedereen heeft wel een manier ik doe het zo met fl picolo en als ik me niet vergis gebruik jij die niet toch, je kunt bij openrails vastzetten en strooien.
het voordeel van warme lijm is dat het sneller droog is, vooral op mdf plaat, dit zuigt snel op
groetjes henry
je hebt gelijk iedereen heeft wel een manier ik doe het zo met fl picolo en als ik me niet vergis gebruik jij die niet toch, je kunt bij openrails vastzetten en strooien.
het voordeel van warme lijm is dat het sneller droog is, vooral op mdf plaat, dit zuigt snel op
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---