Rheinteufelswald V 3.0
Re: Bouw Dorf am Bach
Andre,
Echt een mooie treinbaan waarmee jij bezig bent
Zelf heb ik een treinbaan met als onderwerp grensverkeer Nederland Duitsland in tijdperk III.
Momenteel ben ik bezig met fase 1 (stad met station, als ik meer ruimte krijg dan wordt het uitgebreid met nog een plaat met rangeersporen, opstelsporen en locomotievenloodsen dat wordt dan fase 2 en fase 3 wordt dan een kopstation.
Foto's volgen morgen pas
Prettig weekend en groeten,
Hans
Echt een mooie treinbaan waarmee jij bezig bent
Zelf heb ik een treinbaan met als onderwerp grensverkeer Nederland Duitsland in tijdperk III.
Momenteel ben ik bezig met fase 1 (stad met station, als ik meer ruimte krijg dan wordt het uitgebreid met nog een plaat met rangeersporen, opstelsporen en locomotievenloodsen dat wordt dan fase 2 en fase 3 wordt dan een kopstation.
Foto's volgen morgen pas
Prettig weekend en groeten,
Hans
-
Onderwerp starter - Berichten: 703
- Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
- Locatie: Rijnsaterwoude
Re: Bouw Dorf am Bach
@Jeroen: Bedoel je zoiets?
De weg is gemaakt van DAS klei met het klinker sjabloon van N-Scale. De klinkers zijn schaalgetrouw dus vreselijk klein. Heb nog steeds moeite met het voorkomen van de streep dwars in de weg aan het einde resp, begin van de sjabloon.
@Willempie: Stiekeme voorbeschouwing???????
@Hans: Dank je.
De weg is gemaakt van DAS klei met het klinker sjabloon van N-Scale. De klinkers zijn schaalgetrouw dus vreselijk klein. Heb nog steeds moeite met het voorkomen van de streep dwars in de weg aan het einde resp, begin van de sjabloon.
@Willempie: Stiekeme voorbeschouwing???????
@Hans: Dank je.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 22 nov 2020 11:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Bouw Dorf am Bach
Wim,
Wat maakt het uit waar het idee weg komt en hoe iemand dat gevonden heeft.
Andre geeft niets meer en minder aan dat hij blij is dat Martin het foefje heeft toegepast.
Als jij Rob of Willem-Alexander het voor hem had ingebouwd, had hij die ook gewoon hier bij naam en toenaam genoemd.
Ik ben nog elke keer blij met mijn dealer die met behulp van de onderdelen van de fabrikant, mijn auto in top conditie houdt.
en toch bedank ik nooit de fabrikant, maar altijd de medewerkers van mijn dealer.
Andre, mooie baan. ziet et top uit.
mvg
Freddy
Wat maakt het uit waar het idee weg komt en hoe iemand dat gevonden heeft.
Andre geeft niets meer en minder aan dat hij blij is dat Martin het foefje heeft toegepast.
Als jij Rob of Willem-Alexander het voor hem had ingebouwd, had hij die ook gewoon hier bij naam en toenaam genoemd.
Ik ben nog elke keer blij met mijn dealer die met behulp van de onderdelen van de fabrikant, mijn auto in top conditie houdt.
en toch bedank ik nooit de fabrikant, maar altijd de medewerkers van mijn dealer.
Andre, mooie baan. ziet et top uit.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Bouw Dorf am Bach
Heel mooi.
En dat er strepen door de weg heen lopen heeft m.i. ook wel zijn charme....
Groeten,
Willaim
En dat er strepen door de weg heen lopen heeft m.i. ook wel zijn charme....
Groeten,
Willaim
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Re: Bouw Dorf am Bach
Hee andre goede keus denk ik om het station te veranderen.
En kop maken kan je nu ook nog ( wat ik leuk vind om te doen ) maar is niet meer verplicht dat is het grote voordeel en vergroot inderdaad het aantal treinbewegingen.
Mooie ruimtelijke baan verder prachtig.
En ja de conrads ik heb ook wisselende ervaringen sommige doen het al jaren goed andere weer niet.
Maar bij mij voortaan ook alleen maar servos hoor
En kop maken kan je nu ook nog ( wat ik leuk vind om te doen ) maar is niet meer verplicht dat is het grote voordeel en vergroot inderdaad het aantal treinbewegingen.
Mooie ruimtelijke baan verder prachtig.
En ja de conrads ik heb ook wisselende ervaringen sommige doen het al jaren goed andere weer niet.
Maar bij mij voortaan ook alleen maar servos hoor
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
-
Onderwerp starter - Berichten: 703
- Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
- Locatie: Rijnsaterwoude
Re: Bouw Dorf am Bach
@Allen Dank voor de complimenten, maar overdrijf niet, als ik zie wat sommigen hier op het forum presteren, dan moet ik nog veel oefenen.
Ondanks de hitte nog wel iets kunnen doen. Na de Servoswitch van Rosoft heb ik ook de digiservo van Digikeijs geínstalleerd. Had nogal wat moeite met het afregelen van dit exemplaar. Op een gegeven moment bleef de servo brommen, na enig zoekwerk bleek dat ik de uitslag van de servo te groot had gemaakt. Hierdoor duwt het staaldraadje de servo terug, die vervolgens weer tracht zijn uiterste positie in te nemen enz. enz. enz. Ik stond op het punt Digikeijs van mijn shoppinglist af te voeren.
Na enig zoekwerk op het forum vond ik in het draadje Duisburg-Beksheim een uiterst helder verhaal over het installeren van servo's http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... &start=220.
Na lezing van dit verhaal ging het installeren van de servo's een stuk beter en inmiddels werkt alles naar behoren.
Ik heb voor de resterende nog te vervangen Conrad aandrijvingen gekozen voor Digikeijs, deze zijn iets goedkoper dan de servoswitch, met dien verstande dat de Digikeijs standaard niet voorzien is van puntstukpolarisatie. Inclusief deze polarisatie is de servoswitch van Rosoft weer goedkoper. Aangezien ik voorlopig nog met Flm. wissels werk heb ik voorlopig geen punstukpolarisatie nodig.
Btw ik moet wel eens lachen om wat ik over railspatting lees. Als je even zoekt op het www dan ben je er snel achter dat onze rails (meestal gemaakt van nieuwzilver o.i.d.) per meter per graad Celcius temperatuurstijging 0,016 mm uitzetten. In andere woorden als de temperatuur in je hobbyhok 10 graden stijgt tov de temperatuur, waarbij je de rails hebt gelegd, dan wordt 1000 mm rail 1000,16 mm rail.
Ondanks dat er deze week weinig zichtbaars is gebeurd toch een foto.
Ondanks de hitte nog wel iets kunnen doen. Na de Servoswitch van Rosoft heb ik ook de digiservo van Digikeijs geínstalleerd. Had nogal wat moeite met het afregelen van dit exemplaar. Op een gegeven moment bleef de servo brommen, na enig zoekwerk bleek dat ik de uitslag van de servo te groot had gemaakt. Hierdoor duwt het staaldraadje de servo terug, die vervolgens weer tracht zijn uiterste positie in te nemen enz. enz. enz. Ik stond op het punt Digikeijs van mijn shoppinglist af te voeren.
Na enig zoekwerk op het forum vond ik in het draadje Duisburg-Beksheim een uiterst helder verhaal over het installeren van servo's http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... &start=220.
Na lezing van dit verhaal ging het installeren van de servo's een stuk beter en inmiddels werkt alles naar behoren.
Ik heb voor de resterende nog te vervangen Conrad aandrijvingen gekozen voor Digikeijs, deze zijn iets goedkoper dan de servoswitch, met dien verstande dat de Digikeijs standaard niet voorzien is van puntstukpolarisatie. Inclusief deze polarisatie is de servoswitch van Rosoft weer goedkoper. Aangezien ik voorlopig nog met Flm. wissels werk heb ik voorlopig geen punstukpolarisatie nodig.
Btw ik moet wel eens lachen om wat ik over railspatting lees. Als je even zoekt op het www dan ben je er snel achter dat onze rails (meestal gemaakt van nieuwzilver o.i.d.) per meter per graad Celcius temperatuurstijging 0,016 mm uitzetten. In andere woorden als de temperatuur in je hobbyhok 10 graden stijgt tov de temperatuur, waarbij je de rails hebt gelegd, dan wordt 1000 mm rail 1000,16 mm rail.
Ondanks dat er deze week weinig zichtbaars is gebeurd toch een foto.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 22 nov 2020 11:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
-
Onderwerp starter - Berichten: 703
- Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
- Locatie: Rijnsaterwoude
Re: Bouw Dorf am Bach
Ik heb het dennebomen draaien weer opgevat om een bos, dat de R2 boog na het station moet camoufleren, aan te leggen. Productietijd per boom is ca. 20 à 30 minuten, benodigd aantal bomen ca. 50-60, dus ik ben even bezig.
De vorderingen tot nu toe.
Het project vervanging Conrad-wisselaandrijvingen vordert. In eerste instantie wil ik eerst de wissels die over het algemeen van de scherpe kant worden bereden vervangen. Foute wisselstand veroorzaakt hier meer problemen dan wissels die van de stompe kant worden bereden. Stompe kant veroorzaakt slechts kortsluiting en heel het raderwerk staat stil, scherpe kant kan vervelende botsingen veroorzaken.
Er zijn nog 7 "scherpe" wissels te gaan, waarvan drie tot nu toe slechts zelden gebruikt worden en vier, die voortdurend gebruikt worden, maar aan de onderkant heel slecht bereikbaar zijn.
Voor de belangstellenden heb ik nog een filmpje van de baan http://youtu.be/9I3W3HSF1Cs
De vorderingen tot nu toe.
Het project vervanging Conrad-wisselaandrijvingen vordert. In eerste instantie wil ik eerst de wissels die over het algemeen van de scherpe kant worden bereden vervangen. Foute wisselstand veroorzaakt hier meer problemen dan wissels die van de stompe kant worden bereden. Stompe kant veroorzaakt slechts kortsluiting en heel het raderwerk staat stil, scherpe kant kan vervelende botsingen veroorzaken.
Er zijn nog 7 "scherpe" wissels te gaan, waarvan drie tot nu toe slechts zelden gebruikt worden en vier, die voortdurend gebruikt worden, maar aan de onderkant heel slecht bereikbaar zijn.
Voor de belangstellenden heb ik nog een filmpje van de baan http://youtu.be/9I3W3HSF1Cs
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 22 nov 2020 11:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Re: Bouw Dorf am Bach
André,
Gaat goed met de baan. In het begin van de film lijken het wel spooktreinen, zo is hij er zo is hij weg.
Gaat goed met de baan. In het begin van de film lijken het wel spooktreinen, zo is hij er zo is hij weg.
-
Onderwerp starter - Berichten: 703
- Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
- Locatie: Rijnsaterwoude
Re: Bouw Dorf am Bach
@Ben & William: Dank je,
Om niet horendol te worden van het dennebomen draaien voor het R2-bos, doe ik tussendoor voor de afwisseling wat andere karweitjes. Ik had nog een onbeschilderde kudde schapen met herder en hond liggen. Deze heb ik beschilderd en op de rechtervleugel geplaatst.
Een plaatje van de rechtervleugel in de lengterichting.
Om scherpe foto's te maken maak ik normaal gesproken foto's van stilstaande treinen. Van de week heb ik wat geëxperimenteerd met rijdende treinen in een poging de snelheid in de foto weer te geven.
De foto's zijn gemaakt met een sluitertijd van 1/50 s. waarbij de camera werd meebewogen met de rijdende trein. De camera staat op de continu-stand om tijdens het meebewegen zoveel mogelijk opnamen te maken. Het vergt enig experimenteren voor je iets bruikbaars hebt.
Het R2-bos vordert ondanks deze "uitstapjes", de vorderingen tot nu toe.
Om niet horendol te worden van het dennebomen draaien voor het R2-bos, doe ik tussendoor voor de afwisseling wat andere karweitjes. Ik had nog een onbeschilderde kudde schapen met herder en hond liggen. Deze heb ik beschilderd en op de rechtervleugel geplaatst.
Een plaatje van de rechtervleugel in de lengterichting.
Om scherpe foto's te maken maak ik normaal gesproken foto's van stilstaande treinen. Van de week heb ik wat geëxperimenteerd met rijdende treinen in een poging de snelheid in de foto weer te geven.
De foto's zijn gemaakt met een sluitertijd van 1/50 s. waarbij de camera werd meebewogen met de rijdende trein. De camera staat op de continu-stand om tijdens het meebewegen zoveel mogelijk opnamen te maken. Het vergt enig experimenteren voor je iets bruikbaars hebt.
Het R2-bos vordert ondanks deze "uitstapjes", de vorderingen tot nu toe.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 22 nov 2020 11:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
-
Onderwerp starter - Berichten: 703
- Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
- Locatie: Rijnsaterwoude
Re: Bouw Dorf am Bach
Lekker wat zitten fróbelen met styreen om telegraafpalen te maken, om naast het spoor te zetten.
De pastoor doet het bruidspaar uitgeleide.
De poppetjes zijn beschilderd met Umbrol mat, desondanks glimmen ze als de pest. Is eerst spuiten met primer misschien de oplossing???
De wissel in de toegang naar het goederenstation gaf problemen en moest vervangen worden. Dat eenmaal nodig, was de beslissing snel genomen, dan maar meteen de toegang tot het station vereenvoudigen. Na enig knutselwerk ziet het plan er nu als volgt uit. Goederentreinen hoeven voortaan niet meer een stukje tegen het verkeer in te rijden om het station te bereiken, waarmee ze het uitgaande verkeer van het station ernstig hinderden..
De pastoor doet het bruidspaar uitgeleide.
De poppetjes zijn beschilderd met Umbrol mat, desondanks glimmen ze als de pest. Is eerst spuiten met primer misschien de oplossing???
De wissel in de toegang naar het goederenstation gaf problemen en moest vervangen worden. Dat eenmaal nodig, was de beslissing snel genomen, dan maar meteen de toegang tot het station vereenvoudigen. Na enig knutselwerk ziet het plan er nu als volgt uit. Goederentreinen hoeven voortaan niet meer een stukje tegen het verkeer in te rijden om het station te bereiken, waarmee ze het uitgaande verkeer van het station ernstig hinderden..
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 22 nov 2020 11:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Re: Bouw Dorf am Bach
En het maagdenkoor "De blauwe engel" doen hun best.André schreef:De pastoor doet het bruidspaar uitgeleide.
Heeft ook nog iets met treinen te maken.
Re: Bouw Dorf am Bach
Hallo Andre,Andre de Ruiter schreef:De poppetjes zijn beschilderd met Umbrol mat, desondanks glimmen ze als de pest. Is eerst spuiten met primer misschien de oplossing???
Ik heb zelf ook wel eens problemen gehad dat de matte variant toch ging glimmen. Goed roeren voordat je gaat schilderen helpt. Als er nl teveel olie in de verf zit, droogt het glimmend op, heb ik gemerkt.
Als remedie kun je er een laagje kleurloze matte lak over schilderen. Zowel humbrol (nr 49) als Revell (ik dacht nr 02) hebben die in hun assortiment:
http://www.sjaakshobbyshop.nl/index.php ... ts_id=1943
http://www.sjaakshobbyshop.nl/index.php ... cts_id=619
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 703
- Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
- Locatie: Rijnsaterwoude
Re: Bouw Dorf am Bach
@Wim matte lak, ik ga dat zeker ook proberen.
Ik heb inmiddels ook acryl-verf van Talens geprobeerd voor het beschilderen van poppetjes. Dit geeft een beduidend beter resultaat in vergelijking met Humbrol en als extra voordeel verwerkt het een stuk sneller door de kortere droogtijd.
Ik heb ook een betere manier van beschilderen gevonden. Tot nu toe beschilderde ik de poppetjes aan de gietboom. Nadeel hiervan is dat het hoofd , waarmee 9 van de 10 poppetjes aan de gietboom zitten, slecht te beschilderen is. Nu plak ik de poppetjes, nadat ze van de gietboom zijn losgesneden en geschoond van restanten gietboom, op een houten staafje met secondenlijm. Na het beschilderen zijn de poppetjes gemakkelijk los te snijden van het stokje.
Nog wat sfeerplaatjes van de baan.
De oorspronkelijk aangeplante Chardonnay struiken zijn vervangen door Dornfelder struiken.
Door het gunstige klimaat kan er al onmiddellijk geoogst worden.
Ik heb inmiddels ook acryl-verf van Talens geprobeerd voor het beschilderen van poppetjes. Dit geeft een beduidend beter resultaat in vergelijking met Humbrol en als extra voordeel verwerkt het een stuk sneller door de kortere droogtijd.
Ik heb ook een betere manier van beschilderen gevonden. Tot nu toe beschilderde ik de poppetjes aan de gietboom. Nadeel hiervan is dat het hoofd , waarmee 9 van de 10 poppetjes aan de gietboom zitten, slecht te beschilderen is. Nu plak ik de poppetjes, nadat ze van de gietboom zijn losgesneden en geschoond van restanten gietboom, op een houten staafje met secondenlijm. Na het beschilderen zijn de poppetjes gemakkelijk los te snijden van het stokje.
Nog wat sfeerplaatjes van de baan.
De oorspronkelijk aangeplante Chardonnay struiken zijn vervangen door Dornfelder struiken.
Door het gunstige klimaat kan er al onmiddellijk geoogst worden.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 22 nov 2020 11:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Re: Bouw Dorf am Bach
elke update wordt de baan mooier en mooier Andre.
wat denk ik nog een hele verbetering wordt is als je even met de airbrush over je ballast heen gaat, op Nproject staat een super methode wat ik op HBF ook heb gedaan en dat maakt het net ff af.
gr.
M.
wat denk ik nog een hele verbetering wordt is als je even met de airbrush over je ballast heen gaat, op Nproject staat een super methode wat ik op HBF ook heb gedaan en dat maakt het net ff af.
gr.
M.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
Onderwerp starter - Berichten: 703
- Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
- Locatie: Rijnsaterwoude
Re: Bouw Dorf am Bach
@Maurits Dank je. ik heb je raad opgevolgd en een bruine wash aangebracht op de ballast. Ik heb deze vakantie in Engeland in een stoomtrein gereden. Daarbij is me opgevallen dat de ballast in het station waar de loks stilhouden bij het zwarte af is. Stoomtractie, die ik alleen ken uit mijn prille jeugd, is viezer dan je denkt.Ik zal op de stationssporen nog aan de gang moeten met een zwarte wash.
Er waren een tweetal wissels aan het begin van het goederenstation nogal onwillig (niet goed aansluitende wisseltongen). Ik dacht iets slims bedacht te hebben. Sloop het hele binnenwerk en bedien de wisseltong rechtstreeks met een servo van Rosoft en polariseer het hartstuk met de servoswitch van Rosoft. De gesloopte wissel met een draadje aan het hartstuk.
Een proefopstelling op de werkbank werkte uitstekend. Echter bij het monteren in de baan liep ik tegen een zwak punt van de wisselconstructie op. Doordat de wissels aan de onderkant niet overal even gemakkelijk bereikbaar is als bij de proefopstelling op de werkbank, oefende ik onbedoeld wel eens wat meer kracht uit op het stukje plastic, dat de wisseltong heen en weer beweegt. Het gevolg was dat ik na enige tijd twee stukjes plastic in m'n hand had en de rails van de wisseltongen met gestrekte oren lagen.
Helaas kostte dit dus weer twee nieuwe wissels.
Een andere ombouwpoging lukte wel. Het bekende Flm. hoofdsignaal, met magneet bediening en de daarmee gepaard gaande lelijke grijze worst aan de voet van het signaal, kon door het losdraaien van één schroefje ontkoppeld worden van de grijze worst. Waarna het stukje verenstaal dat het signaal op en neer beweegt vervangen kon worden door een langer stukje verenstaal, dat onderdeks bewogen kan worden door een servo.
Het signaal wordt vervolgens gemonteerd op een klein stukje grijs geverfd hout, waarmee de betonnen voet gesuggereerd wordt.
Gemonteerd op de baan.
Hier een fimpje van het signaal in werking.
Er waren een tweetal wissels aan het begin van het goederenstation nogal onwillig (niet goed aansluitende wisseltongen). Ik dacht iets slims bedacht te hebben. Sloop het hele binnenwerk en bedien de wisseltong rechtstreeks met een servo van Rosoft en polariseer het hartstuk met de servoswitch van Rosoft. De gesloopte wissel met een draadje aan het hartstuk.
Een proefopstelling op de werkbank werkte uitstekend. Echter bij het monteren in de baan liep ik tegen een zwak punt van de wisselconstructie op. Doordat de wissels aan de onderkant niet overal even gemakkelijk bereikbaar is als bij de proefopstelling op de werkbank, oefende ik onbedoeld wel eens wat meer kracht uit op het stukje plastic, dat de wisseltong heen en weer beweegt. Het gevolg was dat ik na enige tijd twee stukjes plastic in m'n hand had en de rails van de wisseltongen met gestrekte oren lagen.
Helaas kostte dit dus weer twee nieuwe wissels.
Een andere ombouwpoging lukte wel. Het bekende Flm. hoofdsignaal, met magneet bediening en de daarmee gepaard gaande lelijke grijze worst aan de voet van het signaal, kon door het losdraaien van één schroefje ontkoppeld worden van de grijze worst. Waarna het stukje verenstaal dat het signaal op en neer beweegt vervangen kon worden door een langer stukje verenstaal, dat onderdeks bewogen kan worden door een servo.
Het signaal wordt vervolgens gemonteerd op een klein stukje grijs geverfd hout, waarmee de betonnen voet gesuggereerd wordt.
Gemonteerd op de baan.
Hier een fimpje van het signaal in werking.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 22 nov 2020 11:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
-
- Berichten: 3225
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Bouw Dorf am Bach
Hallo Andre,
De glimmende poppetjes had ik ook van Humbolt ben daarom over gestapt naar Revell dat zijn veel mattere kleuren probeer maar eens.
Overigens lekker gewerkt zo in de afgelopen tijd met leuke vorderingen.
mvrgr Bob
De glimmende poppetjes had ik ook van Humbolt ben daarom over gestapt naar Revell dat zijn veel mattere kleuren probeer maar eens.
Overigens lekker gewerkt zo in de afgelopen tijd met leuke vorderingen.
mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
-
Onderwerp starter - Berichten: 703
- Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
- Locatie: Rijnsaterwoude
Re: Bouw Dorf am Bach
Ivm rugproblemen heb ik de afgelopen tijd weinig meer kunnen doen dan wat rijden.
Toch nog wel iets kunnen doen. Het bos dat de R2 bocht direct na het station moet camoufleren nadert z'n voltooiing.
De tweede seinpaal is geïnstalleerd en functioneert naar behoren.
Nog wat sfeerplaatjes van het staion.
De uitgaande sporen van het station moeten nog in roestkleur geschilderd worden.
Het is de vraag of dit nog gaat gebeuren, ik speel al enige tijd met de gedachte om de rails in het zichtbare gedeelte te vervangen door Peco code 55. Ten eerste om esthetische redenen, ten tweede omdat de de betrouwbaarheid van de Fleischmann-wissels icm Conrad wisselaandrijving nogal te wensen overlaat. Weliswaar heb ik inmiddels alle wisselaandrijvingen van de wissels, die vanaf de scherpe kant worden bereden, vervangen door servo-aandrijving, Blijven er toch nog ca. 12 wissels over met Conrad aandrijving, waarvan er een aantal op zeer slecht bereikbare plekken zitten. Ik moet de voor- en nadelen nog maar eens tegen elkaar afwegen.
Toch nog wel iets kunnen doen. Het bos dat de R2 bocht direct na het station moet camoufleren nadert z'n voltooiing.
De tweede seinpaal is geïnstalleerd en functioneert naar behoren.
Nog wat sfeerplaatjes van het staion.
De uitgaande sporen van het station moeten nog in roestkleur geschilderd worden.
Het is de vraag of dit nog gaat gebeuren, ik speel al enige tijd met de gedachte om de rails in het zichtbare gedeelte te vervangen door Peco code 55. Ten eerste om esthetische redenen, ten tweede omdat de de betrouwbaarheid van de Fleischmann-wissels icm Conrad wisselaandrijving nogal te wensen overlaat. Weliswaar heb ik inmiddels alle wisselaandrijvingen van de wissels, die vanaf de scherpe kant worden bereden, vervangen door servo-aandrijving, Blijven er toch nog ca. 12 wissels over met Conrad aandrijving, waarvan er een aantal op zeer slecht bereikbare plekken zitten. Ik moet de voor- en nadelen nog maar eens tegen elkaar afwegen.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 22 nov 2020 11:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
-
Onderwerp starter - Berichten: 703
- Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
- Locatie: Rijnsaterwoude
Re: Bouw Dorf am Bach
Ik heb er een week over nagedacht en ik heb besloten om de rails in het zichtbare gedeelte te gaan vervangen door Peco code 55. Dan verder denkend kijk je nog eens kritisch naar het baanplan en denk je als ik het staion in een flauwe bocht ( dat is mogelijk met Peco) leg, kan ik langere treinen kwijt. Dan komt van het een het ander en denk je het schaduwstation kan ook nog wel een paar extra sporen gebruiken. Enfin de sloop is inmiddels aangevangen en we hopen zo snel mogelijk weer aan de opbouw te beginnen.
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Re: Bouw Dorf am Bach
Een gedurfde beslissing André
Ben heel benieuwd hoe het wordt
Mvg,
Ad
Ben heel benieuwd hoe het wordt
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Bouw Dorf am Bach
Ben is ook heel benieuwd.
2 jaar geleden een nog verdergaande beslissing genomen om heel de baan te slopen en een ander op te bouwen.
Vind het nu jammer dat ik de baan niet iets, 50cm, van de muur heb geplaatst. Ik kan dan beter bij bv het schaduwstation.
Oftewel er blijft altijd wel iets te wensen over.
2 jaar geleden een nog verdergaande beslissing genomen om heel de baan te slopen en een ander op te bouwen.
Vind het nu jammer dat ik de baan niet iets, 50cm, van de muur heb geplaatst. Ik kan dan beter bij bv het schaduwstation.
Oftewel er blijft altijd wel iets te wensen over.