Wie weet waar ik meer informatie kan vinden over de spoorlijn die in Broek op Langedijk en Noord-Scharwoude heeft gelopen?
Ik ben er sinds kort achter gekomen dat Noord-Scharwoude (waar ik woon) en Broek op Langedijk (een andere dorps kern van onze gemeente) een station hebben gehad. Ik heb nu het idee om een grote (moderne) stad te bouwen met daaraan twee modules (Noord-Scharwoude en Broek op Langedijk). Vanaf het emplacement van het grote (moderne) station komt dan een museum lijn naar de twee modules.
Wie kan mij helpen aan foto's, platte gronden of andere nuttige informatie?
Historie van de spoorlijn(en) in Langedijk
Re: Historie van de spoorlijn(en) in Langedijk
Sander
kijk eens bij:
http://www.blikophetverleden.nl/spoorloos/BOL.html
of deze
http://www.blikophetverleden.nl/spoorloos/BOL.html
allen gevonden met google
groetjes
Daan
kijk eens bij:
http://www.blikophetverleden.nl/spoorloos/BOL.html
of deze
http://www.blikophetverleden.nl/spoorloos/BOL.html
allen gevonden met google
groetjes
Daan
cc2000 - staerz BM - WD - trix bezetmelder - rosoft xtreme keerlus- rauthaus slx825
Re: Historie van de spoorlijn(en) in Langedijk
Hoi Daan,
Die had ik inderdaad al gezien, mooie site met mooie foto's.
Die had ik inderdaad al gezien, mooie site met mooie foto's.
Re: Historie van de spoorlijn(en) in Langedijk
Op zich ook geinteresseerd. (voormalig Broek op Langedijker hier...) Ik heb op sporenplan.nl de oude sporenplannen van Noord Scharwoude en Broek op Langedijk gevonden. Een preciezere tekening van de ligging van de sporen, foto's etc. zou fijn zijn. Een kleine module gebaseerd op een van de twee lijnen zou een mooi overzichtelijk project zijn, kolenschuiten en stoom, inclusief koollucht...jeugdherinneringen (de koollucht alleen dus..)
Misschien dat er ergens archieven te vinden zijn en anders kan je oude mensen interviewen die al dan niet bruikbare dingen weten over vroeger..
Woon zelf niet meer in de buurt, dus kan niet direct helpen, maar als je wat vindt hierover ben ik meer dan geïnteresseerd.
Norm
Misschien dat er ergens archieven te vinden zijn en anders kan je oude mensen interviewen die al dan niet bruikbare dingen weten over vroeger..
Woon zelf niet meer in de buurt, dus kan niet direct helpen, maar als je wat vindt hierover ben ik meer dan geïnteresseerd.
Norm
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Historie van de spoorlijn(en) in Langedijk
Ik kom zelf niet uit Langedijk maar uit Bergen, woon sinds 2001 in Noord-Scharwoude. Daarom denk ik er aan om met Noord-Scharwoude ga beginnen, na de basis van de rest van de baan.
Zelf werk ik bij de gemeente, daar van de week maar eens in het archief duiken.
Zelf werk ik bij de gemeente, daar van de week maar eens in het archief duiken.
Re: Historie van de spoorlijn(en) in Langedijk
Het volgende hierover opgegoogled:
http://www.langedijkerverleden.nl/archi ... /index.htm - online getoonde foto's zijn matig..
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_ ... _Langedijk - niet bijster informatief, vergelijkbare is er ook over Noord Scharwoude.
http://www.langedijkerverleden.nl/beeld ... /index.htm - de luchtfoto's zijn interessant, helaas wat vaag. (Luchtfoto's van Langedijk zijn er zat, waarschijnlijk ook wat oudere, dus dat zou een goede bron kunnen zijn.)
http://www.cafewelgelegen.nl/index.php/over-welgelegen/ - heel misschien weet men bij Welgelegen wel wat te vertellen.
http://www.sporenplan.nl/ - sporenplannen van 1965 opzoeken, ziet er nuttig uit. Hieruit blijkt ook dat Broek op Langedijk volgens mij interessanter is wat betreft de omgeving (water, water, water) maar Noord Scharwoude Dorp meer rangeermogelijkheden biedt (maar verder wat 'gewoner' is, maar ook met kade)
Noord Scharwoude (en -Dorp) wordt ook op spoorloos behandeld: http://www.blikophetverleden.nl/spoorloos/NS.html
http://www.railix.net/nl/lijnen/nl/st_p ... k/main.htm - niet bijzonder informatief
Verder over Noord Scharwoude: N.B. Toelichting: In 1912 begint de inzameling van het aandeelkapitaal voor de aanleg van een spoorlijn. Belangrijkste doel is een snellere verbinding voor de tuinders tussen de veiling en het afzetgebied. De NV Spoorlijn Station-Dorp Noord-Scharwoude legt de lijn aan. De exploitatie wordt overgelaten aan de HSM. Hiervoor wordt op 19 februari 1915 een overeenkomst gesloten met de HSM: de NV draagt aan de Staat der Nederlanden de benodigde gronden en wateren over voor de aanleg van de lijn. De HSM verplicht zich te zorgen voor het vervoer op de lijn, de exploitatie dus. De lijn loopt van Noord-Scharwoude naar de spoorlijn Alkmaar-Den Helder. De aansluiting is bij de Stationslaan in Heerhugowaard. Op 1 september 1915 rijdt de eerste wagenlading, en op 28 mei 1972 rijdt de laatste trein met kool richting de DDR vanuit het rangeerterrein bij de veiling Noordscharwoude. Het vervoer per trein is dan overgenomen door vervoer per vrachtauto's. De spoorlijn wordt gesloten. Het en ige bezit van de NV is het café Spoorzicht: dit wordt verkocht aan de pachter. (bron: http://www.hetutrechtsarchief.nl/collec ... ven/ro/929)
Tenslotte denk ik dat er bij de modelspoorclub Alkmaar vast wel iemand rondloopt die meer zou kunnen weten over Broek op Langedijk en Noord Scharwoude Dorp. (ik ken de lui daar niet verder, de modulebanen die ze daar hebben zijn wel een bron van inspiratie)
Norm
http://www.langedijkerverleden.nl/archi ... /index.htm - online getoonde foto's zijn matig..
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_ ... _Langedijk - niet bijster informatief, vergelijkbare is er ook over Noord Scharwoude.
http://www.langedijkerverleden.nl/beeld ... /index.htm - de luchtfoto's zijn interessant, helaas wat vaag. (Luchtfoto's van Langedijk zijn er zat, waarschijnlijk ook wat oudere, dus dat zou een goede bron kunnen zijn.)
http://www.cafewelgelegen.nl/index.php/over-welgelegen/ - heel misschien weet men bij Welgelegen wel wat te vertellen.
http://www.sporenplan.nl/ - sporenplannen van 1965 opzoeken, ziet er nuttig uit. Hieruit blijkt ook dat Broek op Langedijk volgens mij interessanter is wat betreft de omgeving (water, water, water) maar Noord Scharwoude Dorp meer rangeermogelijkheden biedt (maar verder wat 'gewoner' is, maar ook met kade)
Noord Scharwoude (en -Dorp) wordt ook op spoorloos behandeld: http://www.blikophetverleden.nl/spoorloos/NS.html
http://www.railix.net/nl/lijnen/nl/st_p ... k/main.htm - niet bijzonder informatief
Verder over Noord Scharwoude: N.B. Toelichting: In 1912 begint de inzameling van het aandeelkapitaal voor de aanleg van een spoorlijn. Belangrijkste doel is een snellere verbinding voor de tuinders tussen de veiling en het afzetgebied. De NV Spoorlijn Station-Dorp Noord-Scharwoude legt de lijn aan. De exploitatie wordt overgelaten aan de HSM. Hiervoor wordt op 19 februari 1915 een overeenkomst gesloten met de HSM: de NV draagt aan de Staat der Nederlanden de benodigde gronden en wateren over voor de aanleg van de lijn. De HSM verplicht zich te zorgen voor het vervoer op de lijn, de exploitatie dus. De lijn loopt van Noord-Scharwoude naar de spoorlijn Alkmaar-Den Helder. De aansluiting is bij de Stationslaan in Heerhugowaard. Op 1 september 1915 rijdt de eerste wagenlading, en op 28 mei 1972 rijdt de laatste trein met kool richting de DDR vanuit het rangeerterrein bij de veiling Noordscharwoude. Het vervoer per trein is dan overgenomen door vervoer per vrachtauto's. De spoorlijn wordt gesloten. Het en ige bezit van de NV is het café Spoorzicht: dit wordt verkocht aan de pachter. (bron: http://www.hetutrechtsarchief.nl/collec ... ven/ro/929)
Tenslotte denk ik dat er bij de modelspoorclub Alkmaar vast wel iemand rondloopt die meer zou kunnen weten over Broek op Langedijk en Noord Scharwoude Dorp. (ik ken de lui daar niet verder, de modulebanen die ze daar hebben zijn wel een bron van inspiratie)
Norm
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)