Ha die luitjes,
Laat ik me ook eens voorstellen.
Goed ik ben Mark. Mijn nickname zijn mijn initialen, een nickname die ik overal gebruik wat daarmee dan ook het enige handige er aan is voor de mensen die me verder niet kennen.
Verder ben ik ook een vervent N spoorder met een behoorlijke voorliefde voor NS jaren ’90 spul.
De jaren ’90 waren voor de NS tijden van grote veranderingen! Van een staatsbedrijf werd het een spoorwegbedrijf met een winstoogmerk waar de politiek toch nog altijd een vinger in de pap wenst te houden. Maar nog veel belangrijker voor iemand die die tijd wilt nabootsen is het feit het wagenpark ook enorm veranderde! Oud spul (of door de ARBO afgekeurd spul) moest er uit, en zo verdween begin jaren ’90 al de mat ’54 en de DE 2, later gevolgd door vele loc’s als de sik, de Hippel, 1100, 1300, 2200 en 2400 maar ook kwam er veel voor terug. De 6400 moest de allround goederen loc worden en de IRM en eerder zelfs nog de DDM moest de reizigers gaan vervoeren. Maar ook werd de Sprinter vernieuwd en maakte we kennis met de Buffel en Railhopper voor de kleinere lijntjes. En dan hadden we nog de “eendagsvliegen” zoals de IC+ rijtuigen en Loversrail.
Eind jaren ’90 was er, nadat NS cargo alweer was overgenomen door Railion, zelfs al plek voor verschillende goederen vervoerders, zoals onder andere ACTS. Nieuwe goederen vervoerders introduceerde ook nieuwe loc’s zoals de Class 66 zijn intrede deed op 8 augustus 1999. (DE61 en 63 van HGK) Ook de eerste HSL treinen kwamen eind jaren ’90 door Nederland te rijden en zo kan je wel bedenken dat naast het verkeer zoals de koploper, 1600/1700/1800 serie, de ICR rijtuigen, plan V en T en zo nog enkele zeer bekende verschijningen door de jaren ’90 heen het verder een heel dynamisch decennium was!
Zo dynamisch als het wat op het gebied van materieel was het ook op het gebied van vastgoed en infrastructuur! Veel stations zijn in de jaren ’90 compleet van gedaante veranderd zoals onder andere station ’s Hertogenbosch en Amersfoort maar ook station Rotterdam Blaak waarbij het hele luchtspoor in ’92 in een tunnel werd gepropt.
Op infrastructureel gebied zijn de Aanleg van de Betuweroute, voorbereiding op HSL zuid en de verdwijning van een groot deel van Feyenoord en zo vele ook vele andere rangeer/goederenlijnen en emplacementen kenmerkend.
Tot zover de onuitputtelijke diversiteit bij de NS in de jaren ’90 jaren die ik als kind heb mogen meemaken door samen met oma in iedere vakantie lekker door het land te reizen.
Waarom N? Omdat ik al weer geruime tijd stedebouwkunde studeer en persoonlijk streef naar een zo perfect mogelijke “maquette” van een mooi stukje NL in de jaren ’90, wat in een kleine schaal eenmaal beter mogelijk is dan in een grote. Ik heb namelijk wel H0 gereden tot mijn 18e (ik ben overigens van ’84)
Goed… Wie nog vragen heeft, en niet in slaap is gevallen na deze enorme inleiding… brand gerust los!
m.v.g.
Mark