remcondensator

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
stuiverman

remcondensator

Bericht door stuiverman »

Als beginneling heb ik intussen wat gelezen over remgeneratoren (erg duur) en remdiodes (die niet voor elk systeem werken). Daarom heb ik deze week proefjes gedaan met condensatoren. Een geïsoleerd blok wordt nu aangesloten mbv een condensator van 0,22uF.
Het werkt aardig, alleen gaan de lichten ook "langzamer".

Harry :roll:

Saraan

Re: remcondensator

Bericht door Saraan »

Hallo,

kan je misschien eens illustreren wat je gedaan hebt, wat de bedoeling was, en wat het resultaat is? Ik ben wel geïnteresseerd naar wat je hebt gedaan, maar snap je uitleg niet helemaal.... werkt aardig??? ...langzame lichten??? :? ;)

groetjes,

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
stuiverman

Hoi Michiel.

Ik heb een stukje van de baan geïsoleerd. Daarna aangesloten via een condensator van 0,22uF. De trien gaat langzamer rijden op dat stuk, maar de verlichting brandt 'n stuk minder.
Logisch eigenlijk, want ik geef de wisselspanning weerstand met die condensator.
Zou ik het met een weerstand doen (al geprobeerd) dan wordt die hartstikke warm.

Harry

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Saraan schreef:Hallo,

kan je misschien eens illustreren wat je gedaan hebt, wat de bedoeling was, en wat het resultaat is? Ik ben wel geïnteresseerd naar wat je hebt gedaan, maar snap je uitleg niet helemaal.... werkt aardig??? ...langzame lichten??? :? ;)

groetjes,
Saraan, ik denk niet dat je het echt wil weten. Rechtreeks een condensator aansluiten, en deze langzaam ontladen, is niet echt zo'n goed plan.

Gaat goed tot dat de condensator uit elkaar ploft. En dat geeft een zooi dat wil je echt niet weten.

Mvg
Wim.

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Hou maar op, weet ik alles van, en dan praten we nog geeneens over de klap :o :o

Grtzz Rob

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
stuiverman

Jongelui! Alleen ELCO's (kunnen) ontploffen; kijk er de les maar eens op na.
Bovendien staat deze condensator (slechts 220k) in serie en (zeker) niet parallel.
Het was maar een proefje en hoopte dat andere ook (betere) eravringen hebben.

groeten van Harry :roll:

Saraan

Bericht door Saraan »

Wim, ik ben geïnteresseerd in het experiment op zich, niet om zelf toe te passen, maar uit verbazing. Want mijn gedacht ging meteen naar:

1 - door middel van de condensator ontneem je de DC component van het digitale signaal, en de decoder krijgt een verhakkeld AC signaal binnen.
2 - een decoder werkt waarschijnlijk met een dubbelzijdige gelijkrichter, en probeert dan te rijden op de AC stroom, die door de condensator wordt getrokken.
3 - de digitale informatie is zodanig verhakkeld dat de decoder niet meer kan luisteren naar de commando's van de centrale
4 - de locomotief rijdt trager (logisch), maar remt ie?
5 - is het verstandig om een AC belasting op de booster aan te leggen, zonder dat ie DC is belast? (open vraag)
6 - Als een weerstand heet wordt (gedissipeerd vermogen) wat gebeurt er dan met een condensator? (knal?)
7 - makkelijker is om het remcommando via de centrale naar de loc te sturen (detectie, terugmelding, logica, actie, commando) ;)

Bon, dat waren de gedachten die door mijn hoofd vlogen toen ik het eerste bericht las, maar de informatie was te summier om meteen te beginnen met een speculatief verhaal. En, langs de andere kant, experimenteren is leuk, leerrijk en ... wie weet levert het iet op! ;)

groetjes,

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Plaats reactie