Jelle's baan - The final version. (240x90 + 166x60 + 61x65)
Re: Jelle's baan - The final version. (240x90 + 166x60 + 61x
Jelle, op het koploperforum, staat speciaal voor jouw gemaakt een goedwerkende database. Waarbij de hoop is uitgesproken dat je er iets van opsteekt.
Zoals daar ook al aangegeven, 2 minuten werk om de basis instellingen in koploper te bewerkstelligen, ipv
als een kip zonder kop te werk te gaan. Je bent daar gewoon goed geholpen.
http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=5284
Groetjes
Zoals daar ook al aangegeven, 2 minuten werk om de basis instellingen in koploper te bewerkstelligen, ipv
als een kip zonder kop te werk te gaan. Je bent daar gewoon goed geholpen.
http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=5284
Groetjes
-
Beste Jelle,
Ik rij koploper icm Dynamo. Volgens mij heb ik jouw problemen wel eens gelezen op het koploperforum, persoonlijk heb ik een hekel aan koploperforumforum omdat daarop iemand zit, die overkomt dat het allemaal zo simpel is en dat een ander het ook maar had met eten begrijpen.
Ik snap redelijk / tot goed de materie van koploper, mijn baan (tot nu toe, rijd uitstekend).
Ik wil jouw wel helpen om koploper bij jouw goed te laten functioneren.
Mail jouw database eens door als PB, dan zal ik eens rustig naar kijken, en je op weg helpen om koploper goed te laten functioneren.
Met vriendelijke groet,
Mark
Ik rij koploper icm Dynamo. Volgens mij heb ik jouw problemen wel eens gelezen op het koploperforum, persoonlijk heb ik een hekel aan koploperforumforum omdat daarop iemand zit, die overkomt dat het allemaal zo simpel is en dat een ander het ook maar had met eten begrijpen.
Ik snap redelijk / tot goed de materie van koploper, mijn baan (tot nu toe, rijd uitstekend).
Ik wil jouw wel helpen om koploper bij jouw goed te laten functioneren.
Mail jouw database eens door als PB, dan zal ik eens rustig naar kijken, en je op weg helpen om koploper goed te laten functioneren.
Met vriendelijke groet,
Mark
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Nogmaals de basiswerking van koploper.
Aan de hand van de blokverbindingen in het zogenaamde spinnenweb.
Bepaal je in blokeigenschappen (indicatie bovenzijde) waar je naar toe mag ( linkerkolom) als je ergens vandaan komt (tabblad onderzijde invulscherm)
Als je ergens vandaan komt en je mag ergens naar toe ga je kijken of de loc in dezelfde richting door kan blijven rijden op de bestemming te bereiken, als dart niet het geval is dan zet je het vinkje bij (KEER LOC).
Dat is hoe koploper werkt en daar heb je verder geen 500 blz aan papier bij nodig. Deze basis moet eigen gemaakt worden, en dan is Koploper een fluitje van een cent.
http://www.koploperforum.nl/uploaded/13 ... lebl25.jpg
Groetjes
Aan de hand van de blokverbindingen in het zogenaamde spinnenweb.
Bepaal je in blokeigenschappen (indicatie bovenzijde) waar je naar toe mag ( linkerkolom) als je ergens vandaan komt (tabblad onderzijde invulscherm)
Als je ergens vandaan komt en je mag ergens naar toe ga je kijken of de loc in dezelfde richting door kan blijven rijden op de bestemming te bereiken, als dart niet het geval is dan zet je het vinkje bij (KEER LOC).
Dat is hoe koploper werkt en daar heb je verder geen 500 blz aan papier bij nodig. Deze basis moet eigen gemaakt worden, en dan is Koploper een fluitje van een cent.
http://www.koploperforum.nl/uploaded/13 ... lebl25.jpg
Groetjes
MarkMarksintpancras schreef:Beste Jelle,
Met vriendelijke groet,
Mark
Dat is helemaal niet nodig op het koploperforum staat speciaal voor Jelle een werkende database.
Groetjes
Die heb ik nog niet gezien Ik ben na mijn idee om dan maar postzegels te gaan verzamelen daar even niet meer terug geweest.Willempie schreef:Jelle, op het koploperforum, staat speciaal voor jouw gemaakt een goedwerkende database. Waarbij de hoop is uitgesproken dat je er iets van opsteekt.
Maar ik zal er na het weekend eens naar kijken. Nu eerst even rustig afkoelen.
Toch blijf ik bij mijn mening dat voor een 'beginner' het geheel te complex is/kan zijn.
Als je er in de jaren mee in bent meegegroeid, ja dan is het allemaal gesneden koek en misschien ook nog wel een logisch geheel. En ook dat is niet vreemd.
Ik ken de situaties, in mijn werkzame leven ben ik zelf software engineer geweest waarbij ik zeer complexe software pakketten ontwikkeld heb. Daarbij moet altijd in de gaten gehouden worden dat de eindgebruiker overzicht kan houden op de voor hen belangrijke onderdelen en mogelijkheden. En ook het ondersteunend team moet zich daarvan bewust zijn. M.a.w. wat voor de een gesneden koek is, hoeft voor een ander absoluut niet zo te zijn. (om wat voor een reden dan ook)
Tot slot ben ik van mening, dat ik de basis zoals die bijvoorbeeld beschreven is in het geschrift "Koploper voor beginners" redelijk ken. En als zodanig kan ik dat gebruiken als handzaam naslagwerkje. Ook denk ik dat mijn baan in vergelijk met dat werkje zo functioneerde. En alles reed ook, maar niet zoals ik wilde één stapje verder. Die info is bij mijn weten namelijk nergens te vinden en door de complexiteit van het programma in de vele popup-schermmen niet eenvoudig terug te vinden. Want waar moet je wat zoeken... niemand die het mij duidelijk heeft gemaakt.
En toch blijf ik alle respect houden voor de ontwikkelaar van Koploper.
Zo, en nu ga ik eerst genieten van een Formule 1 weekend, en dan zie ik wel weer verder.
Met vriendelijke groet,
Jelle.
Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Jelle.
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
jelle,
misschien iets voor je om over na te denken, ik ben van de week 2 avonden bij een van mijn engelse vrienden bezig geweest om zijn baantje aan de praat te krijgen in railroad en co.het is maar een klein pruts baantje dus ik heb hem ook schaduw in koploper gezet. waar ik koploper binnen 10 minuten had draaien zijn we met rr veel langer bezig geweest.
moraal is dat je eerst moet zorgen dat de basis goes is, dat heb je nu want alles is aangesloten, daarna moet je gewoon stap voor stap koploper invullen wim heeft je al op weg geholpen dus die database importeren en lekker even rijden.
inmiddels ervaringen met wat programma's is koploper toch wel het allermakkelijkste.
kom je er niet uit en wil je niet op het koploper forum et in je eigen topic je ervaringen en problemen neer, ik weet zeker dat je binnen een uur rijdt.
misschien iets voor je om over na te denken, ik ben van de week 2 avonden bij een van mijn engelse vrienden bezig geweest om zijn baantje aan de praat te krijgen in railroad en co.het is maar een klein pruts baantje dus ik heb hem ook schaduw in koploper gezet. waar ik koploper binnen 10 minuten had draaien zijn we met rr veel langer bezig geweest.
moraal is dat je eerst moet zorgen dat de basis goes is, dat heb je nu want alles is aangesloten, daarna moet je gewoon stap voor stap koploper invullen wim heeft je al op weg geholpen dus die database importeren en lekker even rijden.
inmiddels ervaringen met wat programma's is koploper toch wel het allermakkelijkste.
kom je er niet uit en wil je niet op het koploper forum et in je eigen topic je ervaringen en problemen neer, ik weet zeker dat je binnen een uur rijdt.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Jelle,
Als je dan weer een beetje bent afgekoeld, en weer voor rede vatbaar bent. Dan wil ik het hier best nog een keer herhalen wat ook op het Koploperforum staat.
De eigenschappen van blok 20 zijn onjuist ingevuld, als je uit blok 22 komt en je mag daar weer naar terug dan moet het vinkje bij keerloc echt geplaatst zijn.
Verder is er bij de eigenschappen van Blok 23,24,25 26 helemaal niets ingevuld dus dat het niet werkt is niet zo heel erg vreemd.
Ook al aangegeven is dat we denken dat je de verkeerde backup hebt geplaatst, of in ieder geval niet de backup met de laatste gegevens.
Het laten pendelen van een trein is niets meer of niets minder dan de juiste blokken aanvinken en op de juiste plaats het vinkje bij keerloc.
Dat is anders gezegd het invullen van de juiste basis gegevens, en deze zijn in de getoonde backup file niet aanwezig.
Er is je gevraagd wat je wensen zijn en die heb je aangegeven, en als je die wens nu doormiddel van de vinkjes aangeeft in koploper dan werkt alles binnen 2 minuten. Een goedwerkende database vind je op het koploperforum, kun je vergelijken wat het verschil met die je nu hebt en kun je er iets van leren. Het is niet zo dat je niet geholpen wordt, alleen de geboden hulp is een kwestie van lezen en uitvoeren, en als je het niet begrijpt doorvragen, i.p.v. in de stress te schieten.
Groetjes
Als je dan weer een beetje bent afgekoeld, en weer voor rede vatbaar bent. Dan wil ik het hier best nog een keer herhalen wat ook op het Koploperforum staat.
De eigenschappen van blok 20 zijn onjuist ingevuld, als je uit blok 22 komt en je mag daar weer naar terug dan moet het vinkje bij keerloc echt geplaatst zijn.
Verder is er bij de eigenschappen van Blok 23,24,25 26 helemaal niets ingevuld dus dat het niet werkt is niet zo heel erg vreemd.
Ook al aangegeven is dat we denken dat je de verkeerde backup hebt geplaatst, of in ieder geval niet de backup met de laatste gegevens.
Het laten pendelen van een trein is niets meer of niets minder dan de juiste blokken aanvinken en op de juiste plaats het vinkje bij keerloc.
Dat is anders gezegd het invullen van de juiste basis gegevens, en deze zijn in de getoonde backup file niet aanwezig.
Er is je gevraagd wat je wensen zijn en die heb je aangegeven, en als je die wens nu doormiddel van de vinkjes aangeeft in koploper dan werkt alles binnen 2 minuten. Een goedwerkende database vind je op het koploperforum, kun je vergelijken wat het verschil met die je nu hebt en kun je er iets van leren. Het is niet zo dat je niet geholpen wordt, alleen de geboden hulp is een kwestie van lezen en uitvoeren, en als je het niet begrijpt doorvragen, i.p.v. in de stress te schieten.
Groetjes
Waarmee ik dan weer blij ben dat ik de optie gesteld heb om koploper experts te raadplegen.
En ja, ik begrijp in die zin Jelle wel, dat het soms best allemaal wat veel is om in 1 x te snappen. voor een man met enige ervaring op pc gebied en dus zeker ook voor een leek. (laat ik nu nog zo`n echte leek zijn, die dit soort dingen ook vast nog veelvuldig zal gaan tegen komen)
Aan de andere kant snap ik ook de experts, die gelukkig elke keer weer doorgaan met advies geven, ondanks dat het soms best lastig over kan komen zo via een forum, en dat over en weer.
Schriftelijk dingen duidelijk maken neemt nu eenmaal veelal meer tijd in beslag dan ff live laten zien, een keer voordoen en dan zelf laten doen terwijl je er als ondersteuning naast zit.
Maar, met de goede wil en moed van iedereen, zal ook jouw baan vast naar jouw idee, goed gaan rijden.
Blijft toch een schitterend mooi Forum dit he.
Dikke duim omhoog voor de inzet van iedereen.
mvg
Freddy
En ja, ik begrijp in die zin Jelle wel, dat het soms best allemaal wat veel is om in 1 x te snappen. voor een man met enige ervaring op pc gebied en dus zeker ook voor een leek. (laat ik nu nog zo`n echte leek zijn, die dit soort dingen ook vast nog veelvuldig zal gaan tegen komen)
Aan de andere kant snap ik ook de experts, die gelukkig elke keer weer doorgaan met advies geven, ondanks dat het soms best lastig over kan komen zo via een forum, en dat over en weer.
Schriftelijk dingen duidelijk maken neemt nu eenmaal veelal meer tijd in beslag dan ff live laten zien, een keer voordoen en dan zelf laten doen terwijl je er als ondersteuning naast zit.
Maar, met de goede wil en moed van iedereen, zal ook jouw baan vast naar jouw idee, goed gaan rijden.
Blijft toch een schitterend mooi Forum dit he.
Dikke duim omhoog voor de inzet van iedereen.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Hallo Jelle
ik ben nu redelijk met de basis van koploper bekend
ook door schade en schande en vele frustraties en in samen werking met koploper forum
wat wijzer geworden met de basis ervan
ik zou ook graag voor u uw database willen proberen na te kijken
en zo nodig proberen de fouten te vinden
indien u denkt dat ik u zou kunnen verder helpen
kan u mij ook de database van koploper sturen
ik weet en begrijp heel goed hoe frustrerend het kan worden
maar als eenmaal alles loopt zoals gepland
is koploper wel een fijn programma
Vr. Gr. Fred
ik ben nu redelijk met de basis van koploper bekend
ook door schade en schande en vele frustraties en in samen werking met koploper forum
wat wijzer geworden met de basis ervan
ik zou ook graag voor u uw database willen proberen na te kijken
en zo nodig proberen de fouten te vinden
indien u denkt dat ik u zou kunnen verder helpen
kan u mij ook de database van koploper sturen
ik weet en begrijp heel goed hoe frustrerend het kan worden
maar als eenmaal alles loopt zoals gepland
is koploper wel een fijn programma
Vr. Gr. Fred
Beste Fred,
Als je de vorige berichten goed leest dan lees je dat zijn database op het koploperforum staat, en dat het probleem opgelost is via een werkende uitvoering ook geplaatst op het koploperforum.
Hier de basis zoals Jelle hem aanbood.
http://www.koploperforum.nl/uploaded/24 ... 114023.bck
In het laatste bericht de database met de ontbrekende vinkjes, waarbij en waarna het geheel precies zo werkt als Jelle dat heeft aangegeven.
http://www.koploperforum.nl/uploaded/13 ... 082015.bck
Groetjes
Als je de vorige berichten goed leest dan lees je dat zijn database op het koploperforum staat, en dat het probleem opgelost is via een werkende uitvoering ook geplaatst op het koploperforum.
Hier de basis zoals Jelle hem aanbood.
http://www.koploperforum.nl/uploaded/24 ... 114023.bck
In het laatste bericht de database met de ontbrekende vinkjes, waarbij en waarna het geheel precies zo werkt als Jelle dat heeft aangegeven.
http://www.koploperforum.nl/uploaded/13 ... 082015.bck
Groetjes
sorry wim
100 000 x mijn verontschuldigingen
dat ik daar nog niet had gekeken
Vr. Gr. Fred
100 000 x mijn verontschuldigingen
dat ik daar nog niet had gekeken
Vr. Gr. Fred
Weer terug van een ontspannend weekeindje F1 in Spa.
En vanmorgen toch weer achter de baan gekropen om te proberen het een en ander voor elkaar te krijgen.
En ja hoor... het lukt weer niet zoals het volgens mij wel zou moeten.
Dus weer een backup van mijn database op het koploperforum gezet. Nu trouwens wel een waar mijn instellingen nog in staan.
Voor het weekend had ik namelijk wel de laatste database daar neer gezet, maar inderdaad zonder 'mijn instellingen'.
Dat komt namelijk omdat ik steeds aan het proberen was, als het dan niet goed ging, die instellingen weer weghaalde en opnieuw begon. Alleen heb ik de laatste keer de instellingen weer weg gehaald en toen uit frustratie de boel afgesloten. waardoor de instellingen dus weg waren. En dan is er natuurlijk ook niet te zien wat ik eventueel verkeerd heb gedaan.
Al met al, tot nu toe ben ik nog maar weinig opgeschoten en heeft het denk ik weinig zin om echt door te gaan, omdat ik nu maar steeds in een rondje blijf draaien van trail and error.
Mocht iemand misschien zin hebben om 'deze hopeloze situatie' te bekijken, hier staat hij: Jelle-07_20150824_120529.bck
En vanmorgen toch weer achter de baan gekropen om te proberen het een en ander voor elkaar te krijgen.
En ja hoor... het lukt weer niet zoals het volgens mij wel zou moeten.
Dus weer een backup van mijn database op het koploperforum gezet. Nu trouwens wel een waar mijn instellingen nog in staan.
Voor het weekend had ik namelijk wel de laatste database daar neer gezet, maar inderdaad zonder 'mijn instellingen'.
Dat komt namelijk omdat ik steeds aan het proberen was, als het dan niet goed ging, die instellingen weer weghaalde en opnieuw begon. Alleen heb ik de laatste keer de instellingen weer weg gehaald en toen uit frustratie de boel afgesloten. waardoor de instellingen dus weg waren. En dan is er natuurlijk ook niet te zien wat ik eventueel verkeerd heb gedaan.
Al met al, tot nu toe ben ik nog maar weinig opgeschoten en heeft het denk ik weinig zin om echt door te gaan, omdat ik nu maar steeds in een rondje blijf draaien van trail and error.
Mocht iemand misschien zin hebben om 'deze hopeloze situatie' te bekijken, hier staat hij: Jelle-07_20150824_120529.bck
Met vriendelijke groet,
Jelle.
Binnenkort meer...
Jelle.
Binnenkort meer...
jelle.
ik zit op me werk, maar heb even snel gekeken.
1 ding kan je al makkelijk oplossen, van je kopstation naar je hoofd baan, je geeft aan dat de tussenliggende blokken buurt spoor zijn. omdat je bij treintype hebt aangegeven dat de stop kan in het buurtspoor blok 100 % is zullen alle treinen dus in elk blok stoppen
rest moet ik even de tijd voor nemen
ik zit op me werk, maar heb even snel gekeken.
1 ding kan je al makkelijk oplossen, van je kopstation naar je hoofd baan, je geeft aan dat de tussenliggende blokken buurt spoor zijn. omdat je bij treintype hebt aangegeven dat de stop kan in het buurtspoor blok 100 % is zullen alle treinen dus in elk blok stoppen
rest moet ik even de tijd voor nemen
ik heb net de rest even laten lopen in de test, volgens mij worden alle sporen gebruikt precies zoals je het wilt ? zoals is aangegeven in koploper.
je hebt wel 4 treinstellen en maar plek voor 2 dus daar loopt het op een gegeven moment een keer fout.
ook moet je blok 4 en blok 5 even nakijken, daar staat geen vinkje bij naar blok 7
wat is er nu nog precies wat niet loopt zoals het moet
je hebt wel 4 treinstellen en maar plek voor 2 dus daar loopt het op een gegeven moment een keer fout.
ook moet je blok 4 en blok 5 even nakijken, daar staat geen vinkje bij naar blok 7
wat is er nu nog precies wat niet loopt zoals het moet
Dus als ik het goed begrijp, als ik van die 100% 0% maak zou het opgelost zijn?Maurits71 schreef:1 ding kan je al makkelijk oplossen, van je kopstation naar je hoofd baan, je geeft aan dat de tussenliggende blokken buurt spoor zijn. omdat je bij treintype hebt aangegeven dat de stop kan in het buurtspoor blok 100 % is zullen alle treinen dus in elk blok stoppen
Want het is niet de bedoeling dat ze ergens stoppen onderweg. m.u.v. als er één terug komt naar het 'hoofdstation' van blok 23 naar 17 en blok 17 is bezet. Dan is het even pizzatijd, oftewel even wachten.
Die vat ik niet helemaal.Maurits71 schreef:je hebt wel 4 treinstellen en maar plek voor 2 dus daar loopt het op een gegeven moment een keer fout.
Voor zover ik weet heb ik nog maar twee treinstellen, de 627 die alleen op het buurtspoor rijdt, en de hondenkop die op de hoofdbaan rijdt. Waar haal je trouwens vandaan dat ik maar plek heb voor twee treinstellen?
Van blok 4 en 5 kijk ik even na.
Wat er dan tot slot nog niet gaat zoals ik wil, Ik zet mijn hondekop in blok 20 en geeft dan d.m.v. 'verslepen' aan dat hij naar blok 16 moet. Dat gaat goed, hij rijdt rond, komt weer op het station aan (blok 19 of 20), stopt, en vertrekt weer. Maar wel de verkeerde richting op naar blok 22 of zelfs blok 21. Maar hij moet dus gewoon naar blok 16 blijven rijden. (En overigens ook andere treinen ) zodat je voortdurend treinverkeer krijgt wat met de klok mee rijdt en tegen de klok in rijdt (op de dubbelspoors hoofdbaan).
Met vriendelijke groet,
Jelle.
Binnenkort meer...
Jelle.
Binnenkort meer...
komt 1
. punt 1, ja op 0 % zetten want dan is de kans om te stoppen 0 %, nu is de kans bij jou 100 %.
trein stellen, kijk even bij onderhoud locomotieven, dan zie je dat bij meerdere locs/ treinstellen er een vinkje staat bij treinstel.
echter vergeet even mijn opmerking dat dit niet handig was, ik zie al wat je hebt gedaan.
opstel terrein, ja even 2 vinkjes zetten en het werkt
inzake je laatste vraag, kijk even bij onderhoud blokken, klik op blok 19 en dan op het tabblad uit blok, als je op 22 kies dan zie je waarom het fout gaat, je laat hier de treinen keren terug naar blok 21 of blok 22. als je wilt dat een trein alleen naar blok 16 gaat moet je wel het vinkje uitzetten bij blok 21 en blok 22.
bij onderhoud blokken moet je jezelf altijd afvragen, uit welk blok kom ik ( dus uit blok ) en waar moet ik naar toe ( daar dus vinkje zetten ), rest niet.
. punt 1, ja op 0 % zetten want dan is de kans om te stoppen 0 %, nu is de kans bij jou 100 %.
trein stellen, kijk even bij onderhoud locomotieven, dan zie je dat bij meerdere locs/ treinstellen er een vinkje staat bij treinstel.
echter vergeet even mijn opmerking dat dit niet handig was, ik zie al wat je hebt gedaan.
opstel terrein, ja even 2 vinkjes zetten en het werkt
inzake je laatste vraag, kijk even bij onderhoud blokken, klik op blok 19 en dan op het tabblad uit blok, als je op 22 kies dan zie je waarom het fout gaat, je laat hier de treinen keren terug naar blok 21 of blok 22. als je wilt dat een trein alleen naar blok 16 gaat moet je wel het vinkje uitzetten bij blok 21 en blok 22.
bij onderhoud blokken moet je jezelf altijd afvragen, uit welk blok kom ik ( dus uit blok ) en waar moet ik naar toe ( daar dus vinkje zetten ), rest niet.
Het begint me steeds duidelijker te worden.
En het mooie is, op deze manier krijg ik er ook weer helemaal zin in.
En het mooie is, op deze manier krijg ik er ook weer helemaal zin in.
Met vriendelijke groet,
Jelle.
Binnenkort meer...
Jelle.
Binnenkort meer...
Beste Jelle,
Heb je nu al de moeite genomen om mijn versie van jouw database te proberen? Dat zul je zien dat al je vragen en problemen zijn opgelost.
En dan kun je aan de hand daarvan de verschillen bekijken.
Groetjes
Heb je nu al de moeite genomen om mijn versie van jouw database te proberen? Dat zul je zien dat al je vragen en problemen zijn opgelost.
En dan kun je aan de hand daarvan de verschillen bekijken.
Groetjes
Beste Wim,
Die heb ik net vanmiddag ook zitten te bekijken en ook in demo mode gedraaid.
Uiteraard heb ik ook naar de instellingen zitten kijken, en voor mijn gevoel kwamen die behoorlijk overeen met zoals ik ze er in had/heb zitten. Probleem zal alleen zijn dat ik misschien niet precies weet waar ik overal moet gaan kijken om alle aanpassingen te kunnen vinden. En dan hebben we het laden van die database en dan weer 'mijn eigen' database, dan zal ik best weer wat vergeten en op die manier dus niet alle wijzigingen (kunnen) ontdekken.
En ook mijn k.t.geheugen is de laatste jaren niet wat het eigenlijk zou moeten zijn. Is soms wel makkelijk, maar in dit geval wel erg vervelend.
Die heb ik net vanmiddag ook zitten te bekijken en ook in demo mode gedraaid.
Uiteraard heb ik ook naar de instellingen zitten kijken, en voor mijn gevoel kwamen die behoorlijk overeen met zoals ik ze er in had/heb zitten. Probleem zal alleen zijn dat ik misschien niet precies weet waar ik overal moet gaan kijken om alle aanpassingen te kunnen vinden. En dan hebben we het laden van die database en dan weer 'mijn eigen' database, dan zal ik best weer wat vergeten en op die manier dus niet alle wijzigingen (kunnen) ontdekken.
En ook mijn k.t.geheugen is de laatste jaren niet wat het eigenlijk zou moeten zijn. Is soms wel makkelijk, maar in dit geval wel erg vervelend.
Met vriendelijke groet,
Jelle.
Binnenkort meer...
Jelle.
Binnenkort meer...
jelle
ik zit net even Wim zijn versie te bekijken, mijn tip is laad die versie, zet je treinen op de juiste plek en ga er lekker mee rijden, de tips die ik je hebt gegeven zijn min of meer identiek. dan heb je gelijk een goed werkende database en kan je daarop verder borduren.
ik zit net even Wim zijn versie te bekijken, mijn tip is laad die versie, zet je treinen op de juiste plek en ga er lekker mee rijden, de tips die ik je hebt gegeven zijn min of meer identiek. dan heb je gelijk een goed werkende database en kan je daarop verder borduren.
Jelle,
Het pendelen is gewoon het aanvinken van waar ben ik en waar mag ik naar toe.
In blok 25 26 keren loc aanvinken. En in blok 17 voorkomen dat hij verder doorrijd als hij uit 23 komt. Ook daar keren loc aanvinken als hij uit 23 komt en daarnaar terug mag.
Blokken 23 en 24 is in een 2-richtinggroep opgenomen (3)
Blokken 6 8 10 in een 2-richtinggroep (2)
Blokken 7 en 9 in een 2-richtinggroep (1)
Blokken 1,2,3 in een blokgroep (groep1)
Waarbij de minimale bezetting op 2 staat.
Blokken 4,5 in een blokgroep (groep 2)
Waarbij de minimale bezetting op 1 staat.
Vanuit blok 9 niet meer aangevinkt naar blok 21
Vanuit blok 21 niet meer naar blok 17 aangevinkt.
Loc 27 in het rijwindow Trek/duwcombinatie aangevinkt zodat hij kan pendelen.
Zoals je ziet hele simpele zaken die behoren tot de standaard en basis binnen koploper.
Groetjes
Het pendelen is gewoon het aanvinken van waar ben ik en waar mag ik naar toe.
In blok 25 26 keren loc aanvinken. En in blok 17 voorkomen dat hij verder doorrijd als hij uit 23 komt. Ook daar keren loc aanvinken als hij uit 23 komt en daarnaar terug mag.
Blokken 23 en 24 is in een 2-richtinggroep opgenomen (3)
Blokken 6 8 10 in een 2-richtinggroep (2)
Blokken 7 en 9 in een 2-richtinggroep (1)
Blokken 1,2,3 in een blokgroep (groep1)
Waarbij de minimale bezetting op 2 staat.
Blokken 4,5 in een blokgroep (groep 2)
Waarbij de minimale bezetting op 1 staat.
Vanuit blok 9 niet meer aangevinkt naar blok 21
Vanuit blok 21 niet meer naar blok 17 aangevinkt.
Loc 27 in het rijwindow Trek/duwcombinatie aangevinkt zodat hij kan pendelen.
Zoals je ziet hele simpele zaken die behoren tot de standaard en basis binnen koploper.
Groetjes
Dat lukt niet, omdat die in demo mode staat en ik die daar niet uit kan halen. (vinkje bij globale instellingen - rijden zonder communicatie)Maurits71 schreef:jelle
Dus vandaar dat ik mijn eigen database daarop probeer aan te passen, samen met de overige tips die ik kreeg, moet ik dan denk ik een heel eind komen.
@Willempie
Ik heb dat nu uitgeprint en ga daarmee achter mijn trein-pc zitten.
Op die manier moet ik het volgens mij wel in de vingers kunnen krijgen.
Met vriendelijke groet,
Jelle.
Binnenkort meer...
Jelle.
Binnenkort meer...
Tja, Jelle als de vlag er zo bij hangt.
Om mijn database te laten werken vul je bij Instellingen per database bij Poortnummer het comport nummer in ipv van wat er nu staat Testen.
Wat jij noemt als oorzaak rijden zonder communicatie is helemaal niet aan de orde en dat vinkje moet je ook niet zetten.
Ook een standaard instelling om een database even te testen zonder baan en treinen.
Groetjes
Om mijn database te laten werken vul je bij Instellingen per database bij Poortnummer het comport nummer in ipv van wat er nu staat Testen.
Wat jij noemt als oorzaak rijden zonder communicatie is helemaal niet aan de orde en dat vinkje moet je ook niet zetten.
Ook een standaard instelling om een database even te testen zonder baan en treinen.
Groetjes
Oh... zit dat zo...
Dan ga ik daar gelijk mee aan de slag.
Dan ga ik daar gelijk mee aan de slag.
Met vriendelijke groet,
Jelle.
Binnenkort meer...
Jelle.
Binnenkort meer...
@Willempie: Ik trek het boetekleed aan. Ik heb nu je database in gebruik genomen.
En deel voor deel in gebruik genomen. Eerst de hoofdbaan, vervolgens schaduwstation erbij enz.
En het werkt fantastisch. Uiteraard ook naar de instellingen zitten kijken, en nu wordt mij ineens heel veel duidelijk.
Ik begin nu zowaar de logica van het systeem te begrijpen. Ik denk zeker wel dat ik er nu uit moet kunnen komen voor de toekomst.
Ik kan alleen maar mijn excuses aanbieden voor mijn onwetendheid en je echt heel hartelijk bedanken voor al je hulp.
En nu ga ik snel weer sporen...
En deel voor deel in gebruik genomen. Eerst de hoofdbaan, vervolgens schaduwstation erbij enz.
En het werkt fantastisch. Uiteraard ook naar de instellingen zitten kijken, en nu wordt mij ineens heel veel duidelijk.
Ik begin nu zowaar de logica van het systeem te begrijpen. Ik denk zeker wel dat ik er nu uit moet kunnen komen voor de toekomst.
Ik kan alleen maar mijn excuses aanbieden voor mijn onwetendheid en je echt heel hartelijk bedanken voor al je hulp.
En nu ga ik snel weer sporen...
Met vriendelijke groet,
Jelle.
Binnenkort meer...
Jelle.
Binnenkort meer...