Met de Piko 2200'n moet natuurlijk ook in dubbeltractie gereden worden. Met de multimaus en CV19 (consist mode, de 2e loc reageert op het adres van de 1eerste loc) heb ik de locs nu zover gekregen dat de locs samen rijden maar nu moet de verlichting nog gedaan worden. Bij beide locs reageert de verlichting terwijl ik deze juist apart wil aan of uitzetten.
In de 2200'n zit een uhlenbrock 73410, bij een kuehn decoder in andere locs werkt het licht wel apart dus het zou moeten kunnen.
Verlichting bij dubbeltractie
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09
Re: Verlichting bij dubbeltractie
Die Uhlenbrock decoder ondersteunt consist mode niet compleet. Je kunt loks wel aan elkaar koppelen, maar dan heb je het ook meteen gehad, meer is niet mogelijk, ook niet met cv21/22.
Re: Verlichting bij dubbeltractie
Kan alleen zeggen dat het via koploper wel mogelijk is, en ik zo mijn dubbel tractie wel goed (correct) kan inregelen
Of andere programma's het wel kunnen weet ik niet en kan ik geen uitspraak over doen
Als je het alleen met CV's wilt gaan regelen dan kom je helaas bedrogen uit, blijkt in de praktijk vaak niet mogelijk om goed te doen qua verlichting
Mvg,
Ad
Of andere programma's het wel kunnen weet ik niet en kan ik geen uitspraak over doen
Als je het alleen met CV's wilt gaan regelen dan kom je helaas bedrogen uit, blijkt in de praktijk vaak niet mogelijk om goed te doen qua verlichting
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Verlichting bij dubbeltractie
Met iTrain gaat dit ook goed, als de loc's maar een snelheidsmeting hebben gehad, anders is het snelheidsverschil te groot.
Je hoeft in de decoder ook niets aan te passen wordt geregeld door iTrain zoals ook Koploper dit doet.
In deze video heb ik ze los laten rijden maar ze rijden wel in tractie, er zit een heel klein verschil in snelheid maar dat houdt je altijd.
Bij deze video staat het analoog via CV29 uit.
https://www.youtube.com/watch?v=Qbe5e8KGTu0
Hier staat het analoog aan, kan je zien door het schokje als de spanning op het spoor wordt gezet.
https://www.youtube.com/watch?v=A8br8g4NygM
Je hoeft in de decoder ook niets aan te passen wordt geregeld door iTrain zoals ook Koploper dit doet.
In deze video heb ik ze los laten rijden maar ze rijden wel in tractie, er zit een heel klein verschil in snelheid maar dat houdt je altijd.
Bij deze video staat het analoog via CV29 uit.
https://www.youtube.com/watch?v=Qbe5e8KGTu0
Hier staat het analoog aan, kan je zien door het schokje als de spanning op het spoor wordt gezet.
https://www.youtube.com/watch?v=A8br8g4NygM
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Verlichting bij dubbeltractie
Elke decoder kan je de functies mappen. In de handleiding staat hoe. Zo kan je regelen welke lampen in welke richting ingeschakeld moeten zijn.
Heb hier 2 locs in tractie en daarvan brand alleen aan beide uiteinden de verlichting
mvg
Heb hier 2 locs in tractie en daarvan brand alleen aan beide uiteinden de verlichting
mvg
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09
Re: Verlichting bij dubbeltractie
Er zijn inderdaad meerdere wegen die naar Rome leiden. Koploper en itrain etc gebruiken de consist mode niet maar sturen de loks, na calibratie, gewoon beiden aan met dezelfde richting en snelheid. Ze 'simuleren' eigenlijk de consist mode van de losse controller.
Punt is, met de 2200 kun je normaal gesproken de front- en sluitverlichting, los van elkaar aan en uitzetten. Echter, zodra je de loks voorziet van Uhlenbrock decoders, en je zet ze met de consist mode 'aan elkaar' dan werkt dat ineens niet meer. Met betere decoders werkt dat wel.
Als je niet van decoder wilt veranderen, en je gebruikt geen software, maar een losse controller, dan is functiemapping met de uhlenbrock de enige mogelijkheid, als is het wel omslachtig. Nadeel is dat als je ze uit consist haalt, je ook die functiemapping weer moet terugzetten. Met een decoder die de consist mode goed ondersteund is dat allemaal niet nodig. Dan kun je de verlichting van de 2200 onafhankelijk blijven aan- en uitzetten, terwijl ze als 1 in consist mode rijden. Dan hoef je alleen op cv19 het adres van de andere lok te zetten en alles blijft gewoon werken.
Punt is, met de 2200 kun je normaal gesproken de front- en sluitverlichting, los van elkaar aan en uitzetten. Echter, zodra je de loks voorziet van Uhlenbrock decoders, en je zet ze met de consist mode 'aan elkaar' dan werkt dat ineens niet meer. Met betere decoders werkt dat wel.
Als je niet van decoder wilt veranderen, en je gebruikt geen software, maar een losse controller, dan is functiemapping met de uhlenbrock de enige mogelijkheid, als is het wel omslachtig. Nadeel is dat als je ze uit consist haalt, je ook die functiemapping weer moet terugzetten. Met een decoder die de consist mode goed ondersteund is dat allemaal niet nodig. Dan kun je de verlichting van de 2200 onafhankelijk blijven aan- en uitzetten, terwijl ze als 1 in consist mode rijden. Dan hoef je alleen op cv19 het adres van de andere lok te zetten en alles blijft gewoon werken.
Re: Verlichting bij dubbeltractie
De conclusie is dat het met de Uhlenbrock en MM niet mogelijk is om de verlichting te regelen zoals ik wou.