Verlichting bij dubbeltractie

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Rick

Verlichting bij dubbeltractie

Bericht door Rick »

Met de Piko 2200'n moet natuurlijk ook in dubbeltractie gereden worden. Met de multimaus en CV19 (consist mode, de 2e loc reageert op het adres van de 1eerste loc) heb ik de locs nu zover gekregen dat de locs samen rijden maar nu moet de verlichting nog gedaan worden. Bij beide locs reageert de verlichting terwijl ik deze juist apart wil aan of uitzetten.

In de 2200'n zit een uhlenbrock 73410, bij een kuehn decoder in andere locs werkt het licht wel apart dus het zou moeten kunnen.

nspoorkees

Re: Verlichting bij dubbeltractie

Bericht door nspoorkees »

Die Uhlenbrock decoder ondersteunt consist mode niet compleet. Je kunt loks wel aan elkaar koppelen, maar dan heb je het ook meteen gehad, meer is niet mogelijk, ook niet met cv21/22.

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Kan alleen zeggen dat het via koploper wel mogelijk is, en ik zo mijn dubbel tractie wel goed (correct) kan inregelen :D
Of andere programma's het wel kunnen weet ik niet en kan ik geen uitspraak over doen

Als je het alleen met CV's wilt gaan regelen dan kom je helaas bedrogen uit, blijkt in de praktijk vaak niet mogelijk om goed te doen qua verlichting

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

BenQ

Bericht door BenQ »

Met iTrain gaat dit ook goed, als de loc's maar een snelheidsmeting hebben gehad, anders is het snelheidsverschil te groot.
Je hoeft in de decoder ook niets aan te passen wordt geregeld door iTrain zoals ook Koploper dit doet.
In deze video heb ik ze los laten rijden maar ze rijden wel in tractie, er zit een heel klein verschil in snelheid maar dat houdt je altijd.
Bij deze video staat het analoog via CV29 uit.
https://www.youtube.com/watch?v=Qbe5e8KGTu0
Hier staat het analoog aan, kan je zien door het schokje als de spanning op het spoor wordt gezet.
https://www.youtube.com/watch?v=A8br8g4NygM

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Elke decoder kan je de functies mappen. In de handleiding staat hoe. Zo kan je regelen welke lampen in welke richting ingeschakeld moeten zijn.

Heb hier 2 locs in tractie en daarvan brand alleen aan beide uiteinden de verlichting ;)

mvg

nspoorkees

Bericht door nspoorkees »

Er zijn inderdaad meerdere wegen die naar Rome leiden. Koploper en itrain etc gebruiken de consist mode niet maar sturen de loks, na calibratie, gewoon beiden aan met dezelfde richting en snelheid. Ze 'simuleren' eigenlijk de consist mode van de losse controller.

Punt is, met de 2200 kun je normaal gesproken de front- en sluitverlichting, los van elkaar aan en uitzetten. Echter, zodra je de loks voorziet van Uhlenbrock decoders, en je zet ze met de consist mode 'aan elkaar' dan werkt dat ineens niet meer. Met betere decoders werkt dat wel.

Als je niet van decoder wilt veranderen, en je gebruikt geen software, maar een losse controller, dan is functiemapping met de uhlenbrock de enige mogelijkheid, als is het wel omslachtig. Nadeel is dat als je ze uit consist haalt, je ook die functiemapping weer moet terugzetten. Met een decoder die de consist mode goed ondersteund is dat allemaal niet nodig. Dan kun je de verlichting van de 2200 onafhankelijk blijven aan- en uitzetten, terwijl ze als 1 in consist mode rijden. Dan hoef je alleen op cv19 het adres van de andere lok te zetten en alles blijft gewoon werken.

Onderwerp starter
Rick

Bericht door Rick »

De conclusie is dat het met de Uhlenbrock en MM niet mogelijk is om de verlichting te regelen zoals ik wou.

Plaats reactie