functiedecoder problemen.
functiedecoder problemen.
nou zojuis 4 digirails ledstrips ingebouwd samen met een functiedecoder van digirails. Dit alles is geplaatst in 2 dubbele dubbeldekkers van de dr van minitrix. Was een hoop hak en breekwerk. Maar het zit er in. Alleen werken doet het helaas nog niet.
Zal morgen even apart topic openen in het digitale vraagbaak gedeelte. Want krijg met geen mogelijkheid de decoder aan de praat.
Bij deze dus. Zal het probleem even uitleggen.
Gister dus de wagons helemaal klaar. 4 strips in serie op uitgang 5 gezet. Blauw als plus, en bruin als min. Daarnaast ook het 3cm stripje gebruikt samen met een 1k weerstand om sluitsein te maken. Deze zit tussen geel en blauw,
alles doorgemeten en geen kortsluiting. Dus wagons op de rails. Maus in de programmeerstand. En adres programmeren. Dit lukte neem ik aan, want de verlichting knipperde even. Dus alle andere instellingen programmeren. Zoals functietoetsen. Daarna een nieuwe 'lok' aangemaakt in de maus met het adres van de decoder.
'lok' geselecteerd en licht aan. Helaas geen reactie. Ook niet op functie toetsen.
Opnieuw programmeren geprobeerd. Weer geen resultaat.
Decoder gereset via cv30 en waarde 128. Sindsdien krijg ik geen reactie meer.
Hopelijk heeft iemand enig idee.
Alvast bedankt.
Zal morgen even apart topic openen in het digitale vraagbaak gedeelte. Want krijg met geen mogelijkheid de decoder aan de praat.
Bij deze dus. Zal het probleem even uitleggen.
Gister dus de wagons helemaal klaar. 4 strips in serie op uitgang 5 gezet. Blauw als plus, en bruin als min. Daarnaast ook het 3cm stripje gebruikt samen met een 1k weerstand om sluitsein te maken. Deze zit tussen geel en blauw,
alles doorgemeten en geen kortsluiting. Dus wagons op de rails. Maus in de programmeerstand. En adres programmeren. Dit lukte neem ik aan, want de verlichting knipperde even. Dus alle andere instellingen programmeren. Zoals functietoetsen. Daarna een nieuwe 'lok' aangemaakt in de maus met het adres van de decoder.
'lok' geselecteerd en licht aan. Helaas geen reactie. Ook niet op functie toetsen.
Opnieuw programmeren geprobeerd. Weer geen resultaat.
Decoder gereset via cv30 en waarde 128. Sindsdien krijg ik geen reactie meer.
Hopelijk heeft iemand enig idee.
Alvast bedankt.
Re: functiedecoder problemen.
Heb nog even gezocht in dat andere forum, daar zag ik ook een aantal topics met het zelfde probleem.
Onverklaarbaar kapot. Misschien tot eigen toedoen of niet. Dat durf ik niet te zeggen.
Gaan vanmiddag maar de decoder lossolderen en terugsturen. Service van digirails schijnt wel top te zijn dus nu maar kijken of dat van mij onder garantie valt.
Onverklaarbaar kapot. Misschien tot eigen toedoen of niet. Dat durf ik niet te zeggen.
Gaan vanmiddag maar de decoder lossolderen en terugsturen. Service van digirails schijnt wel top te zijn dus nu maar kijken of dat van mij onder garantie valt.
Ik snap nog niet helemaal wat je hier zegt, maar ik denk dat hier de oorzaak zit van het niet werken van het geheel.FidOo schreef:Bij deze dus. Zal het probleem even uitleggen.
Alvast bedankt.
Je moet namelijk maar één van de twee aansluiten te samen met de witte en de gele.
Het is dus of wit en geel en als retour de bruine.
Of wit en geel en als retour de blauwe. Dat laatste heeft de voorkeur.
Mvg
Wim.
Ik heb even een schema gemaakt met hoe ik het aangesloten heb.
de 4 strips zitten eigenlijk niet in serie, heb ik verkeerd getypt... want dat zou niet goed gaan.
Deze zitten paralel aan elkaar.
de 4 strips zitten eigenlijk niet in serie, heb ik verkeerd getypt... want dat zou niet goed gaan.
Deze zitten paralel aan elkaar.
- Bijlagen
-
- Schema decoder
- DR1015 AANSLUITING.jpg (23.89 KiB) 3171 keer bekeken
De zes ledjes branden als je Functie 0 = Licht aanzet en de riijrichting achteruit is.
Die andere leds branden als functie F3 aanstaat.
Mvg
Wim.
Die andere leds branden als functie F3 aanstaat.
Mvg
Wim.
dau klopt ook jos en wim. Maar vanaf het moment dat het hele spul op het spoor stond reageerde het al niet op het licht aan knopje. Daarna geprobeerd de decoder te programmeren, hierbij reageerde de decoder wel op het instellen van een cv door het licht even 1x te laten knipperen. Maar daarna lukte het nog steeds niet om het licht aan en uit te zetten dmv knopjes. Toen de decoder gereset. Sindsdien doet de decoder helemaal niks meer.
Dan staat hij nu op adres 3 en op 28 stappen. Staat je Maus daar ook op?
Mvg
Wim.
Mvg
Wim.
De maus stond daar niet op. Stond standaard op 128stappen. Heb hem zojuist getest met 28stappen. Maar ook geen reactie. Krijg de decoder ook niet geprogrammeerd naar mijn idee.
Thx voor de tip in ieder geval. Hier had ik nog niet aan gedacht namelijk.
Ga morgen even langs mte. Kijken wat die er van zeggen. En neem gelijk even een 2e mee. Moet toch nog het 1 en ander om bouwen.
Thx voor de tip in ieder geval. Hier had ik nog niet aan gedacht namelijk.
Ga morgen even langs mte. Kijken wat die er van zeggen. En neem gelijk even een 2e mee. Moet toch nog het 1 en ander om bouwen.
Zijn die morgen open dan?FidOo schreef: Ga morgen even langs mte. Kijken wat die er van zeggen. En neem gelijk even een 2e mee. Moet toch nog het 1 en ander om bouwen.
mvg,
Arnoud
Rijd: Nederlands tijdperk V/VI
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.
voor mij was het nog vrijdag toen ik dat bericht plaatste. Dus vandaag, 'zaterdag'. Haha, ben ik even langs geweest. Hun IB kreeg gelijk een fout melding toen hij hem een ander adres wilden geven. Als tip kreeg ik nog even mee om de functie uitgangen los te halen. Dan nogmaals proberen. Kijken of er misschien een uitgang kapot is.
Maar zonder belasting krijg ik ook een foutmelding op de maus waarschijnlijk, is daar iets tegen te doen?
Heb daarnaast nog een nieuwe decoder gekocht, en 2 lokdecoders van kuehn. Ps pas eind volgende week hebben ze weer nieuwe n025 op voorraad. Had de 2 laatste te pakken.
Morgen gaan we weer verder proberen. Houdt je wel lekker van de straat zo.
Update van vandaag
Heb de oude decoder er uit gesoldeerd, en de nieuwe even er los naast gelegd en gesoldeerd. Heb alleen de verlichting aangesloten, en niet het sluitsein. Dit werkt nu, kan de decoder programmeren en aansturen via functieknoppen op de maus.
Nu alleen even kijken of ik het sluitsein werkend kan krijgen.
Denk dat de oude decoder toch kortsluiting gemaakt heeft. Weet het anders ook niet.
Maar zonder belasting krijg ik ook een foutmelding op de maus waarschijnlijk, is daar iets tegen te doen?
Heb daarnaast nog een nieuwe decoder gekocht, en 2 lokdecoders van kuehn. Ps pas eind volgende week hebben ze weer nieuwe n025 op voorraad. Had de 2 laatste te pakken.
Morgen gaan we weer verder proberen. Houdt je wel lekker van de straat zo.
Update van vandaag
Heb de oude decoder er uit gesoldeerd, en de nieuwe even er los naast gelegd en gesoldeerd. Heb alleen de verlichting aangesloten, en niet het sluitsein. Dit werkt nu, kan de decoder programmeren en aansturen via functieknoppen op de maus.
Nu alleen even kijken of ik het sluitsein werkend kan krijgen.
Denk dat de oude decoder toch kortsluiting gemaakt heeft. Weet het anders ook niet.