DB Museum Koblenz

Plaats hier je treingerelateerde foto('s). Van vakantie tot modelbaan.
(Foto's van de EIGEN modelbaan: deze wel plaatsen in forum 'Mijn N-baan'!)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Redskin
Berichten: 565
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: DB Museum Koblenz

Bericht door Redskin »

:)


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Maarten1975
Berichten: 134
Lid geworden op: 23 aug 2014 14:42

Re: DB Museum Koblenz

Bericht door Maarten1975 »

Mooi!


Groeten,

Maarten

Wie niet probeert zal geen fouten maken!

jeepney
Berichten: 674
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:57

Re: DB Museum Koblenz

Bericht door jeepney »

Stomme vraag misschien maar als ik die foto's bekijk dan zijn al die wandplaten of gedeukt of golvend.....niks zit echt strak tegen de loc's aan.....is dat nu ouderdom/slijtage of zijn die loc's ooit zo opgeleverd omdat het niet zo nauw luistert allemaal.

Henk


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Redskin
Berichten: 565
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: DB Museum Koblenz

Bericht door Redskin »

Nee Henk, begrijpelijke vraag. ;) Op het spoor heeft materieel een zwaar leven: opspattende kiezels, een vogel of andere dieren met of zonder vleugels, springers :o, bij rangeren waar wel eens iets misgaat... (die BR 103 heeft op beide cabines forse butsen zitten). Verder zal plaatwerk van rijtuigen en locs onder invloed van temperatuur ook werking geven. En ik sluit inderdaad niet uit dat de be- en afwerking minimaal een halve eeuw geleden nog niet zo precies was.


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

FidOo
Berichten: 5935
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: DB Museum Koblenz

Bericht door FidOo »

Ik ga er van uit dat naast het feit wat frank al aanhaalde over het leven van een lok op t spoor, vooral de manier van fabricage van invloed is.
Vroeger konden ze ronde vormen niet machinaal produceren. Deze werden met de hand gevormd en vandaar dat deze niet zo strak zijn als modernere Loks. Denk maar even aan een simpele auto. Die hadden 50 jaar terug ook geen complexe ronde vormen. De eerste VW Golf was vierkant. De huidige veel ronde vormen.

Zo'n ronde vorm werd meestal gemaakt met behulp van een Engels wiel. (Google maar eens) je snapt gauw waarom die butsen er dan in zitten.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: DB Museum Koblenz

Bericht door Detlev »

De eerste kever was daarentegen nogal rond... Klopt vast wel deels maar het voorbeeld is slecht ;)


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: DB Museum Koblenz

Bericht door BenQ »

De koppelingen met de middelste muisknop selecteren.

Dit is een kever uit 1953 dus al 62 jaar oud maar wel mooie ronde vormen:
http://www.autojunk.nl/2011/06/photosho ... kever-1953

Dit is een Hudson uit 1948 en ook weer veel ronde vormen:
http://www.louwmanmuseum.nl/Ontdekken/O ... ommodore-8

Een Lincoln uit 1941 met toch aardig wat ronde vormen:
http://www.louwmanmuseum.nl/Ontdekken/O ... ntal-coupe

Dit heeft allemaal niets met modelspoor te maken maar het zou voor sommige modellen in het Louwman museum leuk zijn als die in 3D worden geprint.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4684
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: West Brabant
Contacteer:

Re: DB Museum Koblenz

Bericht door Hoontje »

@ BenQ, er is een draadje op het forum waarin dergelijke ideeën erg op prijs gesteld wordt => HIER

Groetjes,

Hoontje



FidOo
Berichten: 5935
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: DB Museum Koblenz

Bericht door FidOo »

Oké. Maar die dingen werden inderdaad massaal geproduceerd. En niet in de aantallen als bijvoorbeeld een lok. Dus ja er zijn dus uitzonderingen.

En grote oppervlakte die gebogen zijn, waren al helemaal moeilijk zo niet haast onmogelijk om te maken.

Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de ronde daken van rijtuigen. Die zitten vol met butsen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Redskin
Berichten: 565
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: DB Museum Koblenz

Bericht door Redskin »

Eens; kan me voorstellen dat de bewerking van plaatwerk vanwege materiaaldikte vast een ietsiepietsie makkelijker voor auto's dan voor spoormaterieel gaat... :lol:

De laatste generatie Golf (model VII, op velgen en kentekenplaten na is deze van de onderstaande foto precies de mijne :)) heeft een flanklijn die best scherp is. Ook de motorkap (metaal) heeft verschillende bollingen en 'vouwen'. De welvingen worden er met enorme mallen in verschillende 'gangen' ingeperst.
Afbeelding

@ Ben, geinig verhaal over die Lincoln Continental Coupé uit '41, die in een scène van "The Godfather" voorkomt :)
Ikke over ruim een week weer naar de IAA in Frankfurt, zal ik weer beurs-babes voor je fotograferen (weet je nog? Zie: HIER, halverwege de pagina)? :P


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Plaats reactie