Verzekering
Verzekering
ik zit met plezier naar jullie baanplannen te kijken met de bijbehorende treinen en elektronica.
Met grote ogen kijk ik naar de hoeveelheid geld die in de hobby gestoken wordt.
Gisteren het bericht gelezen van de gestolen treinen.
Gewoon maar een gedachtengang, valt nu de treinenhobby onder de inboedelverzekering?
Moet je deze apart verzekeren als het een bepaald bedrag te boven gaat?
En hoe ga je bewijzen dat, als bij camaliteiten je treinen etc verloren gaan, dat deze zo groot (duur) is geweest?
Zomaar een vraag op een stormachtige dag.
Met grote ogen kijk ik naar de hoeveelheid geld die in de hobby gestoken wordt.
Gisteren het bericht gelezen van de gestolen treinen.
Gewoon maar een gedachtengang, valt nu de treinenhobby onder de inboedelverzekering?
Moet je deze apart verzekeren als het een bepaald bedrag te boven gaat?
En hoe ga je bewijzen dat, als bij camaliteiten je treinen etc verloren gaan, dat deze zo groot (duur) is geweest?
Zomaar een vraag op een stormachtige dag.
Re: Verzekering
toevallig heb ik dit hier in Engeland vorige maand geregeld. In je inboedel verzekering moet je een bepaald bedrag laten opnemen wat de hele handel waard is. aan jou dan de taak om aan te tonen wat er allemaal is, een uitgebreidt topic op een forum als deze kan al voldoende zijn, bonnenetjes etc ook met de kanttekening dat er een verschil is tussen aanschaf waarde en werkelijke waarde.
In het geval van een situatie zal de verzekering een deskundige raadplegen en die zal een indicatie geven. Ikzelf heb niets met verzekeringen te maken echter wordt wel zo nu en dan geraadpleegd inzake waarde van bepaalde vissen dus ik kan me voorstellen dat de verzekering ook op ons gebied een paar hobbyisten/ winkeliers in hun bestand hebben
lang verhaal kort, als het een serieus bedrag wordt even lekker apart laten opnemen in de inboedel.
gr.
M.
In het geval van een situatie zal de verzekering een deskundige raadplegen en die zal een indicatie geven. Ikzelf heb niets met verzekeringen te maken echter wordt wel zo nu en dan geraadpleegd inzake waarde van bepaalde vissen dus ik kan me voorstellen dat de verzekering ook op ons gebied een paar hobbyisten/ winkeliers in hun bestand hebben
lang verhaal kort, als het een serieus bedrag wordt even lekker apart laten opnemen in de inboedel.
gr.
M.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Bij de meeste verzekeringen is het onderdeel van de inboedelverzekering.
Echter, aangezien sommige van ons nogal uitgebreid bezig zijn is het soms raadzaam om bij de verzekering een aanvulling te nemen op 'bijzondere' zaken. Over het algemeen vallen hieronder antiek, uitgebreide verzamelingen, computer apparatuur en andere aparte kostbaarheden. Hier kan dus ook je modelspoor onder vallen.
Bij de 'standaard' inboedelverzekering wordt gekeken naar de totaal verzekerde waarde en daarvan is een bepaald (heel klein) percentage voor bovengenoemde. Als je een aanvulling afsluit voor je modelspoor kan je daarvoor zelf een waarde opgeven waarvoor het maximaal verzekerd moet worden. (Bewijsstukken bewaren (bonnetjes e.d.)) De bijkomende kosten zijn over het algemeen laag, maar natuurlijk afhankelijk per verzekeringsmaatschappij.
Hierdoor weet wel je zeker dat je modelspoor ten alle tijde goed verzekerd is. Natuurlijk kan je altijd de verzekerde waarde laten bijstellen bij uitbreidingen of juist inkrimpingen.
Echter, aangezien sommige van ons nogal uitgebreid bezig zijn is het soms raadzaam om bij de verzekering een aanvulling te nemen op 'bijzondere' zaken. Over het algemeen vallen hieronder antiek, uitgebreide verzamelingen, computer apparatuur en andere aparte kostbaarheden. Hier kan dus ook je modelspoor onder vallen.
Bij de 'standaard' inboedelverzekering wordt gekeken naar de totaal verzekerde waarde en daarvan is een bepaald (heel klein) percentage voor bovengenoemde. Als je een aanvulling afsluit voor je modelspoor kan je daarvoor zelf een waarde opgeven waarvoor het maximaal verzekerd moet worden. (Bewijsstukken bewaren (bonnetjes e.d.)) De bijkomende kosten zijn over het algemeen laag, maar natuurlijk afhankelijk per verzekeringsmaatschappij.
Hierdoor weet wel je zeker dat je modelspoor ten alle tijde goed verzekerd is. Natuurlijk kan je altijd de verzekerde waarde laten bijstellen bij uitbreidingen of juist inkrimpingen.
Met vriendelijke groet,
Jelle.
Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Jelle.
Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Zelf houd ik de verzameling in een database bij. Bij de verzekering heb ik aangegeven dat er een modeltreinverzameling aanwezig is. Hiervan heeft men notitie gemaakt. Geheel valt onder de inboedelverzekering.
Ik hoop het nooit mee te maken....
Grtz.
Peter
Ik hoop het nooit mee te maken....
Grtz.
Peter
Is er voor dit soort verzamelingen ook een taxatie mogelijk waar een verzekeraar wettelijk gehoor aan moet geven..? Ik heb dat enkele jaren geleden voor mijn oldtimer gedaan, helaas was het vorig jaar nodig, maar dat heeft me geen windeieren gelegd.. De tijd die in de hobby zit is uiteraard jammer maar helaas..
voorlopig nog geen baan, want helaas geen baan..
ik denk dat je die vraag aan je verzekeringsagent moet stellen ? daar durf ik geen antwoord op te geven.
Het is altijd raadzaam om dit voor te leggen aan jouw verzekeringsmaatschappij,
de verschillende verzekeraars gaan hier zeer verschillend mee om.
In het verleden had ik een verzekering die destijds slechts tot 500 gulden dit soort verzamelingen wilde dekken, als je hogere waarde had, kon je dat toen bij verzekeren tegen de prijs van 10 gulden per 1000 gulden waarde op jaarbasis.
mijn huidige verzekering dekt standaard tot €15000 verzamelingen als deze mee.
de verschillende verzekeraars gaan hier zeer verschillend mee om.
In het verleden had ik een verzekering die destijds slechts tot 500 gulden dit soort verzamelingen wilde dekken, als je hogere waarde had, kon je dat toen bij verzekeren tegen de prijs van 10 gulden per 1000 gulden waarde op jaarbasis.
mijn huidige verzekering dekt standaard tot €15000 verzamelingen als deze mee.
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Ik kreeg jaren geleden toen ik mijn inboedelverzekering afsloot bij die verzekeraar uit Apeldoorn, gelijk de vraag of ik hobby`s had en/of verzamelingen.
Ik heb toen naast mijn boekencollectie ook de modelbaan opgegeven. Deze waren beide volledig gedekt onder de verzekering, maar wel het verzoek of ik dan regelmatig (om de 1 tot 2 jaar) een lijstje/database op te sturen met de totale hoeveelheid en geschatte waarde. Sindsdien houd ik dan ook van beide een simpel excel-bestandje bij met deze gegevens die ik dan ook altijd bewerk bij mutaties. Stuur ik eens per jaar door. Kleine moeite, bespaart mogelijk ooit veel gezeur.
Ik heb toen naast mijn boekencollectie ook de modelbaan opgegeven. Deze waren beide volledig gedekt onder de verzekering, maar wel het verzoek of ik dan regelmatig (om de 1 tot 2 jaar) een lijstje/database op te sturen met de totale hoeveelheid en geschatte waarde. Sindsdien houd ik dan ook van beide een simpel excel-bestandje bij met deze gegevens die ik dan ook altijd bewerk bij mutaties. Stuur ik eens per jaar door. Kleine moeite, bespaart mogelijk ooit veel gezeur.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Als ervaringsdeskundige (helaas ) raad ik iedereen aan even met een videocamera door elk vertrek/kamer te lopen en een draai te maken van 360 graden. Hiermee heb je met een paar minuutjes film (globaal) je hele huis op de film. Op een DVD'tje branden en bij je kinderen/op je werk neerleggen. Fikt de hele boel af dan heb je in ieder geval een film waarbij je aan kunt tonen dat bijvoorbeeld een kast met boeken/kleren, een vitrine met treinen, etc er ook daadwerkelijk stond. Want met een beetje brand vind je echt niks meer terug en is echt alles weg en kan je in een eindeloze discussie belanden of iets er nu wel of niet stond. En de bewijslast ligt in dit soort gevallen bij de gedupeerde.
Met betrekking tot specifiek de verzameling is het inderdaad heel handig (en acceptabel voor de verzekering) als de baan op een forum als dit is terug te vinden. Maar ook hier kan je het oplossen met een paar (overzichts)foto's/filmpjes van de baan/rijdend materieel en dit op een DVD branden, die ergens buiten je huis wordt bewaard.
Overigens kopieer ik al mijn foto's/filmpjes op een externe harde schijf die ik op mijn werk bewaar in mijn bureaula. In geval van brand, maar ook diefstal, computervirus of het vastlopen van je computer/schijf thuis, heb je een backup. Vergeet niet dat computer/externe harde schijven niet zelf in de fik hoeven te vliegen.....de rookschade is meestal genoeg voor elektronische apparaten om onbruikbaar te worden. Bij mij was (slechts) een bovenkamer geheel uitgebrand (10 minuten en er is helemaal niks meer terug te vinden behalve wat onherkenbaar metaal) maar het hele huis had rookschade.
Specifiek m.b.t. de hobbyverzameling: het verschilt per maatschappij. In de regel (mits aantoonbaar uiteraard) is ongeveer een 10,000 euro gedekt maar vergis je niet, want daar zit je al heel gauw aan. En weet hoe onderverzekering werkt: je hebt een dekking van 10,000, je verzameling is 20,000, je schade is 5,000....dan ben je dus 50% onderverzekerd (20 vs 10) en krijg je dus ook maar 50% van je schade, dus 2,500 en niet 5,000.
Waar je verder op moet letten: indien je verzameling in je berging staat, in een aparte garage of zoals iemand op dit forum, in een zeecontainer op zijn erf: valt dit nog zonder meer onder de inboedelverzekering.
Tenslotte: een computer stuurt de treinbaan aan: valt de computer onder hobby of gewoon onder de geluidsdragers/computer want daar is ook vaak een restrictie op.
Henk
Met betrekking tot specifiek de verzameling is het inderdaad heel handig (en acceptabel voor de verzekering) als de baan op een forum als dit is terug te vinden. Maar ook hier kan je het oplossen met een paar (overzichts)foto's/filmpjes van de baan/rijdend materieel en dit op een DVD branden, die ergens buiten je huis wordt bewaard.
Overigens kopieer ik al mijn foto's/filmpjes op een externe harde schijf die ik op mijn werk bewaar in mijn bureaula. In geval van brand, maar ook diefstal, computervirus of het vastlopen van je computer/schijf thuis, heb je een backup. Vergeet niet dat computer/externe harde schijven niet zelf in de fik hoeven te vliegen.....de rookschade is meestal genoeg voor elektronische apparaten om onbruikbaar te worden. Bij mij was (slechts) een bovenkamer geheel uitgebrand (10 minuten en er is helemaal niks meer terug te vinden behalve wat onherkenbaar metaal) maar het hele huis had rookschade.
Specifiek m.b.t. de hobbyverzameling: het verschilt per maatschappij. In de regel (mits aantoonbaar uiteraard) is ongeveer een 10,000 euro gedekt maar vergis je niet, want daar zit je al heel gauw aan. En weet hoe onderverzekering werkt: je hebt een dekking van 10,000, je verzameling is 20,000, je schade is 5,000....dan ben je dus 50% onderverzekerd (20 vs 10) en krijg je dus ook maar 50% van je schade, dus 2,500 en niet 5,000.
Waar je verder op moet letten: indien je verzameling in je berging staat, in een aparte garage of zoals iemand op dit forum, in een zeecontainer op zijn erf: valt dit nog zonder meer onder de inboedelverzekering.
Tenslotte: een computer stuurt de treinbaan aan: valt de computer onder hobby of gewoon onder de geluidsdragers/computer want daar is ook vaak een restrictie op.
Henk
Nog vergeten: wat dekt de verzekering: nieuw waarde, dagwaarde, vervangingswaarde? Beetje sneu als je premie betaalt voor de door jou opgegeven nieuwwaarde en bij uitkering tot de conclusie moet komen dat je slechts dagwaarde krijgt uitgekeerd en dus altijd oververzekerd bent geweest.
Henk
Henk
Even weer dit oude draadje aansnijden hoor
Ik wil mn verzameling dus ook gaan verzekeren maarniet 'gewoon' bij de inboedel tegen marktwaarde want dan krijg je bijna niets.
Centraal beheer wil dit best tegen taxatie waarde doen (dan krijg je dus iedere euro van het taxatie bedrag, net als met een oldtimer).
Nu komt ie. Het moet getaxeerd worden maar door een beedigd taxateur! Ervaringsdeskundige is niet voldoende...
Waar vind ik die! Heb al lopen zoeken op internet, H@ns ook al gevraagd, maar niemand weet er eentje.
Hier iemand een idee? Of iemand zelf een taxateur gehad die aan te raden is??
Ik wil mn verzameling dus ook gaan verzekeren maarniet 'gewoon' bij de inboedel tegen marktwaarde want dan krijg je bijna niets.
Centraal beheer wil dit best tegen taxatie waarde doen (dan krijg je dus iedere euro van het taxatie bedrag, net als met een oldtimer).
Nu komt ie. Het moet getaxeerd worden maar door een beedigd taxateur! Ervaringsdeskundige is niet voldoende...
Waar vind ik die! Heb al lopen zoeken op internet, H@ns ook al gevraagd, maar niemand weet er eentje.
Hier iemand een idee? Of iemand zelf een taxateur gehad die aan te raden is??
Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)
>MIJN VITRINE<
>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
>MIJN VITRINE<
-
- Moderator
- Contacteer:
Ik zou met deze vraag teruggaan naar je verzekeringsmaatschappij of andere maatschappijen bellen/vragen. Zij weten vaak zelf wel wie hiervoor geschikt is.
Groetjes,
Hoontje
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
thnx Alwin,
Helaas heeft mn verzekering ook geeeen idee... "zult u zelf naar moeten zoeken"...
Helaas heeft mn verzekering ook geeeen idee... "zult u zelf naar moeten zoeken"...
Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
>MIJN VITRINE<
>MIJN VITRINE<
-
- Moderator
- Contacteer:
service is ook niet meer wat het geweest is...
Probeer "Tussen Kunst en Kitsch"
Zonder gein, ik weet het ook niet
Probeer "Tussen Kunst en Kitsch"
Zonder gein, ik weet het ook niet
Webshop Hoontje.nl
Neem een andere verzekeringsmaatschappij.....wie verleent nou wie een service?
Ik heb de boel tegen een bepaald bedrag verzekerd. Ik heb wat foto's gemaakt en bij toelichting een geschat bedrag genoemd. Zo ook voor de muziekinstrumenten hier. Nieuwwaarde krijg je toch niet. Kan wel, maar daar is je premie ook naar. De vraag is of je dat ervoor wilt gaan betalen..... Ik zou zeggen: wat is het je waard als de boel gejat wordt of in de fik vliegt?
Nog maar een tip van 't huis: neem een Duitse Herder en een brandblusser. Een bijkomend voordeel is dat je een brandblusser óók nog tegen inbrekers kunt gebruiken. En als je 'm hebt leeggeblaft in z'n gezicht kun je 'm altijd nog naar de andere wereld rammen. Handig!
J.
Ik heb de boel tegen een bepaald bedrag verzekerd. Ik heb wat foto's gemaakt en bij toelichting een geschat bedrag genoemd. Zo ook voor de muziekinstrumenten hier. Nieuwwaarde krijg je toch niet. Kan wel, maar daar is je premie ook naar. De vraag is of je dat ervoor wilt gaan betalen..... Ik zou zeggen: wat is het je waard als de boel gejat wordt of in de fik vliegt?
Nog maar een tip van 't huis: neem een Duitse Herder en een brandblusser. Een bijkomend voordeel is dat je een brandblusser óók nog tegen inbrekers kunt gebruiken. En als je 'm hebt leeggeblaft in z'n gezicht kun je 'm altijd nog naar de andere wereld rammen. Handig!
J.
mmm, moet je niet zo'n softie hebben als die puber pup van ons
Offtopic tip, neem aub GEEN poeder blusser
Het zout dat hier in zit vreet ALLE elektronica op, dus na gebruik kan je na twee jaar na gebruik al je zooi in de buurt opnieuw kopen
(Iets wat je op de BHV meepikt )
Ze komen wel allemaal even hard aan
Mvg,
Ad
Het zout dat hier in zit vreet ALLE elektronica op, dus na gebruik kan je na twee jaar na gebruik al je zooi in de buurt opnieuw kopen
(Iets wat je op de BHV meepikt )
Ze komen wel allemaal even hard aan
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
"Meanwhile at Ad_M's home, his wife discovers the now smoldering leftovers of what once was their lovely cosy home....."
-Ad, schattemop, waarom heb je ons hele huis en de halve wijk af laten fikken terwijl er hier 3 volle blussers staan?!!!
Ja moet je horen, blubbertje van me, ik ga toch niet met poederblussers dat arme Geordieshoreburgh te lijf. Na twee jaar zit er dan allemaal zout op m'n Flirts en Markenburg perrons!
-Ach ja, hoe kon ik dat ook vergeten. Geeft niks, wampie van me.
Ok boeliewoelie, ga maar lekker slapen. We liggen wel lekker droog onder de A6, toch? En ik heb mijn DE-1-2-3 nog!
Sorry, ik zit te vaak in de toverdoos....het wordt tijd voor weekend!
-Ad, schattemop, waarom heb je ons hele huis en de halve wijk af laten fikken terwijl er hier 3 volle blussers staan?!!!
Ja moet je horen, blubbertje van me, ik ga toch niet met poederblussers dat arme Geordieshoreburgh te lijf. Na twee jaar zit er dan allemaal zout op m'n Flirts en Markenburg perrons!
-Ach ja, hoe kon ik dat ook vergeten. Geeft niks, wampie van me.
Ok boeliewoelie, ga maar lekker slapen. We liggen wel lekker droog onder de A6, toch? En ik heb mijn DE-1-2-3 nog!
Sorry, ik zit te vaak in de toverdoos....het wordt tijd voor weekend!
Gelukkig weet ik nu wel hoe ik me moet verzekeren
En change van Scenery doet altijd goed
Bijna weekend Herr J
Weer wat anders dan displays, knopjes en ellenlange checklisten
Wat voor kist leer je eigenlijk voor (als je daar iets over mag zeggen?)
En er bestaan ook Co- en schuimblussers
Zijn alleen wat moeilijke te vinden, en het scheelt slapen onder de A6
Mvg,
Ad
En change van Scenery doet altijd goed
Bijna weekend Herr J
Weer wat anders dan displays, knopjes en ellenlange checklisten
Wat voor kist leer je eigenlijk voor (als je daar iets over mag zeggen?)
En er bestaan ook Co- en schuimblussers
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
In de kisten hebben we ook nog BCF-blussers....maar die mogen volgens mij niet zu Hause. Is jammer, want dat werkt ook goed zonder veel collateral damage, zeg maar....
J.
J.
-
Ik denk wel eens na wat te doen als er brand komt? En inderdaad nog niet zo lang geleden was er brand bij de buren, wasdroger in de hens! Ik was niet thuis, vrouw en dochter wel. Politie en brandweer aan de deur met de boodschap niets meenemen gelijk naar buiten, dus al die plannen van dit moet mee, en dat meenemen, Tja!
Gelukkig goed afgelopen voor ons, voor de buren iets minder met alle rookschade.
Voorkomen is het devies, zorgen dat alles brandveilig is en de wasdroger maar niet gebruiken. Daar schijnen de meeste banden door te ontstaan!
Groet Hans
Gelukkig goed afgelopen voor ons, voor de buren iets minder met alle rookschade.
Voorkomen is het devies, zorgen dat alles brandveilig is en de wasdroger maar niet gebruiken. Daar schijnen de meeste banden door te ontstaan!
Groet Hans
-
De ervaring die ik heb is dat geen taxateur zijn handen wil branden aan elektronica, modeltreinen, modelauto's etc. En dan nog wat;
cataloguswaarde=de prijs in de catalogus, duidelijk, alleen die van 20jaar terug is niet meer van nu.
nieuwwaarde=wat er regulier nu moet worden betaald voor een nieuw model, denk aan btw verschillen!
marktwaarde=wat er voor een model wordt gevraagd en betaald op bijv beurzen
verkrijgingswaarde=wat het jou kost om een model in bezit te krijgen, of dacht je soms dat effe heen en weer naar beurs X gratis is?
Verder heb je nog kosten van verzekering, waardevermindering, renteverlies investering, kosten huisvesting van de verzameling, kosten van onderhoud, ombouw naar digitaal.
Dus wat je uiteindelijk bij de verzekering neer moet leggen is ietsje meer dan de prijs wat een fabrikant er voor vraagt x aantal, wat je vergoed wil hebben is aan jou. Je moet je namelijk ook indekken voor veel hogere vraagprijzen omdat bepaalde modellen (nu al) schaars worden en dat heeft effect op de vraagprijs. Ik denk dat het bijvoorbeeld al moeilijk wordt om een G10 wagon zonder remmershuis DRG periode uit de latere producties voor een redelijke prijs te kopen, laat staan 30 stuks of meer. Zelfde verhaal voor de kolenwagons uit die tijd. Nog een voorbeeld, stel je koopt een locomotief voor 100,=, cataloguswaarde stel 180,=, analoog. Je bouwt het model om voor digitaal, dan mag je er zeker nog 100,= bij optellen. Dus de waarde wordt dan 280,=, om je een idee te geven.
cataloguswaarde=de prijs in de catalogus, duidelijk, alleen die van 20jaar terug is niet meer van nu.
nieuwwaarde=wat er regulier nu moet worden betaald voor een nieuw model, denk aan btw verschillen!
marktwaarde=wat er voor een model wordt gevraagd en betaald op bijv beurzen
verkrijgingswaarde=wat het jou kost om een model in bezit te krijgen, of dacht je soms dat effe heen en weer naar beurs X gratis is?
Verder heb je nog kosten van verzekering, waardevermindering, renteverlies investering, kosten huisvesting van de verzameling, kosten van onderhoud, ombouw naar digitaal.
Dus wat je uiteindelijk bij de verzekering neer moet leggen is ietsje meer dan de prijs wat een fabrikant er voor vraagt x aantal, wat je vergoed wil hebben is aan jou. Je moet je namelijk ook indekken voor veel hogere vraagprijzen omdat bepaalde modellen (nu al) schaars worden en dat heeft effect op de vraagprijs. Ik denk dat het bijvoorbeeld al moeilijk wordt om een G10 wagon zonder remmershuis DRG periode uit de latere producties voor een redelijke prijs te kopen, laat staan 30 stuks of meer. Zelfde verhaal voor de kolenwagons uit die tijd. Nog een voorbeeld, stel je koopt een locomotief voor 100,=, cataloguswaarde stel 180,=, analoog. Je bouwt het model om voor digitaal, dan mag je er zeker nog 100,= bij optellen. Dus de waarde wordt dan 280,=, om je een idee te geven.
-
hallo,
ik heb met belangstelling deze discussie en de div. voorstellen en ideeën hierover gevolgd.
ook ik heb belangstelling om e.e.a. te verzekeren cq. mee te verzekeren.
heb me ook hierover geïnformeerd bij mijn verzekeringsagent en ook hij is huiverig om hier iets zinnigs te adviseren.
Maar waar ik in mijn gedachte wereld ook tegen aanloop is het simpele feit dat wij mensen niet onsterfelijk zijn en dus rijst de vraag op wat gebeurt er als ik er niet meer ben met al datgene wat ik op mijn treintjes gebied heb vergaard al of niet van grote of kleine totaal waarde.
Ik bedoel dus meer wat gaat er met de verzameling of baan gebeuren ?
moet je familie dit verkopen ?
moet je familie dit in familiekring verdelen ?
moet je familie contact opnemen met een hobbyclubbaan en ter overname aanbieden ?
etc. etc.
is dit ergens vastgelegd of moet dat vastgelegd worden ?
is natuurlijk geen leuk onderwerp maar wel realistisch.
staan jullie daar eigenlijk wel eens bij stil dat het niet altijd brand of stormschade hoeft te zijn die jou hobby verziekt.
ook al heb je er in dat geval zelf weinig omkijken meer naar.
ik zou jullie mening en idee hierover ook wel eens willen weten.
de jonkies onder ons zullen bij dit onderwerp nog wel niet stilstaan maar de modelbaanhobby is aardig aan het vergrijzen en dus er zullen meerdere modelspoorders van mijn leeftijdsgroep langzaam maar zeker tegen dit gegeven aanlopen. daar is geen ontkomen aan.
ik heb met belangstelling deze discussie en de div. voorstellen en ideeën hierover gevolgd.
ook ik heb belangstelling om e.e.a. te verzekeren cq. mee te verzekeren.
heb me ook hierover geïnformeerd bij mijn verzekeringsagent en ook hij is huiverig om hier iets zinnigs te adviseren.
Maar waar ik in mijn gedachte wereld ook tegen aanloop is het simpele feit dat wij mensen niet onsterfelijk zijn en dus rijst de vraag op wat gebeurt er als ik er niet meer ben met al datgene wat ik op mijn treintjes gebied heb vergaard al of niet van grote of kleine totaal waarde.
Ik bedoel dus meer wat gaat er met de verzameling of baan gebeuren ?
moet je familie dit verkopen ?
moet je familie dit in familiekring verdelen ?
moet je familie contact opnemen met een hobbyclubbaan en ter overname aanbieden ?
etc. etc.
is dit ergens vastgelegd of moet dat vastgelegd worden ?
is natuurlijk geen leuk onderwerp maar wel realistisch.
staan jullie daar eigenlijk wel eens bij stil dat het niet altijd brand of stormschade hoeft te zijn die jou hobby verziekt.
ook al heb je er in dat geval zelf weinig omkijken meer naar.
ik zou jullie mening en idee hierover ook wel eens willen weten.
de jonkies onder ons zullen bij dit onderwerp nog wel niet stilstaan maar de modelbaanhobby is aardig aan het vergrijzen en dus er zullen meerdere modelspoorders van mijn leeftijdsgroep langzaam maar zeker tegen dit gegeven aanlopen. daar is geen ontkomen aan.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
- Moderator
- Contacteer:
Zijn gewoon te bestellen via internet, consumentenbond en volgens mij verkoopt de Boerenbond ze zelfs. Echter houd in de gate dat die dingen gekeurd moeten worden en onderhouden! Niet zo streng als bij 'professioneel gebruik' of 'op voorschrift', maar een blusser kopen en dan vervolgens 5 - 10 jaar onder je baan zetten en dan willen gebruiken, geeft een minder leuk effect... (Zie de beeldige beschrijving van Jeroen)Ad_M schreef: En er bestaan ook Co- en schuimblussers
Mvg,
Ad
On Topic:
Jan, vaak hoor ik dat mensen hun verzameling opnemen in hun testament en overdoen naar mensen die er wat mee kunnen. Een modelclub of andere geïnteresseerde.
In mijn persoonlijke geval zat ik te denken aan m'n directe nabestaanden.
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl