Diorama: "Winter Im Tal"

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door RonaldB »

Update:
Terwijl het buiten stormt, dat het niet leuk meer is even een middagje gewerkt aan de achtergrond van het diorama.
Ik heb lang gekeken hoe ik het wilde hebben. Naar foto's op internet gezocht. Oude kalenders gezocht naar een mooi en passend berglandschap....
Toch maar weer gaan schilderen.
Een stuk dik fotokarton bij de kantoorboekhandel gekocht en eerst wat geschetst.
Daar de verfdoos genomen en gewoon begonnen met schilderen wat ik in mijn hoofd heb zitten.
Grijze lucht de bergen in de eerste sneeuw.
Daarna een band groen als masker voor het bos
Afbeelding

daarna op de Bob Ross manier bomen gemaakt. Eerst de wat grotere op de voorgrond, dan wat kale loofbomen en in de verte de kleine dennenbomen.
Afbeelding

Daarna viel de eerste sneeuw in het landschap.
Afbeelding


De steunmuur is hier in perspectief doorgetrokken. Ik hoop dat het op oog hoogte goed staat. Het is lastig om het karton steeds precies op de goede plaatst achter het diorama te houden om de verhoudingen te controleren. Hier ook een kleine uitbreiding van het kerkhof.

Afbeelding

Totaal beeld. Dit is de linker helft van het diorama. De andere kant moet ik nog verder ontwerpen en schilderen.
Afbeelding

Wordt vervolgd.
Groeten Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 738
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door epocheales denken »

Hoi Ronald,

In een woord: magnifiek! Fantastisch dat je zo'n goede hand van schilderen hebt en jouw eigen achtergrond kunt maken.
Veel succes met de verdere bouw.

Groet,

Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door RonaldB »

Update-je

Het weekend met mooi weer in de tuin. Mooi gebruik van gemaakt en de gehele houtbouw constructie een behoorlijke boost gegeven.
De voorzijde moet nog mooi zwart of donker grijs geschilderd worden en de rails moet worden gelegd.

Doordat de de onderkant van 3 MDF panelen zijn gemaakt die verbonden zijn met kleine scharnieren, zodat die inklapbaar zijn (kleine auto) kan het een en ander toch wat schuiven.
en Nu kom ik dan op een punt waar ik niet veel ervaring mee heb.
Hoe maak ik het beste een solide railverbinding tussen de rails van het diorama en de achterplaat?
Zelf dacht ik aan gewoon flexrails met railschoentjes aanschuiven. (ik gebruik de opset misschien 2 keer per jaar.) en alle zijde bedraden.
Ik zoek een redelijk makkelijke maar betrouwbare verbinding. TIPs???

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groeten Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3752
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door maarten »

Het wordt wel een indrukwekkend geheel zo met die frontplaat. Hoe groot is die?

Wat betreft die overgangen. Allereerst zou ik de 2 'kasten' goed aan elkaar fixeren (maar wel afneembaar natuurlijk), dan maakt het al iets minder uit dat de ondersteun wat minder stabiel is. Ik zou om de speling op te vangen stukjes losse rail gebruiken (10 cm of zo). Die schuif je tussen de vaste rails van de diorama's en de achterplaat. Dat kan inderdaad met metalen raillasjes. Als ze niet genoeg meer klemmen vervang je ze gewoon.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door RonaldB »

Hoi Maarten,

Die frontplaat is 2.00 m breed en 90 cm hoog. Maar die staat op schragen van ongeveer 1.10 m hoogte, dus hij komt erg 'huge' over.

Dat idee van jou met dat stukje rail lijkt mij wel wat. Ik denk dat ik dat ga toepassen, tenzij er nog andere ideeen zijn.
De railplaat zit wel vrij vast aan de diorama's. De plaat is op maat uitgezaagd en steunt op latten die aan de zijkant van het diorama zijn geschroefd. Alleen het onderstel kan iets bewegen. nouja...de toekomst al het leren.
Binnenkort ga ik flexrails leggen.
Wordt vervolgd..

Groet Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3917
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door Jeroen »

Hi Ronald,

Ja, ik denk dat als het niet zo vaak uit elkaar hoeft, je gewoon wat met een losse rail moet frommelen. Is redelijk idiot proof en het werkt prima.

Weet je zeker dat je je die kast zo wilt houden? Het idee van je twee mooie diorama's in één behuizing plaatsen vind ik top. De lijst eromheen oogt me wat te massive eerlijk gezegd, maar wellicht met wat kleur wordt het een mooie kijkdoos. We'll see!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door RonaldB »

Misschien lijkt de lijst wat massief, maar er komen nog wat teksten op, ( de namen van de aparte diorama's) en wie weet wat nog meer.
Ik heb het idee eigenlijk gezien op andere evenementen waarbij ieder zijn eigen diorama via een blackbox had gekoppeld aan die van zijn buurman (Teamgenoot).
Ik speelde toen al met die ideeën in mijn hoofd en zag toen die opstelling en toen kwam dat AHA moment...Zo iets wilde ik ook maken.
NOU ja, ik moet wel opschieten, want in september is deze opstelling te zien in Lochem!!!!

Groeten Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door RonaldB »

nieuwe update

Weer even wat inspiratie opgedaan
De rechter zijkant van de achtergrond van Winter im Tal gemaakt.
Het wordt wel iets 'Winterser'
Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3752
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door maarten »

Misschien een beetje kitscherig, maar een klein rookpluimpje uit een schoorsteen van het gebouw in de achtergrondschildering maakt het nog nèt wat meer winters. :mrgreen:


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door RonaldB »

Ja,... Maarten je hebt gelijk.. Goeie tip!! De achtergrond is nog niet ingeplakt, dus het kan nog!!
Groetjes Ronald.


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door RonaldB »

HELP!!!

Probleem gesignaleerd.
Ik ben al een aardig tijdje bezig met mijn 2 diorama's aan elkaar te koppelen en dan is de bedoeling dat de trein door alle twee de diorama's rijdt.
Dit weekend moest alles klaar zijn.
Ik heb alle losse rails met bruin en blauw gecodeerd draad gesoldeerd.. Mijn multitool brandde door, dus Rails op maat geknipt en gevijld.
Zeg maar..een hoop werk. Lang verhaal kort.. na aansluiting op mijn multimouse......Kortsluiting!!!!!!!!!!! #@&*%#@@..............

Dus controleren of alle draden blauw en bruin goed zitten...volgens mij wel,ja..
Wat draden los gemaakt en weggelaten...weer Kortsluiting..
Ik heb alle draden met elkaar vast gesoldeerd en ik werk met kruissteentjes om door te verbinden
Alleen als ik mijn oude diorama aansluitdraad aansluit, rijd de trein op dat oude deel.
Ik weet het even niet meer...
Ik heb geen multimeter en als ik hem had weet ik niet hoe ermee te handelen.

Op dit moment zit ik even in een dip en vind dat ik zo niet naar Lochem kan komen. Er rijdt geen trein he!!
Dit is niet waar ik het laatste half jaar voor heb gewerkt. :cry:

Wat kan ik nog proberen.. Wat moet ik zeker niet doen..WIE HEEFT DE GOUDEN TIP?

Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3917
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door Jeroen »

Tsja, je hebt waarschijnlijk toch een draad niet goed gesoldeerd. Kan altijd gebeuren.

Wat ook nog kan: ligt er iets op de rails ergens dat kortsluiting maken kan? Een spoorspijkertje, een stukje metaal..... Ik heb dat zelf ook wel eens gehad.

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3752
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door maarten »

Waarschijnlijk zit er toch ergens een draadje verkeerd of heb je de kleur per ongeluk verwisseld. Je zult alle blauwe draden ergens aan elkaar hebben verbonden evenals alle bruine. Begin met één van de twee kleuren en maak alle draadjes los (van één kleur) daar waar je ze aan elkaar geknoopt had. Nog steeds sluiting? --> Mooi, de fout zit in de kleur die je niet had losgesoldeerd. ;) Geen sluiting meer? --> Ook mooi, de fout zit in één van de draadjes die je net hebt losgesoldeerd. Maak ze nu één voor één weer vast en kijk steeds wat er gebeurt. Op een gegeven moment vindt je het draadje welke de sluiting veroorzaakt.

Als je wat dichter bij had gewoond was ik bij je langs gekomen van de week, helaas is het daar wat te ver voor. Als het niet wil lukken mag je me ook bellen, je hebt mijn nummer. ;)

Oh ja, en gewoon komen hoor!! Mocht het ondanks alles niet lukken dan is er in Lochem dermate veel kennis en kunde aanwezig dat het waarschijnlijk binnen een kwartier is gevonden. 8-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door RonaldB »

Iedereen bedankt voor de hulp.
Maarten; ik heb wat jij zegt, geprobeerd. Op een gegeven moment kwam ik er toch niet echt uit.
Ik heb nu een stuk aan de voorzijde (door Dio's heen) waar ik heen en weer kan rijden (oude situatie) maar is zeker niet bevredigend.
Ik heb delen van rails afgebroken en kan nu niet rond rijden. Ik neem de spullen mee naar Lochem. Mogelijk zijn er "giganten" die uit de resten iets kunnen herstellen.

Groeten Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3752
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door maarten »

Ronald, jammer dat het nog niet gelukt is. Geloof me, als er niemand is in Lochem die dit kan oplossen dan heb jij een wonder verricht! ;)

Stuur me voor de zekerheid vrijdag even een mailde dat ik mijn electro-spulletjes mee neem, dan kan ik het (bijna) niet vergeten. :mrgreen:


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door brendo »

Hoi Ronald,

Was leuk je gesproken te hebben in Lochem. En wat betreft de diorama's, super!
En ik heb de treinen zien rijden ;)

Groet Bren


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4095
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door Ad_M »

Zeker leuk om de boel live te zien en de trein te zien rijden Ronald
En de rook uit de schoorsteen van het huisje op de berg te mogen zien (schilder deel)
Veel succes met de puntjes op de i

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3917
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door Jeroen »

Hi Ronald,

Ik heb je niet gesproken, maar wel even je bouwsels kunnen bewonderen gisteren. Je Fluß-Haus kende ik al van vorige versies van het Lochemse, maar je Winter-diorama kende ik enkel nog maar van de foto's hier. En het ziet er goed uit! Veel gaver dan op de foto's. Inderdaad was het geheel niet zo massive als ik dacht. Er is heel veel te zien op zo'n klein stukkie. Mooi verlicht ook, dus helemaal goed.

Tot de volgende!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door RonaldB »

Hoi N-spoorders
Ik vond het N-spoor evenement in Lochem afgelopen weekend zeer geslaagd. Het was gezellig, een beetje rommelig. Er hing een gemoedelijk sfeertje.
Uiteindelijk liepen de treinen hun rondje, maar daar was wel wat hulp voor nodig. (bedankt Maarten) Voor mij,.. een EUREKA momentje.
Mijn diorama's voor het eerst in deze samenstelling getoond aan het grote publiek. Tot mijn vreugde werden ze goed bekeken.
Ik heb met menig toeschouwer geanimeerde gesprekken gehad. Ik stel dat altijd zeer op prijs. Het enthousiasme steekt elkaar aan.
Nog even een terugblik, ook voor de mensen die niet op bezoek konden komen.
Winter im Tal compleet met achtergrond en trein.
Met vriendelijke groet,
Ronald

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Diorama: "Winter Im Tal"

Bericht door spoor65 »

Ronald.

Ik heb zaterdag met bewondering jouw baantjes bekeken, de flus kende ik natuurlijk al,
Winter im Tal. voor de eerste keer live.

ik heb er van genoten, natuurlijk kan er nog het nodige verbeterd worden, zoals altijd.
maar eerlijk is eerlijk, bij banen, waarvan je eerder detail foto`s hebt gezien, valt de werkelijkheid nog wel eens tegen.
bij jouw diorama is dat gewoon anders om, pas toen ik thuis was, en hier op het forum dus dit draadje weer zag, viel het kwartje en dacht ik verrek, tis veel mooier dan ik mij van hier herinner.

Het schilderwerk van de achterwand vond ik hier erg jammer voor zo`n baantje met mooie details als b.v. het wak.
In werkelijkheid mag er idd nog wat aandacht aan besteed worden, maar, komt het toch veel beter tot zijn recht als ik had vermoed.
Veel achtergronden leiden af van het daadwerkelijke modelbouw werk, op jouw diorama is dat zeker niet het geval.

Mijn foto`s van o.a. jouw baantjes komen binnenkort hier op de site.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Plaats reactie