"Maar, zoals gezegd, het zijn vrijblijvende tips; het is jouw baan!"
Dat laatste is zeker belangrijk, gelden voor iedereen dan. Uiteindelijk moet er zelf mee leven en plezier van hebben.
Maar dat gezegd hebbende krijg je goed bedoeld advies niet voor niets, ten eerste is er tijd genomen om je plan te bekijken en je advies te geven. Dat alleen al is voldoende om er serieus mee om te gaan en er op zijn minst even over te denken. Tenslotte is het doel van het plaatsen hier om andere ogen mee te laten kijken. DIe zien vaak toch weer zaken die je zelf niet ziet (of weet)
Als iemand waarschuwt om links rechts te vermijden voor niet alleen optische redenen maar dit het risico op ontsporing verhoogt...niet meer dan verstandig even te kijken wat en waar er nog veranderd/verbeterd kan worden om dit te voorkomen.
Onder een foto met de maten (ja die die 800 heb ik wel over nagedacht
Zoals je ziet is er bovenin op de hoofdsporen in ieder geval al een slinger verdwenen. Ondanks beide richtingen mogelijk zijn ga ik vooralsnog even van een rijrichting uit en de haven industrie is nu vanuit rangeer/loods/station door een oversteek daar bereikbaar.Je moet wel een steek terug maken maar dat hoeft niet meer via de hoofdsporen. Eigenlijk wil je overal een omloop maar er is al veel gaande en wil er ook weer geen sporenbrei van maken. In principe hoeft de laatste wissel, die het omloopspoor terug aansluit op het hoofdspoor, niet perse en kan die termineren. De steek is ook niet direct een extra handeling omdat je toch je karretjes voor je wilt krijgen. De aansluiting van industrie naar beneden ging al niet omdat ik die wissel niet op de juiste plek kwijt kan. ( komt dan voor de laatste wissel naar het hoogste spoor en moet je heen en weer gaan steken op je hoofdsporen)
Kunt ook stellen dat dit een nadeel is van een helix, even andersom rijden is er niet bij
De helix:
Tja ik weet het nog niet. Heb deze al op diverse manieren bedacht. een dubbelspiraal met de sporen er omheen. Wil het schaduwstation eigenlijk pas later inpassen als dat er komt. boven een spoor kiezen of twee spiralen. Dan zie je het bos op gegeven moment ook even niet meer en dacht verleg het hoofdspoor en trek gewoon vier sporen naar beneden. In de meest eenvoudige opzet komen nu treinen precies ooit een keer terug uit de richting waarin ze verdwenen zijn maar dan precies op het andere spoor. weinig poespas. Dat is buiten een dikke vette veel meters spoor tellende helix dan.... Als het de moeite is om het in je plan in te passen dan moet het maar mogelijk gemaakt worden. Achteraf zonder er vooraf over na te denken kan wel eens grotere zorgen meebrengen.
Wat niet meer gaat dat gaat niet, zo simpele is het dan ook wel weer.
Station/loods/brug:
De brug en zijn hoe en lengte komen denk ik zo toch het voordeligste uit. bovenste tafel gaat zoiezo nog een stukje hoek vanaf en nu met de meest directe hoek is de overbrugging al iets meer dan 50 cm. waar een wil is, zal ook een weg zijn het anders te doen maar vanuit mijn blik erop wordt het alleen maar lastiger om anders te willen. station iets aanpassen dat je wat eerder recht bent en een rechte plank tegen een 45 graden verstek stuk uit de module, zo heb je op de punt van de constructie ook wat vlees om op te rusten. (andere ideeën hoor ik graag een visie op )
Zo eigenlijk ook met de rangeersporen. de tafel gaat nu ongeveer door het midden en zowel stukjes bocht voor onderhouds/loodsruimte maken +plus het stuk vrijwaren van wissels, beperkt enorm. Dan moet je ook nog vanaf het station naar de brug met je sporen zien te komen. Het mooiste is aansluiting direct naar de onderhoudssporen (neem aan dat je dat bedoeld) maar dan moeten je wissels vanaf je station ook er nog voor komen, dit terwijl de meest locs toch eerst hun goederen of personenwagon moeten parkeren. Heb de loods al overal op het bord gehad. b.v het brede stuk, dan kan het wel allemaal maar hou je nergens meer wat over. Dat hele ding is van een enthousiast idee naar een sta in de weg getransformeerd haha. Deze is nu minimaal in de zin van denk dat het op deze ruimte nog in te richten is als functioneel geheel en wil het er eigenlijk graag bij houden. Het nu multifunctionele omloopspoor is het compromis der compromissen en was hier niet heel blij mee.Het uiteindelijke resultaat binnen dit compromis was ik dan wel weer tevreden mee. Zonder gekke kruisingen, de rechte stukken die wissels meebrengen, en een zo klein mogelijk aantal wissels heb ik het aantal bewegingen nog aardig kunnen reduceren. extra steek naar je onderhoud sporen is wel zo'n consequentie, net als dat de lijn even bezet is als je een trek maakt van het goederen afgifte en vertrek naar je rangeersporen en omgekeerd.
Het voordeel nu is dan wel weer dat een lok die goederen afzet zo naar de loods kan. Wel eens waar met extra bewegingen naar het onderhoudsspoor maar deze hoef nu niet meer de hoofdsporen te kruisen, net als de rangeerlocs! denk echt dat je ze aan de zelfde kant van je sporen wilt hebben. Dan wel zonder ruimte gebrek...
Nogmaals ook hier sta ik open voor verdere suggestie's, uiteindelijk geef ik je gelijk en zowel blokkades als het aantal bewegingen wil je reduceren.
Heb zo even mijn gedachten op papier laten gaan en excuses zal ik meesturen gezien dit dan ook snel een heel verhaal is, waarvan ik dan hoop dat ik een stukje van mijn puzzelvisie heb kunnen overbrengen.
Gr. Dave
![Afbeelding](http://i372.photobucket.com/albums/oo164/Verkuijl/kamerrondmaten_zpsmje6zorn.jpg)