proefbaantje met wisseldecoders e.d......

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
Jos

Re: proefbaantje met wisseldecoders e.d......

Bericht door Jos »

Hoi Michiel,

Ja dat kan, maar dan moet je een functiedecoder gebruiken voor elk rijtuig met binnenverlichting.
Of 1 functiedecoder en de rijtuigen voorzien van stroomvoerende koppelingen, maar da's nog duurder denk ik.

Groetjes,
Jos

michiel1995

Bericht door michiel1995 »

Hallo

En dan kan ik net als elke lok gewoon de wagon programeren in mijn profiboss.

Groet michiel

Onderwerp starter
Jos

Bericht door Jos »

Ja, zet de lok en alle wagons met functiedecoder op de rails en programmeer het adres. Alles zal nu op het lichtcommando van de lok reageren of op een functietoets, afhankelijk van hoe je het programmeert.

Groetjes,
Jos

michiel1995

Hallo

Dus op mijn proffiboss heb je een knopje voor binnen verlichting is. Kan ik dan dat knopje indrukken of moet ik dan het knopje voor de lampen van de lok indrukken. Het programeren is al de volgen de vraag hoe doe je dat of staat het nummer er al in. Kan je dat ook makkelijk zelf doen :D.

Groet michiel

Onderwerp starter
Jos

Bericht door Jos »

Net zoals de lok een nummer geeft (programmeert), geef je ook de functiedecoder (hetzelfde) nummer. Afhankelijk hoe je de verlichting aan de decoder koppelt gebruik je het lichtknopje of een functietoets.

Groetjes,
Jos

michiel1995

Hallo

moet je die functie decoder ook aan je loc vastmaken dan

Groet michiel

Onderwerp starter
Jos

Bericht door Jos »

Nee, gewoon inbouwen in de wagen waar je de verlichting in wil schakelen. Deze moet dan wel stroom van de baan kunnen halen.

Groetjes,
Jos

michiel1995

Hallo

Dat moest sowieso al als je licht wil in bouwen :D .

Groet michiel

spoor65

Bericht door spoor65 »

Michiel en Jos,

Wat jos probeerd uit te leggen, indien je verlichting in je rijtuigen wilt, elk rijtuig een eigen decoder.

Als je wilt dat je binnenverlichting gaat branden gelijk met de verlichting van de loc, kun je er voor kiezen, om al je betreffende rijtuigen, die achter die loc rijden, het zelfde decodernummer te geven als die van die locdecoder
dan zullen je lampjes in de rijtuigen gaan branden zodra ja de locverlichting inschakeld, gewoonweg omdat ze via het zelfde decodernummer reageren.

Let wel, dit werk natuurlijk alleen als je altijd de zelfde loc voor de zelfde rijtuigen hebt staan.

Indien je regelmatig van loc wisselt, voor deze rijtuigen, dan kun je beter de 2e optie gebruiken, namelijk alle rijtuigen die bij elkaar horen en altijd als 1 stam rijden, een eigen decodernummer geven, (dus bij een stam van 5 rijtuigen, ook die 5 functiedecoders alle 5 het zelfde nummer geven) en dan vervolgens dan bedienen/toekennen met je knop op de locboss die voor binnenverlichting is.

je kunt dan dus via de desbetreffende loc, zijn eigen verlichting regelen, en voor de rijtuigen afzondelijk ook, ongeacht welke loc voor welke stam rijtuigen staat.

hopelijk begrijp je zo beter wat Jos probeerd duidelijk te maken,
Jos, toppie trouwens zoals jij hier op het forum elke keer weer vragen beantwoord.

Mvg

Freddy(spoor65)

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

michiel1995

Hallo

Zo is me dat is goed uit gelegd :D.
Maar bij jos begon ik het ook te snappen hoor ;) .

Ik denk dat ik dan de 2de optie kies.

Groet mchiel

Saraan

Bericht door Saraan »

Bert, van hart welkom! ;)

om je alvast op weg te helpen met de diodeschakeling: elke sectie dat aan een bezetmelder hangt, hoeft geen diodeschakeling. Alle secties die niet aan een bezetmelder hangen, moeten met een diodeschakeling aangesloten worden, en wel langs dezelfde kant (links of rechts/ binnen- of buitenrail) als waar de bezetmelders zitten. Ze dienen in feite als "vervanger" voor de bezetmelder dat er niet is.

groetjes,

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Saraan

Bericht door Saraan »

Hoi Bert,

Saraan is inderdaad verkocht, maar ik ben nog bezig met de technische aanpassing van de baan. Ik heb de baan nu aangepast dat treinen rechts in plaats van Belgisch rijden. Dat was een hele klus. Ik ben nu bezig met plaatsen ven Duitse armseinen. En, de overnemer heeft een Ecos centrale; dus gaan alle terugmelders eruit, en gaan er S88 bezet- en terugmelders in. Heel wat herkablering- en soldeerwerk. Dan, als laatste, nog het reliëf in een soort hardshell aanbrengen en leveren!

Ik ben al druk bezig ben de planning van het "echte" project: het nabouwen van het oude Brussels Noordstation. Maar nu terug over naar jouw proefbaantje, vooraleer we jouw draadje vol klidderen met mijn besonjes! ;)

groetjes,

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Plaats reactie